Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkalainen summa vara- tai saastotililla pahanpaivan varalle teilla sita yleensakin harrastavilla on? Satasia, tonneja vai kymppitonneja?

Vierailija
13.02.2008 |

.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaisin, että tehkääpä pieni laskutoimitus esimerkiksi meitin taloudesta: miehen palkka 3600, naisen 3200, lapsilisä ja elarit yhdestä. Lisäksi "keikkatuloa", päivärahaa ja km-korvauksia noin 300 euroa kuussa. Vaikka miten käännetään nettotuloiksi, vähennetään 700 euroa asumiskuluja ja 800 euroa muita laskuja ja ruokakuluja sekä 240 euroa päivähoitomaksua, ei millään saa kulumaan koko palkkaa, kun ei ehdi eikä jaksa käydä kaupoilla ja loma-ajatkin menee suvun kesken kotimaassa. Pieni asuntolaina ja auto on maksettu aikapäivää sitten, opintolainat myös (olemme 26- ja 28-vuotiaat), joten säästöön menee tällaisillakin tuloilla ihan mukava summa joka kuussa. Pidän itseäni melko normaalituloisena, joten kadehdin vielä niitä, joilla talouden brutto on joku 12 000 ja yli... mutta näillä mennään.

Vierailija
22/70 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

OIs kiva säästää jos jäis jotain! Normaalisti jää kyllä aina, ja mä osaan säästää mutta tyhjästä on paha nyhjästä! Eli kun tuloja on vähän niin ei säästöjäkään tuu:((.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai maksatte myös lahjaverot?

Vierailija
24/70 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mielestäni todistaa, että jemmatilit ovat täysin turhia tavallisilla työssäkäyvillä ihmisillä. Ei ne pesukoneet niin usein pamahda, jos ostaa alunperinkin laatua.

Tyhjennän jemmatiliä ajoittain ulkomanmatkoihin tms. mutta mihinkään oikeaan tarpeeseen en siis sitä ole ikinä tarvinnut. Pidän siellä 1-2 tuhatta euroa yleensä.

Vierailija
25/70 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen siinä onnekkaassa asemassa, että on hyvätuloiset vanhemmat, jotka antavat lapsille eli meidän perheessä minä ja lapsenlapsilleen vuosittain sen sallitun summan, minkä veroitta voi antaa eli 3999 e. Siitä jätetään osa säästöön ja osalla käydään kaukomatkalla, kerran-pari vuoteen. Muuten ei kauheasti säästöä tule, jokunen tonni vuoteen. Perheen yhteenlasketut tulot / kk on n. 6000 e. Tällähetkellä meidän vanhempien säästötilillä taitaapi olla n. 10 000. Lasten tileillä vähempi.

Vierailija
26/70 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kertynyt kivasti matkarahaa 12k€ ja verorahaa tulee vielä 9000€. Tosin osa menee vielä talon viimeistelyynkin.

Vierailija
27/70 |
23.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sijoitustilillä on tällä hetkellä n. 17.000 EUR, mutta siitä maksetaan uuden omakotitalon pihatöitä ja loppumaksuja sekä varaudutaan mätkyihin rahastomyyntien vuoksi. Minimissään sijoitustilillä pitää meidän perheen mielestä olla 10.000 eur. Lisäksi meillä on rahastosäästöjä ja jonkin verran osakkeita, jotka voisi tarvittaessa myydä (ehkä n. 20.000 eur tällä hetkellä) esim. matkan vuoksi. Säästämme joka kuukausi rahastoihin 250 eur, sijoitustilille siirrämme vain silloin, kun jää selvästi yli jostakin kuukaudesta.

Olen työssäni nähnyt, että löytyy pienituloisiakin, jotka pystyvät säästämään. Kolikot on yksi hyvä keino tai sitten esim. 10-20 eur siirtäminen sivuun joka kuukausi. Kyllä siitä pikkuhiljaa kertyy.

Vierailija
28/70 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä hetkellä 1400 e, odottaa loppukuusta tulevia kodinkone- ja öljylaskuja, ei edes ihan riitä, mutta on edes jotain jo säästettynä ettei tarvi kaikkia yhtäkkiä jostain repiä.

Vierailija
29/70 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai maksatte myös lahjaverot?

Vanha ketju nostettu :) Vastaanpa nyt, kun kohdalle sattui eli me ei asuta Suomessa.

