Kuinka paljon rahaa ruokaan kuukaudessa ja minkäkokoinen on perheenne?
Meidän nelihenkisellä perheellä menee ruokaan rahaa n. 500 ¿/kk. Lapset ovat tarhassa ja tuohon 500 euroon sisältyy myös ruokailut töissä, lähes aina meillä molemmilla on omat eväät matkassa. En ole aikaisemmin seurannut ruokakuluja ja nyt jotenkin järkytyin, kun rahaa menee noin paljon. Olin arvellut ruokamenojan olevan n. 100 ¿ vähemmän...
Kommentit (26)
Meillä ne on laskettu mukaan ja kyse on ihan laiskuudesta vai sanoisinko priorisoinnista! En jaksa kaikkia kauppakuitteja käydä läpi ja etsiä sieltä kaikkea ei-syötävää (mieluummin teen jotain mukavampaa sen ajan). 7-henkisen talouden viikon ruokakauppakuitti on välillä todella pitkä (varsinkin kun yrittää ostaa edullisia aineksia, perusraaka-aineita, niitä mahtuu 200 euron ruokakauppalaskuun aika monta riviä!).
Toisaalta, esim. leivinpaperia ei syödä, mutta jos leipoo usein ja siten säästää ruokalaskussa niin luultavasti tarvitsee enemmän leivinpaperia kuin jos ostaa kaiken leivän ja pullan valmiina. Mutta mulle riittää tieto kuinka paljon perheemme kuluttaa ns. päivittäistavaroihin rahaa kuussa.
Ja kyllä, summa on laskettu kuiteista jotka aina säästetään, ei tiliotteista koska lähikaupasta tulee ostettua jonkinverran käteisellä pikkuostoja.
saivarrella kuten korpimaki tekee, mutta meilläkin ruokalasku tarkoitaa siis ruoka-kauppaan maksettua summaa. Enkä jaksa erotella pesuaineita ja vessapaperia sieltä erikseen. Lasken myös ruokien kanssa juodut viinit ruokalaskuun mukaan. Työruuat ei ole mukana.
5 lasta joista nuorin syö purkkiruokaa, tosin teen osan lihapilteistä itse. Ja on rinnalla.Tuohon summaan sisältyy pesuaineet, hygieniatuotteet yms. ja miehen tupakat. Olen kotona 3:n pienimmän kanssa, 1 lapsi on ala-asteella ja 1 yläasteella. Mies käy ehkä kerran viikossa ulkona syömässä ja sitä ei ole tähän laskettu. Ulkona syömme noin kerran kahdessa kuukaudessa, eikä nekään kuulu tähän. Mies on ollut 3 viikkoa polttamatta, joten ruokalaskusta on tupakat pois, mutta karkkia ja herkkuja ostettu varmaan moninverroin. Kerran viikossa ostamme ruokalaskuun herkkuja, kuten sipsejä, limpparia ja karkkia, siis normaalisti. Syöme perusruokaa viikolla, viikonloppuna vähän parempaa, kokolihapihvejä jne.
- 2 aikuista
- eskarilainen ja tokaluokkalainen
- ruokamenot markettiin 400¿/kk (+ bonusrahat, joita kuukaudessa 20-30¿), laitamme molemmat S-tilille 200¿/kk ja sieltä maksetaan kaupassa käynnit. Hyvin riittää.
- aikuiset hoitaa töissä syömisensä itse omista rahoista, oma arvio max 100¿/kk.
Ollaan 5-henkinen perhe, lapset syövät joko koulussa tai pv-hoidossa.
Ruokaan menee n.500- 600e/kk, joskus vähän vähemmän joskus enemmän.
Syömme hyvin, tavallista kotiruokaa kuitekin, paljon hedelmiä, kasviksia, leipää paljon, puuroja, muroja jne.
Jonkinv erran menee valmisruokia kiireisinä iltoina ja itse en leivo juurikaan. Ei meillä tosin ketään leivonnaisia juuri edes syö. TYkkään tehdä salaatteja hyvistä aineksista eli käytän juustoja jne. niihin.
Kauppalaskuihin kuuluvat myös wc-paprut, alko-käynnit (n.20e/kk), kukkakimppu 1xvko, iltalehdet jne.
Töissä meillä useinmiten eväät.
Emme käy syömässä ulkona juuri koskaan, joskus mäkkärillä siis ehkä 1xkk.
En kaipaa mitään lisää mutta mitään ylimääräistäkään ei kauheasti ole ostettu. Mutta helposti saisi menemään varmaan 800euroa jos ei mieti mitä ostaa!
vai miksi ne lasketaan mukaan kun mietitään että paljonko menee rahaa RUOKAAN.
Olisi kiva myös kuulla, millä tavalla laskette tuon " ruokiin" menevän summan, kuitit tallessa vai tiliotteesta?
Itse olen laskenut kuiteista erikseen ruokamenot, taloustarvikkeet ja muut omiksi kategorioikseen, ja nelihenkisellä perheellämme menee noin 350e kuussa ruokiin. Pienin ruokalasku kuulle on ollut 260e ja suurin 420e.
Hammastahnaa, vessapaperia ja muita ruokakaupasta saatavia ei-ruokatuotteita meillä ei syödä.