käyttääkö joku vielä ihan oikeasti kertakäyttövaippoja?????
Minulla nyt 3. lapsi suht pitkän tauon jälkeen ja olen tällä kuopuksella käyttänyt ihania kestoja lähes koko ajan (en yöllä). Luulin että olisi yleisempääkin mutta esim päiväkodissa meidän poika on ainoa kestopeppu....
Kommentit (73)
ei tarvitse itseään kuurata), käyttää ekologisia pesuaineita...Mitäs vielä?
rakastan lihaa, käyn joka päivä suihkussa, ajan myös autolla ja käytän joukkoliikennettä. Luomuruoka on kallista eikä meidän lähikaupassa ole tarjontaa juuri.
Mutta käytän niitä kestoja, saanko muut paheet anteeks?
tulevaisuus. Luoja sitä jätemäärää mikä tulisi jos käytettäisiin kertiksiä. Ei kiitos. Tää maailma tukehtuu kertakäyttövaippoihin. Pitäis vähän ajatella ihmisten jos lapsia hankkii, että haluaako lapsille myös puhtaan ja mukavan tulevaisuuden. Eihän täällä Suomessa ole enää edes talvea, mitä se sitten 50v päästä on.
Vierailija:
Meillä menee nimittäin vaippoja paljon. Ja kaikki Kertakäyttöisiä. Roskista tyhjentelen päivittäin. Vaippoja joudun raahaamaan kaupasta aikas paljon. Mutta siltikin... Meillä on nimittäin kaksoset, ja ei tulisi mieleenkään tämän kaiken muun häsläyksen keskellä ruveta mitään kestoja hommaamaan ja pesemään!
Monikkoperheille verohelpotus vaippoihin!!!!!!!!!!!!!
Itselle ei tulisi mieleenkään. Ei ole edes omaa pesukonetta tai sitten aikaa moiseen.
Vierailija:
Itselle ei tulisi mieleenkään. Ei ole edes omaa pesukonetta tai sitten aikaa moiseen.
En minä ainakaan viittis. Tuntuis että olis liian vaivalloista kuskata niitä vaippoja joka päivä / joka toinen päivä jonnekin muualle pestäväksi. Nyt kun on itsellä pesukone, ei homma ole ollenkaan hankalaa.
Meillä kun kaksi alle 2v lasta, niin pesukone pyörii päivittäin... Miten te ehditte viedä niitä johonkin kuivaushuoneeseen/pyykkituvalle?
Juu, en tosiaan raahais mitään kakkavaippoja tonne pesutupaan pihan toiselle puolelle pestäväksi.. mutta voisitä luontoa säästää muullakin tavalla :)
ja tämän kohta syntyvän kolmannen meinaan kanssa kertiksillä hoitaa. Minä en tosiaankaan jaksa mitään pissa- ja kakkavaippoja pestä kyllä minulla on parempaakin tekemistä sillä ajalla.
Kyllä vaan on! Meille on toinen tulossa kohtsillään ja nythän se kone pitäis ostaa mutta rahat on sen verta tiukilla että saa nähdä. 1 lapsen kanssa pärjää ihan hyvin ilmankin sitä konetta ja pesutuvasta saa aina vuoroja. Eipä muuten ole tiskikonettakaan :)
Käytäthän myös kestositeitä? Huolehdithan siitä, että kaikilla sukulaisilla, vanhuksilla, vammaisilla ym ym on kestovaipat? Juuri nämä pitkäaikaiset vaippojen käyttäjät ympäristöä kuormittavat, eikä pikkulapset lyhyenä vaippakautenaan.