Ei makseta lahjaveroa. Jos asuttaisiin Suomessa, niin ei tarttis sittenkään maksaa, luulen. Meitä on nimittäin neljä ja jos tuon jakaa 1000€/perheenjäsen, niin eikös se vielä mene verottomana?

Vierailija
30/70 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen siinä onnekkaassa asemassa, että on hyvätuloiset vanhemmat, jotka antavat lapsille eli meidän perheessä minä ja lapsenlapsilleen vuosittain sen sallitun summan, minkä veroitta voi antaa eli 3999 e. Siitä jätetään osa säästöön ja osalla käydään kaukomatkalla, kerran-pari vuoteen. Muuten ei kauheasti säästöä tule, jokunen tonni vuoteen. Perheen yhteenlasketut tulot / kk on n. 6000 e. Tällähetkellä meidän vanhempien säästötilillä taitaapi olla n. 10 000. Lasten tileillä vähempi.

Saattaapi tulla verokarhu kylään, jos vuosittain saatte 3999€

Vierailija
31/70 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meidän tilanne on se että "vararahastossa" on sen verran että voi maksaa asunto ja opintolainat pois huomenna, jos on tarvetta.

Kyse on siis noin 70 000 e.

Jos asunto ensivuonna menee vaihtoon, niin olen mielessäni ajatellut, että kolmen kuukauden nettotulot pitäisi olla säästössä vararahastossa.

Eli meidän taloudella about 17 000 €. Ehkä kuitenkin niin, että osa on sijoituksissa ja pienempi osa tavallisella tilillä.

Vierailija
32/70 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei ole yhtään, kun pätkätyöt on ollut aiempaa kehnompia (lyhyempiä, heikompi palkka).

Vierailija
33/70 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ti, joten se toimii sitten ruokakassana. jokainen laskekoot itse niistä kertyvän summan.. :-)

Vierailija
34/70 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluta säännöllisesti menevän erän määrää, koska tulotkin vaihtelevat jonkun verran.

Vierailija
35/70 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsille säästettynä suunnilleen saman verran.

Vierailija
36/70 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitten heti säästetään takaisin siihen summaan. Ylimenevästä osasta maksetaan ylimääräisiä lyhennyksiä lainaan.

Vierailija
37/70 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei vaan osaa säästää, kaikki aina kulutetaan. Nytkin tulossa bonusta 3000 e (verojen jälkeen siitä tosin jää ehkä puolet) ja mies jo miettii kuumeisesti, mihin ne laittas. Itse laittaisin säästöön..

On mulla omalla säästötilillä 1700 e. Niistä en viitsi mainita miehelle, keksisi niillekin rahoille parempaa käyttöä.. siis ei mieheni tavallaan turhia ostele, nytkin suunnittelee ilmanlämpöpumppua, mutta voishan siellä säästössäkin joskus jotain olla...

Vierailija
38/70 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku 5000 ois hyvä olla aina jemmassa. Siihen tähtään.

Heh opiskelija...Meidän 5-v lapsella on rahapussissa säästössä 200 ¿.

Vierailija
39/70 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan 5-henkinen perhe. Mä teen töitä sillon kun sitä on ja mies odottaa eläkepäätöstä. Ei tosiaan ole pennin hyrrää säästössä. Joskus saadaan vaikka 500 säästettyä, niin kyllä se sitten tulee hyvin pian se hetki, että se hätä tulee käteen mihin sitä rahaa on säästetty ja niin se raha sitten menee.

Täällä tuntuu liikkuvan aina ihan ihme rikasta porukkaa. Mä en käsitä, miten voi olla joku noin rikas, täällä meillä päin kun ei edes vakituista työtä saa, vuosikaudet olen pelkkä sijainen ollut eikä siihen ole mitään muutosta tiedossa. Olisko vähän kiva jos tienais edes ton verran ku mitä teillä oli monella säästössä 5000... huh huh... ja 1000... sen verran tulee useimmiten tienattua, voittekin siitä sitten laskea paljonko siitä jää tän kokoiselle perheelle ruokarahaa, saatikka että jotain säästöön saisi

Vierailija
40/70 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kuukauden nettotulojen (normaalien) verran. Tällä hetkellä myös noin 5000 sen päälle, sillä aiotaan rahoittaa hoitovapaan miinuskuukausia, kun mies jää kotiin.