Hei apua. Minua oikeasti hävettää kanssapalstailijoiden asenteet.
Oikeasti. Eilen kirjoitin tuohon "otatko alkoholia lapsen edessä"-ketjuun, ja kerroin että meillä kyllä juodaan niin viiniä, kuin ulkoilun jälkeiset Irish Coffeetkin. En tiennyt itkeäkö vai nauraa kun ihmiset ovat niin hirmu tiukkapipoisia. Miten voi alkoholi olla niin tabu.
No aamulla ensimmäisenä näen ketjun "punaviini on pahaa". Voi luoja. Miten kukaan kehtaa noin sanoa ääneen? Meidän kaksivuotiaskaan ei sano ruoasta että on pahaa. Viinihän on osa seurustelukulttuuria. Ja mielestäni jopa osa yleissivistystä.
Ja nyt! Tässä Finnairin koneessa synnyttäneelle ilmainen meno-paluu lento Thaimaahan-ketjussa. Voi herttinen, että kehtasi ihan lomamatkalle lähteä noin myöhäisillä viikoille. Miten voi yt-neuvotteluiden aikaan antaa ilmaista matkaa. Kyllä vaan takapajulasta pitää päästä heti pois synnyttämään..
Miten te ihmiset oikeasti voitte kommentoida jotain, mistä teillä ei ole mitään hajuakaan? Mistä te tiedätte miksi he lensivät Bangkokista Helsinkiin, oliko tarkoitus jatkaa Ruotsiin jonnekin. Millä viikolla hän oli.
Minua oikeasti hävettää jos tämä on yleistä asennetta suomalaisten keskuudessa.
Välillä kyllä mietin miksi muutin takaisin Suomeen. Huoh.
Ihme tapauksia ja asenteita. Pipot kireällä, tosiaankin.
Kommentit (41)
Mieleeni ei tulisi sanoa, että punaviini on pahaa, jos sitä jossain tarjottaisiin, mutta mielestäni tällaisella keskustelupalstalla voi ihan rauhassa rikkoa tabuja, ja sanoa, että suurimman osan ihmisiä mielestä punaviini ei maistu hyvältä.
Ja jos äiti matkustaa myöhäisillä viikoilla, niin tottakai siinä ottaa riskejä lapsen kustannuksella. Noin pitkä lento on riski. Onneksi kaikki meni hyvin, mutta ihan hyvin olisi voinut käydä niin, että kiireistä sairaanhoitoa olisi tarvittu, ja mahdollisesti olisi voitu vaikka äkillisen verenvuodon yhteydessä menettää vaikka molemmat ihmiset.
Olen minäkin asunut Suomen ulkopuolella, mutta ei se tee minun mielipiteistäni ainoita oikeita, ja eri tavalla ajattelevia ahdasmielisiksi. Ahdasmielisyyttä on minusta kieltää ihmisiä ajattelemasta toisin kuin itse, ja siinä suhteessa ap:n kannattaisi katsoa peiliin.
todennut heidän keskustellessaan lempi ruoista ja -juomista, että meidän äidin lempijuoma on punaviini. Totta, veden jälkeen kylläkin. Tuo on mielestäni oikeaa kasvatusta että lapsi näkee että viikonloppuna otetaan paremman ruoan kanssa viiniä, juodaan maljat juhlissa tai saunaoluet. Mieheni harrastaa erikoisoluita, minä pidän brittiläisistä siidereistä. Emme ole alkoholisteja, mutta emme sylje lasiinkaan..
Viini on viisasten juoma. Pätee.
Kyllä ainakin tällä palstalla tuntuu olevan niitä äitejä, joilla on juomiseen asenne "ei yhtään tai kännit". Siis eivät tunnu tajuavan että siinä välilläkin on jotain!
Kyllä se niin on, että paras malli on se, että lapsi näkee kun juodaan vaikka oluet tai sitä viiniä ruualla. Silloin ei tule sitä ajatusta, että siitä juodaan kännit aina vaan.
Tai jos ei yhtään juoda lasten nähden ja sitä vielä jeesustellaan sitä juomista, niin luultavasti lapsi vetää hirveät kännit heti ku mahdollista ja sitten vanhemmat hakee sitä jostain vatsahuuhtelusta.
Ihmettelee vain kanssapalstailijoiden ahdasmielisyyttä.
Onhan se aika moukkamaista sanoa jostain ruuasta tai juomasta että se on pahaa. Etenkin tuo viinin mollaaminen minua naurattaa, asun itse Italiassa, viini on jokapäiväinen ruokajuomamme. Nämä viini on yök-äidit sitten varmaan juo kokista ruoan kanssa, heh. Ihan yleistäen, kuten sinäkin yleistät että "suurimman osan ihmisiä mielestä punaviini ei maistu hyvältä". Ehkä sinun ystäväpiirissäsi on tuollaisia ihmisiä. Minun ystäväpiirissäni taas viinejä rakastetaa suuresti.
Olen itsekin ulkosuomalaisena huomannut tämän palstan ahdasmielisyyden.
Surullista.
Sama koskee kahvia ja olutta. Nämä ovat makuja, jotka eivät luonnostaan maistu ihmisen suussa hyviltä, vaan niihin opetellaan.
Se on sitten makuasia, kannattaako näitä makuja opetella arvostamaan vai ei, mutta ne eivät ole samalla lailla ihmiselle luonnollisia makuja kuin vaikkapa suolainen, makea ja rasvainen.
Ja eri juttu on kirjoitella tällä palstalla, kuin yökkiä ruokapöydässä.
Tällä palstalla on ajatuksia laidasta laitaan, joten olen sitä mieltä, että tämä palsta on kaikkea muuta kuin ahdasmielinen. Jos luette tarkkaan, voitte huomata, että ihmiset ovat hyvin eri mieltä erilaisista asioista.
Nämä viini on yök-äidit sitten varmaan juo kokista ruoan kanssa, heh.
Minä taas olen ihan suomessa asuva suomalainen ja olen myös välillä ihan suorastaan ahdistunut ajatuksesta että mitä jos suurin osa äideistä (tai yleensäkin suomalaisista) on niin mustavalkoisia ja ahdasmielisiä kuin tällä palstalla ollaan. Vaikken viinistä pidäkään ;) (en ole sanonut että viini on yök).
Kaiken kaikkiaan, olen pakotettu uskomaan, että näille foorumeille eksyy vain ärhentelemään aivan oman sorttisensa äitiklaani. Vastausten tasosta on hyvä vetää omat johtopäätöksensä näiden ihmisten yleisestä sivistystasosta ja käytöstavoista. Lisäksi joukossa tyhmyys tiivistyy.
Koulu- ja työpaikkakiusauksen juuret lienevät myös näiltä nurkilta...
erityisesti toi alkoholi nauratta mua aina kauheasti. mä olen vasta täältä av:ltä oppinut, että alkoholia voi juoda kerralla vainpaljon ja yleensä liikaa. eli ei ole olemassa sellaista tapaa, että joisi yhden viinilasin kerrallaan ja jotenkin nauttisi siitä.
ja vaikka selittää kuinka, että viini kuuluu siihen ateriaan, eikä sitä nautita alkoholin vaan maun ja nautinnon takia, niin silti alkaa kauhea paheksunta kun on ollut kännissä lapsen kanssa.
ja finnairiin yt-neuvottelut ja ilmaiset lentoliput oli kyllä parasta av logiikkaa pitkästä aikaa. ne liput olis kyllä viimeinen niitti finnairin arkkuun, ja oikeestaan suurin kustannuserä koko firmalla :)
no pakkoko se on täällä roikkua :/
tästä on myös tutkimustietoa. On totta, että karvaita makuja karsastetaan varsinkin lapsuudessa, mutta esim. happaman sietokyky on hyvin yksilöllistä. Joku pystyy herkuttelemaan raa'alla omenalla, minä saan kyyneleet silmiin ja kylmiä väreitä...
jossa kertoivat, että Jokelassa aikuiset ihmiset olivat vieroksuneet heidän perhettään heidän sinne muuttamisensa jälkeen ja nimitelleet hipeiksi jne. Onko sitten kovin ihme, jos tällaisten ihmisten jälkikasvu alkoi kiusaamaan poikaa?
AV-mammojen asenteet ovat periytyviä, sehän se masentavinta onkin. Heidän lapsensa toistavat samat kuviot kouluissa ja päiväkodeissa.
Esim oma isäni opetti meille lapsille totuuksia maailmasta tyyliin "Afrikassa nähdään nälkää sen vuoksi että neekerit on laiskoja". Silti minusta ei koskaan tullut rasistia enkä jostain syystä ajatellut lapsenakaan näitä isän totuuksia välttämättä ihan paikkansa pitävinä.
AV-mammojen asenteet ovat periytyviä, sehän se masentavinta onkin. Heidän lapsensa toistavat samat kuviot kouluissa ja päiväkodeissa.
käytä alkoholia ollenkaan. MInulle ei ole ongelma pöytäseurueeni viinilasilliset mutta jotkut ihmiset eivät osaa suhtautua luontevasti siihen ettei joku käytä alkoholia lainkaan. Minä en muita paheksu enkä kuvittele että maailmassa olisi vain alkoholisteja ja absolutisteja, mutta jotkut ilmeisesti olettavat minun niin tekevän. Vai mistä muusta se voisi johtua?
Yleensäkin pelkkä viinin haju aiheuttaa jostain syystä pahoinvointia. Eli on pakko kieltäytyä kohteliaasti viinistä, enkä koe olevani sen takia jotenkin pinkeä.
Yleensä juon siideriä taikka omia kokeellisia drinksuja ( ja tämä ei siis tarkoita omia keitoksia). Niin ja meillä juodaan lenkin jälkeen minttukaakaota : )
täällä asiallista keskustelua syntyy, aina joukkoon eksyy riidanhaluista porukkaa, joiden mielestä heidän elämäntapansa ja mielipiteensä on juuri se oikea. Mulle on ihan sama juoko joku viiniä vai vettä ruokapöydässä, kunpa se olisi yhtä yksinkertaista muillekin. Puhumattakaan siitä, saiko eilinen lentokoneessa-synnyttäjä matkan vai kaksimymmentä, siitäkin saatiin hirveä haloo syntymään ja äiti on jo leimattu pihiksi, vastuuttomaksi ja ties miksi. Ihan täysin ihmistä, olosuhteita tai tapahtumia sen kummemmin tuntematta. Itselle jäi päällimmäiseksi uutisesta hyvä mieli, että tapahtuma selvisi ongelmitta. Elämä kun ei mene aina niin kuin sen olisi suunnitellut.
En ihmettele jos äidit ja isän meinaavat kuukahtaa kaikkien paineiden alla, aina löytyy joku nokankoputtaja jostain...
hienoa, jos et uskonut isääsi, muttaluetun perusteella täälläolevista suurin osa on omaksunut juuri tuon ennakkoasenteen.
että suurin osa on omaksunut vanhempiensa rasistiset asenteet.
nämä asenteellisimmat av-mammat ovat niitä lappilaisia kotiäitejä joilla on kotona hoidettavana vähintään 8 lasta, eikä televisiota.
Eihän hän tunne näiden "viinilasillisten ruokapöydässä- vastustajienkaan" taustoja, ties vaikka heillä olisi hyvin traumaattinen lapsuus alkoholistiperheessä ja se yksi viinilasillinen olisi johtanu yöhön turvakodissa yms.. mutta silti hän saa tiukkapipoisesti arvostella heidän mielipiteitään.
Minusta myöskään viinin juonti tai juomattomuus ei ole mikään sivistyksen mitta, eikä se että joku juo cokista ruoan kanssa tee hänestä mitenkää suvaitsematonta ihmistä.
asenteellisimmat AV-mammat ovat taajamissa asuvia, keskiasteen koulutuksen saaneita perheenäitejä, jotka käyttävät vapaa-aikaansa surfaamiseen ja telkkarin katseluun. Heidän päähänsä ei mahdu niin energiaa vievää toimintaa kuin ajattelu, vaan ainoastaan ennakkoasenteita ja mielipiteitä, joita ei ole tarvinnut onneksi muodostaa ihan ominpäin.
Tänään tulin tänne pitkästä aikaa ja muutamankin kerran on täytynyt hieraista silmiään. Ilkeää ja ahdasmielistä porukkaa.