Naiset, kenen rahoilla elätte? Yhteisillä, ei kelpaa vastaukseksi
Kommentit (67)
Kummallakin on toki omat käyttötilit, mutta säästötili on yhteinen. Menot maksetaan sen mukaan, kumpi sattuu sillä hetkellä ansaitsemaan enemmän. Nykyisin minun tililtäni maksetaan valtaosan juoksevista menoista, koska mies on jatko-opiskelijana, perhevapaiden aikaan taas mies maksoi omalta tililtään valtaosan juoksevista menoista. Se, jolle jää tilille ylimääräistä, laittaa sen yhteiselle säästötilille. Isommista ostoista sovitaan yhteisesti, pienistä ostoksista ei tarvitse keskustella.
mies palkallaan, vaikka yhteisiä ovatkin. kohta minä elän kelan rahalla ja palkalla.
ja näin myös töihinpaluuni jälkeen, koska minä olen yhteiskunnan rahoittamassa työssä. Mieheni ihan kohtalaiset tulot tulevat sentään tuottavasta työstä.
Mutta jos ap mietit, että miehen rahat on miehen rahat ja naisen rahat on naisen ja lasten rahat, niin aika hakoteillä olet. Kyllä perhe on perhe, jossa on yhdessä myös päätetty lasten tekemiset ja kotona hoitamiset. Meillä kannatti tehdä näin päin, että minä olen kotona, koska mieheni tienaa meille puolet enemmän.
Itselleni ostan harvoin mitään, joten kyllä toi kotihoidontuki mun ruokkimiseen riittää, asumismenoista en ehkä kuittaa tällä hetkellä osuuttani omilla tuloillani, ja varmaan mies maksaa kaikesta lasten osuuden, mutta tosiaan en sitten muuta palkkaa pyydäkään.
Hirvittävän usein kuvitellaan, että naisten kuuluu maksaa kaikki omansa ja lasten kulut, miehen riittää huolehtia itsestään. Voi olla, että näin on mielestänne oikeudenmukaisempaa, mutta meillä nähdään lapset ja koko perhe yhteisenä projektina.
Ai niin, ja oikeasti kaikki menee yhdeltä tililtä, joten rahojen alkuperää ei ole nostoissa, maksuissa ja ostoissa korvamerkitty.
Teen opiskelun ohella pikkuisen töitä, mutta käteen mulla jää n.1200 kuussa, joten sillä en tälläistä elintasoa pystyisi ylläpitämään.
Vierailija:
tajuavatko kotiäidit kenen ne heidän käyttämänsä rahat oikeasti ovat
Vierailija:
tajuavatko kotiäidit kenen ne heidän käyttämänsä rahat oikeasti ovat
Ja pointtisi? En ymmärrä, että miksi tossa asiassa pitäisi kokea jonkinnnäköinen suuri valaistuminen!!?? Eivätkö lapsetkin perheessä ole yhteisiä? Aika usein on luonnollista, että äiti jää hoitamaan vastasyntynyttä kotiin ja mies jatkaa työssäkäyntiä. Ja jos ei halua laittaa lasta hoitoon heti 9 kk kuluttua niin tässä yhteiskunnassahan nainen saa aika mitätöntä palkkiota siitä, että hoitaa lasta kotona ja menettää samalla verotuloja.
Tässä tapauksessa on minusta ihan älytöntä ajatella, että " tässä minä elelen mieheni rahoilla" . Jos ollaan perhe niin eikö se ole yhteinen yritys. Ei meillä ainakaan mies erittele, että minähän nämä rahat tienaan ja availen kukkaron nyörejä mieleni mukaan. Hän on kiitollinen siitä, että minä jaksan hoitaa kolmea lastamme kotona, koska hän rakastaa ja arvostaa perhettään ja kaikkea sitä mitä se hänenkin elämäänsä antaa.
Vierailija:
Vierailija:
tajuavatko kotiäidit kenen ne heidän käyttämänsä rahat oikeasti ovatVierailija:
tajuavatko kotiäidit kenen ne heidän käyttämänsä rahat oikeasti ovatJa pointtisi? En ymmärrä, että miksi tossa asiassa pitäisi kokea jonkinnnäköinen suuri valaistuminen!!?? Eivätkö lapsetkin perheessä ole yhteisiä? Aika usein on luonnollista, että äiti jää hoitamaan vastasyntynyttä kotiin ja mies jatkaa työssäkäyntiä. Ja jos ei halua laittaa lasta hoitoon heti 9 kk kuluttua niin tässä yhteiskunnassahan nainen saa aika mitätöntä palkkiota siitä, että hoitaa lasta kotona ja menettää samalla verotuloja.
Tässä tapauksessa on minusta ihan älytöntä ajatella, että " tässä minä elelen mieheni rahoilla" . Jos ollaan perhe niin eikö se ole yhteinen yritys. Ei meillä ainakaan mies erittele, että minähän nämä rahat tienaan ja availen kukkaron nyörejä mieleni mukaan. Hän on kiitollinen siitä, että minä jaksan hoitaa kolmea lastamme kotona, koska hän rakastaa ja arvostaa perhettään ja kaikkea sitä mitä se hänenkin elämäänsä antaa.
Ja menettää samalla eläketuloja..
jokaista vaippaa ja potkupukua myöden. Vaunut ja pinnasängyt ja muut sain hankittua edullisesti ystäviltä. Kun kerran korostat että miettikää kenen rahoilla elätte, niin jos mieheni koko ajan kävi hyvin palkatussa työssä, onko tämä sitten sinun mielestäsi oikein?
