Media tekee LAMAN! Tehkää töitä ja kuluttakaa rahaa, niin työpaikat säilyy =)
Kommentit (29)
Muistan saman ilmiön 90-luvun alusta.
Valitettavasti iso osa tämänkin palstan väkeä on niin nuorta ja ymmärämätöntä, ettei tajua tätä.
lentäisi jouluksi Thaimaahan ja vaihtaisi uuteen katumaasturiin, meidän kansatalous tai työpaikat eivät sillä pelastuisi. Järkevintä mitä yksilötasolla voi tehdä on varautua huonompiin aikoihin järjestämällä talouteensa pelivaraa (ja ylimääräiset voi vaikka sijoittaa osakkeisiin, kyllä ne kurssit sieltä vielä lähivuosina nousee).
Jos rahaa kulutettaisiin maksukyvyn mukaan normaalisti, ei tilannet pahenisi.
Näkeekö minun perheeni siis vain pahaa unta? Hienoa.
Minut ulkoistettiin juuri 70 kollegan kanssa ja mieheni on yt-neuvotteluissa. Mutta hyvä kuulla, että tää onkin vain tv:tä.
Poliitikot eivät vain ymmärrä, että lama tästä tulee ja mediat kertovat totuuden. Toivottavasti emme joudu lukemaan uusista perhetragedioista perheistä jotka eivät koskaan uskoneet laman tulevan.
Korot on nousseet, ruoan hinta on noussut ja kaikki muukin on kallistunut: Sähkö, päivähoitomaksut jne. jne. Vaikka meillä on hyvät tulot, olemme halunneet reagoida koron nousuun lainaerää nostamalla eikä laina-aikaa pidentämällä. Kaikki turha on ollut pakko karsia pois ja nyt vuoden lopussa irtisanomme valitettavasti siivoojan sopimuksen koska miehelläni on lomautusuhka alla. En ainakaan minä uskalla tässä tilanteessa ostella merkkilaukkuja jos toisessa vaakakupissa on ihan normaalit elämisen tarpeet.
lainansa sellaisessa kunnossa, että selviää ikävistä yllätyksistä. Mikään noususuhdanne kun ei ole ikuinen.
Tosiasiassa firmatkin voivat olla mukana tässä lamahysteriassa. Äkkiä ilmoitetaan yt-neuvotteluista, ja ilmoitetaan iso määrä henkilökunnasta, niin että tiukan paikan mahdollisesti tullessa ei olla hankaluuksissa.
Itse kyllä kulutan ja todella haluan että muutkin kuluttavat!
Saadaan edes muutama työpaikka pelastettua!
Mielellään myös palveluita, joita tuotetaan Suomessa.
Mutta juu, siihenhän se markkinatalous perustuu, että aina vaan kulutetaan enemmän ja enemmän, että talous kasvaa.
En ymmärrä kuinka tämä yhtälö lopulta toimii, kun meillä kuitenkin on vain tämä yksi rajallinen maapallo.
ja koska molemmilla oli hyvät palkat, olemme saaneet hyvät säästötkin aikaan, vaikka lapset olivatkin kotihoidossa 6 vuotta.
Mutta jos meillä olisi kalliimpi asunto, pienemmät palkat niin kyllä molempien yhtäaikaiset potkut aika lailla kolahtaisivat. Kun kuitenkin ruoka on noussut, lasten kulut ovat nousseet jne.
tulot on suht varmat jatkaisivat kulutustaan normaalisti, ei talouden jarrutus olisi niin äkillinen. Nyt tuntuu että nekin joiden työpaikat ovat satavarmat panikoivat ihan syyttä. Eri asia on se, että jos tulot ovat epävarmat silloin pitää tietenkin säästää sillä ei tämä taloustilanne varmasti ihan vuodessa tokene entiselleen.
Ja ihan varmasti monet isommat yritykset aloittaa yt-neuvottelut ns. ennakoivasti, eli nyt kun monella on oikea tarve pistää porukkaa pihalle niin siihen samaan lomautus/yt-soppaan hukkuu myös mm. Orion ja NSN joilla ei ole mitään taloudellista tarvetta panna porukkaa pihalle, mutta tekevät sen ihan tuloksen parantamiseksi.
Mä taas ajattelen, ettei voi kuluttaa yli varojensa, ei edes nousukauden aikana. Ongelma on siinä, että monella menot ovat mitoitettu siten, että talous vaatii kaksi työssäkäyvää eikä pelivaraa ole. Jos työpaikka menee alta, asuu kaukana asutuskeskuksista (=työmahdollisuuksista) ja on iso laina maksettavana, niin työpaikan menetys suistaa perheen talouden raiteiltaan.
