"Pääskööt vangit vankiloistaan" lauletaan joululaulussa. Koskeeko tämä myös
Kommentit (33)
Kuvaannollisesti vangit, ei todelliset rikolliset. Seuraava kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri kuvaannolliset? Selkiytä vähäsen?
Eiköhän se liity syntien anteeksi antamiseen, mutta ei ole syntien anteeksi antoa ilman katumusta ja kääntymistä. Paatuneet menee pannuhuoneeseen. Pelto joka kasvaa pelkkää ohdaketta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, ettei vanki olekaan rikolllinen?
Ehkä todellinen vanki onkin esimerkiksi kirkkouskovainen. Hänelle on lapsesta lähtien indoktrinoitu taikauskoista ja valheellista propagandaa kotona ja koulussa. Aikuistuttuaan hän on harhaisten uskomustensa vanki.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se liity syntien anteeksi antamiseen, mutta ei ole syntien anteeksi antoa ilman katumusta ja kääntymistä. Paatuneet menee pannuhuoneeseen. Pelto joka kasvaa pelkkää ohdaketta.
Minä ainakaan en ole tehnyt syntiä enkä siksi tarvitse syntien anteeksiantoa.
Pahaa olen kyllä tehnyt ja rikkonut lakia ja moraaliperiaatteita, mutta syntiä en ole tehnyt. Anteeksi olen pyytänyt monta kertaa vääriä tekojani ja toivottavasti saanutkin anteksi.
Ootte typeriä, se voi tarkottaa myös mielen vankilaa
Silloin kun tuo laulu on sanoitettu, vankiloissa ei ollut murhaajia (jotka joko teloitettiin tai karkotettiin) vaan pääasiassa velkavankeja - tyyppejä jotka olivat ottaneet velkaa, mutteivät maksaneet sitä, ja velkoja panivat heidän vankilaan siksi kunnes maksaisivat. Tähän liittyy, että vangeilla oli usein mahdollisuus vapautus esim työllistyessään.
Ei lauleta rikollisista vaan henkisistä vankiloista. Että ihmiset osaavat jättää murheet taakseen ja iloita.
Kylla se tarkoittaa sitä että jamal ja kaverit pääsevät tekemään tuttavuutta prinsessojen kanssa uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun tuo laulu on sanoitettu, vankiloissa ei ollut murhaajia (jotka joko teloitettiin tai karkotettiin) vaan pääasiassa velkavankeja - tyyppejä jotka olivat ottaneet velkaa, mutteivät maksaneet sitä, ja velkoja panivat heidän vankilaan siksi kunnes maksaisivat. Tähän liittyy, että vangeilla oli usein mahdollisuus vapautus esim työllistyessään.
"Silloin kun tuo laulu on sanoitettu."
No milloin se on sanoitettu? Eikös se ole ihan uusi laulu, vain muutaman vuoden takaa?
Vierailija kirjoitti:
Täysin vastuutonta laulattaa lapsilla tuollaista paskaa. Vangit pysyköön telkien takana. En minä ainakaan halua vankeja kaduille kävelemään kunnon ihmisten sekaan.
Mikä sinusta tekee muka kunnon ihmisen? Oletko noudattanut koko elämäsi kaikkea kymmentä käskyä, et ole ikinä ajatellut kenestäkään pahaa etkä tehnyt mitään anteeksipyydettävää?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Suomessa ketään teloitettu silloin kun tuo biisi tehty.
Vierailija kirjoitti:
Ei Pekka Simojoki nyt niin vanha ole :,D
Ap
Miten voi olla suomalaisella niin huono ymmärrys vertauskuvista musiikissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Silloin kun tuo laulu on sanoitettu."
No milloin se on sanoitettu? Eikös se ole ihan uusi laulu, vain muutaman vuoden takaa?
Vuodelta 1986
Martti Suosalo painas Milka Ahlrothia paljaalla munalla elokuvassa Joulumaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakaan en ole tehnyt syntiä enkä siksi tarvitse syntien anteeksiantoa.
Pahaa olen kyllä tehnyt ja rikkonut lakia ja moraaliperiaatteita, mutta syntiä en ole tehnyt. Anteeksi olen pyytänyt monta kertaa vääriä tekojani ja toivottavasti saanutkin anteksi.
Toisinsanoen oma vanhurskas ja menossa pannuhuoneeseen.
Eiköhän se ole vertauskuva. Jokaisella meillä on omat vankilamme. Esim päihteet, työholismi, p0rn0, seksi, ulkonäkö, urheilu, pelaaminen jne jne... Eli riippuvuudet ja fobiat jotka kalvaa ihmistä.
Näin se kannattaa nähdä, ei siinä muuten järkeä ole.
Toinen hyvä selitys on, että vangitut eläimet pääsisi vapauteen.
Sylvian joululaulussakin surraan häkkilinnun kohtloa. Itsekään en ole ikinä ymmärtänyt miten kukaan voi nauttia linnusta häkissä, sehän on täysin sairasta laittaa lentävä eläin häkkiin, siellä se tuskaisena hyppii ja ääntelee, ja tätä sitten ihaillaan. Yhtään mikään eläin ei kuulu häkkiin, vain ihmiset kuuluu häkkiin.
N52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin vastuutonta laulattaa lapsilla tuollaista paskaa. Vangit pysyköön telkien takana. En minä ainakaan halua vankeja kaduille kävelemään kunnon ihmisten sekaan.
Mikä sinusta tekee muka kunnon ihmisen? Oletko noudattanut koko elämäsi kaikkea kymmentä käskyä, et ole ikinä ajatellut kenestäkään pahaa etkä tehnyt mitään anteeksipyydettävää?
Ainakin sillä tavalla olen kunnon ihminen, että ajatteluani eivät sotke taikauskoiset horinat ja satukirjat. En pakene jumalien ja mielikuvitusolentojen taakse vaan vastaan kirkkain silmin omista teoistani. Jos ja kun teen väärin, pyydän anteeksi, enkä rupea satuilemaan perisynnistä ja armosta ja muusta hölynpölystä.