Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

SYYSKUUN SALAISUUDET VKO 5

28.01.2008 |

Heips kaikille ja mukavaa alkanutta viikoa!

Oma olotila alkaa olla ihan hyvä, huono-olo on jo nyt alkanut vähän helpottaa ainakin tilapäisesti sille tuntuu, välillä kun oli tosi kehnot oltavat. Entisistä kokemuksista vois päätellä että vaaleensinistä pakettia pukkaa.. :) saa nähä. oon nimittäin tyttöjen aikaan oksentanu yli raskauden puoliväliin joka päivä ja parhaimmillaan monta kertaa päivässä. Pojan aikaan en yhesti, samoin nyt. Ja tuota mahaa ei kovin kauaa enää saa salassa pidettyä, kaikki housut puristaa mahan kohdalta.. se kans tyttöjen aikaan oli et pystyin pitämään normaalia housuja vko +20 helposti, kun se maha oli erimallinen, leveempi, nyt on menossa suoraan päin, kun nyt jo alkaa olla ahdasta.. Neuvola on 6.2.. ei millään malttais oottaa np-ultraan menoa, niissä on niin kiva käydä :) Sitten näkee miten käy la:n kanssa..

Mutta nyt on mentävä puuhaamaan, kun esikoinen on kerhossa ja kaks pienempää vielä huilailee.. kerkee jotain saada aikaiseksikin..

kmk-83 ja nökö rv 7+6 tai 8+6

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ehtii pitkästä aikaa vähän kirjottelemaan:)

Oireita ei tällä neidillä oo yhtään,maha on kyl kasvanu ihan hirveesti,terkka sano tänään et on aika isokokonen kohtu viikkoihin verrattuna. Meinas josko kaks asukkia ois.

Ite kun oon kaksonen,niin hyvin paljon mahdollista:))No eiköhän se jossain vaiheessa selviä.

Icequeen 6+5

Vierailija
22/73 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole jaksanut vähään aikaan kirjoitella, olo on ollut niin huono,olen vaan oksentanut ja sitä oksennusta onkin sitten tullut nenästäkin, hyi hitsi!

Nyt en ole kahteen päivään oksentanut, mutta kuvotus kyllä vaivaa ja edelleen hajut tekevät pahaa. Väsymys taas ei helpota, olo on koko ajan kuin olisin unessa ja jossain ihan muualla kuin olen!

Mulla on neuvola vasta ensi viikolla, enkä koskaan ole ollut innokas neuvolassa kävijä, että toivon selviäväni siellä aina nopeasti ja reippasti :)

Olen tainnut muuten unohtaa esitellä itseni! Eli olen 35 juuri täyttänyt ja neljä lasta on ennestään, 14v, 11v,8v, 2,5v ja kaikki poikia! :)

Tietenkin nytkin olen varma, että poika on tulossa, en tosiaan pysty kuvittelemaankaan mitään muuta kuin poikaa.

Koko suku tietenkin odottaa taas kerran tyttöä, paitsi minä ja mies ollaan enemmän pojan kannalla. Sanotaan näin, että poika olisi helpotus, tyttö yllätys!

4D ultraan olisi kiva mennä, mutta millä viikolla sinne kandee mennä?

Mulla on maha kasvanut jo aika lailla! Housut ei tosiaan mene kiinni ja mammahousut olen jo ottanut käyttöön ja kyllä varmasti alkaa jo ulkopuoliset huomaamaan.

7+ jotain

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonskuponsku ja Mustaverho kyselivät, koska kannattaa mennä 4d-ultraan. Minun mielestäni sinne kannattaa mennä rakenneultrassa (siis viikoilla 18-20) :) Silloin pystytään tekemään tarkka arvio sydämen nelilokeroisuudesta, yleisesti rakenteista ja nähdään esim. suulakihalkio. Vauva näyttää silloinkin jo ihan vauvalta, tietty vähän laiheliinilta. Jos haluatte mennä yksinomaan katselemaan vauvaa, ajankohdaksi suositellaan muistaakseni viikkoa 25-26. Itse olen kokenut tuon rakenneultran ajankohdan paremmaksi (enkä vähiten siksi, että kerran juuri siinä ultrassa sitten löytyi yhtä sun toista, mikä johti raskauden keskeyttämiseen), vauva mahtui vielä liikkumaan ja kokonaan kuvaan. Esikoisen kanssa kävimme 4d-ultrassa vasta viikolla 27 ja se ei mielestäni ollut sen parempaa " kuvaa" kuin rakenneultran aikaan. Tämä voi tietysti olla makuasia - itselleni se lääketieteellinen puoli on tärkeämpi kuin pelkkä vauvan näkeminen :)

