kaulapoimut rikki
Meidän 2kk ikäisellä neidillä on mennyt toinen kaupapoimu ihan rikki. Olen kyllä huolellisesti koittanut aina kuivata, mutta herättyään päiväunilta, oli se ihan punainen ja haisi ja jotain vihreää oli siellä. Yäk. Hometta? Yäk. Tuli oikein syyllisyysolo, että näinkö hoidan lastani.. Talkkia laitoin sinne. Onko muilla käynyt äin ja miten olette hoitanut?
Kommentit (8)
..ihan tavallista. Mun tytölläkin oli ton ikäisenä monesti kaulapoimujen iho rikki ja tulehtunut vaikka kuinka hyvin aina kuivasi.
Mutta siis, meillä auttoi asiaan se, että Septidinissä (puhdistusaine) kostutetulla pumpulilla pyyhin rikkimenneen ihon varovasti puhtaaksi, sit painelin kuivalla vanulapulla sen kuivaksi, ja lopulta laitoin aina perunajauhoja. Hyvin parani aina ton käsittelyn jälkeen.
sämpyläinen ja tyttö 8kk
pidella vauvaa paljon mahallaan tai sylissä pystyssä/etukenossa niin, että poimu on " auki" . Selällä ja sitterissä tms. ollessahan kaula painuu lysyyn niin että poimut oikein muhii...
Kannattaa ottaa aamupesuihin mukaan myös kaulan ja korvien taustojen pesu. Esikoisen äitinä en myöskään tajunnut kuinka paljon sinne kertyy likaa. Ongelma poistui heti kun otti säännölliset pesut mukaan. Alussahan vauvaa kylvetetään niin harvoin että likaa kertyy. Ja kylvyssäkin kannattaa ihan aukaista ne poimut ja pestä sieltä. Ja myös ne korvantaustat jotka usein unohtuu!
minäkin suosittelen septidiniä. Meidän tytöllä välillä hautuu kainalot pahaan kuntoon. Punoittaa ja haisee..yäk :( Siihen auttaa tosi hyvin, kun putsaan Septidinillä kostutetulla vanulapulla hautuneet kohdat hyvin, sitten kuivattelen kainalot hyvin. Yleensä jo kerrasta paranee hyväksi. Toki taas uusii jos putsailu unohtuu.
Joskus nivustaipeet kun on menneet rikki, niin niihin auttanut puolestaan paksulti Bepanthenilla rasvaaminen. Talkkia en ole kokeillut vielä kertaakaan, kun näillä ollaan pärjätty. Kannattaa muistaa ainakin kerran päivässä tsekata nuo pahaksi ärtyvät kohdat. Hiki ja pulauttelut kun tosiaan voi jäädä ikävästi kaulapoimuihin muhimaan.
Toukokuussa tyttö syntyi ja kesällä lämpimässä poimut (varsinkin kaulassa) hautui pahasti. Paras " lääke" mielestäni on vesi pesu mahdollisimman usein jos iho kestää, vaikka joka toinen päivä kylpy. Se oli meillä ainakin helpoin tapa puhdistaa kaula. Tyttö ei oikein tykännyt kaulan pesuista ja pisti vastaan aikalailla.
Jos en kylvettänyt niin märällä pumpulilla pyyhintä ja huolellinen kuivaus ja jos oikein pahan näköinen niin septidiniä. Suihkutettava septidin oli kätevää käyttää. Ja välillä laitoin ohuesti sinistä bepanthenia ohuesti, ei haudeta ihoa niin paljon kuin punainen paksumpi kaulalla.
Sinkkirasvaa suosittelen minäkin, se kuivattaa ja suojaa rikkimennyttä ihoa.
Moni ei tykkää laittaa pienelle kortisonia, mutta meidän neidillä oli kanssa todella pahannäköinen kaulapoimu kun sen huomasin. Sibicort oli neuvolatädin neuvo, ja laitoin sitä kaksi päivää, kun iho oli jo ihan terve!! Se oli kyllä uskomatonta. Että vaikka monet kammoksuu tuota kortisonia, niin en itse, koska kuitenkin iho tervehtyi niin nopeasti =)
Itse kanssa putsasin ja kuivasin ennen rasvaamista mahdollisimman hyvin, aamuin ja illoin...
Sibicort säilytetään jääkaapissa joten sitä ei löydy apteekista hyllystä, vaan täytyy pyytää =)
Tämä on kyllä aika yleinen ongelma, että et ole mitenkään huono äiti jos lapsellasi on kaulapoimut rikki!
Töpöttele varovaisesti märällä pumpulilla puhtaaksi, kuivaa kunnolla sideharsolla varovasti ja laita sinkkipastaa " reilusti" (saa marketeista että apteekista). Talkkia ei kaikki suosittele, myös itse havaitsin sen huonoksi.Jää paakulle ja hiertää vielä lisää....Omasta neuvolasta sanottiin että ei kannata käyttää talkkia, itse näin ohjeistanu myös. Tarkista kaula ahkerasti nyt akuuttivaiheessa ettei pulaukset jää hautumaan sinne vaan aina kuivaa pois.Lisäksi pesun jälkeen ennen sinkkipastaa ilmakylpyä ts. puhaltelet kaulaan hiljaa jonkun aikaa niin että poimu " esillä" .