Miten patja heitetään roskiin?
Uusavuttomuuden huipentuma. Sain äsken uuden joustinpatjan ja olen aikeissa heittää vanha roskiin. Mutta: minulla ei ole mitään käsitystä siitä "miten" se tehdään. Se on liian iso laitettavaksi säkkiin ja haluan kuitenkin jotain sen ympärille ettei koko taloyhtiö näe minun menkka (yms.) tahroja. Entä lajittelu, tuleeko se normaaleihin talousjätteisiin?
Kommentit (145)
Miksi monelle pitää kädestä pitäen opettaa miten normaali ihminen toimii? Jokaisen on huolehdittava omista jätteistään, niin että ne päätyvät oikeaan niille tarkoitettuun paikkaan, ei tämä mikään hoitokoti ole.
Jos ei ole autoa, niin
a) pyydä autollinen kaveri apuun
b) tilaa noutopalvelu
c) osta uusi sellaisesta paikasta joka hakee samalla vanhan pois
d) odota että taloyhtiöön tulee asukkaille tarkoitettu jätelava, jos sinne saa laittaa (meillä tulee ainakin kerran vuodessa.
Miksette vaan leikkaa saksilla auki ja kierrätä metallia metallinkeräykseen, teksti tekstiilin keräyksene, muovit taloyhtiön rodeen ja puut vaikka takkaan?
pervismies kirjoitti:
Vai menkkajälkiä, no minäpä käyn sen patjasi sitten yöllä hakemassa nuuhkimis- ja runkkupatjaksi. ;D
Myy tori.lla ;)
Vanha ketju mutta ihanko oikeasti joku elelee niiden patjan palasten kanssa ja "pikkuhiljaa" vie niitä roskikseen :D muutama kommentti edellisellä sivulla antoi tällaisen kuvan.
Sen poisviemisestä voi tehdä diilin samalla kun ostaa uuden.
Vierailija kirjoitti:
Alat pilkkoa sitä vähitellen pieniksi palasiksi. Viet roskapussissa aina muutaman palan kerrallaan. Vuoden kuluttua on jo hyvällä mallilla tilanne.
Itsellä vanha keittiökalustus meni roskiin näin, eikä kukaan valittanut ;)
Itse poltin vanhan patjani kerrostalon parkkipaikalla.
Vai on järjen käyttö sallittua.
Suomessa tosiaan moni saa tarpeekseen järjettömästä syyllistämisen ja roskien viemisestä laskuttamisen kulttuurista ja jätteitä sen mukaisesti sitten löytyy sieltä täältä ja syntyy kaikenlaisia lisäkustannuksia.
Portugalissa jostain syystä minkään jätteen hävittäminen ei maksa. Taloyhtiölläkään ei ole roskista, vaan julkisia roskiksia joiden säiliöt ovat maan alla ja ne maanalaisesti myös tyhjennetään on siellä täällä. Pieniä pönttöjä joihin menee kymmeniä tuhansia litroja jätettä ja ilmaiseksi. Aina alle 100 metrin matkalla missä tahansa taajamasta pääsee mistä vaan jätteestä eroon.
Roskaamisesta saa ison sakon ja kaikkialla on siistiä. Kas kummaa että onkin siistiä ja vieläpä köyhässä maassa ja sikahalvalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa viedä taloyhtiön roskikseen, vie se sorttiasemalle. Maksaa kympin verran mutta samalla saat vietyä koko autollisen lajiteltavaa samalla hinnalla. vaihtoehtona on purkaa patja eli ota kangas pois, leikkaa metalliosat irti ja vie ne metallikeräyksen ja muut sekajätteisiin.
Sorttiasemat sun muut palvelee vain auton omistajia.
Laitat sen juhannuskokon pohjaksi
Ainakin ennenvanhaan päällinen silputtiin ja poltettiin kokossa ja jousirunko oli Passeli betonivaluun.
Mä vein kellariin ja jätin käytävälle. Parissa kuukaudessa oli huoltoyhtiö roudannut pois.
Vierailija kirjoitti:
Alat pilkkoa sitä vähitellen pieniksi palasiksi. Viet roskapussissa aina muutaman palan kerrallaan. Vuoden kuluttua on jo hyvällä mallilla tilanne.
Veret voi laskea viemäriin, muistaa vaan pistää perään kodin putkimiestä.
Ihmiset tekee vanhoista joustinpatjoista köynnöstukia terassille ym..
Laita vaikka facen roskalavalle ilmoitus, niin joku sen hakee.
Jos ne tahrat häiritsee, niin poista itse kankaat ja vie roskiin.
Jos se on joustinpatja, niin pura jouset näkyviin ja mieti, olisiko siitä parvekkeelle köynnös säleiköksi? Alkaa olla sopiva aika laittaa köynnöskasveja itämään.
Vierailija kirjoitti:
Samalla kuljetuksella jolla uusi patja tulee, tulisi viedä se vanha pois. Joku sääntö pitäisi tähän olla kun ihmiset eivät muuten ymmärrä toimia oikein.
Me ostimme uudet patjat kotiinkuljetuksella. Ostimme samaan syssyyn vanhojen patjojen pois viennin. Joustinpatjat on aika isoja kuljetettavia perusfarmariautossakin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:15"]
Pistät sen vaikkapa veitsellä palasiksi ja jätesäkkiin.
Yläpeukutin tätä vahingossa, tarkoitus oli alapeukuttaa. Patja ei kuulu taloyhtiön päivittäisjätehuoltoon, vaan sinä itse toimitat sen kaatikselle. Jos sulla ei ole autoa, soita asuinpaikkakuntasi jäteasemalle ja tilaa nouto. Samaan kuormaan voit laittaa muutkin kaatopaikkajätteesi, jos sellaista on.
Itse hoidettu hävitys maksaa korkeintaan jokusen kympin, mutta jos sä tunget sen patjan teidän taloyhtiön roskikseen, siinä saattaa käydä niin kuin meidän talossa, että talon jätekustannukset nousee ja se peritään sit kaikilta omistajilta. Olet ilmeisesti vuokralainen, jos edes pohdit taloyhtiön roskikseen jättämistä?
Typerä kommentti lopussa. Itse olen vuokralainen taloyhtiössä, eikä koskaan tulisi edes mieleen viedä patjaa taloyhtiön roskikseen. Mutta olen useamman kuin kerran todennut, että osakkeenomistajat on tehnyt vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa viedä taloyhtiön roskikseen, vie se sorttiasemalle. Maksaa kympin verran mutta samalla saat vietyä koko autollisen lajiteltavaa samalla hinnalla. vaihtoehtona on purkaa patja eli ota kangas pois, leikkaa metalliosat irti ja vie ne metallikeräyksen ja muut sekajätteisiin.
Sorttiasemat sun muut palvelee vain auton omistajia.
Auton voi aina vuokrata. Sitä ei ole pakko omistaa 24/7
Vai menkkajälkiä, no minäpä käyn sen patjasi sitten yöllä hakemassa nuuhkimis- ja runkkupatjaksi. ;D