Me ei olla otettu asuntolainaa mun hoitovapaan aikana, koska vain mies kävi töissä. Ja nyt mun käydessä töissä ei haluta ottaa asuntolainaa, kun taloustilanne on epävarma. Mutta olemme erittäin tyytyväisiä tähän ratkaisuun, joskin se poikkeaa yleisestä ihanteesta.
se on ainoa asia, mikä aloituksessa on totta. Mutta nyt on kyllä sellainen tilanne, että media ei tee lamaa. Media ei ole tenhyt kansainvälistä finanssikriisiä, ei keksinyt subprimelainoja, ei tehnyt velkarahalla tulosta, joka on nostanut tuotto-odotukset ylisuuriksi eikä ajanut massiivista määrää pankkeja konkurssiin tai valtioiden omistukseen.
Laman tekee se, että isoilla rahamarkkinoilla mikään ei liiku, koska kukaan ei luota toisiinsa, kukaan ei tiedä, kenellä on hallussa arvottomia papereita.
Kun yritykset, vaikka rakennusfirmat eivät saa lainoja, niin työmaat seivovat. On pakko irtisnaoa äijät, joiden on pakko supistaa kulutustaan. Näin finanssikriisi siirtyy reaalitalouteen. Varsinkaan, kun samaan aikaan kiinteistöjen hinnat laskevat, jolloin kukaan ei osta. Ostatko itse elämäsi asunnon nyt, jos tiedät, että saat sen huomenna hyvin todennäköisesti paljon, paljon halvemmalla?
Samaan aikaan kuluttajien on pakko supistaa kulutustaan, varsinkin velkaisten ja työttömyydestä kärsivien. Ne yritykset, jotka voivat toimia ilman velkarahaakin, eivät saa tarpeeksi myytyä. Joten ainoa keino on irtisanoa. Jne. jne.
Toivonpa tosiaan, että media ei ole liioitellut Suomen kohtalaisen hyvää tilannetta tämän myrskyn keskellä, vaan se pitää paikkansa. Mutta varmaan hyvä neuvo kokonaistalouden kannalta on yrittää elää niin kuin ennenkin, jos vain voi eikä mennä paniikkiin. Onneksi on paljon ihmisiä, joilla on hyvät selviytymisnäkymät, vaikka olisi miten kamala lama.
Tuossa on totta toinen puoli.
Toinen puoli on taas se, että ihmiset ovat toisaalta kuluttaneet niin paljon ettei heillä enää ole mitä kuluttaa kovin paljon, kun on jo paljon velkaa asunnoista ja autoista ja taulutelkkareista ja ties mistä.
Lisäksi emme elä kuitenkaan Suomessa ihan eristetyssä maailmassa, joten maailmantalouden vaikutukset näkyisivät täällä silti vaikka me eläisimme samoin kuin ennen. Ei suomalaiset yksin jaksa kaikkia Nokian kännyköitä ostaa tms.
Lisäksi on mietittävä vähän tulevaisuuttakin - meillä on nyt 1,4 miljoonaa eläkeläistä, mutta kohta on 2 miljoonaa - siinä on meille ihan hyviä rahanmenoreikiä varmaan vastaisuudessakin. Kuinkahan tähän on valtiollisella tasolla varauduttu?
että raha pitää laittaa kiertämään. Sillä siitä pääsee yli. Tietenkin olen pahoillani heidän puolestaan, jotka ovat irtisanottuja jne... En tietenkään tarkoita, että jokaisen on viimeiset penninsä tuhlaamalla tuhlattava. Mutta ne kenellä rahaa on, niin raha kiertämään. Itse en ole erityisen hyvätuloinen, mutten aio alkaa muuttamaan normaalia kulutustani sen pelossa, että lama on tulossa.
Pankit eivät saa lainattua markkinoilta rahaa ainakaan järkevään hintaan, joten ne eivät voi sitä myöskään lainata eteenpäin esim. pienyrityksille ja yritykset alkavat kaatumaan. Laitankin siis yhteiseksi hyväksi ylimääräiset pennoset määräaikaistilille jolloin ne hyödyttävät suomalaisia yrityksiä ja näin osaltaan ehkäisevät lamaa. Ja silti ne hyödyttävät itseäni puskurirahastona huonompia aikoja odotellessa. Varmasti kaikien kannalta hyödyllisempää kuin rahojen tuhlaaminen.
Työttömäksi kun joutuu niin kuluttaminen on vaikeaa.
ja töitä kyllä tekisin jos niitä alaltani löytäisin.
Mitään matalapalkkatöitä on ihan turha lähteä edes yrittämään sillä palkka menisi lasten päivähoitomaksuihin :(
Laman saa pyytämällä.