Muuten täysin mahdoton ajatus. Muutenkin pyykkiröykkiön rahtaaminen pesutupaan, siellä ravaaminen 3-5 kertaa yhden pyykkivuoron aikana vauva kainalossa, pukien, riisuen , pukien , riisuen vauvaa on melkoinen urakka. Kestovaippoja pitäisi olla monta sataa, jotta riittäisivät, koska joka viikko en tosiaankaan jaksa tuota pyykkirumpaa alas, ylös, alas portaita pyykkikuorman ja lapsen kanssa.
kun luulin kestojen pesun olevan niiiin rankkaa. Kuopuksella otin kestot käyttöön, kun kyllästyin jätevuoriin. Yllätys oli suuri, kun huomasin, miten vähän vaivaa niiden pesemisestä tulee. Yksi koneellinen joka kolmas päivä ei tuota juurikaan työtä.
t. se verotusta ehdottanut
Tosin meillä oli vain yksi lapsi, joka oli helppo napata mukaan tai jättää hetkeksi turvalliseen paikkaan, kun kipaisi kellariin. Mutta aika pian hankimme oman koneen (vauva kasvoi niin isoksi, että ei uskaltanut enää jättää yksin).
Edelleen käytämme kestoja, yksi ja sama kertispaketti on kaapissa ollut pian neljä vuotta, kun käyttöä ei ole vaipoille ollut. Hoitolasten kanssa kestoilen mahdollisuuksien mukaan, ihan vain siksi, että kertikset ällöttävät minua. Samoin käytän kestositeitä omiin vuotoihini, koska muoviläpyskät ovat niin ällöjä. Sukulaistenikin vaipoista en kanna huolta, koska vaipoissa on vain lapsia, eivätkä heidän vanhempansa taitaisi tykätä, jos repisin kertikset pois ja vaihtaisin kestot tilalle. :(
mutta puolet ongelmasta säilyisi. Jokaisen vaipan valmistaminen syö valtavasti luonnonvaroja ja energiaa.
onneks mun mukulat ei enää vaippoja tarvitse, mutta mulla ei olis tullu mieleenkään käyttää kestovaippoja.
Hihhuleiden hommaa !
Ja muutenkin vaipparumba (lähinnä kakkavaippa) kuvotti sen verran paljon, että jos olis joutunut vielä kestovaippoja pesemään, niin kyllä olis pyykkiä tullut, kun laatta olisi multa lentänyt vähän väliä.
Kestovaipat siis kiitos ei. Hihhuleiden ja kaikenmaailman kantoliinailijoiden ja muiden luomu-wannabe tyyppien hommaa !
Vierailija:
onneks mun mukulat ei enää vaippoja tarvitse, mutta mulla ei olis tullu mieleenkään käyttää kestovaippoja.
Hihhuleiden hommaa !Ja muutenkin vaipparumba (lähinnä kakkavaippa) kuvotti sen verran paljon, että jos olis joutunut vielä kestovaippoja pesemään, niin kyllä olis pyykkiä tullut, kun laatta olisi multa lentänyt vähän väliä.
Kestovaipat siis kiitos ei. Hihhuleiden ja kaikenmaailman kantoliinailijoiden ja muiden luomu-wannabe tyyppien hommaa !
ollenkaan erilainen siinä kestovaipassa ole, ihan samaa tavaraa lapset kertiksiinkin tuottaa ;D
Eikä niitä vaippoja kakkoineen päivineen koneeseen laiteta. Kakka kipataan vessanpönttöön kun vaippa otetaan pois. Luuleeko joku että pesukoneessa pyörii kakat ja vaipat sulassa sovussa :p
Esikoisenen heräsi aina märkään vaippaan, emmekä löytneet mitään hänen iholleen sopivaa kuivaliinaa.
Kuopuksen kohdalla päätin etten ala samaan rumbaan eli vaihtamaan vaippaa yöllä 2-5 kertaa, joten hän on ollut alusta asti yöt kertiksillä. Sekin pitää vaihtaa kerran ennen aamua.
kestot kuitenkin parempia kuin kertikset ilmaston kannalta. Ne voi hankkia käytettyinä, niihin voi käyttää imuina harsoja tai mitä nyt kotoa löytyy, ja ne voi pestä muun 60 asteen pesun joukossa.
Jätettä ainakin tulee huomattavasti vähemmän...
terv ap