Sain olla kotona vain sen aikaa kun omia säästöjäni riitti. Kun olisi pitänyt miehen alkaa miettiä omaa kulutustaan, lensin töihin että heilahti. Hänestä se oli vain kohtuullista, ettei elintaso laske.
että molempien palkka maksetaan samalle tilille, josta maksetaan kaikki.... (mutta siis molemmat olemme työelämässä ja itseasiassa mä tienaan vähän enemmän kuin mies)
Ennen lapsia elätin opiskelevan mieheni, sitten hän elätti perheemme kun olin kotona lasten kanssa. Ja nyt siis molemmat töissä. Oletko tyytyväinen saamaasi vastaukseen? :)
Olen vanhempainvapaalla ja maksan omat menoni ja osuuteni lapsen ja yhteisistä menoista äitiyspäivärahalla. Oikeastaan maksan lapsen menoista enemmänkin, koska lapsilisä tulee minulle ja se on tarkoitettu lapsen menoihin. Miehelle maksan vuokraa, koska asun hänen omistamassaan asunnossa, samoin maksan osuuteni muista asumiseen liittyvistä kuluista. Ruokakaupassa maksetaan suunnilleen vuorotellen.
Olen aina pitänyt itseäni hyvin itsenäisenä tyyppinä ja tämä järjestely sopii minulle. Myönnän kuitenkin, että ei tämä oikeudenmukaista sitten enää ole, jos jään hoitovapaalle. Täytyy miettiä miten sitten tehdään.
asiaa. Suurin osa tuntemistani ihmisistä tekee noin, ihan vain siksi että miehellä useimmiten on isompi palkka.
Meillä yhteinen tili. Mä olin töissä enen äitiyslomaa ja 80 % saan nyt palkasta, asutaa Ruotsissa. Mutta huomattavasti vähemmän tienaan mitä mies.
Mies kuitenkin haluaa näin, minä kotona, hän töissä. JA myös maksaa suurimman osan. Mä en oo mikää tuhluri, että luultavasti en etes käytä tuota omaa " tienaamani" rahaa. Mies huolehtii raha asiat. Ostelee osakkeita ja sijoittaa. Mä en aina etes tiedä mihin meidän rahat menee, säästöä on aikalailla.
Miestä se ei tunnu haittaavan että eletään näin. Ei ole patistelemassa töihin.
Eli kai nämä rahat on ihan yhteisiä vaikkei se vastaukseksi kelvannut, meillä harvon tulee riitaa rahasta, kai siksi että sitä on riittävästi, ei olla mitää kauheita shoppailu ihmisiä. LApsiakin on jo useampi.
29!! Tulin tosi kiukkuseksi sinun tekstiäsi lukiessa, tee asialle jotain, Sinun mies ei ole mies isolla M:llä. Hän on tosi lusmu. Ota selvää mihin ne rahat menee?!?!?
Kaikki tulot ja rahat on iloisesti sekaisin ja siitä yhteisestä potista maksetaan lainat, eläminen ja muu.
Mieheni tienaa nettona enemmän kuin minä. Olen nyt äitiyslomalla, saan äitiyspäivärahan työtulojen mukaan. Eipä oikeastaan keskustella juurikaan raha-asioista. Mies maksaa palkastaan vuokran, autolainan, kaikki laskut ja omat harrastukset ja vaatteet. Minä maksan ruoat, omat menoni (vaatteet, puhelinlaskun yms.) ja lapsen tarvikkeet (vaatteet ja kaikki tarvikkeet olen ostanut). Loput mitä omasta palkastani jää laitan säästötilille. Äitiysloman jälkeen jatkan opiskelujani, silloin maksan opintotuestani ja säästöistäni kaikki omat menoni ja mies maksaa muut menot. Ei raha-asioista tarvitse tapella, jos rahaa on riittävästi. :)
ollaan sovittu joskus suhteen alussa suunnilleen mitkä laskut kumpikin maksaa. Kumpikin käy ruokakaupassa, eikä niitä tilitetä millään lailla. Asuntolaina on maksettu tarkkaan puoliksi, mutta muissa laskuissa ei olla mitenkään tarkkoja.
Kun olin hoitovapaalla, mies otti hieman enemmän kontolleen laskuja. Ja jos mulla ei olisi ollut rahaa, mies taatusti olisi antanut.
Tää tapa toimii meillä hyvin, kumpikin on tyytyväinen.
Meillä ei toimisi sellainen, että ihan kaikki menot puolitettaisiin ja kauppalaskut pitäisi jakaa sentilleen. Tai että pitäisi maksaa puolisolle VUOKRAA niin kuin jossain edellisessä tekstissä oli. Tässä kuussa mä ehkä maksan enemmän meidän menoja, seuraavassa kuussa mies. Jos me mennään ulos syömään, se maksaa kumpi ennättää, ei kytätä sitä että kumpi viimeksi maksoi. Tämä toimii loistavasti kun SUHDE toimii, eli haluaa käyttää niitä omia rahoja rakkaansa hyväksi. Tiedän että minun mieheni ei antaisi minun kärsiä jos mulla ei olisikaan omia tuloja.
Eli tosiasiassa maksan suuremman osan tuloistani yhteiseen kassaan kuin mieheni, koska minulla on pienemmät tulot!
Pärjäisin todennäköisesti paremmin yksinhuoltajana.
Eli siis omalla palkalla, miehen palkalla ja kotihoidontuella (sen kun saa silloin kun lapset eivät ole kunnallisessa hoidossa).
ja miehen työttömyyskorvauksilla. Minä olen se rikkaampi, koska minulla on vähemmän lainaa maksettavana ;)
Se on varsinaista epätasa-arvoa perheenjäsenten välillä.