Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kuuluuko" isän opastaa kuukautisissa ja muissa sellaisissa?

Vierailija
03.07.2014 |

Vai onko se vain äidin tehtävä?

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:15"]

Vai onko se vain äidin tehtävä?

[/quote]

ei ole mikään pakko mihinkään minkään lain puitteissa... eihän edes vanhemmat kehtaa kertoa seksistä monissa maissa ja perheissä.  

toki voitte sopia keskenänne mitä tahansa... mutta naisella on noin keskimäärin enemmän käytännön kokemusta menkoista. mies voi opastaa tytärtä että älä vonkaa poikaystävältä kun sulla on menkat, kaikki ei pidä siitä :P   

Vierailija
22/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se luontevammin sujuu äidiltä, jolla on omakohtaisia kokemuksia mm. kuukautissuojista ja siitä, miltä kuukautiskivut tuntuvat, mimä niihin tehoaa ja mitä tehdä, kun vuoto alkaa yllättäen kesken koulupäivän... Ei nämä ole kirjoista opeteltavia asioita, vaan juuri sellaista ns. Hiljaista tietoa, jota kuulee vertaisilta eli toisilta naisilta. Isät ovat tärkeitä, mutta heidän EI tarvitse olla yhtä tärkeitä kaikessa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en näe mitään estettä miksi se ei voisi olla kummankin hommaa. 

Mutta kaipa tuo luonnollisempaa on äidille selittää mitä tehdä siteille ja huolehtia hygieniasta jne. kuukautisten aikana.

Vierailija
24/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:51"]

Kyllä se luontevammin sujuu äidiltä, jolla on omakohtaisia kokemuksia mm. kuukautissuojista ja siitä, miltä kuukautiskivut tuntuvat, mimä niihin tehoaa ja mitä tehdä, kun vuoto alkaa yllättäen kesken koulupäivän... Ei nämä ole kirjoista opeteltavia asioita, vaan juuri sellaista ns. Hiljaista tietoa, jota kuulee vertaisilta eli toisilta naisilta. Isät ovat tärkeitä, mutta heidän EI tarvitse olla yhtä tärkeitä kaikessa!

[/quote]

Siis miten niin vain naiset tietää noista? Kyllä mun nuoruudessa ainakin kuukautisista puhuttiin ihan luonnollisesti myös poikien kanssa. Kertoen siis myös niitä ja ennen kaikkea niitä noloka juttuja, kun menkat alkoi kesken kaiken jne.

Lisäksi mä olen naimisissa aikuisen miehen kanssa, joka ei ole kasvanut niin pullossa etteikö omaisi ihan itsenäistä ajattelukykyä.

Ja vielä, jos tytölle kertoo kuukautisista, niin oikeastiko siinä kohtaa selitetään jo, miltä tuntui, kun menkat alkoi kesken tunnin eikä uskaltanut nousta, kun pelkäsi tuolinkin olevan punainen? 

Vierailija
25/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:22"]

Miten mies voi opastaa, kun ei se kuukautisista taida pahemmin tietää, ellei ole lääkäri ammatiltaan.

[/quote]

koulun biologian tunnilla opetetaan nämä asiat koko luokalle, myös pojille. Kuuluu yleissivistykseen.

Vierailija
26/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:09"]

[/quote]

Siis miten niin vain naiset tietää noista? Kyllä mun nuoruudessa ainakin kuukautisista puhuttiin ihan luonnollisesti myös poikien kanssa. Kertoen siis myös niitä ja ennen kaikkea niitä noloka juttuja, kun menkat alkoi kesken kaiken jne.

Lisäksi mä olen naimisissa aikuisen miehen kanssa, joka ei ole kasvanut niin pullossa etteikö omaisi ihan itsenäistä ajattelukykyä.

Ja vielä, jos tytölle kertoo kuukautisista, niin oikeastiko siinä kohtaa selitetään jo, miltä tuntui, kun menkat alkoi kesken tunnin eikä uskaltanut nousta, kun pelkäsi tuolinkin olevan punainen? 

[/quote]

no siten niin. Ei miehillä ole oikeasti tuollaisista asioista mitään hajua, mitä tehdä j miten toimia kuulautisten suhteen KÄYTÄNNÖSSÄ. Mitä ihmettä miesten ajattelun itsenäisyydellä on esim. eri kuukautissuojien valinnan kanssa? Jos se mies joutuu kyselemään sinulta, mikä toimii missäkin tilanteessa parhaiten, se onkin jo todellisuudessa SINÄ, joka niitä neuvoja annat. Jolloin onkin jo keinotekoista ja täysin turhaa jättää asiasta tyttärelle kertomista miehelle, toisen käden lähteelle.

