Muisto kesältä: lapsi koiran flexissä
Ja tämä ei ole sitten provo. Tuli mieleen, kun tutun kanssa keskusteltiin tänään valjaista lapselle syöttötuolikäytössä... Viime kesänä näin Muumimaailmassa äidin lapsensa kanssa, lapsen ikää en osaa arvioida muuten kuin karkeasti, että kuitenkin yli 3/4 vuotta. lapsi oli valjaissa ja valjaat kiinni koiran flexissä, josta äiti sitten lyhyensi ja pidensi tarvittaessa matkaa.
Kysessä arvatenkin erittäin vilkas lapsi, joka oli varmaan välttämätöntä laittaa noin kiinni tuollaisessa paikassa jo turvallisuussyistä?). Mutta täytyy sanoa, että ulkopuolisena tuntui pahalta!
Kommentit (27)
Ja käytämme yhä. Ja ihan lapsen terapeuttien suosituksesta. Lapsi on autisinen eli ei siis välitä ympäristöstään samalla tavalla kuin normaali lapsi. Autisti ajattelee esim. ettei hänen tarvitse väistää autoja, kun auto tietää minun olevan tulossa ja auto väistää minua. Autistinen lapsi ei reagoi puheeseen normaalilla tavalla ja häneen voi olla vaikea saada kontaktia. Autismiin yhdistettynä ylivilkkaus on hengenvaarallinen yhdistelmä.
Lapsi on kuitenkin normaali älyinen (ei sillä että tuo mihinkään vaikuttaisi) niin pitäisikö hänet sulkea sisälle eikä käydä siellä Muuumimaailmassa tms. Autismi on jo muutenkin tarpeeksi rankka juttu lapselle ja hänen perheelleen. Ei ihmistä voi eristää yhteiskunnasta kuitenkaan.
Eli käytämme flexia yhä tulevaisuudessakin muiden ihmisten kauhuksi :)
Syitä varmaan on käytöllä. Normaalilapsi ei taida tarvita. :)
Tai siitä olisi minusta jopa haittaa.
esim. vaaleanpunaisella, ylivilkkaan tyttölapsen vaatetuksen kanssa sävy sävyyn olevalla flexillä. Lisäksi voi lisätä hieman hörhelöitä flexiin.
Sitten vaan odottelemaan taaperoflexejä.
Valjaissa ei yhtään mitään vikaa, tosi hyvä keksintö, mutta ei se fleksi se on ihan kauhee. Moni koiraihminenkään ei suostu sitä käyttään.
Nuorena flikkana mummolassa oli fleksi ja minä hullu otin siitä narusta kii ko koira alkoi vetään, niin nahkahan siinä paloi ja pahasti.
Mutta eihän lapsi vedä kovaa, mutta se fleksi voi kiertyä kaulan ympäri tosi vilkkaalla lapsella joille juuri sitä suosittelette, niin hullun hommaa on.
Meilläkin 3 poikaa neljässä vuodessa :) En yhtään panisi pahakseni jos voisi hetkeksi irroittaa silmänsä tuosta keskimmäisestä joka tahtoo aina kävellä, ei olla rattaissa.
Kerrotko miten autistisen, ylivilkkaan lapsen kanssa voi turvallisesti liikkua? Jos sinulla on antaa yksikin ihan oikea vinkki, niin kiitollisena otan niitä vastaan.
Siihen asti ennen kuin kerrot niitä hyviä ja toimivia vinbkkejä minulle taidan uskoa terapeutteja ja muita ammattilaisia ja käyttää sitä flexia. Ei sitä kuitenkaan ihan samaan tapaan käytetä kuin koiralla :) Ja ei joka tilanteessa. Toki aidatuissa puistoissa yms. leikitään ihan vapaasti. Ja ajatella meillä flexiä käytetään jopa päiväkotipäivän aikana. Siis päiväkodin henkilökunta laittaa flexin pojalle kun lähteävät esim. päiväkodin lähellä olevaan pulkkamäkeen. Ja sillä opetellaan myös kävelemään normaaliin tapaan toisen rinnalla eli lapsi käy hoitajan kanssa kävelyllä päiväkotipäivän aikana.
En kyllä itseehkä laittaisi. Jättäisin vaikka sitten muumimaailmat väliin, jos en muuten pärjäisi lapsen kanssa.
jossain (ei suomessa) näin " ulkoilutetaan" myös kehitysvammaisia.
Ja joskus uhkailen 4-vuotiasta " vauvavaljailla" kun ei liikenteessä tottele...
Flexi olis hyvä idea valjaisiin kiinni. Saisi pidemmän matkan (valjaissa on tiukasti vieressä), mutta toisaalta ei pääsisi haahuilemaan minne vaan... siis pienen lapsen kanssa.
Mutta ei sitä flexiä saisi niin päästää pitkälle, että lapsi kuristuisi tai kietoisi sen muiden ihmisten jalkoihin tms.
ihan vain siksi, ettei suojatoimenpiteet näyttäisi " pahalta" jonkun idiootin silmissä???
Se olisi varmaan ollut meidän pojan kanssa tosi hyvä apuväline =)
ihan hyvä idea. Eikä vika todellakaan ole vanhemmissa.
Valjaat ovat säästyneet siltä ajalta kun siskoni oli itse pieni.
Ne oli ihan tavallisia joskus 70-luvulla.
Tämä kun ei tykkää olla rattaissa ja haluaa kävellä.
Poika tykkää kun saa itse kävellä ja äidin on helppo pitää silmällä.
Ise olin hämeenlinnassa asuntomessuilla ja oma 2v meinasi ryntäillä siellä minne sattuu. Otin laukustani irti irroitettavan olkahihnan ja kiinnitin sen lapseni farkkuhaalarin selässä olevaan lenksuun.
Tyttö ja äiti olivat molemmat tyytyväisiä tyytyväisiä. :)
--
Mitä eroa on että lapsi laitetaan 5-pistevaljailla tiukasti rattaisiin tai valjailla kävelemään vanhemman vierellä?
Luulen että moni vilkas lapsi on tyytyväisempi kun saa itse kävellä eikä tarvi kököttää rattaissa liikkumatta.
Onko valjaissa sitten se mielikuva kun koira on alamainen isännälle niin valjastettuna lapsi on jotenkin " alistettu" ?
haahuilla ja jäädä jälkeen erityisesti tapahtumissa.
erittäin vilkkaan ja karkailevaisen lapsen kanssa ihmispaljoudessa. Siinä ei sitten paljon korniudesta ole haittaa.
Erityisesti, jos sen avulla saisi talutettua sen esim. urheiluliikkeiden ohi ja pidettyä marketissa siellä elintarvikepuolella.
Kuulostaa valveutuneelta ja kekseliäältä vanhemmalta. Meilläkin on koiralla flexi, mutta ei ole tullut mieleenkään soveltaa sitä lapseen, tuohan olisi ihan patentin paikka. Useat onnettomuudet sattuu juuri tuon ikäisille, joilla on hirveä meno päällä, mutta järkeä vähän vähemmän.
pari viikkoa sitten näin vaasassa kolme pph ulkoilemassa .lastensa kanssa kävelytiellä. Ihmettelin kun kävelemässä olevat lapset oli sidottu köydellä/paksulla narulla rattaisiin kiinni. Oli se epämukava näky kattoa sidottuja lapsia kävelemässä, mutta kai sitä niin on tehtävä kaupungeissa turvallisuus syistä=(
jotka tarkotettu sekä esim. syöttötuoliin turvavyöksi että kävelyyn valjaiksi. oli korkeasaaressa kätevät lapsella kun lapsi ei jaksanut istua rattaissa ja halusi tepastella itse. sai enemmän kävely vapautta kuin kädestä kiinni pitäessä (jolloin joutuisi käsi olemaan suoraan ylös päin, ei varmasti mukavaa) ja kuitenkaan ei tarvinnut pelätä että jää ihmisten jalkoihin.
tuo flexi idea on kyllä hyvä, mutta en ite kehtaisi sellaiseen laittaa lasta...
Vierailija: