Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Normaalia vatsavaivaako vai mitä??

28.01.2008 |

Tyttö pian 4vkoa ja koko ajan kipristellyt mahaansa, nyt vaan entistä enemmänkin. Nukkuu tosi lyhyitä pätkiä eli heräilee vähän väliä mutta nukahtaa usein uudestaan kun ottaa syliin hetkeksi tms. Yöt on mennyt tissi suussa ihan kohtalaisen hyvin mutta siis yöllä koko ajan tissillä...

Röyhtäilee ja joskus piereskelee mutta ei tunnu auttavan oloa. Usein unissaankin murisee ja ähisee niinkuin koko ajan vääntäisi kakkaa mutta vaikka kakka tulee niin olo ei helpotu vaan ähinät alkaa uudelleen. Kakka mielestäni ihan normaalia ja kakkaa useamman kerran päivässä.

Disflatylia kokeiltiin mutta ei ollut vaikutusta joten lopetettiin. Eilen aloitin Rela-tipat ja tuntuu että nyt on ollu vain itkuisempi, en tosin tiedä johtuuko noista tipoista.

Täysimetän ja on kasvanut tosi hyvin.

Naama tytöllä kukkii mutta tulkitsen hormoninäpyiksi.

Kuulostaako normaalilta masuvaivoilta vai onko ehkä allergiaa?? Kertokaa kokeneemmat.

-miina-liina ja tyttö pian 1kk

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli vaan mieleen, et Rela-tipat ei käy kuulemma kaikille kuten ei gefilus kapselitkaan, saattaa kuulemma vaan pahentaa oireita. Ainakin meidän pojan kohdalla lastenlääkäri neuvoi jopa minua olla syömättä Gefilus kapseleita kun kuulemma kaikille ne ei sovi. Silloin neuvoi pitämään taukoa ja jos oireet häviää niin niistä johtuu.

Monella pikku vauvalla voi kuulemma olla vatsavaivoja kai lievää koliikkia, ja menee yleensä 4kk mennessä ohi itsestään, meillä meni joskus 2-3 kk tienoilla ohi itkuisuus, jonka tulkitsin vatsan väänteiksi. Kannattaa tarkkailla myös hieman omaa syömistä, jos imetät, sillä mahavaivoja voi tehdä mm.herneet, kaali yms. Ja ne mitkä tekee äidille ilmavaivoja, tekee kuulemma vauvallekin mahaväänteitä. Mutta aina ei varmaan edes mitään syytä löydy, en ainakaan meillä löytänyt.

vauva2006 poika 5,5kk

Vierailija
2/7 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten mulle lääkäri myös neuvoi, että kannattaa yrittää opettaa lapsi syömään tuttia ja pyrkiä pidentämään syömisvälejä pikkuhiljaa esim.15 min kerrallaan, että pikkuinen vatsa ennättää hieman levätä välillä. Meillä kun tuo poika alussa oli koko ajan syömässä, niin ei massu juurikaan levännut. Nämä ohjeet sain kun poika oli 7vko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkoi ongelmat reilun parin viikon iässä. Poika söi pahimmillaan rintaa vartin välein. Vatsa ei kanssa ehtinyt lepäämään yhtään ja huusi vatsa kipuja. Maitoa kyllä olevinaan tuli, kun ise lypsi, muta alettiin epäillä, ettei poju saanut itse imettyä tarpeeksi. Alettin antaa lisämaitoa, että saatiin syöttövälejä pidennettyä, mikä ainakin jonkin verran helpotti.

Lisäksi olen päivittäin antanut siitä asti biolatten vauvoille tarkoitettua maitohappobakteeri valmistetta maidon seassa.

vatsan väänteet taisi helpottua selvästi suunnillen 1,5kk iässä. Nyt kolmen kuukauden iässä tosi harvoin itkee mahaa, vaikka paukutteleekin aika miehekkäästi.

En tiedä auttoiko, mutta siis meillä taisi olla ongelmana liian vähäinen ruuan saanti kerralla.

Pepiliina

Vierailija
4/7 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pojalla samantapaisia vaivoja ja ensi kokeiltiin Disflatylia, josta ei ollut apua. Ennemminkin tuntui pahentavan tilannetta. Sitten alettiin antaa Cuplatonia sekä Rela-tippoja ja tilanne helpottui.

Olen myös kuullut, että toisille relat saattaa aiheuttaa ripulia tms. vatsaoireita, mutta minun mielestä niitä kannattaa kuitenkin kokeilla useampana päivänä ennen kuin luovuttaa. Vaikutus ei varmaankaan ole parhaimmillaan / pahimmillaan yhden tai kahden päivän jälkeen.

Vierailija
5/7 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Kuin mun näppiksestä, Miina-Liina, sillä erotuksella että meillä neiti sentään nukkuu 2-3 tuntia kerrallaan eli syöttövälit on ihan ok!

Mutta tosiaan ärisee, ähisee, välillä on kuin hevonen inahtelisi kun tyttö ääntelee! Ja nimenomaan unissaan, ei tissillä ollessaan =/ Illat on meillä rauhattomia, itkua piisaa aina puol seiskasta puol kymppiin - kymppiin, ennenkuin tyttö rauhoittuu yöunille.

Disflatyl ei meillekään sopinut tytölle, itse kun sitä otan joka aterian jälkeen + ennen nukkumaan menoa niin se on rauhoittanut ähinöitä jonkun verran. Relaa en ole kokeillut ja D-vitamiinia meillä ei vielä oteta (täältä ei saa apteekeista!).

Näppyjä on meilläkin naama täysi, olen huomannut että pahenevat/lisääntyvät huimasti jos syön jotain maitopitoista eli olenkin nyt maidottomalla dietillä. Samoin sipuli, kananmuna + muut " normaalit" vatsaväänteitä aiheuttavat ruoka-aineet on mulla kiellettyjen listalla.

Jonkin verran on helpottanut, liekö sitten syynä iän lisääntyminen vai mammadieetti vai kaikkien yhteisvaikutus...?

Vihreä, limainen kakka on yleensä merkki allergioista, tätä meillä ei onneksi ole vaan kakka on keltaista ja kokkareista =)

-Allu ja Neea 21122007

Vierailija
6/7 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miina-liina:

Tyttö pian 4vkoa ja koko ajan kipristellyt mahaansa, nyt vaan entistä enemmänkin. /--/

Röyhtäilee ja joskus piereskelee mutta ei tunnu auttavan oloa. /--/ Kakka mielestäni ihan normaalia ja kakkaa useamman kerran päivässä.

/--/

Täysimetän ja on kasvanut tosi hyvin.

Kerrotko, millaisena itse näet maitomääräsi, miten koet maitoa tulevan ulos sekä vähän imetysrytmistänne? Imetätkö yhden rinnan kerrallaan vai molemmista per kerta?

Kerroit, että vauvasi on kasvanut hyvin ja että hän kakkaa useamman kerran päivässä. Näiden seikkojen perusteella on selvää, että vauvasi saa kyllä riittävästi maitoa :)

Ennen kuin epäilisin itse vastaavassa tilanteessa allergiaa, miettisin, voisiko vauvan käyttäytyminen ja masuvaivat johtua ns. suihkutisseistä.

http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/suihkutissit.html

Vierailija
7/7 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetän nykyään vain yhden rinnan kerrallaan sillä vauva näyttää tulevan siitä jo ihan täyteen, usein nukahtaa rinnalle tai röyhtäyttäessä ja pulautteleekin. Jos olen imettänyt molemmat rinnat pulauttaa ihan kunnolla...

Tuttia tyttö ei ole oikein huolinut vaan saa siitä yleensä ihan kunnon raivarin. =/

Viime yö meni sinänsä hyvin että nukkui jopa parin tunnin pätkiä. Se on hänelle paljon kun päivisin ottaa vain max. puolen tunnin torkkuja kunnes herää vääntelemään ja ähisemään ja murisemaan... =( Ja nyt on tyttö alkanut paukuttelemaankin mutta onko se hyvä merkki vai ei?

Onko Allu teidän vauvalla nenä tuhissu? Ku välillä tuntuu että sen takia tyttö nukkuu huonosti ku nenä on ihan kuin tukossa (varmaan maitoa rööreissä?). Oon laittanu sit suolaliuostippoja ja usein aivastelee sen jälkeen ja pari kertaa on tullu nenästä sellanen melkein herneen kokoinen vihreä räkä-kökkö. =O

Suihkutissiteoria voisi sinänsä pitää paikkansa että itsestäkin tuntuu joskus että maitoa tulee ihan paineella kun vauva imee ja sit vauvallakin menee sitä väärään kurkkuun ja yskii kovasti ja pitää nostaa kesken ruokailun olkapäälle yskimään ja röyhtäisemään...

Maidon riittämättömyyteen en usko sillä painoa on tullu ihan huimasti tytölle ja on ihana pullukka.=)

Kiitos neuvoista ja lisää saa antaa. Annoin vielä tänä aamuna relatipat, tosin pulautti ne ehkä juuri äsken ulos... Mutta siis jatkan niitä vielä niin näkee vaikutuksen.

-miina-liina