~~~ELOKUISET 08 viikko 6 (ma-ke)~~~
Meillä aamu alkanut -20 asteen pakkasessa ja aurinko alkaa nousemaan horisontin takaa. Kirpakka päivä siis tiedossa :) Nyt en kerkee kirjotteleen muuta, ko vaan alottaa pinon - neiti pitää toimittaa aamupäikkäreilleen....
-AJ kera natskun-
Kommentit (64)
1. Äitiysvaatteet
Yhdet normaalit housut on jo jäänyt pieneksi ja helposti jää lisää, ei mun housuihin mitään mahaa mahdu, sen verran istuvia malleja käytän. Mammahousuja ostin jo tammialesta ja tunikoita, ym. saa nyt ihan normaalivalikoimastakin. Ihan vielä ei ulkopuoliset kuitenkaan raskautta huomaa, mutta itse kyllä pömppiksestä ja rintavarustuksesta huomaa ja _tuntee_. =) Kaipaan kauniita, leveäolkaimisia, rintsikoita koossa 75D. Semmoisia pitäisi jostain löytää, muuten on niska-hartia-linja jumissa.
2. Oletko miettinyt kauan aiot olla poissa työ/koulu elämästä lapsen syntymän jälkeen?
Töistä pois ainakin tämän vuoden ja seuraavan, jatko-opintoja voi olla. Meillä esikoinen menee syksyllä eskariin ja seuraavana vuonna ekaluokalle, joten tuon ajan ainakin olen kotona. Lisäoptiona yksi vuosi, jos siltä tuntuu.
3. Mitä uutta tässä raskaudessa on verrattuna edelliseen?
Matala verenpaine on ollut ennenkin, mutta nyt huimaus on varmaan pahempi kuin koskaan. Eilen vedettiin aika kova lenkki ja käytiin sen päälle saunassa ja meinasin pyörtyä. Menin aikaisin nukkumaan ja heräsin viideltä siihen, että sänky pyöri päässä ja oli huono olo. Oli pakko saada jotain juomista ja syömistä ja istua paikoillaan, ennenkuin uskalsin lähteä postilaatikolle loikkimaan Hesarin hakuun. Meni siis ohi, mutta epämiellyttävää kyllä oli.
Finette rv13
Täällä mennään ihan ok olotilassa, pahoinvointi ja väsymys vaivaa edelleen, mutta muuten vointi on hyvä.
Gallupeihin vastauksia:
1. Äitiysvaatteet
Äitiysvaatteet ovat olleet jo monta viikkoa käytössä. Esikoisen ja kakkosen odotuksen ajoilta jääneet housut ovat vielä tallessa ja lisäksi olen ostanut parit uudet housut ja farkkuhameen. Nyt on hankitalistalla tukivyön hankkiminen.
2. Oletko miettinyt kauan aiot olla poissa työ/koulu elämästä lapsen syntymän jälkeen?
Haaveissa olisi olla kotona ainakin 2010 syksyyn, jos vain taloudellisesti mahdollista. Esikoinen ja kakkonen menivät hoitoon heti äitiysloman jälkeen kun en voinut jäädä kotiin. Minulla oli takauslaina, jonka maksoin velkajärjestelyn kautta ja yhtenä ehtona oli se, että minun piti palata työelämään äitiyslomalta. Nyt tuota rasitetta ei enää ole, joten siksi houkuttaa mahdollisuus olla kotona pidempään.
Mielestäni tämä ei eroa juurikaan aiemmista. Ehkä se ero on, että pelkään koko ajan jonkin menevän pieleen. Tämä on kolmas ja viimeinen raskauteni, joten sekin lisää tietynlaista haikeutta tähän raskaustilaan.
Ruokavaliostakin oli puhetta. Minulla oli edellisissä raskauksissa raskausdiabetes, jota hoidettiin ruokavaliolla ja olen koittanut noudattaa samaa tässäkin. Kovin on vaikeeta kun himottaa kaikki pitsat, kermaperunat ja pihvit ja toisaalta sitten taas kotiruoka. Mikään ei voita muusia ja lindströmin pihvejä.
Leppoisaa illan jatkoa kaikille!
-viltsu rv14+1-
Ihan vain galluppeihin vastailen :-)
1. Äitiysvaatteet
Housut jouduin jättämään pois jo aikoja sitten. Viime raskaudessa käytin vain hameita kun en löytänyt mitään sopivia äitiyshousuja. Noita hameita siis jo nyt käyttelen. Tuntuu, ettei mun vatsa palautunut lähellekään entistä ensimmäisen raskauden jälkeen, vaan jäi pömpöttämään raivostuttavasti jo navan yläpuolelta. Ja nyt tuntui, et masu turposi jo todella varhaisessa vaiheessa. Joku muistaakseni kyseli, että onko sinut kroppansa kanssa...? Itse ainakin olen nyt raskaana paljon enemmän sovussa kroppani kanssa kuin tuossa raskauksien välissä :-)
Taloudellisesti on pakko palata töihin heti vanhempainloman jälkeen, mutta vähän kyllä mietityttää, että onko varaa palata enää siihen työhön missä nyt olen. (Provikka pohjainen palkka, jossa takuupalkka ei ole mitenkään riittävä)
Enemmän pelkää, että jokin menee pieleen ja tuo ruskea vuoto ei hirmuisesti asiaa auttanut. Mut onneks sitä ei ole ollut enää sitten tammikuun :-)
Täälläkin on pitänyt jo käydä äitiysvaateostoksilla, kahdet vanhat housut sopii enää ja niistäkin toiset just ja just. Maha on viikossa pullahtanut paljon. Viikko sitten mulle meni yhdet housut kuin tyhjää, oli jopa hieman löysät, perjantaina (eli 2pv sitten) yritin laittaa niitä jalkaan niin painoivat todella ikävästi mahaa. Mun ekassa raskaudessa pystyin pitämään vanhoja housuja lähes viikolle 30 asti. Yhdet housut olivat jalassa vielä rv33, mulla on edelleen ne housut tallessa, eivätkä inahdakaan jalkaan enää... Täysin erilailla massu kasvaa eri raskauksissa näköjään!
VAstauksia galluppeihin:
1. Oletko miettinyt kauan aidot olla poissa työ/koulu elämästä lapsen syntymän jälkeen? Toivon että voin olla kotona kunnes lapsi on 2v, mutta vähän tilanteesta riippuen menen töihin aiemmin tai myöhemmin. Joka tapauksessa aion olla kotona ainakin siihen asti että lapsi on reilu 1v, oli tilanne sitten ihan mikä tahansa. Jos se muutto sinne Kuusamoon järjestyy niin voi olla että kotona ollaan työttömänä vuosia, joka ei kylläkään ilahduta.
2. Mitä uutta tässä raskaudessa on verrattuna edelliseen? Tai ekaa odottaville mikä on yllättänyt raskaudessa =) Se ettei alun pahoinvointia hillinnyt niin mikään, oksetti jatkuvasti. Myös se että se sitten loppui kuin seinään, luulin että loppuu vähitellen. Se on yllättänyt etten toista kertaa raskaana olevana ole liikkeitä tuntenut vaikka olen jo rv 15 ja jotain. Olen jo niin malttamattomana odottanut eka potkuja mutta hiljaista on ollut..
Eteisistukasta vielä. Jollakulla muullakin on sellainen kuin minulla, en nyt muista kenellä. Sanottiinko sinulle mitään tarkempaa siitä? Minulle kerrottiin että se on täsmälleen kohdunsuun päällä, mutta saattaa kohdun kasvaessa vielä siirtyä ylemmäs. Muuta ei lääkäri tuumannut silloin kun jouduin rusehtavan vuodon vuoksi käymään lääkärillä. Sen verran tiedän ennestään että ainoa vaihtoehto synnytykselle on silloin sektio. Mutta lähinnä sitä mietin että miten se vaikuttaa raskausaikaan. Puhuttiinko sinulle mitään riskeistä?
PV rv15 ja jotain