käyttääkö joku vielä ihan oikeasti kertakäyttövaippoja?????
Minulla nyt 3. lapsi suht pitkän tauon jälkeen ja olen tällä kuopuksella käyttänyt ihania kestoja lähes koko ajan (en yöllä). Luulin että olisi yleisempääkin mutta esim päiväkodissa meidän poika on ainoa kestopeppu....
Kommentit (73)
Jos nyt joku oikeesti, ettei vain provotakseen, vielä on siinä ennakkoluulossa että kestovaippailu on hihhuleiden hommaa niin voisi herätä tälle vuosituhannelle! Tuttavapiirissä suurin osa kestoilee ja ihan normaali-ihmisiä olemme, nuoria äitejä jotka elävät ajan hermolla ja haluavat helliä vauvojaan. Eikä niitä vaippoja tosiaankaan tarvitse itse pestä, kone ne pesee ja niitä voi käyttää ja pestä juuri sitä tahtia kun itse jaksaa. Osakestoilu on myös mainio vaihtoehto.
Itse haluan lapselleni vain parasta, ja haluankin hemmotella häntä ihanan pehmoisilla vaipoilla jotka eivät hiosta ja joissa ei ole kemikaaleja. Ja omakotitaloasujana ajattelen myös jätemaksuja, sekä tietenkin ympäristöä! Missä kohtaa tulee sellainen olo että olisin jonkin sortin hihhuli?
Pesutupa on toisessa rakennuksessa, joten joka kerta sinne mennessään on vauva puettava. Ja taas sisälle reiluksi puoleksi tunniksi ja riisutaan vauva, taas puetaan ja kipitetään laittamaan uusi koneellinen.... Jotenkin pitäisi ne pyykitkin raahata sinne pesutupaan ja takaisin...ei onnistu.
Pesutupa on toisessa rakennuksessa, joten joka kerta sinne mennessään on vauva puettava. Ja taas sisälle reiluksi puoleksi tunniksi ja riisutaan vauva, taas puetaan ja kipitetään laittamaan uusi koneellinen.... Jotenkin pitäisi ne pyykitkin raahata sinne pesutupaan ja takaisin...ei onnistu.
ei vittuakaan voi kiinnostaa niitten kestojen pyykkääminen.
todellakin hihhulit näitä mainostelee ja kampanjoi, samoin kuin kaiken pitäis olla jostain vitun ekoliinoista, esim. nää kantoliinat.
ja sitten tehdään lapsesta vielä kasvissyöjä, juu, ei se lapsi lihaa halua... ihan kuin se laps sais päättää.
tehdä ekoteko. Mätänevästä ruumiista ja polttohautauksesta tulee tietysti omat päästönsä, mutta sehän meillä on edessä kuitenkin jossain vaiheessa. Nyt vaan siskot yhdessä kohti parempaa tulevaisuutta!!!!!!!!!
Sen kun käyttää. Mutta juuri tällaiset: Ei kai kukaan nyt enää käytä kertakäyttövaippoja kauhistelut ärsyttää. Sehän ei kenellekkään kuulu millä minä vauvani pyllyn suojaan.
Käy niin sääliksi.
Tässä oli pointtia:
Sääli. Meillä käytetään vain kestovaippoja. Kaksoset 3v, yksi 1v ja 2kk kaksoset, eli 5 vaipatettavaa kestoilla. Eikä todellakaan ole ongelma. Haluamme, että lapsillamme on
tulevaisuus. Luoja sitä jätemäärää mikä tulisi jos käytettäisiin kertiksiä. Ei kiitos. Tää maailma tukehtuu kertakäyttövaippoihin. Pitäis vähän ajatella ihmisten jos lapsia hankkii, että haluaako lapsille myös puhtaan ja mukavan tulevaisuuden. Eihän täällä Suomessa ole enää edes talvea, mitä se sitten 50v päästä on.
Uskokaa pois. Se on kivaa eikä tuota lisävaivaa. Ihan omaksi onneksenne voitte kokeilla, ette " hihhuleita" miellyttääksenne! Tämä maailmahan on yhteinen!
minulla on kiitosta vaan lapsen kanssa muutakin tekemistä, kuin vahtia kotona pyykkivuorta. Me otamme kertakäyttövaippoja reppuun ja lähdemme autolla shoppailemaan keskustaan, joka päivä
Mulle riittää kun teen kaikki kotityöt, pyykkään ne lapsen pyykkivuoret ja hoidan kissat ja hoidan lapsen yksin. Ei kiinnosta kestot.
kestositeitä samoista kankaista kuin vaippojakin ja olen uusiin siteisiini erittäin tyytyväinen. Eipä enää tarvitse kärsiä ihottumasta intiimialueilla kuukautisten aikaan :)
Kaikkia mahdollisia kertissiteitä olen kokeillut ja kaikista saan ihottumaan, toisista enemmän ja toisista vähemmän. Vuodon loppuvaiheessa oli aina vaikea tietää että onko vuoto jo loppunut ja veri siteessä peräisin pelkästään ihottumasta.
Itse tehdyt kestot ei jää pinnalta edes yhtään sen kosteammiksi kuin kertissiteet eivätkä imukyvyssäkään jää toiseksi vaikkeivat mitään paksuja olekaan.
Sukulaisten ja tuttavien vaippa- ja sideasioihin en aio puuttua, enkä ole ap vaikka kysymys oli hänelle osoitettu :p
Vierailija:
Käytäthän myös kestositeitä? Huolehdithan siitä, että kaikilla sukulaisilla, vanhuksilla, vammaisilla ym ym on kestovaipat? Juuri nämä pitkäaikaiset vaippojen käyttäjät ympäristöä kuormittavat, eikä pikkulapset lyhyenä vaippakautenaan.
Nyt 2v ja melkein päiväkuiva, päivässä menee se vaippa tai pari. Kokeilin lukemattomia eri vaihtoehtoja, mutta kun pissaa tulee kerralla enemmän ja paineella, niin mikään kesto ei sitä pitänytkään enää. Tuli ihan julmetusti ylimääräistä pyykkiä, niin vaatteita kuin lakanoitakin. Olen muutaman kuukauden ekokatastrofi.
minulla EI TODELLAKAAN ole aikaa pestä pyykkiä koko ajan.
sitä paitsi kestovaipat ja niiden jatkuva peseminen kuluttaa erergiaa aivan älyttömästi... jokuko ei vielä tiedä
niin se energian kulutus on selkeästi pienempi paha, kuin jätevuoria kasvattavat vaippakuormat joista lähtee tolkuttomasti kasvihuonekaasuja. Huonot puolensa on molemmissa mutta kertisten huonot puolet vaan on selkeästi isommat. Ympäristösyillä ei voi kertisten käyttöä puolustaa, sorry...
ja ne kertakäyttövaipathan tipahtaa suoraan taivaasta kaupan hyllylle.
Ei niiden valmistamiseen tarvita ollenkaan energiaa.
Vierailija:
ja ne kertakäyttövaipathan tipahtaa suoraan taivaasta kaupan hyllylle.
Ei niiden valmistamiseen tarvita ollenkaan energiaa.
luuletko että kestovaipat tipahtaa taivaasta ??? ilmeisesti luulet
niin sittenhän meidän kaikkien pitäisi ihan ekologisista syistä käyttää kertakäyttöastioita ja -vaatteita
Ihme ettei sitten vaatteiden pesua pidetä ekokatastrofina! Toki vaatteidenkin valmistukseen kuluu energiaa, aivan kuten kestovaippojenkin valmistukseen, mutta kukaan tuskin pitäisi järkevänä selityksenä heittää vaatteet menemään kerran käytön jälkeen koska sen nyt kuluttaa niin paljon energiaa. Tuo energiaselitys ei yksinkertaisesti sovi tähän vaippakeskusteluun!
-syöttävät lapsilleen Tuttelita ja Pilttejä jotka valmistettu missä lie ja kuskattu suomeen energiaa tuhlaten
-ajavat vanhalla romulla, jonka bensankulutus ja päästöt ovat uusimia autoja 10-kertaa korkammat
-Tai ostavat lapsilleen Kiinassa valmisettuja muovileluja/vaatteita
Vierailija:
Tässä taisi taas unohtua se av:n sääntö, että kaikki on tooosi tarkkaan selvennettävä, koska aina joku käsittää asiat väärin ja luulee ihmisten täällä olevan täysin taukkeja ja aivottomia...
Pyydän kardinaalivirhettäni anteeksi.
t. se ei-hihhuli