Millaisia kokemuksia hormonikierukasta ?
Niin tuossahan se kysymys jo tulikin. Mitä hyvää ja huonoa hormonikierukassa on ?
Olen itse epäilevällä kannalla, laittaako vai ei.
Kommentit (14)
Minulla on toinen hormoonikierukka menossa (nyt ollut 3½v) ja tosi tyytyväinen olen. Vuodot kaikkineen on poissa. Tiputtelua oli parin kieron vuotopäivinä. HB on kohtuullinen kun runsas tulvavuoto on poissa. Aikaisemmin pillerit, vuoto oli runsasta ja teki olon tosi epämukavaksi, kun aina vuoti ohi.
Suosittelen!
Mua kiinnostaisi myös kokemukset hormonikierukasta, erityisesti sen vaikutuksista ihoon. Oon kärsinyt aknesta pienen ikäni, nyt iho on aika hyvässä kunnossa ja pelottaa mitä kierukka sille tekisi.. Lisää kokemuksia siis!!
Hyvät puolet: ei menkkoja! Aiemmin oli tosi runsaat. Nyt pärjään pikkuhousunsuojalla tai vaikka ilman suojaa, tosin pienillä tahroilla alushousuissa.
Huonot puolet: Aluksi tuli tosi paljon finnejä, sitten kyllä tasottui. Ruokavalio ja elämäntavat vaikuttavat tietysti myös, joulun jälkeinen naaman kukkiminen johtui kyllä suklaista eikä kierukasta.
Kierukan laittaminen oli epämiellyttävää vaikkei suoranaisesti sattunut. Kannattaa mennä hyvälle gynelle, en menisi arpomaan terveyskeskukseen. Kierukka laitetaan kuukautisten aikana, silloin kohdunsuu on kuulemma eniten auki. Tiedä sitten, miten vaihto tapahtuu. :-O
Itselläni kohdun tottumiseen meni hiukan aikaa. Aluksi oli vähän kipuja, kohtu varmaan vähän kramppaili. Tällöin ajatteln, että menen vessaan ja revin sen hemmetin härpättimen ulos. Kannatti kuitenkin kärisiä, nyt olen tosi tyytyväinen.
Joskus ammoisina aikoina kun pillereitä käytin, niin meni psyyke vähän sekasin. Onko tästä havaintoja?
Utelee Maataa
Ainakin helsingissä ekan kierrukan saa ilmaitteeksi, kun sen laitattaa terv.keskuksen ehkäisyneuvolassa eli aikas huima säästö.
Aluksi oli vuodot n6-8vkon välein (tosi vähäiset); sitten tais olla ½vuotta ilman vuotoa ja nyt taas syksystä ehkä 5vkon välein vähän runsaammat.
Lasten saannin jälkeen menkat olivat kivuliaat, mutta nyt hormonikierrukan myötä kivut laantuneet.
Iho-oireita ei ole ollut.
Mielialaan on vaikuttanut; tai siis tuntuu, että vaikkei menkkoja ole ollutkaan, niin tietyin väliajoin on ollut mielialan vaihteluita, apeutta yms, mitä yleensä menkkojenkin aikana (tai raskauden...). (Menee sykleissä...) Mutta ei siis mitenkään haitallisesti; itse nimittäin pelkäsinkin näitä mielialajuttuja kaikkein eniten enne laittoa.
Alussa pelkäsin kauheasti raskaaksi tuloa , vaikka olikin hormonikierrukka ja mietiskelin miten tietäisin olevani raskaana, kun välillä tulee noita samoja oireita, mitä raskausaikanakin! mutta tuo on hellittänyt ajan kuluessa.
olen ollut todella tyytyväinen; suosittelen!
Kysymys voiko pitää paikkansa et kierukan saa vielä ilmaiseksi helsingissä koska meidän kunnassa ei enään saa?!
aneel:
Kysymys voiko pitää paikkansa et kierukan saa vielä ilmaiseksi helsingissä koska meidän kunnassa ei enään saa?!
Mulla on ollut hormonikierukka nyt kesäkuusta asti. Hyviä puolia on se, että kk-kivut katoavat vähitellen, samoin kuin kuukautisetkin, mutta läpivuotoa oli varmaan ½ vuotta, ja sitä tulee sitten ihan miten sattuu, eli siihen on paha varautua. Täytyy siis koko ajan pitää jotain suojaa. Mutta miksi HUONO: mulla alkoi vatsan turvotus samaan aikaan, kuin laitoin kierukan, mutta kesti todella kauan ennen kuin käsitin, että se liittyy kierukkaan. Koska kukaan ei koskaan kerro sellaisesta sivuvaikutuksesta, lääkärikin kielsi sen! Samaten paino on noussut ainakin 6 kiloa, vaikka olen yrittänyt syödäkin todella terveellisesti ja vähän! Nyt sitten kävin vatsavaivojen takia toisella lääkärillä (en pysty syömään enää yhtään sokeria tai gluteenia, koska vatsa turpoaa heti aivan järkyttäväksi palloksi), niin hän sanoi heti, että jos kierukka ei sovi, niin se aiheuttaa nimenomaan turvotusta ja lihomista! Vaikka toinen lääkäri kielsi molemmat?! Että näin. Ja käski ottaa heti kierukan pois. No se ei sitten ollutkaan niin helppoa, sillä narut ovat kadonneet! Kierukka on silti paikoillaan, sitä vaan ei löydy!! Eli nyt, kun sain vihdoin " luvan" ottaa sen pois, sitä ei saakaan pois! No nyt onkin sitten lähete TYKS:iin ultraan, että katsovat siitä missä päin se majailee, että osaavat sitten alkaa sorkkia oikeasta kohtaa... kaksi kertaa sitä on jo yritetty poistaa, mutta eivät uskalla kauan kaivaa, ettei tule mitään tulehduksia... Että tämän perusteella mä en kyllä suosittele hormonikierukkaa enää kenellekään, vaikka varmaan se toimii ihan hyvin niillä, joille se sopii. Ihon kanssa mulla ei ole ollut mitään ongelmia, mutta ei ole koskaan ollutkaan. Vatsan kanssa taas on ollut ongelmia aiemminkin, mutta ei koskaan näin pahoja. Nyt olenkin sokerittomalla-gluteenittomalla-maidottomalla-perunattomalla (-kahvittomalla...) dieetillä tämän vuoksi, ja voin kertoa, että ei ole ihan hirveän helppo dieetti!!
Tosta maksuttomuudesta sen verran, että ainakin täällä Raisiossa maksuttomuus koskee kuparikierukkaa, ei hormonikierukkaa. Mistä tuli mieleen, että pitää selvittää sekin, että pitääkö mun maksaa toi toivottavasti pian poistettu kierukka vai ei, kun se on ollut kuitenkin mulla jo yli puol vuotta... Raisiossa on tapana, että lääkäri kirjoittaa reseptin ja sen voi jälkikäteen (siis asentamisen jälkeen) käydä ostamassa apteekista ja viedä sitten tk:seen. En ole ostanut sitä, koska tiesin, että siinä on jotain ongelmia, vaikkei lääkäri sitä ollut uskoakaan... On meinaan kuitenkin aika kallis, jos ajattelee, että oli vain reilu puol vuotta mulla viiden vuoden sijaan...
T: Piia
Elias2003 johan oli juttu. Noita kaikkia tuommoisia ihme juttuja mäkin pelkään, mutta tsemppiä sulle, toivottovasti saavat sen kierukan pois.
Täällä Keski-Suomessa ensimmäisen kuparikierukan saa ilmaiseksi neuvolan kautta. Hormonikierukan saa puoleen hintaan, jos on runsaat kuukautiset.
Mulle laitettiin hormonikierukka Jyväskylässä n. 3 vuotta sitten ja ainakin silloin se oli ilmainen. Siis kun oli ensimmäinen kierukka. Kyllähän aluksi oli tiputtelua ja kipujakin, mutta sitten kun ne loppuivat, niin on tosi hyvä! Ei kuukautisia eikä siis mitään kipuja.
Asennus sattui, mutta ei mitenkään sietämättömän paljon ja vain sen hetken, kun kierukka vietiin kohdunkaulasta sisään. Tiputteluvuotoja olikin sitten melkein puoli vuotta. Sen jälkeen kuukautiset ovat olleet hyvin niukat ja kestäneet vain pari päivää. Pikkuhousunsuoja riittää.
Miinuspuolina mainitsisin limaisensitkeän valkovuodon - siis tosi äklöä tavaraa. Samanlaista on normaalikierrossa ovulaation aikaan, kuin kananmunan valkuaista. Lihonutkin olen, mutta se tuskin on kierukan syytä. Sen sijaan rintojen kuppikoko kasvoi heti alussa yhdellä koolla. Minulle sekin miinusta, jollekin toiselle lienee plussaa ;)
En olisi kyllä ikinä uskonut, että normaalia kuukautiskiertoa vuotoineen ja kipuineen voisi tulla ikävä, mutta näin on minulle käynyt. Tunnen itseni joksikin koekaniiniksi, en naiseksi ollenkaan. Mutta kun oli niin kallis, niin ei viitsi poiskaan ottaa!
Piti tulla vielä kertomaan, että sain eilen kutsun TYKS:iin kierukan poistoa varten. Mutta mutta... Kutsu ei suinkaan ollut pelkästään ultraan, jossa kierukka poistetaan " helposti" , kuten lääkäri antoi ymmärtää, vaan kutsu oli kohdun tähystykseen, joka tehdään nukutuksessa!! Ajattelin heti, että huh huh, nyt on mennyt hommat sekaisin, mutta ei: lääkäri yrittää ensin ultran avulla poistaa kierukan, jonka jälkeen tehdään tähystys tarpeen vaatiessa. Eipä hirveästi huvita mennä nukutettavaksi yhden kämäisen kierukan takia! Noh, soitin heti tk:seen ja lääkäri soittaa sieltä päivällä; jospa sitä nyt kuitenkin yritettäisiin saada vielä sitä ennen pois ihan perinteisesti; eihän se nyt VOI olla niin vaikeaa...! Mutta tietysti hyvä se on sieltä pois saada, että jos ei muu auta, niin sinne tähystykseen sitten... Että onpa hankalaa!
T:Piia
Itse rakastuin tähän ehkäisymuotoon;)
Olen kokeillut pillereitä, joista tuli epämiellyttävät mielialan heittelyt (söin näitä kuitenkin 4 vuotta, ennen kuin tajusin).
Sitten raskauden jälkeen koitin ehkäisyrengasta, joka aiheutti jatkuvaa tulehdusta alapäähän. Paikat eivät sietäneet " ylimääräistä" tavaraa emättimessä.
Sitten laitettiin hormonikierukka ja pelkkää postitiivista sanottavaa. Laitto nopea ja kivuton. Koskaan ei ole millään lailla tuntunut. Runsaat ja kivuliaat menkat muuttuivat pieneksi tihkuksi ja ei mitään muutoksia mielialaan.
Ehkä näpyt lisääntyivät aina menkojen aikaan, mutta se nyt on loppupeleissä pientä ja meikillä saa piiloon...
Ja poiston jälkeen tulin toisesta kierrosta raskaaksi.
Suosittelen=)
itse olen tyytyväinen, ei enää ole maha kipeä eikä joudu syömään särkylääkkeita :-)
ainoa miinus oli että aluksi tiputtelua 3kk mutta sen jälkeen ei oikein mitään, pärjää pikkuhousun suojalla.itse tykkään, 2vvuotta ollut