PK-seudulta Porvooseen muuttaneita lapsiperheitä?
Onko kukaan muuttanut Helsingistä Porvooseen väljemmän asumisen perässä? Miten meni, oletteko viihtyneet ja oliko oikea ratkaisu?
Kiinnostaisi kuulla kommentteja koska meidän perhe suunnittelee tällaista ratkaisua oman talon toivossa. Helsingistä kun ei ole varaa sitä hankkia eikä kiinnosta lähteä taajamiinkaan jossa ei sitten olisi juuri mitään muuta kuin päivittäispalvelut. Porvoo kiinnostaa koska olisi kuitenkin viehättävän oloinen kaupunki ja työmatkat Helsinkiin olisivat vielä kohtuuden rajoissa.
Kokemuksia kiitos!
Kommentit (13)
Kiva kuulla kommenttejanne. Tosiaan meillä tilanne olisi mitä ilmeisemmin se että mies kävisi töissä Hgissä ja itse uskoisin saavani työtä Porvoostakin. Miestä tämä kyllä mietityttää, kuinka raskaaksi kävisivät nuo työmatkat. Bussilla hän todennäköisesti matkat tekisi.
Haaveissamme olisi joko pienehkö ok-talo tai rivarineliö, ja tosiaan kävelyetäisyydeltä keskustasta. Hinta lähinnä rajoittaa, siellä Porvoossakin tuntuvat hinnat nousseen ja meillä hintaraja kulkisi tuossa reilussa 300t eurossa. Sillä ei taida saada taloa Pappilanmäeltä ikävä kyllä. Tuo jonkun mainitsema Hornhattula ei oikein kiehdo kun on niin uusi ja jotenkin tylsänoloinen paikka, ja keskustaankin jo matkaa. Länsirantaa voisin sensijaan ajatella, sijaintihan on tosi kiva.
Osaako kukaan sanoa päivähoidosta ja kouluista mitään? Entä kerhot ja avoimet pk:t/perhekahvilat sekä leikkipuistot?
Vierailija:
t. ex-porvoolainen, joka ei sinne takaisin kaipaa
Itse asun Länsirannan puolella. Mitä edemmäs keskustasta mennään sitä halvemmaksi käyvät asunnot. Halvimpia alueita ovat Gammelbacka (rivitalo- ja kerrostaloasutusta) sekä Kevätkumpu. Mutta näistäkin löytyy ihan mukavia asuinalueita. Pappilanmäet, Aunelat yms. ovat aika kallista seutua ainakin omakotitalosta haaveilevalle. Lehtihamarista ja Hamarista löytyy omakotitaloja, mutta hintataso noin 200-300 000 euroa vähintään :/ Peippola on kiva paikka (asun siellä itse).
Minä työskentelen Porvoossa ja jotenkin tuntuu, että lasten hoitopäivät venyisivät ihan äärettömän pitkiksi, jos kävisin Helsingissä töissä.....
Matkaan menee noin 1 h + lisäksi 10 min kävelyä kotoa bussille (4 min) ja Kampin bussiasemalta töihin (6 min). Olen väsynyt ja kyllästynyt kulkemaan näitä työmatkoja.
Mielestäni Porvoossa on jo aika kalliit asunnot. Porvoo on kesällä aivan ihana kaupunki. Tykkään vanhasta Porvoosta (mukavat kahvilat) ja empirekaupunginosasta, puistoista, joesta (on tosin todella samea ja ruskea, joten sinne ei kannata pudota), ystävistä ja kaupungin pienuudesta. Harrastusmahdollisuuksia on ihan tarpeeksi, kirjasto on uusi ja hieno.
Jos asuu keskustan ulkopuolella, pitää olla riittävästi autoja. Paikallisbussit eivät kulje kovin hyvin ja bussimatkustaminen yllättävän kallista. Porvoo ei mielestäni ole kuitenkaan kovin merellinen kaupunki vaikka rannikolla sijaitseekin. Rantoja on, mutta niille on matkaa. Emäsalon kärki on loistopaikka; siellä kannattaa vierailla syysmyrskyjen aikaan.
Mies käy Helsingin kesksutassa töissä joten omalla autolla kulkeminen olisi vaikeaa kun työpaikalla ei ole parkkipaikkoja. Olisiko kovin raskasta kulkea julkisilla, siis bussilla. Itse yrittäisin saada työtä sieltä Porvoosta, alallani on hyvin töitä.
Toinen mikä mietityttää, on sosiaalinen verkosto, tai siis sen jääminen Helsinkiin. Olemme asuneet täällä yli 10 vuotta ja ystävät ovat täällä. kuinka niitä uusia ystäviä löytäisi sieltä sitten.
Itse en osaa sanoa noista sosiaalisista verkostoista oikein mitään kun olen syntyperäinen porvoolainen (tosin välillä asunut vuosia muualla) ja sosiaaliset kontaktit ovat valmiina. Porvooseen on kuitenkin muuttanut paljon ihmisiä pk-seudulta, joten uskoisin, että sos. verkostojen luominen on helppoa ja luontevaa. Kannattaa ehkä muuttaa melko uudelle alueelle, jossa paljon esim. lapsiperheitä. Tosin täällä on mukavia vanhempiakin lapsiperheiden suosimia alueita.
Työmatkoja kannattaa todellakin miettiä. Bussilla kulkeminen ei mielestäni ole rankempaa kuin autolla ajelu. Bussissa voi nukkua. Kuukauden bussikortti (Porvoo-Helsinki-Porvoo) maksaa noin 230 ¿ (Porvoon Liikenne), tarkkaa summaa en muista. Matkoihin menee aikaa ja välillä tuntuu, ettei arkena ehdi tehdä yhtään mitään, ei ainakaan nauttia tästä kaupungista.
Millä alalla olet ap? Ainakin hoitoalan töitä täältä löytyy. Samoin kemianteollisuudessa on töitä. Toimistoalan hommia ei tahdo löytyä.
Olen hoitoalalla ja uskon kyllä itselleni töitä löytyvän sieltäkin. Miehen työ tosiaan olisi jatkossakin Helsingissä suurella todennnäköisyydellä. Tiedätkö miten nuo työmatkakulut saa vähennettyä verotuksessa? Siis tuo 2309e/kk ei varmaankaan jää itselle maksettavaksi vaan osan voi vähentää. Osaatko suositella mukavia alueita lapsiperheelle? vaatimus olisi että suht läheltä kaupunkia, koska emme halua pitää kahta autoa. Ja olisi kätevää että mies pääsisi jalkaisin Hgin bussille. Eli esim Hamari on poissuljettu. Haluaisin että olisi kävelyetäisyydellä kaupungilta koska jos jossain kaukana, on jo sama vaikka jäisi Helsingin lähiöihin. Olisi myös kiva että olisi muita lapsiperheitä alueella sekä puistoja ym. Onko siellä ohjattua puistotoimintaa?
Hornhattula on uusi omakotitaloalue. Siellä on myös rivitaloja. Kävelymatka Helsingin bussille , mutta keskustaan ehkä noin 1,5 km (?).
Peippola on mukava alue. Keskustaan samat 1,5 km. Bussille ei yhtä lyhyt matka kuin Hornhattulasta.
Pappilanmäki on jo melkein keskustaa. On lähellä kirkkoa. Sieltä kävelee pari minuuttia bussiasemalle.
Kevätkumpu (itse en tykkää tästä). Keskustaan pari kilometriä, monet Helsinkiin menevät bussit lähtevät Kevätkummusta.
Keskusta, kaikki palvelut lähellä. Porvoon on pieni kaupunki, joten keskustan tuntumassa monenlaisia asuntoja.
Joen Länsiranta. Helsingin bussi menee ihan vierestä; keskustaan kävellään joen ylitse eli matkaa max. 200 metriä. Alueella uusia erillistaloja, paritaloja ja rivitaloja. Osoitteita mm. Juttenpolku ym.
Jos haet etuovesta asuntoja, laita esim. hakuun postinumeroksi 06100 tai 06400 (osa tästä ei kävelyetäisyydellä Helsingin bussista).
Ai niin, Johannesberg on myös mukava alue. Kirjoitetaanko alueen nimi noin? En ole varma.
Jos saatte duunipaikat Porvoosta niin sitten ihan ok. Muuten työpäivistä ja ennen kaikkea lasten hoitopäivistä tulee kohtuuttoman pitkiä. Meillä isäntä istuu autossa työmatkoja 2,5 - 3 tuntia päivässä - ei se vaan ole mitenkään järkevää. Mulla olisi lyhyempi matka, mutta kahdella autolla kulkeminen tulee hirmuisen kalliiksi. Niinpä siis minä käytän bussia ja matkoihin menee helposti kaksikin tuntia. Lasten hoitopäivät vaihtelevat mutta pahimmillaan ovat 7-17.30.
Haemme molemmat kuumeisesti työtä lähempää kotiamme. Takaisin muutto pk-seudulle ei huvittaisi, nyt kun olemme vihdoin saaneet lisää tilaa.
Toinen ongelma on se, ettei täältä oikein tunne ketään. Pitkien työpäivien jälkeen ei paljon pysty harrastamaan, eli oikein keneenkään ei olla tutustuttu. Lisäksi Porvioo on niin pieni paikka ettei harrastus- yms. mahdollisuuksia ole ollenkaan samassa mittakaavassa kuin pk-seudun kunnissa.
Jos pääsisi töihin johonkin paikalliseen työpaikkaan niin sitten ehkä tutustuisi paikallisiin ihmisiinkin.
ja hyvin ollaan viihdytty. Joka päivä ei tarvitse Helsingissä käydä, vaan molenḿpien ehkä keskimäärin 2 kertaa viikossa.
Asutaan keskustassa, bussiasemalle kävelee kahdessa minuutissa ja muutenkin kaikki keskustan palvelut on lähellä. Suosittelen siis keskustaa asuinpaikaksi. Paikallisliikenne on olematonta ja kallista.
Jos Helsingissä käy töissä niin tosiaan jos työpaikka sijaitsee esim. Itäkeskuksessa tai yleensäkin Itä-Helsingissä tai ihan Helsingin keskustassa niin silloin on kätevää, kun voi mennä bussilla. Busseja kulkee mukavasti.
Harrastusmahdollisuuksia on hyvin, ja joku jo mainitsikin kirjaston, joka on hieno ja uusi, mutta valikoimaa rajoittaa mielestäni se, että Porvoo on kaksikielinen paikka ja määrärahat jaetaan niin esim. lehtiosasto on aika suppea ja monet uutuuskirjat eivät tule heti, mihin taas totuin asuessani pienemmällä suomenkielisellä paikkakunnalla. Uimahalli on myös remontoitu ja hyvä. Aika vähän sitä tosiaan ehtii harrastaa. Liikuntamahdollisuudet on hyviä. Lapislle on musiikkiopistoa ja kuvataidekoulua ja kaikennäköistä muutakin.
Itse asiassa pk-seudullakin on tullut asuttua, mutta Porvooseen muutimme idästä. Kuljen Helsingissä töissä.
Riippuu mihin päin Helsinkiä työmatkat kohdistuvat, ovatko käteviä vai ei. Itse len kulkenut Porvoosta Mailmille ja Pitäjänmäelle ja menee vajaa tunti autolla.
Porvoo on viehko kaupunki varsinkin kesäisin. Kasvanut kovasti viime vuosina ja hinnat kohonneet. Mitä haluaisit tietää?
mutta kirjoitan vielä. Minäkin olen sitä mieltä, että kummankin ei kannata kulkea Helsinkiin töihin. Eli jos ap löytää töitä Porvoosta ja mies kulkee edelleen Helsinkiin töihin, on se paljon parempi tilanne kuin se, että kummatkin kulkisivat päivittäin Helsinkiin.
Me molemmat kulkivat Helsinkiin noin vuoden ajan ja se oli kauheaa! Onneksi mies löysi Porvoosta töitä ja nyt arkemme on paljon sujuvampaa. Itse myös etsin täältä töitä, mutta sopivan työn löytäminen on vaikeaa.