Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomuus voi olla rankin kokemus elämässä.

Vierailija
19.04.2014 |

Tuli mieleen eilisestä lapsettomuus keskustelusta kun jotkut vertasivat lapsettomuutta muihin asioihin ja ihmettelivät sen rankkuutta,niin omasta puolestani voin sanoa että olen kokenut mm. rankan koulukiusaamisen lapsena ja aika pahaa perheväkivaltaa. Olin ihan mustelmilla ja juoksin isääni karkuun. Olen ollut työpaikkakiusattu, minulla on ollut terveyden kanssa harmia mm. löydetty kasvain, entinen seurustelusuhteeni oli väkivaltainen... Olen kokenut myös yhden luomuraskauden joka päättyi keskenmenoon.

Kaikista näistä vastoinkäymisistä huolimatta lapsettomuus nykyisessä suhteessa on ollut rankin. Varmasti senkin takia että lääkärit antoivat meille niin hyvät ennusteet, mutta lasta ei kuitenkaan tullut. Lapsettomuus syö hitaasti, vuosi vuodelta.

Kun olin teini, epäiltiin hetken aikaa että olin raskaana. Vanhemmat sanoi että se on sitten abortti jos olen. Muistan miten itkin ja pelkäsin. Onneksi en kuitenkaan aborttia joutunut kokemaan kun en ollutkaan.

Luomuraskaus oli iloinen yllätys, mutta 8. raskausviikolla päättyi. Keskenmeno oli todella rankka paikka, mutta selvisin siitä todella nopeasti.

Vaikka olen joutunut pelkäämään aborttia ja kokemaan yhden keskenmenon, niin se lapsettomuus on näitäkin raskaampi asia minulle. Ihmiset ei vaan ymmärrä, että vaikka mitä kokisi niin lapsettomuus on jotain sellaista että se syövyttää sisältä pikku hiljaa. Vaikka eläisit muuten juuri sitä elämää mitä haluat, matkustelisit, tapaisit uusia ihmisiä, harrastaisit, panostaisit parisuhteeseen...

Kyllä se omalla tavallaan on kipein asia. Jos joku kohtelee sinua huonosti niin pääset aina karkuun. Mutta lapsettomuutta et pääse.

Kommentit (334)

Vierailija
1/334 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin pääsee aina karkuun? Miten esim. lahkoissa elävät jotka hakataan kuoliaaksi jos lähtevät? Vaihtaisitko siihen lapsettomuuden?

Vierailija
2/334 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 10:00"]

Miten niin pääsee aina karkuun? Miten esim. lahkoissa elävät jotka hakataan kuoliaaksi jos lähtevät? Vaihtaisitko siihen lapsettomuuden?

[/quote]

Tavallaan ymmärrän kyllä että aina ei pääse karkuun. Enhän minäkään lapsena/teininä päässyt vanhempiani karkuun kuin hetkellisesti, sen verran että tilanne rauhoittui. Mutta takaisinhan se oli mentävä kun ei ollut paikkaa minne mennä. Helvettiähän se oli. Osaan kuvitella että jollain lahkolaisella varmasti samankaltaisia tunteita. Mutta kyllä lahkoista pääsee pois, aivan kuten minä pääsin lapsuudenkodista. Vaatii vaan todella paljon voimia irrottautua. Siinä on kuitenkin taas se takaportti, mitä ei lapsettomuudessa ole. ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/334 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuudessa on takaportti. Adoptio. Juu ei tietysti kaikille mahdollinen, mutta aika isolle osalle on.

Ja mitä noihin lahkoihin tulee, niin onhan se takaportti se lähteminen mutta palkkioksi voit saada kuoleman kun joku kostaa. Kyllä sanoisin että sinullakin on se todellisuudentaju hukassa, kuten lapsettomilla yleensä. Oletko muuten kuullut että aika kultaa muistot?

Jos sinut nyt laitettaisiin elämään perheväkivalta-aikoja, niin sanoisit että se on rankinta koska koet sen NYT. Tottakai lapsettomuus on rankin tällä hetkellä, koska elät sitä nyt.. Muisti suojelee niiltä vanhoilta pahoilta kokemuksilta.

Vierailija
4/334 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 jatkaa, sitä paitsi jos ajatellaan riskejä niin kerropa kumpi on isompi riski:

a. Että kuolet/vammaudut lapsettomuuden aiheuttamana vai,

b. Kuolet/vammaudut perheväkivallan takia?

Tottakai lapsettomuushoidoissa on riskinsä ja osa naisista päätyy sairaalaan veritulpan tai hyperstimulaation takia, mutta niiden mahdollisuus on melko pieni verrattuna siihen kuinka vaarallista elämää vietät väkivaltaisessa kodissa.

Vierailija
5/334 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis en ole sanonut että lapsettomuus olisi vaarallista. Vaan että se voi olla todellakin henkisesti rankointa, vaikka olisi ennestään todella pahoja kokemuksia.

En sanoisi että adoptio on takaportti. Me ollaan adoptiojonossa ja ajaksi on annettu nyt 5 vuotta. On vaikea kestää se 5 vuotta vielä tähän päälle ja adoptioprosessi tuntuu tällä hetkellä vaan pitkittävän kipua. ap.

Vierailija
6/334 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en voi käsittää miten noiden lapsettomien ajatus voi vääristyä näin pahasti?? Johtuuko lääkkeistä vai mistä? Ainakin ne lääkkeet tuntuu olevan tekosyy sanoa ja jopa tehdä mitä vaan.

Vierailija
7/334 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä ne tuhannet perheet, joihin lapsia on syntynyt helposti ja joissa lapsia patistetaan harrastuksiin kuten pianonsoittoon, viulunsoittoon, telinevoimisteluun, taitoluisteluun tai huudetaan kurkku käheänä vittu voita se jalkapallokentän reunalla?

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 07:23"]

Ennen oli ihan hyvä kuva lapsettomista, mutta meni kaikki lapsettomat pannaan, en tahdo olla yhdenkään kanssa tekemisissä. Toivoa nyt toisten lasten kuolemaa!? On ihan eri asia menettää joku ideaali mielikuva jostakin kuin elävä lapsi. Toivottavasti ette paskat lapsettomat raskaudu koskaan! Kamalaa lapsellekin syntyä perheeseen, joka on ladannut pienelle viattomalle ihmiselle valmiiksi oletuksia ja haavekuvia. Perheeseen, jossa lapsella on niin valtava taakka kuin vastata vanhempiensa onnesta ja elämän tarkoituksesta. Ehkä luonto tosiaan käyttää valintaansa.

[/quote]

Vierailija
8/334 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen lapsettomia jotka ovat saaneet hyvät työpaikkansa suhteilla, on perintöä, rahaa, mainetta ja mammonaa. JA silti kehtaavat pitää elämäänsä epäoikeudenmukaisena.

Vierailija
9/334 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on kuitenkin ollut raskaana ja on myönnetty lupa hakea adoptiota. Et voi verrata siihen kun joku saa totaalisen lapsettomuus-tuomion vaikka sairauden vuoksi, ei adoptiota, ei hoitoja, ei mitään.

Vierailija
10/334 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä surettaa. Olen lotonnut kauan aikaa ja suurin toiveeni on ollut lottovoitto. En ole sitä kuitenkaan saanut, koska sen mahdollisuus on minulle todella pieni! Olen viettänyt 15 vuotta vieden kuponkeja, toivoen ja käyttäen kaikki konstit. Aloitin silloin 20-vuotiaana kun minulle tuli halu omasta lottovoitosta. Nyt olen katkera 35-vuotias, joka ei ole vieläkään saanut voittoa! Koko elämäni ja nuoruuteni on kulunut haluten tätä yhtä asiaa. Olen niin katkera ihmisille joilla on rahaa. Olen kokenut tässä välissä avioeron, syövän, omaisen kuoleman jne. mutta mikään niistä ei ole ollut niin kova paikka kun että en ole sitä lottovoittoa saanut!

Huomaatteko, lapsettomat? Näin voi tehdä mistä tahansa itselleen pakkomielteen.

Vierailija
11/334 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoi taas. Mä en noiden kokemusten jälkeen viitsis kitistä lapsettomuudesta.

Vierailija
12/334 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 10:00"]

[/quote]todella huono vertaus! älä ota kantaa asiaan josta et mitään ymmärrä. 

Vierailija
13/334 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmärrän ihan hyvin, että lapsettomuus voi olla rankin asia elämässä. Mulla on empatiakyky, toisin kuin näillä lähiö-wt-mammoilla, jotka tulee raskaaksi joka penalle ja ranelle, eivätkä pysty mitenkään eläytymään toisen asemaan.

Mä arvostan lastani, hän on arvokas lahja, jonka olen saanut, ja minulla on etuoikeus saada nähdä kun hänestä kasvaa aikuinen.

En ole itse kärsinyt lapsettomuudesta, mutta se on varmasti kamalin asia jonkun ihmisen elämässä. Jonkun toisen ihmisen elämässä kamalinta on perheväkivalta ja jonkun toisen voi olla lapsen kuolema tai vakava sairaus.

Kaikilla meillä on omat ristimme, eikä niitä tulisi vähätellä. Tällä palstalla tosin vaikuttaa että kaikki mammat ovat aivottomia tunnevammaisia kanoja, mutta tosielämässä he ovat vähemmistö. 