Kyllä minä olen tyttären kanssa käyny saman tien lävitse myös ns. ongelmatilanteita. Alussa kuukautiset ovat yleensä hyvin epäsäännölliset, joten hommasimme tyttärelle saman tien koululaukkuun varasiteet siltä varalta, että kuukautiset alkavat yllättäen. 

Edelleen: on ääliömäistä ajatella, että tasa-arvon takia meidän pitäisi olla miesten kanssa prikulleen samanlaisia. Emme ole, eikä tarvitsekaan olla! Jos ja kun nainen voi omien kokemustensa perusteella käytännönläheisemmin puhua tyttärelleen kuukautisista, se on silloin äitien hommaa, jos äiti lapsensa elämässä on käsillä.

Puhumattakaan sitten siitä, että yleensä tyttärille on helpompi puhua tuollaisista äidin kuin isän kanssa.

23

Vierailija
27/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isä käski kysyä koulun terveydenhoitajalta, jos jotain kysyttävää on. 

Olin ihan sairaan tyytyväinen, ettei hänen kanssaan tarvinnut puhua niin noloista asioista. 

Vierailija
28/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:09"]

[/quote]

[/quote]

no siten niin. Ei miehillä ole oikeasti tuollaisista asioista mitään hajua, mitä tehdä j miten toimia kuulautisten suhteen KÄYTÄNNÖSSÄ. Mitä ihmettä miesten ajattelun itsenäisyydellä on esim. eri kuukautissuojien valinnan kanssa? Jos se mies joutuu kyselemään sinulta, mikä toimii missäkin tilanteessa parhaiten, se onkin jo todellisuudessa SINÄ, joka niitä neuvoja annat. Jolloin onkin jo keinotekoista ja täysin turhaa jättää asiasta tyttärelle kertomista miehelle, toisen käden lähteelle.

Kyllä minä olen tyttären kanssa käyny saman tien lävitse myös ns. ongelmatilanteita. Alussa kuukautiset ovat yleensä hyvin epäsäännölliset, joten hommasimme tyttärelle saman tien koululaukkuun varasiteet siltä varalta, että kuukautiset alkavat yllättäen. 

Edelleen: on ääliömäistä ajatella, että tasa-arvon takia meidän pitäisi olla miesten kanssa prikulleen samanlaisia. Emme ole, eikä tarvitsekaan olla! Jos ja kun nainen voi omien kokemustensa perusteella käytännönläheisemmin puhua tyttärelleen kuukautisista, se on silloin äitien hommaa, jos äiti lapsensa elämässä on käsillä.

Puhumattakaan sitten siitä, että yleensä tyttärille on helpompi puhua tuollaisista äidin kuin isän kanssa.

23

[/quote] Juuri näin ja piste tälle typerälle keskustelulle.

Vierailija
29/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni opasti ja valisti minua ja siskoa aikoinaan kuukautisasioissa ja muissakin, yksinhuoltaja kun oli. Kyllä hän sanoi, että voitaisiin myös jutella siskonsa aka tätimme kanssa, ja kyllä me niitä naisteniltoja pidettiinkin.

Siis isä hommasi meille siteitä ja antoi rahaa niiden ostoon ja selitti perusjutut kuukautiskierrosta. Muun muassa sen, miten kiertopäivät lasketaan ja kannattaa merkitä kalenteriin. Antoi särkylääkettä ja lämpimiä kaurapusseja, kun vatsa oli kipeä.

En nyt heti keksi, miksi ja mihin noista olisi iahn välttämättä sitä naissukupuolta opastamaan tarvittu.

Vierailija
30/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai vanhemman kuuluu ihan sukupuolesta riippumatta opasta esimerkiksi niissä kuukautisissa. Vaikka isällä ei varsinaisesti omakohtaista kokemusta kuukautisista olekaan, jokainen täyspäinen aikuinen ihminen kykenee kyllä kertomaan lapselle perustiedot kuukautisista ja kuukautiskierrosta sekä vaikka hankkimaan niitä siteitä saataville.

Vierailija
31/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yh-isä.

Vierailija
32/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän nykyaikana miehetkin tiedä kuukautisista ja ostanut joskus kumppanilleen siteitä. Ja jos ei tiedä, niin kyllä normaaliälyinen mies osaa Googlesta etsiä tietoa niin voi sitten lastaan opastaa. Eihän se nyt tähtitiedettä ole yhden sidepaketin osto!

