Pärjääkö 6 v ilman kosteussuojattua takkia?
Mietin tässä 6 v tytön vaatetusta kevääksi. Aiemmin olen ostanut vain kosteussuojattuja vaatteita hoitoon (päiväkoti), mutta olen huomannut, että hoitajat kuitenkin laittavat sadetakit ja kurahousut päälle. Tytöllä on ennestään berberg vuorellinen Reimatec takki ja housut. Ostin lisäksi Seppälästä kukallisen takin ja siihen on paritkin kosteussuojatut housut. Tarviiko lapsi vielä Remun, Reimatecin tms takin? Pyrin nyt mahdollisimman vähään vaatemäärään. Berberg vuorellinen takki on kuitenkin vähän paksumpi ja eikä sitä voi aivan kesällä pitää. Mutta nyt ei tule mieleen, että miten paljon kosteussuojattuja vaatteita keväällä / kesällä on tarvinnut. Kosteussuojatuista housuista kyllä tykkään tosi paljon, niistä en luovu, mutta takin voisin jättää ostamatta, jos ei ole aivan välttämätön. Haalariakaan ei enää tänä keväänä osteta.
Kommentit (3)
Minusta pärjää - meillä on ollut kosteussuojavaatteita kahteen aikaan - ennen päiväkotiuran aloittamista eli 1-1,5 v ja sitten toisaalta päiväkotiuran jälkeen eli nyt koululaisella on kosteussuojavaatteet ihan ehdottomat, kun sadetakkia ei käytetä. Itse päiväkotikautena ei ollut oikeasti kuin kotiulkoilussa joskus kosteussuojavaatteita ja niitäkin ostin sitten tyyliin joka toisen koon. Päiväkodissa meillä oli paljon Seppälän vaatteita ja ne oli kivan notkeita kuristen alla ja kivoja, kun sai huoletta laittaa kuivauskaappiin.
Jos välttämättä haluat kosteussuojatun takin ostaa, niin osta yhden koon yli - sitä voi sitten käyttää, jos on joku ehdoton tarve ja toisaalta se menee sitten ehkä pari kesääkin. Näin ainakin meillä toimi hyvin.
Meillähän ulkoilut jää päiväkotiin (huono äiti). Päiväkodissa ulkoilua on ainakin aamupäivästä, mutta aina ei lapset iltapäivällä ehdi ulos, kun haen 15.30 aikaan hoidosta. Illalla en vaan ehdi viemään ulos, kun on muita kotiaskareita. Ja jos yhdessä teemme jotain niin käymme kirjastossa, uimahallissa ym missä ei ulkovaatteita tarvita. Viikonloppuisin lapsia ei saa ulos kuin lahjomalla ja pakottamalla yhtäaikaa ;) Ovat 15-30 min haluavat sisälle.
Niin onhan tuo Reimatecin bemberg vuorellinen takki kosteussuojattu. Kukaanhan ei voi tässä vaiheessa ennustaa, että miten lämmin kevät tulee, että voiko tuota bemberg vuorellista takkia käyttää pitkälle vai ehditäänkö pitämään lainkaan.
Mitä Ida-Antonia mainitsi, niin ne Ticketin fleecevuorelliset takit on huonoja mun mielestä kans. Etenkin, kun hihat ovat yleensä ohutta kangasta ja muuten on fleecevuori. Meiltä jää ilmeisesti yksi takki ainakin tuon takia käyttämättä. Reimatecin bemberg takki on ohuempi kuin tuo Ticketin fleecevuorellinen. Ticketin takkia ja pukuja meille ei nyt muutenkaan tule koska, en vain jotenkaan tykkää siitä kankaasta. Meillä on ollut monia ja nyt kun jälkeen päin mietin, niin ne oli tosi hankala saada puhtaaksi. Jotenkin se kangas imaisi itseensä lian ettei sappisaippuakaan auttanut. Nyt meiltä menee boikottiin Ticket ;)
Sama on ne Reimatecit, jotka ovat mattakangasta. Yleensä juuri kevättakit ovat sitä.
Jos päiväkoti laittaa aina sadetakin päälle niin hoitoon ette varmaankaan sitten tarvitse. Kost.suoja housut on kyllä ihanat kun ei tarv miettiä onko maa kosteaa vai ei.
Meillä kost-suojatakki ihan ehdoton, mutta toisaalta me ei juuri sadetakkeja käytetä ja ulkoillaan kyllä myös vesisateella.
Mieti millaiseen käyttöön teillä tulisi :)
Mä haluan kanssa minimoida vaatemäärän, pakollistakin vaatetta niiiin paljon kolmelta lapselta. Fleecevuorelliset (kiinteällä vuorella) takit on muuten musta ihan typeriä, yks ulkovaatekerta taas lisää...irroitettavalla vuorella toimivia. Meillä yks ticketin takki kiinteällä fleecevuorella ja en oikein ymmärrä mikä sen käyttöaika olisi ;) sama kun pukee kost.suojatun talvitakin.
Haalareita ei muuten meillekään enää välikauteen osteta, kaksiosaiset käytännöllisempiä :) Talvella taas haalari vielä ehdoton :)
Ja himpun taas ohi aiheen, vierestä ja sivusta, mutta ehkä aavistus asiaakin ;)