Kävin tänään ensimmäisessä neuvolassa: ei uutta auringon alla. Paino on lähtenyt jo vinhaan nousuus, vaikka niin päätin, että tässä raskaudessa sitä ei sitten tapahdu :/ Verenpainekin oli pilvissä, mutta koska kärsin ihan kaameasti jännitysverenpaineesta, sovimme, että mittaan kotona ja pidän kirjaa. Hb oli 135 ja yleensä se on jotakuinkin siellä pysynytkin koko raskauden ajan. Sain myös lähetteet verikokeisiin, joihin täytyykin muistaa varata aika.

Ohhoijaa. Aina vaan väsyttää ihan sairaasti, samoin öklöttää ja paleltaa. Uskoisin, että parin viikon päästä alkaa helpottaa. Tsemppiä itselleni ;)

Fuulis 8+5

Vierailija
24/73 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tänään on ollut jo paaaaljonparempi päivä mitä eilen. Eilen kyllä ärsytti ja itketti kaikki (niinkuin tuolta aiempaa huomaa...). Nyt on vihlomut mahaa jo pari päivää, mahtaa vähän sattua kun kohtu kasvaa kohisemalla. Kohta pitää kyllä käyttää mielikuvitusta housujen kanssa, en vielä muutamaan viikkoon viitsisi äippähousuja ostaa. Ollaan lähdössä Thaimaaseen maaliskuussa ja toiveissa olisi, etten sitä ennen joutuisi shoppailemaan. Saas nähä kuinka käy, onneksi on parit isot housut vielä tallella..

En muista esittelinkö itseäni tuolla aiemmassa ketjussa. Olen siis 26-vuotias esikoisen odottaja, menossa kuitenkin jo toinen raskaus. Ensimmäinen päättyi tuulimunadiagnoosiin viime joulukuussa. Tämä raskaus näyttäisi jo kuitenkin paremmalta, eilen käytiin kurkkimassa sydänääniä! :) Mies on pian kolmenkymenen, ja esikoinen hänelle myös.

Toivotaan että kaikilla on syksyllä iloisia uutisia täällä kerrottavana, vaihdellaan sitä odotellessa ajatuksia ja kokemuksia! :)

Vierailija
25/73 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uusi tulokas syyskuun salaisuuksiin. Ikää on 33 v ja esikoinen on 1 v 3kk. Tyttöä odottaessani olin todella huonovointinen alkuraskauden ajan. Sama on näköjään tässäkin raskaudessa. Neljä päivää on ollut tosi heikko olo ja vaikea keksiä mitään syötävää ja juotavaa, mikä menisi alas. Ja sitten vielä väsymys... Onneksi mies auttaa iltaisin vähän kotitöissä. Neuvola on vasta 15.2 ja np-ultra 18.3! Antoikohan se neuvolan täti ihan oikein ton 18.3, ettei olisi liian myöhään..

Terkuin Juliaana08 rv6+2

Vierailija
26/73 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

ajattelin näin paniikkijännityksen keskellä kirjoitella esittelyn, kun en muutakaan keksi. 10min päästä pitää lähteä sairaalalle, kurkataan mitä pikkuiselle kuuluu - tai lähinnä häntä ympäröivälle hematoomalle, joka meinaa pilata koko homman meiltä.

Esittelyyn siis: mies on 29v. ja mie täytän kesällä 30v., asustellaan Itä-Suomessa, ollaan molemmat töissä koulumaailmassa ja tää on meidän kolmas raskaus (ensimmäinen meni kesken viikolla 10 ja toinen enkeli-kultamme kuoli kohtuun viikolla 35 viime syksynä).

Olen pahoillani, jos mie edustan niitä " kauhukertomuksia" mitä netissä ei saisi käydä lukemassa, mutta haluan sanoa, että niin hirvittävältä kuin se kuulostaakin, elämä jatkuu. Siitä hyvä esimerkki tämä pikku-tirriäinen, joka tärppäsi heti seuraavasta kierrosta. Ettehän käy hyljeksimään meikäläistä, vaikka edustankin sitä huonoimmasta huonointa onnea..? Halu jatkaa elämää on niin suuri, mahdollisimman normaalisti, ja olla vain onnellinen tästä raskaudesta vaikka arkana ja nöyränä mennäänkin.

