Valtiolla määräaikaisessa virassa vuoden loppuun ja äityisvapaa alkaisi kesällä
Katkeaako määräaikainen suhteeni äitiysvapaaseen? Saanko täyttä palkkaa tietyn ajan? Olen ollut ko. virassa pari vuotta määräaikaisissa pätkissä.
Kommentit (29)
En olisi palaamassa työhön ennen vuoden vaihdetta...
kuten missä tahansa työssä. Oikeasti, jos työsuhdettasi ei jatketa, sinulle voidaan maksaa 10 kk palkka korvauksena. Ennakkotapauksia on.
ap otetaan sijainen vuoden loppuun, ja vuoden lopussa joko
a) palaat töihin (jos saat uuden sopimuksen)
b) työsopimusta ei uusita (ja ehkä joku muu palkataan siihen)
Mutta sopimuksesi VOIMASSAOLOAJAN sinua kohdellaan samoin kuin muitakin, eli ei irtisanota jne.
Meillä (myös valtiolla) on tapana, että paluu tehdään mahdolliseksi jatkamalla työsopimusta äitiys- ja vanhempainvapaan yli. Eli sinun tapauksessasi työsopimusta jatkettaisiin vuodella (v. 2009 loppuun). Näin voi jäädä hyvillä mielin äitiyslomalle, saa 3kk:n palkan ensimmäisiltä äitiyslomakuukausilta, ja on paikka johon palata äitiysloman jälkeen.
Yksi tapaus meilläkin tosin on, että sopimusta ei jatkettu. Siihen oli omat syynsä, joita een tässä tosin lähde erittelemään.
ja määräaikaisuuden voi riitauttaa vain jos voi osoittaa että se on ketjutettu ja siten oikeasti sen pitäisi olla vakituinen työuhde.
Näin on ollut monilla opettajilla ja sairaanhoitajilla, mutta epäilen että ap:n tapaus eri.
Mistä tämä " kolmen kuukauden palkka maksetaan" olisi luettavissa tai se 10 kuukauden palkka?? En ole kuullutkaan aiemmin mut mielenkiinnolla lukisin jostain jotain.
Tässä vaiheessa kiittelen taas kaikista vastauksista.
ole syy olla uusimatta määräaikaista sopimusta. Opettajalehdessä on tosiaan ollut nyt juttuja näistä määräaikaisuuksista ja korvauksista. Helposti ne jää uusimatta, mutta todellisuudessa oikeudessa voittaa jutun ihan selvästi.
tuollaista linjaa ei ainakaan ole ollut siinä ministeriössä, jossa minä olin töissä. Eikä yliopistotyönantajalla.
t. silpputyöläinen
kun määräaikaista työsuhdetta ei jatkettu. 3kk on ihan normaali äitiysloman palkka.
mulla sama tilanne että olen jäämässä kohta valtiolta äitiysvapaalle ja mulle maksetaan 72 arkipäivää (eli n 3kk) täyttä palkkaa ja sit vasta siirryn Kelan äitiysrahalle.
mikä on viran määräaikaisuuden peruste.
Sijaisuus? Projekti?
Eli se on noin se 3 kk. Työnantajalle menee kelakorvaukset tästä ajasta.
ihminen palkataan samoihin tehtäviin. Jos sinulla on jo pari vuotta takana, on se jo ketjuttamista.
ja esim. perättäiset viransijaisuudet eivät ole ketjuttamista.
Ap, ei sun määräaikaisuuden peruste ole ettei ministeriö anna palkata... jokin virallinen peruste sille on muotoiltu. Mikä se on?
Vierailija:
ole syy olla uusimatta määräaikaista sopimusta. Opettajalehdessä on tosiaan ollut nyt juttuja näistä määräaikaisuuksista ja korvauksista. Helposti ne jää uusimatta, mutta todellisuudessa oikeudessa voittaa jutun ihan selvästi.
ap ei ole opettaja. määräaikaista sopimusta ei ole PAKKO uusia samalle työntekijälle.
vaan määräaikaisessa virkasuhteessa yliopistolla. Ja mun työsuhdetta ei jatketa äitiysloman jälkeen, koska kyseessä määräaikainen projektityö. Mutta ihanaa, että saan tuon 3kk palkan!
nostaa oikeusjutun, ja kannattaakin. Opettajat ainakin ovat saaneet isoja korvauksia. Olet oikeutettu samohin etuihin kuin vakituisetkin.