Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

leimattiin raskausdiabeetikoksi!

Vierailija
05.02.2008 |

On ollu vaan yksi poikkeava arvo, muut arvot ok. Ja se yksi poikkeva on raja-arvo 5,3 ja sen perusteella olen raskausdiabeetikko! Ja siihen testiin jouduin ainoastaan ku kohtu on ilmeisesti istukan paikasta johtuen viikkoihin nähden liian iso - en siis sokerihäikkien takia tms. Ja kun suvun ylipainoiset naiset saa sokerihäikkiä eläkeiässä (vasta!) niin olen siis raskausdiabeetikko. Syön terveellisesti, liikun, olen normaalipainoinen.... ja neuvolan raskausdiabeetikko ohjeet on suunnattu ylipainoisille sohvaperunoille??? Vauva on ultrattu viikolla 33 normaalikokoiseksi.

Siis minähän en niihin vauvan kasvun kontrolleihin tahdo mennä aikaani ja rahojani haaskaamaan jos ei ole todellista tarvetta! Eikös sen näe jo omasta painonnoususta ja sokeriarvoja neuvolas tarkkailemalla, onko aihetta ultrata vauvaa koon seuraamiseksi? Olen siis varmahko, että vauvasta ei ole tulossa liian isoa, pysyn normaalipainossa ja sokerit kohdallaan... turhaa vouhotusta.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja joku toinen ketjussa kommentoi että ylipainoa vain laskennallisesti - no mitä muita tapoja siihen ylipainon arviointiin mahtaa olla - omat fiilikset?

Mun ylipainoni on laskennallista sillä perusteella, että BMI oli 25,2 tai vastaava (en desimaalin tarkkuudella muista) ja kroppani normaalia lihaksikkaampi sekä rinnat suuret. Minulle on jopa pari vuotta sitten sanottu (kehon koostumusmittaus, fysioterapeutti), että minun ei pitäisi tähdätä normaalipainon puolelle vaan minulle ihannepaino olisi jossain lievän ylipainon puolella.

Toinen ylipainon määritelmä voisi olla vaikkapa vyötärönmittaus, sillä se on se ainoa rasva jonka määrällä on terveysvaikutuksia. Ihan vaan tiedoksesi.

Vierailija
22/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos korjauksesta! Ei enää muista kun synnytyksestä neljä vuotta.

Vaarallista kumpikin jos jäävät huomaamatta.

T. 18

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muilta osin olen kanssasi melko samaa mieltä jos tilanne tuo. 17

Vierailija
24/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

taidan tosiaan ottaa asian vähän vainoharhaisesti, mutta tälläinen palsta on hyvä paikka siihen... aikani asiasta harhailtuani voin hyväksyä sen ja palata normaaliksi - mitä se sitten mahtaakaan tarkoittaa tapauksessani.

Myös minua otti päähän tuo kun kuulin että sitten seuraavissa raskauksissa, jos niitä tulee, niin alusta asti seurataan arvoja... ja kun olin jopa ajatellu että jos synnytys menee nopeasti ja hyvin niin se menisi vielä poliklinikka-käyntinä ja lepäillä voisin vauvan kanssa kotona ku isommat lapset olis mummolassa... On siis kolmas lapsi tulossa ja kun ystäväpiirissä on terveydenhuollon ammattilaisia (siis luotettavia ja osaavia tukijoukkoja) niin en kokisi ongelmana poli-synnytystä. Mutta siihenhän se tyssää jos täytyy vuorokauden ajan ottaa vauvasta verikokeita, eli sairaalassa jumitaan. Meinaan kyllä neuvotella siitä kasvukontrollista, sillä minusta se on turha homma JOS/kun omat sokerini ja painoni pysyy kunnossa... Se mun sokerin seurailu on kyllä ihan ok. Olen jo aiemmin tienny että kuulun riskiryhmään: äidilläni on sokerihäikkiä (ei tarvitse lääkitystä) hänen siskollaan diabetes lääkkeet ja heidän äidillään oli hoitamaton diabetes. Kaikilla ollut vuosikymmeniä ylipainoa jonkin verran ja vaiva puhjennut vasta ELÄKEiässä. Vaikka olen normaalipainoinen (melkein aina olen ollut ja toivoakseni tulen olemaan) niin geeniperimä voi kuitenkin olla äitini puolelta aika vahva. Elintavoilla lienee kuitenkin jokatapauksessa oma merkityksensä, joten olen onnekas kun ne ovat terveet.

Vierailija
25/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoisille sohvaperunoille ole suunnattu. Jos noin kärkäs ja ilkeä ja helposti itseesi ottava olet, niin oisko kandenut jättää lapset tekemättä ja keskittyä mainioon itseesi.

Vierailija
26/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vaan pamahti raskausdiabetes, vielä insuliinihoitoinen. Ja pari kuukautta synnytyksen jälkeen sitten 1-tyypin diabetes.

Olisi hyvä jos raskausdiabetestä ei ajateltaisi vain ylipainoisten ongelmaksi. Vaikka kyllähän ylipaino ja sokeriongelmat usein kulkevat käsi kädessä. Kukapa tietää vaikkapa kytkös kulkisi myös toisin päin, eli että sokeriongelmat edesauttaisivat myös lihomista.

Vierailija
27/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti ei ehdotettu mitään kasvukontrolleja. Kontrollissa kävin loppuviikoilla kerran siksi kun ekassa synnytyksessä hartioiden ulosautossa oli ongelmia.

Nyt kolmannessa raskaudessa sokereista ei ole ollut mitään puhetta. Itse olen niitä kotona seuraillut mutta en ole asiasta neuvolassa puhunut.

Taitaa olla parempi vaan että käytännöt ovat tiukemmat ja siten turvallisemmat kuin tällainen lepsuilu.

Vierailija
28/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta saaneena voin kertoa, että NAUTIN suunnattomasti siitä, että sain joka neljäs viikko käydä katselemassa vauvaa ultralla. Miksi sinä et halua????? En voi käsittää...

Vierailija
29/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei yhdessäkään kolmessa raskaudessani ole ollut YHTÄÄN heittoa sokeriarvoissa ja painokin on noussut jopa liian vähän, mutta rasitustestissä on silti oltu joka kerta, kun isällä oli 1. tyypin diabetes.

Eli en nyt oikein tajua, mitä vauhkoat, sulla on sentään edes joku epäily päällä. Eikä niihin testeihin ole pakko mennä, mutta sinä kannat sitten vastuu, eikös niin?

Vierailija
30/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin käymään useita kertoja painokontrollissa sikiön pienipainoisuuden vuoksi. Hmm, enpä ajatellut, että nyt varmaan leimataan minut tupakoijaksi, alkoholistiksi, anorektikoksi tms.

Vauva syntyi pienenä, mutta paino oli kuitenkin normaalin rajoissa. Myös äitini sai aikoinaan pieniä (<3kg) vauvoja ja lapsen isäkin oli 2,8 kg syntyessään, joten perinnölliseksi päättelivät pienen syntymäkoon. Aika vähän sitä loppujen lopuksi pystyy itse vaikuttamaan sikiön kasvuun, jollei sitten jostain ihan selkeästä insuliinihäikästä kyse.

Vierailija
31/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppuraskaudessa. Muut arviot hyviä. Olin raskaudiabetikko. Suvussa ei yhtään diabetikoa ei edes eläkeiässä. Vauva oli syntyessään 3290g/50cm. Sokerit olivat kuitenkin sen verran alhaalla että väsynyt vauva joutui juomaan korviketta kun imettäminen kiellettiin, ettei ne laske lisää.

Tässä raskaudessa on kontrolli vasta vkolla 28. Nyt ainakin otan tosissani ja noudatan loppuraskaudessa tiukkaa diettiä. On se niin kauheeta kun pikkuselta otetaan niitä verikokeita ja pakkosyötetään. Glukoosille ei tarvinnut kuitenkaan mennä, mutta kätilöt kyllä osasivat pelotella sillä ja mitä kaikkea aivovaurioita voi syntyä. Hormoonihuuruissa otin kaikki tosissaan ja paniikissa olin.

Vierailija
32/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta diagnoosi oli silti gestatiodiabetes. Lapsi oli synnyttyään veltto ja väsynyt, onneksi mittasivat sokerit ja niin oli tipassa reilun viikon. Kasvukäyrät normaalit mutta onneksi tuo diagnoosi, muutenhan vauvojen verensokereita ei automaattisesti mitata.

Vierailija
33/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuit että olisi kiva lähteä kotiin ja synnyttää ns. polikliinisesti yms.

Elämässä voi tulla muitakin yllätyksiä eikä kaikki menekään niin kuin olet suunnitellut. Mielestäni sinun sukurasituksesi huomioon ottaen olisin kiitollinen, että olen päässyt seurantaan.

Et taida ymmärtää miten vakava sairaus diabetes on?

Itse jäin kiinni ainoastaan paastoarvosta. Kaikki muu on mennyt hyvin, mutta minut säikäytti tuo prosenttiosuus kuinka monelle voi puhjeta aikuisiän diabetes. Ja niimpä olen tyytyväisenä noudattanut dieettiohjeita. Ja ilokseni painoa on tullut vain 6kg.

Käsittääkseni tuo sukurasitus on jopa pahempi enne kuin ylipaino ilman sukurasitusta?

Hylkää se käsitys, että diabetes etenkään gestaatiodiabetes on lihavien ongelma ainoastaan.

T. ei-läski raskausdiabeetikko

Vierailija
34/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

RAJA- ARVOT vaihtelevat sen mukaan mistä

verinäyte otetaan! tiukemmat arvot on otettaessa kyynärtaipeesta verinäyte, kuin sormenpäästä napsautettava näyte.

TAYSin alueella paastoarvon raja on 4.8, joten siellä tuo 5.3 on jo reilu ylitys.

Vierailija
35/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti mulla ollut väärä käsitys siitä kuinka käsikädessä ylipaino ja diabetes kulkevat. Käsitys on syntynyt varmaan siitä, että tuntemani diabetikot ovat ylipainoisia, eivät kovasti...siis arvioisin että 10 kg. Toisaalta on monia enemmänkin ylipainoisia ja vähemmän liikkuvia ihmisiä, joilla ei näitä häikkiä ole. En ole nyt siis ketään syyllistämässä ylipainosta tai liikunnan puutteesta.

Kiitos kun kerrotte kokemuksistanne. Se auttaa ymmärtämään, miksi asian kanssa ollaan niin tarkkana.

minä en pidä ylimääräisistä ja turhista tutkimuksista: ovat mielestäni ajan ja rahan haaskausta, joita kumpaakaan minulla ei ole nykyisessä elämäntilanteessani ylen määrin. Tilanne olisi luultavasti eri ensimmäisen lapsen kohdalla. Tarpeelliset tutkimukset on asia erikseen ja siksi taidankin olla aikaa vievä asiakas kun vaadin ensin selityksen mihin tutkimusta tarvitaan ja sen perusteella sitten onko tarpeellinen vai tarpeeton. Tietysti se vaatii minultakin aikaa pysähtyä ottamaan asioista selvää.

Raskaus on yllättävä tilanne: ekaa odottaessa toivoin luomusynnytystä. Sain tropit, piuhat, kipulääkkeet, yliaikaisen ja käynnistetyn synnytyksen - kaukana luomusta. Toista odottaessa ajattelin että menis edes vähän luomummin. Melkein sama kaava kuin ekassa synnytyksessä, paitsi että tälläkertaa ei edes yhtään luomusupistusta! Nyt kolmannella kerralla olen ajatellu, että jos kaava on tämä, että aina vaan epäluomummaksi menee, niin tiedä sitten vaikka sektio.... tietysti odotin että keho toimii luomusti loppumetreille kuten edellisissä, mutta sellainen ei taida kuulua kaavaan (mihin kaavaan?)

-ap-