Niin monet raskaudet (n.60 000 vuosittain!) päättyy kuitenkin hyvin!

Nyt pitää lähteä. Kädet kyynärpäitä myöten ristiin että kehitys on saanut jatkua..!

T. Arkamamma paniikissansa viikolla 8+6 (jos on)

..ja nyt niskaan hengittää tuo hematooma. Ei ole helppoa tämä ihmisen elämä!

Vierailija
27/73 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Vieläkin ollaan mukana! Pikkutirriäinen on jatkanut kehittymistään (kokoa kohta 2cm!!) ja hematooma on pienentynyt huomattavasti. JEE!

En osaa sanoa kuinka helpottunut olen.

Ja nyt varovarovainen elämä jatkuu. Edellinen lääkäri ei antanut ohjeita, sanoi vaan että normaalia elämää, mutta tämä tämänpäiväinen olisi kirjoittanut sairaslomaakin! Miksi ne on niin erimieltä? Kokoajanhan oon jo ihan maalaisjärjesllä ymmärtänyt että sitä ei nyt saa provosoida: ei jumppaa, raskaita nosteluita yms. jos siellä kerta on vuotava haava (sehän hematooma on). Mutta että sairaslomaa? Varsinkin kun tilanne on jo parempi?

Himputinhimputinhimputti. En kuitenkaan missään nimessä ottanut saikkua, miun pää ei kestäisi, mitä mie sitten tekisin?? Pommittaisin tätä listaa päivät pitkät? Miun työ ei oo fyysistä ja saan varottua kaikkea raskasta ihan 100-0. Ja mikäs sen ihanempaa kuin se, kun huomaa että pari tuntia on mennyt, eikä oo ajatellu koko asiaa...

Eli: töihin siis, ja vakaa aikomus kurkkia tänne listalle aikasintaan työpäivän päätteeksi.

Kaikenlaiset (kannustus) kommentit otetaan ilolla vastaan.

T. Onnellinen arkamamma 8+4 (ultran mukaan), 8+6 (neuvolan mukaan)

Vierailija
28/73 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea hyvää teille jatkoot!

Täällä aika normaali olotila, joten ei mitään kummempaa kirjoiteltavaa ;)

G rv6

Vierailija
29/73 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ice: minä olen kanssa kaksonen :) onko teillä suvussa useampiakin? meillä on kolmaspolvi..

arkamamma: onpas sinulla ollut vastoinkäymisiä :( löytyikö syytä kohtukuolemaan? en voi edes kuvitella, kuinka nämä menetykset ovat sinua naarmuttaneet :(

4D ultrasta, me käytiin rv25 ja rakenteet katsottiin siinä samalla. käytiin brunolla. suosittelivat sitä rv20-25 aikana käytäväksi, koska sen jälkeen vauva alkaa olemaan jo aika iso nähtäväksi hyvin. nyt varailen aikaa sinne rv20. me asutaan keski-suomessa, mutta käydään usein pääkaupunkiseudulla joten samalla tulee siellä käytyä 4d. jyväskylässäkin on, mutta on törkeän hintainen!

eilen oli meilläkin ultra! siellä pikkuinen " köllötteli" ja sydän sykki jo kovasti. kierron mukaan olisi rv9+2 nyt, mutta mittaukset näytti 8+5. eli la onkin 6.9 :)

cec rv8+5

ps. tänään onkin JO neuvolalääkäri.. kumman aikasin :/

Vierailija
30/73 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sinulle. Toivotaan, että hematooma häviää pian kokonaan ja vuodot sen myötä.

Meille tuli tänään ultriin kutsut. Np--ultra on 20.2 eli kolmisen viikkoa pitää sitä odotella...

Muuten olo ennallaan. Nyt esikoista auttamaan :)

Autumn 8+6, huomenna jo tasan yhdeksän viikkoa!!

Vierailija
31/73 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään neuvolassa ja siellä vierähti tunti (?). Kyseli kaikenlaista ja sitten otettiin verikokeet ja pissanäyte. Antoi ohjelippusia ja sellaisen jonkun paksumman kirjasen. En ole niihin ehtinyt vielä tutustua. Np-ultran varaan viikolle 11, koska viikolla 10 en mitenkään pääse, koska meidän äitipolille on matkaa 80 kilsaa ja siihen täytyy varata sitten puoli päivää.

Äsken kävin ultrassa (mieskin oli mukana :-) ja siellähän se 10,4 mm pitkä papu oli ja sydän sykki niin että. On jotenkin huojentunut olo, kun nyt näki, että siellä on elämää. :-) Gyne sano, että koska koko vastaa viikkoja ja sydän sykkii, niin 95 % raskauksista etenee synnytykseen saakka tässä vaiheessa. Neuvolassa mun LA muuttu päivän aikaisemmaksi eli 19.9. eli sen mukaan nyt olisi rv 6+6, mutta ultra näytti, että olisikin rv 7+2. Mutta siis jotain sinne päin kuitenkin. Eli LA varmaan sitten varmistuu np-ultrassa.

Nyt taas töihin!

Jonskuponsku rv 6+6 (tai 7+2)

Vierailija
32/73 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostas mitä teidän varhaisraskauden ultrat on yksityisellä maksaneet? Mulle jäi Kelan korvauksen jälkeen 76,72 ¿ maksettavaa. Olisi kiva vähän tietää hintatasosta muualla Suomessa. Myöhemmin tehtäviin ultriin on ilmeisesti vielä oma hintansa, mutta en tajunnut sitä nyt kysyä. Onkohan kallimpi kuin tämä eka?

Jonskuponsku

Vierailija
33/73 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te olette jo ulrassakin käyneet, yksityiselläkö? Mä en ole vielä edes neuvolassakaan päässyt käymään, ensi viikon torstaina vasta on aika.

En jaksa tätä olo enää!!!!!!!!!!

Mustaverho 7+3 kai...?

Vierailija
34/73 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se oli muutama rivi tulla kirjoittelemaan, vaikka eipä täällä juuri uutta auringon (minkä auringon??) alla...

Arkamamma: mukava kuulla, että sait pienen voinnista hyviä uutisia! Sinulle jos kenelle toivon kaikkea hyvää tähän raskauteen, kyllä olette nyytin syyskuussa " ansainneet" !

Itellä on se ultra vasta silloin 13.2 ja seuraava neuvolakin siirtyi siitä pari viikkoa eteenpäin, joten pari viikkoa on jaksettava vielä odottaa jotta saa jotakin konkreettista tietoa pienen voinnista.

Kuvittelin, että tämä toinen raskaus menisi ihan omalla painollaan, ilman suurempaa stressaamista, mutta kappas... Viime ja edellis yönä näin alitajuisesti mm. unta siitä, että sain keskenmenon. Unta vain, mutta kurja tunne oli silti herätessä. Muutenkin on alkanut miettiä kaikenlaista, erityisesti että syökö riittävän terveellisesti, kun on ollut aika huonot ruokahalut.

Cristy79 ja mini 9+6

Vierailija
35/73 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi arkamamma toivon todella että tämä raskaus kohdallasi päättyy onnellisesti!Ihan niin kuin meillä kaikilla tietenkin....Kohtukuolema on sellainen asia jota ei toivoisi pahimman vihollisenkaan koskaan joutuvan kokemaan!

Ja omaa napaa:Ei oikeastaan mitään ihmeellistä.Vieläkään ei pahaaoloa tai ehkä jotain kuviteltua mutta niin pientä että tuskin huomaa.Pissalla saa käydä ihan kiitettävästi:)

Vieläkin välillä on niin epävarma olo koko raskauden suhteen vaikka on nähnyt että siellä mahassa on asukki ja sydän sykki.Pitäisi vaan yrittää nauttia tästä koska mies ei luultavasti halua enempää lapsia vaikka itse siiitä kolmannesta salaa haaveilen sitte joskus muutaman vuoden päästä:)

Tyytökin on päiväunilla ja tässä mietin pitäisikö itsekkin vähän oikaista sohvalle....

No mutta palailen taas myöhemmin ja hyvää viikonloppua kaikille!

Terv:Sweety rv9+4 tai 8+1 ps.hassua kun on kaksi eri viikkoa ja kun ei tiedä että mikä se nyt sitten tarkalleen on ennen kuin np-ultran jälkeen:)

Vierailija
36/73 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonskuponsku kyseli tuosta ultran hinnasta:Täällä se maksoi kela korvauksen jälkeen minulle 61,15 euroa eli ihan kohtuullinen.

Itsekkin ihmettelen tuota oman np ultran aikaa sain 3.3 jolloin kuukautisten mukaan rv14 ja tuon ekan ultran 12+5 no toivotaan ettei ole liian myöhään kun neuvolassakin sanoi ett nykyään rv12 tehdään täällä.

Terv:Sweety palsta terrori

Vierailija
37/73 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iho kananlihalla täällä luin Arkamamman kertomusta aikaisemmista raskauksistaan. Laitan kädet ristiin, että nyt kaikki sujuu hyvin!

