Minkalainen summa vara- tai saastotililla pahanpaivan varalle teilla sita yleensakin harrastavilla on? Satasia, tonneja vai kymppitonneja?
Kommentit (70)
Mutta yhteensä meillä miehen kanssa jotain 20 tonnia tavallisilla tileillä, odotellaan kylppäriremppaa sekä parin vuoden sisällä asunnonvaihtoa.
Ei se nyt niin ihme ole, että rahaa kertyy tilille. Täällä palstailee hyvin eri-ikäistä ja erilaisilla tuloilla varustettuja ihmisiä. Minä ja mies olemme vakiduunissa ja kohtuullisella liksalla. Kun ei ole enää lainojakaan, niin totta kai siitä nyt säästöönkin jää. Työssäkäyvä ei yksinkertaisesti EHDI kaikkea kuluttamaankaan, jos ei alvariinsa autoa vaihda tms.
Tällä hetkellä meillä on ihan mukavat tulot, mutta on sen verran paljon lainaa, että pakko on pitää jemmassa. Jos vaikka mies sairastuisi tai loukkaantuisi, menisi siinä aikansa ennenkuin alkaisi saada työpaikankaan vakuutuksesta rahaa. Me oltaisiin lirissä asuntolainan kanssa, jos pitäisi Kelan päivärahasta maksaa.
Mutta nyt ei ole kuin tonnin verran, sekin varattuna tuleviin opintolainan lyhennyksiin. Ollaan menty persnettoa viime ajat kun tehtiin pientä remonttia ja en ole pystynyt tekemään sijaisuuksia tai muuta. Kolmas lapsi minimiäitiyspäivärahalla alkaa rasittaa taloutta.
No, kohtahan menen töihin.
palkkaa voi kuukaudessa tulla n. 1300¿ käteen molemmille. Kun perheen kuukausittaiset nettotulot ovat 2600¿ (ja on lapsia, vuokra-asunto jne), niin ei siitä yleensä kovin suuria summia säästöön kerry.
t. entinen ravintolatyöntekijä
Laitamme aina osan palkoista sivuun. Itselleni sopii säästämisavuksi se, että käyttötilillä ei ole hirveästi ylimääräistä rahaa. Silloin jää joka toinen latte ostamatta.
Sitten on vielä sijoitustileillä n. 8000e, mutta ne ovat vähän kuin unohtuneet sinne, ei tulis mieleenkään käyttää ennenkuin todella tarpeeseen.
säästötilillä 32 500,-...
pikkuhiljaa säästellään lisää...
on n. 3000e ja rahastossa n.1000e
Joka kuukausi säästötilille menee 20e ja rahastoon 30e, samoin lomarahoista yms ylimääräisistä menee osa säästöön.
Olisi kauheastressi, josen tietäisi rahaaa olevan säästössä. Opiskelijana kun nuo tulot vaihtelee todella paljon kuusta toiseen.
T:Opiskelija
Meillä on visakortti yllättäviä tilanteita varten ja asunnossa on kiinni rahaa, eli jos tulee tiukkapaikka, niin kämppä vaan myyntiin ja vuokralle.
tulevaisuudessa ehkä saa jotain säästettyäkin kun menen takaisin töihin ja onpa joskus perintöäkin luvassa.
Tällä hetkellä vaan menee kaikki mikä tulee ja aina ei riitä sekään
että kun on vaikka AINA säästössä joku tietty summa. Vaikka nyt 1000 että sit menis hermot jos ei olis mitään säästössä. Eli sit ku tulee se tiukka paikka, niin sit ei voi koskee siihen säästötiliin koska muutenhan se hupenee!
Siis haloo! Mitä varten se siellä säästössä sitten oikein on?????
on yritykseni tililtä irrotettavissa tällä hetkellä reilut 20 000¿, jos joku tarve tulisi. Pidän rahan mieluimmin kuitenkin siellä, käyttötililläni ei yleensä ole kuin muutama satanen.
ja rahaa on säästössä n.800¿. rikasta porukkaa kyllä täällä.
jos jotenkin muuten puljataan, niin niihin säästöihin ei kosketa.
tosin molemmilla meillä on ne vapaaehtoiset eläkevakuutukset ja tuolla ainoalla lapsellakin on sellainen rahasto, johon lapsilisä menee. Esikoinen on tosin vielä niin pieni, että rahasto on nyt vasta aloitettu, eli siellä ei toistaiseksi ole mitään.
Hätätilannetta varten mulla on äiti ;)
Mulla on tosin vielä omistusasunto, joka on tällä hetkellä vuokralla (on yksiö, eli ei oikein palvele enää tämän perheen tarpeita, mutta en tahdo sitä myydäkään)... eli tavallaan mulla on kai säästössä joku 25000, koska sen verran asunnosta mulle myynnin jälkeen jäisi " omaa rahaa" .
No ei yhtään mitään. Kädestä suuhun eletään...
Eikä ole mitään -köyhän- kateellista puhetta.
Mä esim. olen 40, joten sen verran on ikää että olen ehtinyt olla työelämässä jo vuosia ja omaisuutta on ehtinyt karttua. Jos on nuori opiskelija, ymmärrettävistä syistä säästöjä ei ole...
Ei sitä rahaa itselläkään kaksfemmana ollut kun muutama tuhat markkaa säästössä, mut tilanteet muuttuu. Eikä ne ilmaseksi tule, on tehty töitä, ja sitä ennen opiskeltu.
Alusta saakka saanut minimiäitiyspäivärahat ja hoitotuet. Siitä olen viiden vuoden aikana säästänyt lasten tilille 900¿ ja omalleni 2200¿ ylimääräistä.
mikä tarkoittaa n. 4000¿ rahaa.
Tällä hetkellä ei taida olla aivan sitä, vaan puolet. Eli pitää säästää.