Vierailija
14/334 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 10:32"]

Kyllä mä ymmärrän ihan hyvin, että lapsettomuus voi olla rankin asia elämässä. Mulla on empatiakyky, toisin kuin näillä lähiö-wt-mammoilla, jotka tulee raskaaksi joka penalle ja ranelle, eivätkä pysty mitenkään eläytymään toisen asemaan.

Mä arvostan lastani, hän on arvokas lahja, jonka olen saanut, ja minulla on etuoikeus saada nähdä kun hänestä kasvaa aikuinen.

En ole itse kärsinyt lapsettomuudesta, mutta se on varmasti kamalin asia jonkun ihmisen elämässä. Jonkun toisen ihmisen elämässä kamalinta on perheväkivalta ja jonkun toisen voi olla lapsen kuolema tai vakava sairaus.

Kaikilla meillä on omat ristimme, eikä niitä tulisi vähätellä. Tällä palstalla tosin vaikuttaa että kaikki mammat ovat aivottomia tunnevammaisia kanoja, mutta tosielämässä he ovat vähemmistö. 

[/quote]

Ja se että joku raskautuu helposti ja asuu lähiössä, tekee ihmisestä jotenkin tunteettoman vai? Mitäs sä tiedät mitä hän on joutunut elämässään kokemaan.

Vierailija
15/334 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmiä olette ku otatte kantaa aiheeseen josta ette mitään tajua, olisitte hiljaa! ! asiaa ei voikkaan kukaan muu täysin ymmärtää kuin saman kokeneet. mä ymmärrän ap.n tuskan ihan täysin, koska olen ite käynyt lapsettomuus hoitojen helvetin läpi ja tiedän mitä se on. nyt 17v poja äiti joten se helvetti onneks kannatti käydä läpi. joten älä ap luovuta! viel se teillekin onni kääntyy ja saatte vauvan. tukensa miehes kans toinen toisianne. voimia ja onnea teille! 

Vierailija
16/334 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 12:29"]

Kylläpä surettaa. Olen lotonnut kauan aikaa ja suurin toiveeni on ollut lottovoitto. En ole sitä kuitenkaan saanut, koska sen mahdollisuus on minulle todella pieni! Olen viettänyt 15 vuotta vieden kuponkeja, toivoen ja käyttäen kaikki konstit. Aloitin silloin 20-vuotiaana kun minulle tuli halu omasta lottovoitosta. Nyt olen katkera 35-vuotias, joka ei ole vieläkään saanut voittoa! Koko elämäni ja nuoruuteni on kulunut haluten tätä yhtä asiaa. Olen niin katkera ihmisille joilla on rahaa. Olen kokenut tässä välissä avioeron, syövän, omaisen kuoleman jne. mutta mikään niistä ei ole ollut niin kova paikka kun että en ole sitä lottovoittoa saanut!

Huomaatteko, lapsettomat? Näin voi tehdä mistä tahansa itselleen pakkomielteen.

[/quote]

Ai, kirjoittamalla?  Olisit mielummin kirjoittanut jokaiselle lapsettomalle vaikka kolme lasta.

Joo, mutta kyllä on alaarvoista tämän keskustelun taso. Lapsettomat kertovat omista kokemuksista ja lapselliset/provoojat tekevät kaikkensa mitätöidäkseen lapsettomien kokomuksen.

Mä voisin keskustella siitä, että sattuuko synnytys tai tarvitaanko tosiaan jotain epiduraalia? Synnytyshän on maailman luonnollisin juttu.

Vierailija
17/334 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 10:32"]

[/quote]

Jännä että toi empatiakyky ja lähiö WT-mammoiksi haukkuminen ei oikein sovi samaan lauseeseen. Sori. Työnnä se kermalusikka syvemmälle.

Vierailija
18/334 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen miksi lapsettomuuden tuskasta kertominen tuntuu herättävän raivoa. Miettikää raivostujat, mitä ajattelit te silloin kun päätitte tehdä lapsen? Ja miettikää jos olisitte edelleen siinä samassa tilanteessa - kaikki nämä vuodet olisitte vaan vaikka tikuttaneet ovulaatiota ja odottaneet raskaaksi tuloa ja itkeneet kuukautisten alkamista?

Vierailija
19/334 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen miksi lapsettomuuden tuskasta kertominen tuntuu herättävän raivoa. Miettikää raivostujat, mitä ajattelit te silloin kun päätitte tehdä lapsen? Ja miettikää jos olisitte edelleen siinä samassa tilanteessa - kaikki nämä vuodet olisitte vaan vaikka tikuttaneet ovulaatiota ja odottaneet raskaaksi tuloa ja itkeneet kuukautisten alkamista?

Vierailija
20/334 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset