Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon rahaa ruokaan kuukaudessa ja minkäkokoinen on perheenne?

05.02.2008 |

Meidän nelihenkisellä perheellä menee ruokaan rahaa n. 500 ¿/kk. Lapset ovat tarhassa ja tuohon 500 euroon sisältyy myös ruokailut töissä, lähes aina meillä molemmilla on omat eväät matkassa. En ole aikaisemmin seurannut ruokakuluja ja nyt jotenkin järkytyin, kun rahaa menee noin paljon. Olin arvellut ruokamenojan olevan n. 100 ¿ vähemmän...

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoremman lapsen vaipat ja hygieniatuotteet, jotka marketeista löytyy, saippuat, konetiskiaineet yms.

Vierailija
2/26 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekään ei paljoa ruuassa säästellä, tietysti, jos joku tarjous sattuu silmään kaupassa, niin voidaan ostaa se halvempi, mutta noin yleensä ostetaan juuri sitä, mitä tekee mieli. Mutta vaikka ruokakauppaan rahaa uppoaakin, niin se ei harmita. Me ei juuri käydä missään viihteellä, että siitä säästyy rahaa näihin arjen nautintoihin. (äkkiäkös baarissa uppoaa 100 euroa illassa kahdelta ihimiseltä taksimatkoineen, sisäänpääsymaksuineen, juomineen ym...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheemme on 5 henkinen, tosin pienin on rintamaidolla vielä, mutta hänenkin vaippoihin tietysti menee rahaa paljon.

Vierailija
4/26 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vanhemmat syömme töissä, miehellä lounarit ja minulla lounasetu. Menisikö noihin sitten 2*20*5=200 kuussa. Ruokaan menee lisäksi 300-400, jossa mukana kerran pari viikossa pizzan/keban tilaus tai Mäkkärissä/Chicosissa/Raxissa käynti. Syömme kotona tosi edullista perusruokaa (jauhelihakastike + perunat, pinaatti/veriletut, kanapasta jne.), joten tahaa riittää hyvin noihin herkutteluihin. Ostamme myös paljon halpistuotteita, joten varsinainen ruoka on edullista, mutta törsäämme sitten mieluusti viikonloppuisin tai arki-iltaisin. Jos haluaisi säästää, kannattaisi toki ottaa omat eväät ja jättää pois nuo ulkonasyömiset, mutta kun säästö olisi 100-200 kuussa, ei se kannata vaivaan nähden tässä elämäntilanteessa.

Vierailija
5/26 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että luulin meidän syövän edullisesti, mutta yllätyin, että noihin työpaikkaruokailuihin menee tuo 200. Ja sitten nuo herkuttelut päälle, 8*25=200 myös. Joten se, että Prisman tai Lidlin lasku on pieni, ei merkkaakaan juuri mitään. No, täytynee sitten ryhdistäytyä, jos tässä vielä joskus ollaan hoitovapaalaisia.

Vierailija
6/26 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

MEillä menee huimat 700 euroa /kk ruokakauppaan, tosin sisältää myös pesuaineet, vaipat, kissanruuat ym. kaikki päivittäiskamat. Käymme kaupungissa ostoksilla parin kkn välein joten hintataso kylätaajamassa kaupunkia korkeampi. MEillä 5 henkilöä ja oon hoitovapaalla. Järkyttävä summa, varsinkin kun teen ruuat itse emmekä osta viinaa, tupakkaa tms. Emme tuon lisäksi käy ravintoloissa vaan tuo sisältää viiden ihmisen ja kahden kissan kaikki ruuat.

Vierailija
7/26 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöjiä viikolla 4, vl 4-9. Ja viikonloppuisin syödään 1 pvänä pitkän kaavan mukaan viineineen kaikkineen, silloin vähintään siis 7 henkeä pöydässä. Tuohon summaan sisältyy myös pesuaineet, pienet vaateostokset (esim sukkahousut tai pikkarit jostain prismasta tai sittarista), nuo viiniostot, päivälehti yms ulkonasyömiset (n 1x/kk, ei työruuat). Valmisruokia ei juuri syödä, ehkä kerran kuussa pizzat kaupan pakkasesta tai hampurilaiset mäkkäristä.

Mutta kunnon ruoka maksaa..... kerralla menee paistia tai filettä 1,5kg kun tuolle isolle sakille tekee ruuat. Se on jo yli 30-40¿ pelkkään lihaan!

Vierailija
8/26 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja perheessä 2 työssäkäyvää ja 3 lasta (kaikki alle kouluikäisiä), jotka syövät arkisin hoidossa. Töihin otamme omat eväät. Harrastamme silloin tällöin mäkkäriä tai pitsalla käyntiä (n.1krt/kk), mutta yleensä syömme ihan perusruokaa kotona (kalaa, kanaa, jauhelihaa eri muodoissa, perunoita, makaronia, paljon hedelmiä ja vihanneksia), toki myös jonkin verran eineksiä (mm. pinaattilettuja). Juomme miehen kanssa jonkin verran alkoholia (lähinnä viikonloppuisin viiniä ja saunasiideriä), mutta kaikkiaan alkoholiin ehkä n. 30e/kk. Jälkiruokia tehdään harvoin itse, mutta jäätelöä, keksiä, sipsiä ja suklaata löytyy aina kaapista tarvittaessa...Jugurtit ostamme yleensä litran purkeissa. Tulee niin paljon halvemmaksi, kun kumminkin menee paljon niihin rahaa. Yksi lapsista käyttää vielä vaippoja, niihin menee ehkä n. 25 e/kk (halpoja ja hyviä lidlin vaippoja!). Itse käytän menkkojen aikaan aina suomalaisia ja edullisia siteitä (esim. vuokkoset)... Niissäkin säästää monta euroa vuoteen, kun ei osta kalliimmasta päästä. Ovat ihan yhtä hyviä minun mielestäni verrattuna muihin vastaaviin. Leipää meillä menee tosi paljon ja siitäkin tarkkaillaan aina kilohintaa (yli 4 euron kilohinnalla harvemmin ostetaan). Halvempaa olisi leipoa itse, mutta aika ja motivaatio ei riitä tällä hetkellä. Juusto ostetaan yleensä isoina kilonpaloina, koska sitäkin menee paljon. Kinkkua syödään myös leivän kanssa. Kaiken kaikkiaan mun mielestä meidän perheessä syödään PALJON (aamupala, kaksi lämmintä ruokaa, välipala ja iltapala), mutta kuitenkin suht edullisesti ja monipuolisesti. Ruoasta en haluaisi ainakaan säästää yhtään enempää. Nyt ihan hyvä tilanne, mutta ehkä sitten kun lapset kasvavat ja alkavat esim. harrastaa jotain urheilua, niin ruokaa kuluu vieläkin enemmän...

Vierailija
9/26 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisältäen siis muutkin päivittäistavarat eli paperit, pesuaineet ym. Perheessämme on 4 henkilöä ja miehellä työnantaja maksaa ruokarahan (se ei mukana tässä) ja minulla on eväät töissä. Lapset syövät koulussa ja tarhassa vähintään lounaan. Valmisruokia meillä ei osteta, vaan tehdään tavallista kotiruokaa. Meillä leivotaan paljon itse ja viikonloppuisin on yleensä myös jälkiruokaa. Ulkona syömme harvoin, ehkä noin kerran kuussa jos sitäkään. Tarjousten perässä en juokse, mutta saatan kyllä ostaa esim. edullisemman juuston tms. Kaupassa käyn kerran viikossa, mikä vähentää huomattavasi heräteostosten määrää, kun ostettavaa on muutenkin reilusti.

Vierailija
10/26 |
08.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta nyt varmaan menee enemmän, kun ruoka on vähän kalliimpaa ja olemme tietoisesti päättäneet panostaa ruokaan. Eli ostetaan viikonlopuksi herkkuja hintaan katsomatta.

Kyllä muutenkin syömme hyvin, mutta teemme aika tarkkaa hintavertailua. Toisin sanoen ostamme tarjouksesta kerralla enemmän ja hyvin vähän puolivalmisteita tai eineksiä.

Töissä syömistä tuossa ei ole mukana, siitä summa pompahtaisikin, kun molemmat syömme töissä joka päivä lounasseteli-hintaisen lounaan. Lapsia on kaksi.

Vierailija
11/26 |
08.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisältäen ruuat 2 aikuiselle ja 2 lapselle, sekä kaikki paperit, vaipat, satunnaiset leluostokset jne. Lapset (molemmat alle kouluikäisiä) ja äiti kotona, mies syö päivällä töissä. Viikolla perusruokaa, viikonloppuna herkutellaan, tosin viiniä tai fileitä ei meillä juurikaan ostella. Tällä hetkellä säästökuuri menossa, joten saa nähdä miltä lukemat näyttää parin kuukauden kuluttua.

Vierailija
12/26 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 aikuista, 2 teiniä ja 2 pienempää lasta, eli 6 hlöä. Sisältää kuopuksen yövaipat, tiski- ja pyykkiaineet ja talouspaprut jne. Muut pesuaineet ostan töistä, ei sisälly tuohon. Lasken yleensä siis 150e/ viikko talousmenoihin, ja se riittää hyvin.

Me aikuiset käydään töissä, kolme lapsista on koulussa ja kuopus pph:ssa.

Vierailija
13/26 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä tuhlataan rahaa mielestäni liian paljon. Prismaan menee joka kuukausi 600-1000 euroa. Mutta tämä sisältää myös hygieniatuotteet, lelut, videot ym. Tykkään ostaa sisustus-tuotteita, kukkia ja lapselle kaikenlaista. Eikä meillä ole kuin 1 lapsi. Vaippoihinkaan ei mene enää rahaa juurikaan...

Sitten minä saan vielä lounarit töistä, jotka käytetään ravintoloihin viikonloppuisin eli noin 180e/kk.

Palkkaa saadaan yhteensä noin 3200e. Lainoihin menee 1300e/kk ja asumiseen 300e/kk. Että hyvin kyllä saadaan rahat menemään, vaikka on pieni perhe.

Pitäis oppia säästäväisemmäksi... Toisaalta, mikään muu ei minua ahdista raha-asioissa niin paljon kuin LAINAT. Niitä on liikaa.

Josko sitä vanhentuessaan viisastuis ja rikastuis...

sunset

Vierailija
14/26 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 5 henkinen perhe (2 aikuista ja lapset 4v, 3v ja 6kk) ja ruokamenot kuukaudessa n. 800¿

vaippoihin ja vauvan purkkiruokiin kuluu paljon, mutta kyllä meillä on aivan liian isot ruokamenot ja karsimaan pitäisi ruveta.

Ollaanko me tosiaan ainoa perhe, jolla menee näin paljon ruokaan kuussa?????

Vierailija
15/26 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa luokkaa ruokakaupan lasku/kk. En enää tiedä mistä tinkisin, teemme kaiken ruuan itse joten valmisruuista eikä eineksistä tule lisähintaa. Viikolla syödään keittoja, wokkeja, sooseja makaronin kanssa ja yleensä selvitään n. 20¿/pvä. Leipä on kohtuuttoman kallista ja leivomme sämpylät itse, mutta mies haluaa ruisleipää ja sitä menee 1 per päivä. 2 euroa tuntuu vähältä mutta kuukaudessa silti 60¿! Samoin hän juo paljon vissyä ja limua mikä mun mielestä on turhaa mutta en viitsi suututtaa kitsailemalla, olisihan olut vieläkin kalliimpaa. Viikonlopun ruokalasku viineineen onkin sitten yli satasen, joten 400¿/kk menee niihin. Silloin meillä on omien 4:n lisäksi 3-5 lisäsuuta syömässä. Olemme muuttamassa tuota viikonloppuruokaakin paistista ja kokolihasta lihapulliin ja perunamussakaan että saamme vähän tingittyä - mutta jo ison porukan lisukesalaattiin menee äkkiä yli 10¿!! Mun mielestä Suomessa ruoka on kohtuuttoman kallista jos meinaa syödä terveellisesti!!

Vierailija
16/26 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 aikuista ja 3 allekouluikäistä lasta,joita hoidan kotona. Nuorimmainen on himpun verran yli vuoden ja vaipoissa, isommat on kuivia. Tuohon summaan kuuluu kaikki päivittäistavarat talous-ja wcpapereita lukuunottamatta sekä vaippoja. Meillä syödään ihan tavallista perusruokaa,vähän eineksiä,mutta myös hedelmiä. Perunat on omasta maasta. Alkoholia tai tupakkaa emme käytä,karkkia ostetaan kerran viikossa lapsille, aina ei aikuisille...

Vierailija
17/26 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meillä 4 henkinen perhe. Ruokaan kuluu n. 1000-1100 euroa kuussa! Järkyttävää. Emme ollenkaan kiinnitä huomiota ruuan hintaan vaan ostamme mitä mieli tekee, ruuan on myös mielellään oltava kotimaista, lähiruokaa ja/tai luomua. N. kaksi kertaa kuussa käymme syömässä ulkona ravintolassa. Ja kaiken lisäksi nuorimmainen on vielä täysimetyksellä ja käyttää kestovaippoja. Hinnassa on siis mukana hygieniatuotteet. Olen itse äitiyslomalla ja perheemme on ihan hyvätuloinen(n 150 000e/v) huolimatta siitä että olen tällä hetkellä kotona, siksi ei ole liiemmin tarvinnut miettiä hintoja. Vähän kauhistuttaa nyt.

Vierailija
18/26 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan, sisältäen työpaikka ja opiskeluruokailut, ulkona syömiset n.1-2krt viikossa, vaipat, paperit ja joitain pieniä vaatteitakin, Sisältää myös pesuaineet. Rahaa näihin kuluu n.700¿/kk. Syödään perus kotiruokaa ja ainakin 1xviikossa tehdään parempaa ruokaa, esim. Lohta kermaviilikastikkeella, pihvejä, stroganoffia tms. joihin liha maksaa enemmän. Herkkuja ostetaan kerran viikossa, alkoholia ja tupakkaa ei koskaan. Säästää voisi suunnilleen ulkona syömisten verran eli 200¿, mutta ei haluta :) Äidille parasta lomaa on ruoanlaitosta vapaat päivät, voitte vain arvailla paljonko kuluu ja saa laittaa ruokaa tällaisessa suurperheessä, jossa jo murkkuikäisiäkin ;)

Vierailija
19/26 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri äskettäin laskeskelin viime vuoden menoja, ja tuo 800 noihin päivittäistavaroihin upposi keskimäärin. Pienimmillään 500e, enimmillään yli tonnin. Tuossa summassa on mukana myös perussaippuat ja shampoot, vessapaperit yms. Vaippoja ei. Aika perusruokaa syömme, eineksiä joskus lounaaksi kahdelle lapselle. Iltaisin ja viikonloppuisin teemme lähes aina ruoan alusta alkaen. Minä enemmän arki-iltojen perusruokaa ja mies viikonloppuna parempaa.

Päivittäin kotona syövät lounasta minä ja kaksi lastamme, kaksi syö koulussa ja mies töissä lounareilla (jotka eivät mukana laskuissa). Iltapäivisin välipalalla on joskus (=aika usein) lasten kavereita, mutta toisaalta ovat sitten välillä enemmän kavereillaankin iltapäivisin. Lisäksi kevään ajan päivisin ruokavahvuudessa oli yksi hoitolapsi. Kuopus täysimetyksellä puolivuotiaaksi, joten ei suoraan ole lisännyt ruokamenojamme (paitsi että äidille ruoka on kyllä maistunut :) ).

Ulkona syömme sitten aivan liikaa, tai siihen menee liikaa rahaa, n. 150e/kk. Tässä summassa ovat mukana myös miehen lounaat, jos lounassetelin arvo ei riitä tai perhe on käynyt niillä ulkona syömässä. Ulkonasyömisestä voisi kyllä tinkiä, ja jos mies söisi joskus eväitä töissä voisi perhe sitten käyttää lounasseteleitä kerran-pari kuussa ulkona syömiseen. Arjen luksusta kotiäidille!

Vierailija
20/26 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vain pelkkä ruoka on tuon 360,- , talous, terveys ja puhtaus noin 120 ecee kuussa. Virkistäytyminen noin 90,-/kk.

Siis perheessä 2 aikuista ja 1 lapsi. Mun mielestä syödään ihan hyvin, kunnon lihaa ja kalaa. Keksejä, limsoja ja karkkia ei pahemmin ostella.

Summat tässä gallupissa vaihtelee ihan sen mukaan onko siinä mukana taloustavarat ja joillain jopa vaatteita. Yllättävän moni kuitenkin seuraa menojaan. Mun tuttavapiirissä harva laskee rahojaan, yllättävää.