Vierailija
33/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni opasti ja valisti minua ja siskoa aikoinaan kuukautisasioissa ja muissakin, yksinhuoltaja kun oli. Kyllä hän sanoi, että voitaisiin myös jutella siskonsa aka tätimme kanssa, ja kyllä me niitä naisteniltoja pidettiinkin.

Siis isä hommasi meille siteitä ja antoi rahaa niiden ostoon ja selitti perusjutut kuukautiskierrosta. Muun muassa sen, miten kiertopäivät lasketaan ja kannattaa merkitä kalenteriin. Antoi särkylääkettä ja lämpimiä kaurapusseja, kun vatsa oli kipeä.

En nyt heti keksi, miksi ja mihin noista olisi iahn välttämättä sitä naissukupuolta opastamaan tarvittu.

Ei minulla edes äiti opastanut tuollaisissa asioissa. Eikä ollut tarvetta. Koulussa oli kerrottu kuukautisista ja saimme sidevalmistajan näytteitä ja oppaan, siitä sai kaiken tiedon. 

Vierailija
34/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet isä, niin luovuta toki tehtävä äidille.

Jos olet äiti, niin lähetä isä kaljalle siksi aikaa, että voit tytärtäsi opastaa.

Niin, kun se heikko kedon kukkanen, mies, ottaa ja pyörtyy näiden asioiden äärelle.

Haloo, jos ei aikuinen mies ole sinut kuukautisten kanssa, sillä ei ole ikinä ollut sukupuolielämää elävän naisen kanssa. Mulla oli yksi tällainen miesvauva ja heitin sen mäkeen. Miehillä on harhaluulo siitä, että naisen sotkeminen spermalla on hieno homma, mutta ne pyörtyä pamahtaa jos ulos vetäessä munassa on verta. 

Vierailija
35/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon setämies. Et taida edes tietää, mitkä on kuukautiset. Tai ikämummeli, joka ei enää muista.

Vierailija
36/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai vanhemman kuuluu ihan sukupuolesta riippumatta opasta esimerkiksi niissä kuukautisissa. Vaikka isällä ei varsinaisesti omakohtaista kokemusta kuukautisista olekaan, jokainen täyspäinen aikuinen ihminen kykenee kyllä kertomaan lapselle perustiedot kuukautisista ja kuukautiskierrosta sekä vaikka hankkimaan niitä siteitä saataville.

Kuukaustishullu taas jankkaamassa. 

Vierailija
37/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ellei äiti ole opastamassa tai muutoin lapselle läheistä naista, joka voisi kertoa kuukautisista ja kuukautissuojien käytöstä ja ennen kaikkea asenteista ja siitä, ettei kenenkänn tarvitse hävetä kuukautisia ja, että ne ovat täysin luonnollinen asia. 

Vierailija
38/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isä käski kysyä koulun terveydenhoitajalta, jos jotain kysyttävää on. 

Olin ihan sairaan tyytyväinen, ettei hänen kanssaan tarvinnut puhua niin noloista asioista. 

Isiä on monenlaisia. Sellaisiakin, jotka ahdistelee omaa tytärtään.

Mutta: osaatko edelleenkään puhua häpeilemättä esim. seksistä miehesi kanssa? Onko sinulla asialliset termit käytössä sukuelimille vai puhutko pimpasta tai etupyllystä kuin pikkulapsi?

Opetelkaa ihmiset olemaan nolostelematta näitä. Kuukautisiin liittyvät asiat eivät ole häpeällisiä ja jos itse niitä häpeää, ei pidä siirtää häpeää tyttärelleen, perkele. Eikä varsinkaan opettaa poikaansa hihittelemään niille.

Vierailija
39/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä vähän kun kun äidin kuuluu opastaa poikaa miehisissä asioissa. Mies ei tiedä naisten asioista niin mies ei kykene niitä opettaa ja nainen ei tiedä miesten asioista niin nainen ei niitä kykene opettaa

Vierailija
40/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella aikuisella, parisuhteessa joskus olleella miehellä on omakohtainen kokemus kuukautisista. Siitä, miten se naiseen vaikuttaa. Paitsi sitä en tiedä, miten ahdasmielisissä lessupiireissä asian laita on. Eihän niissä avionaiset ilmeisesti edes kärsi kuukautisista kun mies pölyttää ne heti synnytyksen jälkeen uudestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi