Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kuuluuko" isän opastaa kuukautisissa ja muissa sellaisissa?

Vierailija
03.07.2014 |

Vai onko se vain äidin tehtävä?

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluterveydenhoitaja voi opastaa tarvittaessa. Tuntemani perheen äiti kuoli ja kun tytär oli 10-vuotias, otti isä yhteyttä kouluterv.hoitajaan, joka jutteli sitten tytön kanssa.

Voi apua, miten avutonta toimintaa.

Vierailija
62/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhunut kuukautisista molempien vanhempieni kanssa ollessani lapsi, kun olen kysynyt että mitä kuukautiset tarkoittaa tai mihin siteitä käytetään jne. Sain myös pikkusiskon kun olin 9v ja varmaan silloin asiaa käytiin läpi muutenkin. Kuukautiset alkoi kun olin noin 13v ja tiesin kaiken oleellisen, molemmat vanhemmat osti tarvittaessa esimerkiksi siteitä kaupasta. Äitipuoli kuoli kun olin 14v, joten tietysti puhuin kuukautisiin liittyvistä asioista myös isän kanssa, esimerkiksi kun oli kipuja, kurja olo kuukautisten aikana tai mietitytti joku muu asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä eikä kiinnosta, mutta nainen, joka on nyt itse jo vanha mummo sanoi, että hänen nuoruudessaan ei ollut mitään tietoa noista asioista. Hän alkoi vain kerran vuotaa vertaa ja meni itkien metsään. Kylässä oli joku vanha mummeli, joka kertoi sitten hänelle jotakin infoa.

Vierailija
64/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitiä ei ole, niin kyllä tietenkin.

Vierailija
65/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä muutama peruskysymys, johon kuukautiset kokeneen on helpompi vastata. Mieheni osaisi vastata ehkä kahteen kohtaan ja muut joutuisi googlaamaan.

1. Millaisissa tilanteissa tamponi on parempi kuin side? Millaisissa tilanteissa taas side?

2. Mikä on kuukuppi? Miten sitä käytetään?

3. Minulla on vatsakipua, onko tämä kipu kuukautiskipua vai jotain muuta?

4. Vuoto on ruskeaa, onko se normaalia?

5. Vuodon mukana tuli jotain kiinteää, onko se normaalia?

6. Vuoto on kestänyt yli 5 päivää, onko se normaalia?

7. Kauanko tamppoonia saa korkeintaan pitää?

8. Kuinka usein side vaihdetaan?

9. Otetaanko tamppooni pois pissaamisen ajaksi?

10. Tamppooni tipahti pönttöön, onko minussa vikaa kun se ei pysy paikoillaan?

Lisäksi on tärkeä puhua myös siitä, että miten miehet suhtautuvat kuukautisiin ja miten niihin kommentteihin pitää suhtautua. Aika vaikea mieh

Suurin osa noista vastauksista löytyy side- ja tamponipakkauksista, on pääteltävissä yleisellä järjellä tai pikaisella googletuksella. Eihän kaikki naiset ikinä käytä itse esimerkiksi tamponeja koskaan elämänsä aikana. Itselläni ei ole rakenteellisten syiden vuoksi koskaan ollut edes kuukautisia, mutta työssäni ja äitinä olen puhunut kuukautisista monien lasten ja nuorten kanssa.

Vierailija
66/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen puhunut kuukautisista molempien vanhempieni kanssa ollessani lapsi, kun olen kysynyt että mitä kuukautiset tarkoittaa tai mihin siteitä käytetään jne. Sain myös pikkusiskon kun olin 9v ja varmaan silloin asiaa käytiin läpi muutenkin. Kuukautiset alkoi kun olin noin 13v ja tiesin kaiken oleellisen, molemmat vanhemmat osti tarvittaessa esimerkiksi siteitä kaupasta. Äitipuoli kuoli kun olin 14v, joten tietysti puhuin kuukautisiin liittyvistä asioista myös isän kanssa, esimerkiksi kun oli kipuja, kurja olo kuukautisten aikana tai mietitytti joku muu asia.

Mikset kysynyt terveydenhoitajalta?

Vierailija
67/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wokeperheessä ei ole isää. On vain äiti ja muunsukupuoliset.

Vierailija
68/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wokeperheessä ei ole isää. On vain äiti ja muunsukupuoliset.

Tämä. Koska laissa reverse-eheytymisestä saa fyrkkaa👍😂

Vierailija
69/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan mikäli on kärsinyt vuotavista peräpukamista. M51

Tarpeetonta ilmoittaa sukupuoli kun se käy kommentistakin ilmi. Hohhooijaa.

No ehkäpä tyttärestä saattaisi olla hiukan kiusallista puhua isänsä kanssa kyseisestä aiheesta. Samat sinne. Aivan kuin ei olisi tullut sinunkin sukupuolesi selville. Huumorintajuttomuus kertoo kaiken. M51

Vierailija
70/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isä käski kysyä koulun terveydenhoitajalta, jos jotain kysyttävää on. 

Olin ihan sairaan tyytyväinen, ettei hänen kanssaan tarvinnut puhua niin noloista asioista. 

Eihän kuukautisissa ole mitään noloa. Se on elämään kuuluva asia. Minusta siinä ei  ole mitään noloa jos isä puhuu kuukautisista tyttärensä kanssa.

Ei me ainakaan vaimon kanssa ole peitelty että naisilla on kuukautiset vaan vastailtu kaikkeen mitä lapset kysyivät ikäryhmänsä mukaisilla vastauksilla.

Luonnollisesti äiti syvällisemmin osaa asiasta keskustella mutta ei kuukautiset nyt mikään valtiosalaisuus ole.

Vierailija
71/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä isä kuukautisista tietää? Selittää tytölle väärin tai nolaa tytön. "Kerran kuukaudessa naisia kiukuttaa".

Vastaavasti voi kysyä mitä yh-äiti tietää pojista kun ensimmäisen kerran yöllä ltulee lakanoille sotkua teininä, eiköhän ole ihan sama mirtä sukupuolta vanhempi on kunhan on kyky jutella hieman noloistakin (normaaleista) asioista lasten kanssa. 

Tuskin nyt tuosta kukaan keskustelee poikien kanssa 🥴 Wtf

Vierailija
72/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut omia poikiani sekä veljeni poikia pissaamaan seisaaltaan, esimerkiksi kesällä puskapissalla käydessä, vaikka itse olen nainen. Eipä tuo nyt kovin ihmeellistä opastusta ole.

Vierailija
73/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:32"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:22"]

Miten mies voi opastaa, kun ei se kuukautisista taida pahemmin tietää, ellei ole lääkäri ammatiltaan.

[/quote]

Tuota, miehetkin osaa lukea ja kysellä sellaisilta jotka tietää. Mäkin tiedän peniksen toiminnasta vaikken ole lääkäri. Etkö sinä tiedä miesten elimistöstä mitään?

[/quote]

Tiedän tietysti mutta eiköhän kuukautisasiat ole miehille vähän haastellisia. Olisi kiva kuulla miesten kommentteja vai onko nuo alapeukut just miehiltä.

[/quote]

Voin kertoa mieheni mielipiteen: hän olisi loukkaantunut jos häneen ei luotettaisi kaikissa mahdollisissa lapseen liittyvissä asioissa. Hän on älykäs ja herkkä ja viisas mies, joka osaa aivan varmasti kertoa ja suhtautua hyvin, oli kyseessä mi

Aikoinaan Bill Cosby showssa tyttö halusi puhua asiasta äidille eikä tätä yrittäneelle isälle.Isä totesi "No minä olen kyllä naistentautien erikoislääkäri".

Vierailija
74/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mies tiedä omakohtaisesti, mitä kuukautiset on. Toki voi JOTAIN osata sanoa teoriatasolla, mutta ei voi mitenkään tietää, mitä se on.

Vierailija
75/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset kysynyt terveydenhoitajalta?

Miksi olisin? Varsinkaan viikonloppuna, lomalla tai keskellä kesää. Vaikka isälläni itsellään ei ole koskaan kuukautisia ollutkaan, niin kolmen lapsen isänä ja ammattinsakin puolesta kuukautiset taitaa olla hänelle ihan luonnollinen asia.

Vierailija
76/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei mies tiedä omakohtaisesti, mitä kuukautiset on. Toki voi JOTAIN osata sanoa teoriatasolla, mutta ei voi mitenkään tietää, mitä se on.

Puolisollani ei ole omia kuukautisia, mutta kyllä hän on ihan käytännössä nähnyt, mitä kuukautiset on, kun olen ollut kivuista tuskissani, kärsinyt pahoinvoinnista ja migreenistä. Mies ei tietääkseni ole mitenkään erityislahjakas, mutta on jostain kumman syystä oppinut, millaisia erilaisia suojia on olemassa ja mitä niiden merkinnät tarkoittaa.

Vierailija
77/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettanut omia poikiani sekä veljeni poikia pissaamaan seisaaltaan, esimerkiksi kesällä puskapissalla käydessä, vaikka itse olen nainen. Eipä tuo nyt kovin ihmeellistä opastusta ole.

Älkää opettako lapsia tekemään tarpeitaan ulos. Voivat sitten alkaa kuseskelemaan minne vain. 

Lisäksi opetat myös ettei tarvitse pestä käsiä kun koskee vehkeisiinsä, virtsatippojen pyyhkimisestä puhumattakaan.

Vierailija
78/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä lailla normaali asia kuin muutkin kehontoiminnot. Ei vaadi omakohtaista kokemusta, että perusasioista osaa kertoa. 

Äitinä olen opettanut poikani pesemään pienestä pitäen pippelinsä esinahankin alta, vaikka itsellä ei sellaista ole ihan päivänselvää Pojille olen myös selvittänyt siemensyöksyt ym lisääntymisbiologiaan liittyvät asiat. 

Vierailija
79/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun terkkarin kuuluu opastaa tai jonkun sukulaisnaisen, tosin nykyäänhän tamponinasettamiset opetetaan pojillekin jo ala-asteella.

Antaisin puolihuolimattomasti parikymppiä naisten ostoksiin ja että pyydät lisää sittenkun tarvit.

Vierailija
80/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun terkkarin kuuluu opastaa tai jonkun sukulaisnaisen, tosin nykyäänhän tamponinasettamiset opetetaan pojillekin jo ala-asteella.

Antaisin puolihuolimattomasti parikymppiä naisten ostoksiin ja että pyydät lisää sittenkun tarvit.

Ei terkkarille voi ulkoistaa koko asiaa. Ja mitäs jos tytön kuukautiset alkaa aika nuorena, vaikka 10v ja keskellä kesälomaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän