Kova pahoinvointi alkuraskaudesta - Mistä " pahasta" kertoo?
Muistan lukeneeni, että runsas pahoinvointi on liitetty johonkin pahaan mutta en muista mikä se oli. Oliko kromosomihöiriöt tai jokin muu sikiön kehityshäiriö? Tuulimuna?
Muistaako kukaan??
Kommentit (23)
että tämä kolmas raskaus ja kaksi edellistä olleet täysin oireettomia tässä suhteessa. Ei minkäänlaista pahoinvointia.
Jotenkin tuntuu nyt, että kaikki ei ole kunnossa... :-(
pahoinvoivilla on keskimäärin vähemmän keskenmenoja. Näin olijossain tutkimuksessa, eli hyvästä se kertoo.
Sairaalassa oli yksi toinen äiti, jolla oli neljäs lapsi tuloillaan. Kolme vanhinta oli tyttöjä, eikä hän ollut kenestäkään kertaakaan oksentanut.
Nyt oksensi itsensä sairaalakuntoon vaikka ultran ym mukaan kaikki oli kunnossa ja vain yksi lapsi tulossa.
Vierailija:
pahoinvoivilla on keskimäärin vähemmän keskenmenoja. Näin olijossain tutkimuksessa, eli hyvästä se kertoo.
Kaikki raskaudet voivat olla erilaisia. Hyvä,että sulla on ollut aikaisemmat raskaudet helppoja. Mulla on ollut kolme todella kauheaa raskautta. Pahoinvointia alusta loppuun. Ja kolme tervettä lasta. Terkka totesi aina, että raskaus on hyvin käynnissä. Ennemmin olisin huolissani, jos ei mitään oireita olisi. Silloinhan olisi esim tuulimuna mahdollinen.
älä ap ole huolissasi! Raskaudet voi olle ihan erilaisia. Vaikka odottaisi samaa sukupuolta olevaa vauvaa, oireet saattaa vaihdella tosi paljon.
Mutta tuo yksi poika pisti voimaan niin pahoin, että auta armias :)
Minulle muuten eräs vanha, kokenut neuvolantäti siteerasi jo eläkkeellä olevaa neuvolalääkäriä:
Jos äiti voi todella pahoin, todennäköisemmin tulee poika. Kova pahoinvointi johtuu siitä, että lapsella on eri kudostyyppi kuin äidillä, ja poikavauvoilla on useammin isältä peritty kudostyyppi. Toki voi olla tyttökin, jolla eri kudostyyppi.
Ja kuins ollakaan, rajun raskauden tuloksena syntyi poika, joka on kuin ilmetty isänsä :)
ainakaan yleisesti, eikä myöskään siitä, että jokin olisi pielessä. Kaikkein huonoimmassa kunnossa olin esikoisesta, keskimmäisen kanssa pääsin helpoimmalla.
Yksi keskenmeno 6 kuukaudella (poika), olin pahoinvoinnin vuoksi sairaalassa kaksi kuukautta.
Eli ei se katso sukupuolta : ) ja yleisesti käytetään lohdutusta, että mitä huonompi vointi äidillä sen paremmin lapsi voi. Keskenmenon jälkeen kyselin, että miksi näin väitetään. Vastaus oli kun ei muuta keksitä eli ei sillekään faktalle mitään tieteellistä näyttöä ole.
Pahoinvointi liittyy hyvään hormonituotantoon ja minulla on epäilty kaikissa raskauksissa kaksoisraskautta.
Vierailija:
Ennemmin olisin huolissani, jos ei mitään oireita olisi. Silloinhan olisi esim tuulimuna mahdollinen.
t. pää pöntössä elänyt
Raskaushormonia erittyy paljon. = Ei mene niin helposti kesken.
Minulla on molemmissa raskauksissa etsitty kaksosia ja välillä katseltu että lapsi kasvaa normaalisti kovasta oksentelusta huolimatta.
siinä todettiin että tyttöraskaus aiheuttaisi useammin pahoinvointia, mutta en enää muista millainen mekanismi siinä oli taustalla, jotain naishormoneihin liittyvää. Äidin elimistössä aiheutui vastareaktio sikiön erittämiä hormoneja kohtaan tms? Itselläni on tyttö ja poika ja kummastakin todella voimakas pahoinvointi koko raskauden ajan. Ja tosiaan, koko ajan sairaalassa ja neuvolassa hoettiin, että pahoinvointi merkitsee sitä että raskaus on " vahvempi" ja keskenmenoriski pienempi.
mulla täysin oireeton raskaus, ja poikahan sieltä tuli ja ihan ilmetty isänsä. Mulle on vitsailtu siitä että tosta pojasta näkee että on isänsä poika mutta äidistä ei ulkonäön perusteella ole varmuutta.
loppuraskaudessa tuli hepatogeesi, neuvolantäti sanoi että olivat jo varautuneet ongelmiin.
Nuo arvelut pahoinvoinnin yhteydestä keskenmenoriskiin olivat sikäli oikeassa, että istukkahormoni aiheuttaa sitä pahoinvointia odottavalle äidille. Toisia se vain kuvottaa, toiset joutuvat lopulta jopa sairaalaan tiputukseen oksentamisen takia. Ja jotkut onnelliset eivät reagoi täysin normaaliin istukantoimintaan mitenkään. Ja ikävä kyllä jotkut erittäin epäonniset saattavat kokea keskenmenon kovasta pahoinvoinnista huolimatta, mutta se ei silti poista sitä faktaa, että yleensä pahoinvointi on merkki hyvästä istukan toiminnasta ja siis samalla ennuste hyvin jatkuvasta raskaudesta. Ei ole siis ihan tuulesta temmattu sanonta, että kun äiti voi pahoin, voi vauva vain paremmin :)
Nauti siis odotuksesta huoletta! Toivottavasti pahoinvointi kuitenkin helpottaa pian, se kun hankaloittaa odotuksen onnea. Itselläni sitä kesti poikaa odottaessani lievempänä melkein rv 15 ja tytöstä aika ikävänä rv 22 asti... Pahoinvoinnin aste ei paljasta oikeasti sukupuolta, vaikka monille pahoinvointia tuleekin voimakkaampana ja pidempään tytöistä kuin pojista. Myös kaksosraskauksissa pahoinvoinnin määrä vaihtelee. Mutta huoletta voit siis sikäli olla, että äidin pahoinvoinnista on yleensä vauvalle vain etua.
Tosin kova pahoinvointi on enimmäkseen ihan normaalia, joten sen perusteella en lähtisi epäilemään mitään muuta kuin normaaliraskautta.