Itselläni alkaa nyt olo jo pikku hiljaa helpottamaan. Tänään jo toinen päivä ilman jatkuvaa ellotusta ja yökötystä. Välillä tulee vähän heikko olo ja jotkut hajut (tupakansavu) nostavat palan kurkkuun, mutta muuten alkaa olo jo " normalisoitua" . Palelu jatkuu toki edelleen ja vatsaa turvottaa.

Voiko muuten olla mahdollista, että vois jo tässä vaiheessa tuntea pikkuisen liikahtelut kohdussa?! Äsken laittaessani esikoista päiväunille tuli aivan sellainen olo, että vatsassa liikkuis jotain... Ehkä ne oli vaan ilmakuplia tai kuvittelua, mutta tytön maatessa sylissäni vatsani päällä tuli ihan semmonen olo, että joku liikkuu mahassa. En tiedä... taitaa olla vaan mielikuvituksen tuotetta :O)

Mutta mukavaa loppuviikkoa kaikillen!

Imppi rv 9 + 0

Vierailija
38/73 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoi tuonne alas ja kokeili kuunnella dopperilla. ei vielä kuulunut, kuten epäiltiinkin :) esikoinen istui ylävatsani päällä sen ajan kun yritti ääniä saada :D hemoglobiini oli vain 125. loppuraskaus mennään varmaan taas retaferin voimin :/

mustaverho: täällä kaupunki tarjoaa alkuraskauden ultran ilmaiseksi ja soitin ja varasin sen vain vielä aikaisemmaksi :) antoivat vielä yhden ilmaisen 3vk päähän. entisellä paikkakunnallani ultrataan aina lääkärin vo. eli sen 3x ilmaiseksi.

huoh, pitkäisi jatkaa siivoamista. vkloppuna tytön 1v. synttärijuhlat ;) vuosi sitten samaan aikaan kun kirka nukkui pois yöllä minulta posahti vedet. eli siis aamuyöllä tulee vuosi kun synnytys käynnistyi. kätilötkin sanoi, että varmaan muistan tytön syntymän kun kirka kuoli silloin..

cec rv8+5

Vierailija
39/73 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole uskaltanut vielä muutakuin taustailla kun takana viime syksyltä yksi tuulimunaraskaus ja nyt oirehdinta tuntuu hyvin samalta. Olin siis ajatellut, että tulen vasta kaapista jos ultrasta löytyy elämää... (nyt pitäis viikkoja olla vissiin 7+6) Mutta oli ihan pakko tulla kirjoittamaan kun arkamamma kertoi itsestään. Näinköhän olemme tuttuja keskenämme? ;) tuntomerkkeinä meistä espanjanvesikoira T ja keskisuomi... :D Ilmineeraa jos tunnistat.

Mutta kerronpa nyt siis samalla, että hyvin matalalla profiililla tässä mennään siis meillä. Takana yksi onnistunut raskaus josta ihana poika syntyi joulun alla 2005. Viime syksynä siis tm, joka todettiin ensimmäisessä ultrassa viikolla 9+4. Nyt oireet tai siis lähinnä oireettomuus hyvin samaa luokkaa ja olen melkein varma, että tässä käy samoin. Saa siis pitää peukkuja...

Iloa kaikille tähän alkuraskauden jännitykseen. Voikaa hyvin!

Vierailija
40/73 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Arkamamma ilmineeraa, ja painottaa norsun kilojen verran painavasti että yhteinen ystävämme EI TIEDÄ eikä saa tietää vielä pitkään aikaan.

Toivottavasti ymmärrät (ja ystävämmekin sitten jos päästään kertomisviikoille asti), mutta ainoa keino kestää tää raskaus suht selväjäkisenä on olla kertomatta kenellekään! Kun sit voi aina hetkittäin unohtaa koko asian. Ja sit jos menee pieleen, ei tarvii laittaa niitä " meidän vauva kuoli" -viestejä, joihin mie on niin niin niin kyllästynyt. Ymmärrät varmaan. Kukapa ei ymmärtäisi. Rankkaahan tää on, mutta kerrotaan sit kun ollaan valmiita. Eli sit kun lapsi menee kouluun...

Onnea sinulle matkaan, rakas ihminen, ja koko teidän perheelle. Toivotaan ettei se oo tuulimuna ja kaikki menee hyvin! Milloin pääset ekaan ultraan?

*voimahaleja sinne!*

T. Arkamamma rv 8+6