Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikkien 4-5-vuotiailla ns. pihakavereita kotiympäristössään?

Vierailija
11.02.2008 |

Kyselen kun meidän juuri 5 vuotta täyttäneellä ei oikein ole. Ne harvat samaa ikäluokkaa olevat pojat joita alueella on, ovat päiväkodissa päivät. Itse olen nuorimmaisesta lapsesta hoitovapaalla vielä 2v. Keskimmäinen 3v ja tämä 5v kerhoilevat kyllä, ja ulkoilevat pihalla jos ei sada, mutta tosiaan se omanikäinen seura puuttuu.

Tarvitsisiko tuon ikäiset jo jotain vakikavereita, vai riittääkö kerhoilut ym. Mielipiteitä?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun asuttiin kerrostalossa, niin ei ollut samanikäisiä, ei eden likimain, vaan kaikki oli reilusti vanhempia, tai sitten ihan vauvoja. Nyt asutaan omakotitalossa, ja naapuristossa ei ole poikani ikäisiä kavereita.

Poikani käy kyllä päiväkotia, joten siellä on niitä kavereita. En ole huomannut että päivänpäätteksi erikseen kavereita kaipaisi.

Vierailija
2/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mun mielestä lapselleni riittää ihan tarhakaverit. Pari kertaa viikossa käytävä kerho, saattaisi olla sun lapselle sopiva?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöillä on niin omanlaisensa leikit ettei vilkas poika oikein niihin kaveriksi sovi. Ei löydy mitään yhteisiä kiinnostuksen kohteita puolin eikä toisin.

t. ap.

Vierailija
4/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Niin, mun mielestä lapselleni riittää ihan tarhakaverit. Pari kertaa viikossa käytävä kerho, saattaisi olla sun lapselle sopiva?

Vierailija
5/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että leikkiseuraa saa. Tuota en allekirjoita, etteikö tytöistä olisi pojalle leikkiseuraa. Minun tyttöni parhaat kaverit on aina olleet poikia. Ei kaikki tytöt nysvää tiaarat päässä nukkeleikkejä...

Vierailija
6/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

asutaan omakotialueella, jossa paljon eläkeläisiä ja keski-ikäisiä. lähellä ei asu pieniä lapsia...

Vierailija
7/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten hiljaista on pihalla. Edellisessä taloyhtiössä oli lapsia aina ulkona leikkimässä mutta nyt ollaan asuttu varsinaisessa erakkojen taloyhtiössä jo puoli vuotta, ja pojalla ei juuri ole ikäistään leikkiseuraa lähellä kotia. Käy kyllä päiväkodissa, joten ei toivottavasti muutu ihan sosiaaliseksi pölvästiksi.

Vierailija
8/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi käy nyt kerhossa ja aloittaa syksyllä päiväkodin. Muita lapsia ei asu meidän talossa. En nyt viitsi mennä toisten pihoille kun en tunne heitä tarpeeksi hyvin. Tosin suurin osa lapsista on koko tai osapäivähoidossa.

Vierailija
9/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap.

Vierailija:

Ei kaikki tytöt nysvää tiaarat päässä nukkeleikkejä...

Vierailija
10/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muitakin syitä oli, mutta jo tuo yksistään olisi riittänyt meille. Lisäksi kutsumme usein kylään muutamaa ystäväperhettä, joilla samanikäisiä lapsia ja poika käy viikottain yhdessä harrastuksessa, jossa porukka pysynyt aika samana koko ajan. Minusta tämän ikäisille pysyvät kaverit ja säännölliset leikit omanikäisten kanssa ovat jo erittäin tärkeitä. Kesällä kun päiväkotiin tulee parin kuukauden tauko, niin harkitsemme hänelle varmaankin jotain jalkapallokoulua tms. ryhmäaktiviteettia ja pyrimme sopimaan tapaamisia parhaiden päiväkotikavereiden kanssa.

Ryhmässä oppii toimimaan vain harjoittelemalla ryhmässäoloa ja lisäksi tuon ikäisillä pojannaskaleilla on usein sen verran ylimääräistä energiaa, että kaikkien hermot pääsevät vähimmällä, kun saavat sen purkaa keskenään.

Vierailija
11/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että leikkiskö teidän Petra meidän Maijun kans? Kyllä ne lapset sitä seuraa löytävät itse, JOS sitä vain lähimailla on.

Vierailija:

että leikkiseuraa saa. Tuota en allekirjoita, etteikö tytöistä olisi pojalle leikkiseuraa. Minun tyttöni parhaat kaverit on aina olleet poikia. Ei kaikki tytöt nysvää tiaarat päässä nukkeleikkejä...

Vierailija
12/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanut ja sinne jäämme joskus hoitopäivän jälkeen leikkimään, vaikka itseäni ei kyllä yhtään huvittaisi työpäivän jälkeen jäädä. Yritän kestää sen sosiaalistumisen nimessä.

Vierailija
13/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempien homma. Ei ne lapset voi lähteä ovikelloja rimputtelemaan umpimähkään...

Vierailija
14/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vanhempien homma. Ei ne lapset voi lähteä ovikelloja rimputtelemaan umpimähkään...

Vierailija
15/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siinä mielessä heillä on oman ikäistä seuraa pihalla.

Meidän pihalla on saman ikäisiä lapsia kuin meidänkin lapset. Tämä suomalainen kulttuuri taitaa olla vain niin kylmää, että toisten kanssa ei leikitä. Kesällä leikkiminen aina pirstyy, mutta talvella ei pihalla lapsia näy. Ilmeisesti talvisin he käväisevät nopeasti pihalla haistelemassa ilmaa ja menevät takaisin sisälle. Kesällä taas vietetään pihalla aikaa koko päivän, jos ei ole sateista. Sateisina päivinä on sama ilmiö kuin talvellakin eli kaikki menevät sisälle.

Vierailija
16/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoidossa on aivan eri lapset kuin pihapiirissä. Tämän pihan lapset on ripoteltu aivan eri päiväkoteihin. Pihan lapset ovat saaneet aina kavereita vasta, kun he ovat menneet kouluun. Sitä ennen pihalla on eri kaverit ja päiväkodissa eri kaverit ja ketään ei tavata erikseen.

Kyllä kerhotoiminta on paljon säännöllisempää kuin päiväkodissa oleminen.

Vierailija
17/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti sopii tuon ikäisillä leikit yhteen, olipa sitten tyttö tai poika kaverina. Meillä ollessaan lapset leikki " poikaleikkejä" , tytön kotona " tyttöleikkejä" , siis sen mukaan mitä leluja oli tarjolla. Puistossa ja ulkona molemmilla ihan samat kiinnostuksen kohteet.

Mutta siis meillä oli 4-vuotias 2 kertaa viikossa kerhossa ja ehkä kerran viikossa/kahdessa oli muuta leikkiseuraa, yleensä tuosta tytöstä. Riitti hyvin.

Vierailija
18/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkii sitten 5-vuotias poikakin? Kaikki tytöt ei vaan sopeudu pyörällä krossailuun, puissa kiipeilyyn ja sotaleikkeihin. Jos sinun poikasi kaveri sopeutui. Kiva, mutta minun tyttöäni ei saisi kyllä näitä perinteisiä poikien leikkejä leikkimään mikään mahti maailmassa.

Vierailija
19/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

numeroita kerhokaverien äitien kanssa ja muuten sopia niitä treffejä. Ja kyllä minä muuten käyn myös lapsen kanssa hakemassa naapurin lapsia leikkimään...

Vierailija
20/36 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

välimaaston leikkejä yhdessä. Ei siis ääripään poikaleikkejä tai ääripään tyttöleikkejä. Meillä ainakin onnistuu erilaiset pelit, dinosaurusjutut, majan rakennus yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän