Miksi olet ruokakaupassa vielä klo 18. 10 lauantai-iltana?
Miksi viivytät koko henkilökunnan kotiinpääsyä ja aiheutat heille palkatonta ylityötä? Onko ihan pakko tulla ostamaan kärryllinen ruokaa klo 17. 50 ja jäädä vielä lehtihyllylle lukemaan parhaita paloja lehdistä, joita sinulla ei ole aikomustakaan ostaa?
Kommentit (79)
ole jonkinmoinen ylimääräinen aika, miltä vielä palkka maksetaan?
Kyllä kauppaan voi mennä 17.50 mutta ei sinne jäädä kökkimään vaan reippaasti haetaan ostokset. Kello 18.00 voit painua ovesta ulos. t. 2
Meillä terveyskeskuksessa on " vaki-asiakas" , joka tulee aina muutamaa minuuttia vaille 18, kun päivystys loppuu klo 18.
En raaskinut sanoa että pihalle siitä ja myöhästyin kummitytön synttäreiltä.
Siinä pitää vielä tehdä tilitys ja siistiä paikkoja, ja todellakin, jos asiakkaita on vielä reilusti 6:n jälkeen sisällä, pääsemme lähtemään vasta puoli seitsemän aikaan kotiin. Jotkut myöhästyy sitten busseista ja junista ja on kotona pahimmassa tapauksessa tunti normaalia myöhemmin. Ja tässä työssä ne palkatta tehdyt minuutit todella rassaavat, eri asia varmaan niissä ' ' kutsumusammateissa' ' .
Mä en itse ikinä kehtaisi mennä kauppaan sulkemisaikaan tekemään isompia ostoksia, kun tiedän millaista se myyjille sitten on, kun joutuu jäämään pidempään. Eri asia hakea se pelkkä maitotölkki. Mutta meidänkin kaupassa on näitä keski-ikäisiä rouvashenkilöitä jotka kello kuuden aikaan lukevat vielä lehtiä, kun pitäisi suunnata kassalle... Niille saa sitten huudella että me ollaan suljettu jo.
Jos kaupan ovet ovat auki 17.59, niin sinne saa vielä silloin mennä ostoksille. Jos ei saisi, kaupan ovet menisivät kiinni jo 17.30 tms.
Iltavuoroissa menee poikkeuksetta ylitöiksi, koska kaupan saa tyhjäksi vasta klo 18.10/21.10 ja työaika loppuu klo 18.15/21.15. Ja siitä ei tosiaan saa mitään korvauksia.
että osaa kyllä pistää maleksivat asiakkaat pihalle silloin, kun kauppa menee kiinni!
Vierailija:
Iltavuoroissa menee poikkeuksetta ylitöiksi, koska kaupan saa tyhjäksi vasta klo 18.10/21.10 ja työaika loppuu klo 18.15/21.15. Ja siitä ei tosiaan saa mitään korvauksia.
Me sen teidän palkan maksamme!
Jos kassoja ei ole tarpeeksi niin että 17.50 kauppaan tuleva asiakas ehtisi ulos klo 18 tasan niin en todellakaan katso, että se on minun syytäni.
3
Vierailija:
Onneksi mieheni on sen verran suorasanainen myyjä,
että osaa kyllä pistää maleksivat asiakkaat pihalle silloin, kun kauppa menee kiinni!
ne köyhät palvelee kassoilla meitä, joilla on rahaa ostella...
Vierailija:[i Tällaista se on, jotkut on huomaavaisia ja jotkut itsekkäitä.
[/quote]
Jos kauppa ei palvele asiakkaitaan tarpeeksi hyvin, asiakkaat äänestävät jaloillaan.
Siis palkallinen. Toinen työntekijä lähtee jo klo 17, joten kauppa pitää saada sulkemiskuntoon ihan yksin. Pitää laskea kolme kassaa, tehdä postin raportoinnit, peitellä hedelmät, vedellä verhoja, viedä tavaraa kylmään jne. JOS ei ole mattimyöhäisiä asiakkaita, kaiken ehtii jotenkuten tekemään. Mutta vain niukin naukin! Jos joku jää kuppaamaan kauppaan, kuten lauantaina usein käy, joutuu tekemään omalla ajalla vähintään vartin verran. Tiedän, monet tekee monta tuntia ylitöitä, niistä vaan yleensä saadaan korvaus. Tämä oletetaan tehtävän ilman mitään mutinoita, siis se on asiaankuuluvaa. Kun laskee vuosittaisen ilmaisen työn minkä tekee kaupalle, kun aamulla pitää olla 10 minuuttia ennakossa ja töitten jälkeen vielä toiset 10 minuuttia, siitä tulee aika paljon tunnustamatonta työtä. Ja kun tekemättäkään et voi jättää! Itse olen kyllä alkanut sanomaan asiakkaille suoraan, että kauppa menee kiinni, kun meinaavat jäädä maleksimaan kauppaan.
Kaupasta riippuen kun sulkemisajan jälkeen on vaikka mitä hommia, joiden tekeminen jää sitten ylitöiksi näiden ' ' maailma pyörii ympärilläni' ' -ihmisten vuoksi. Vaikka sulla ei sattuiskaan olemaan lauantai-iltana parempaa tekemistä kuin hengailla kaupoissa, niin niillä myyjillä taatusti on!
Vierailija:
Jos kassoja ei ole tarpeeksi niin että 17.50 kauppaan tuleva asiakas ehtisi ulos klo 18 tasan niin en todellakaan katso, että se on minun syytäni.3
Ne ei reppanat ymmärrä, että jos kauppa SULKEUTUU klo 18 niin silloin kauppa suljetaan!
90%:lla kauppojen henkilökunnasta se työaika todellakin loppuu tasan kun kauppa sulkeutuu. Mutta se on tietty asia josta asiakkiden ei tarvitse välittää. Toivon itse vaan aina, että tietäisin mitä sekin asikas työkseen tekee niin voisin vettä hänen työpaikalleen kuppaamaan sulkemisajan jälkeen.
Vierailija:
Siis palkallinen. Toinen työntekijä lähtee jo klo 17, joten kauppa pitää saada sulkemiskuntoon ihan yksin. Pitää laskea kolme kassaa, tehdä postin raportoinnit, peitellä hedelmät, vedellä verhoja, viedä tavaraa kylmään jne. JOS ei ole mattimyöhäisiä asiakkaita, kaiken ehtii jotenkuten tekemään. Mutta vain niukin naukin! Jos joku jää kuppaamaan kauppaan, kuten lauantaina usein käy, joutuu tekemään omalla ajalla vähintään vartin verran. Tiedän, monet tekee monta tuntia ylitöitä, niistä vaan yleensä saadaan korvaus. Tämä oletetaan tehtävän ilman mitään mutinoita, siis se on asiaankuuluvaa. Kun laskee vuosittaisen ilmaisen työn minkä tekee kaupalle, kun aamulla pitää olla 10 minuuttia ennakossa ja töitten jälkeen vielä toiset 10 minuuttia, siitä tulee aika paljon tunnustamatonta työtä. Ja kun tekemättäkään et voi jättää! Itse olen kyllä alkanut sanomaan asiakkaille suoraan, että kauppa menee kiinni, kun meinaavat jäädä maleksimaan kauppaan.
Minä kohtaan myös työssäni ihmisiä jotka ajattelevat, että 10min. ei tunnu missään.