Miten patja heitetään roskiin?
Uusavuttomuuden huipentuma. Sain äsken uuden joustinpatjan ja olen aikeissa heittää vanha roskiin. Mutta: minulla ei ole mitään käsitystä siitä "miten" se tehdään. Se on liian iso laitettavaksi säkkiin ja haluan kuitenkin jotain sen ympärille ettei koko taloyhtiö näe minun menkka (yms.) tahroja. Entä lajittelu, tuleeko se normaaleihin talousjätteisiin?
Kommentit (145)
Ei saa viedä taloyhtiön roskikseen, vie se sorttiasemalle. Maksaa kympin verran mutta samalla saat vietyä koko autollisen lajiteltavaa samalla hinnalla. vaihtoehtona on purkaa patja eli ota kangas pois, leikkaa metalliosat irti ja vie ne metallikeräyksen ja muut sekajätteisiin.
Sä et voi laittaa sitä taloyhtiön roskikseen, koska sinnehän voi muutenkin laittaa vain päivittäisjätettä, ei huonekaluja tai kodinkoneita tai patjoja.
Patja hävitetään kuten edelämainitutkin: viedään kaupungin tai kunnan hyötyjötepisteeseen tai kaatopaikalle ja laitetaan siellä oikealle lavalle (sekajäte tai energiajäte). Maksaa noin kympin.
Alat pilkkoa sitä vähitellen pieniksi palasiksi. Viet roskapussissa aina muutaman palan kerrallaan. Vuoden kuluttua on jo hyvällä mallilla tilanne.
jep, ei normaalisti kuulu tuommoiset tavallisien roskien sekaan vaan jäteasemalle tms. Toinen vaihtoehto tosiaan on patjan pilkkominen vähitellen roskiin/keräysastiaan.
Metalliosat metallinkeräykseen ja kangasosat puukolla hajalle ja roskapussiin. Pystyy lajiteltuina hävittämään normaalin roskisjärjestelmän kautta. Jos et jaksa pilkkoa, joudut viemään kokonaisena patjan kaatopaikalle itse ja omalla kustannuksella. Taloyhtiöiden Koskikeskus tuskin saa viedä kokonaista patjaa.
Automaatti muutti roskakatos-sanan Koskikeskukseksi. :D Sori. T. 7
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:15"]
Pistät sen vaikkapa veitsellä palasiksi ja jätesäkkiin.
[/quote]
Yläpeukutin tätä vahingossa, tarkoitus oli alapeukuttaa. Patja ei kuulu taloyhtiön päivittäisjätehuoltoon, vaan sinä itse toimitat sen kaatikselle. Jos sulla ei ole autoa, soita asuinpaikkakuntasi jäteasemalle ja tilaa nouto. Samaan kuormaan voit laittaa muutkin kaatopaikkajätteesi, jos sellaista on.
Itse hoidettu hävitys maksaa korkeintaan jokusen kympin, mutta jos sä tunget sen patjan teidän taloyhtiön roskikseen, siinä saattaa käydä niin kuin meidän talossa, että talon jätekustannukset nousee ja se peritään sit kaikilta omistajilta. Olet ilmeisesti vuokralainen, jos edes pohdit taloyhtiön roskikseen jättämistä?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:28"]Automaatti muutti roskakatos-sanan Koskikeskukseksi. :D Sori. T. 7
[/quote]
Aamun naurut, tattis.:D
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:28"]Automaatti muutti roskakatos-sanan Koskikeskukseksi. :D Sori. T. 7
Aamun naurut, tattis.:D
Alkuillan naurut tänne. Samalla sain hyvän vinkin tuosta patjan pilkkomisesta osiin. Av:lta löytyy aina parhaat ratkaisut googlella.
Voisin tehä tähän jatkokysymyksen että miten hävittää patja jos käytössä ei ole autoa millä sen saisi vietyä kaatikselle? Hirveen epäreilua tämä jätteiden hävittäminen kun niitä pitää kotona/varastossa säilöä niin kauan kun saa jonkun viemään ne kaatikselle. Miksei ole järjestetty jotain kaatiskuljetusta joka tekisi keikan vaikka kerran kuussa niiden luona joilla on tarve päästä eroon isommasta jätteestä? Maksua vastaan tietysti.
Kyllä sellainen noutopalvelu löytyy, se vaan maksaa ja porukka niin pihiä, että ei halua siitä maksaa. Sitten roskat ovat katoksissa ja metsänreunoissa.
Ei tässä ole mitään epäreilua, ei se auton omistaminenkaan ole ilmaista. Halvempaa on maksaa silloin tällöin jokunen kymppi kuljetuspalvelusta.
Järjen käyttö on sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sellainen noutopalvelu löytyy, se vaan maksaa ja porukka niin pihiä, että ei halua siitä maksaa. Sitten roskat ovat katoksissa ja metsänreunoissa.
Ei tässä ole mitään epäreilua, ei se auton omistaminenkaan ole ilmaista. Halvempaa on maksaa silloin tällöin jokunen kymppi kuljetuspalvelusta.
Järjen käyttö on sallittua.
Käytätkö omaa järkeä? Vastasit VIIME VUONNA TEHTYYN KETJUUN.
Ääliö
Ketju on vuodelta 2014.
Dorka.
Hmh. Taas on ainakin viisi patjaa ja joku sohva jätekatoksessa. Meille tuli lappu että niiden pois kuskaaminen maksaa taloyhtiölle 1500 euroa. Kameravalvonta, tai joku rekisteröinti ko esineisiin, niin että saadaan urpot vastuuseen haitan ja kulujen aiheuttamisesta.
Palottelet sen ja vedät vessanpöntöstä alas.
Mä oon purkanut oman joustinpatjani. Ensin kankaat pois, ne roskiin. Sitten vasaralla/sorkkaraudalla puuosat, sahalla pienemmäksi ja saunan pesään. Metallikehikon saa viedä metallikierrätykseen ilmaiseksi. Tietysti kerrostaloasujalle voi olla hivenen haasteellisempaa.
Samalla kuljetuksella jolla uusi patja tulee, tulisi viedä se vanha pois. Joku sääntö pitäisi tähän olla kun ihmiset eivät muuten ymmärrä toimia oikein.
Ei miten vaan milloin. Patjan roskiinheittäminen tehdään yöaikaan kun uteliaat naapurit eivät ole kyyläämässä.
Pistät sen vaikkapa veitsellä palasiksi ja jätesäkkiin.