En ymmärrä miks yli 1-vuotiasta juotetaan pullosta
Minä laiton tuttipullot pois heti kun 1v tuli mittariiin. Siitä asti on juonut nokkamukista tai tavallisesta kupista.
Kommentit (36)
En ole hakenut kenenkään hyväksyntää, tai tee asioita että niistä kehutaan. KUNHAN sanoin että hammashoitaja oli iloinen. Ja miksei olisi? Ehkä siksi kun moni vanhempi ei ole kiinnostunut 1- vuotis tarkastuksessa siitä miten lapsi suutaan käyttää? Kertokaapa onko teillä ksylitolipastillitkin silloin uusi asia? :)
Jos se nyt on jossain määrin HUONO asia että puolivuotias saa imetykseni ohessa juotavaa myös taikamukista niin sitten se varmaan on sitä.. Lapsen kiinnostuksen ja halun mukaan ollaan edetty. Koskaan en ole ajatellut että tarjoamalla elämyksiä ja kokemuksia se olisi jotain " vaatimista" .
16
2v 2 kk vanha poika juo maitoa pullosta useamman kerran päivästä. Ruoan kanssa juo lasista, ihan siististi, mutta rakastaa juoda sylissä pullollisen maitoa. Juo sen päiväunille mennessä, yöunille mennessä, joskus muutenkin jos ei aterialla malttanut juoda, tai on hellyyden tarve.
Kertokaapa mitä haittaa siitä on. Minusta se on hellyyttävää, lapsesta mukavaa. Isäkin antaa pullosta, tosin se ei ole niin läheinen suoritus minulla ja lapsella siihen kuuluu silittelyä ja muuta hellimistä. isä taas keskittyy samalla telkkariin.
Ja hampaat tuskin menevät siitä pilalle, etenkin kun pestään hampaat iltamaidon jälkeen.
Jos teen väärin, perustelkaa miksi, niin saatan heittää pullot roskikseen..
Hyviä perusteluita odottelee 26...
Meidän 1v 6kk ei kuitenkaan vielä juo mukista vaan tuttipullosta ja syykin on ihan siinä, että meillä ei ole mikään kiire hänen kasvamisensa kanssa. Hän on äitinsä ja isänsä silmäterä joka saa vielä periksi näissä pienissä asioissa.
Meillä esikoinen joi lähes 2v. saakka pullosta, imetin 9kk saakka. Olisi ollut helppo siirtyä suoraan nokkamukiin, mutta eipä sitä silloin tajunnut ;) Oli hankala vieroittaa, mutta mitään virheasentoja ei onneksi ole tullut. Toinen ei ole sen sijaan koskaan juonut pullosta, ei vaan ole tykännyt. Mukista joi jo pienenä ;)
Vierailija:
Jos teen väärin, perustelkaa miksi, niin saatan heittää pullot roskikseen..Hyviä perusteluita odottelee 26...
ei siinä ole kyse mistään hampaiden pesusta, vaan siitä, että liian myöhäinen pullon ja tutin imeminen aiheuttaa ulkonevat hampaat ja purentavirheitä herkemmin. Sama mulle kuka juo ja minkä ikäisenä mitäkin ja mistäkin, mutta ajattelinpa vain huomauttaa tästä hampaidenhoidollisesta jutusta.
kun itselläni oli lapsena ulkonevat hampaat
(sitten sain raudat), mutta lääkäri selitti että se voi johtua siitä, että olin syönyt tuttia suht myöhään eli n. 3-v asti. En osaa muuten sanoa, oma lapseni ei koskaan huolinut tuttia tai pulloa.
31
Kun meidän poika täytti vuoden, niin samantien luovuttiin tuttipullosta. Eikä ollut mitään vaikeuksia.
Vierailija:
olin syönyt tuttia suht myöhään eli n. 3-v asti. .
31
Minä en ole ikinä ymmärtänyt, mikä taikaisku tapahtuu sinä päivänä kun lapsi täyttää 1 vuotta kun juuri sillä hetkellä lapsi pitää vierottaa pullosta yms. Vähän sama kuin 3v. ja päivähoito.
Meillä oli sairs lapsi, jolle ainoa keino saada riittäväti ravintoa oli juottaa pullosta. Joi 1,5-vuotiaaksi pullosta ja hampaat ovat erinomaisessa kunnossa.
Vierailija:
Ällöttävä näky, kun iso tenava juo pullosta
Meillä 11 kuukautinen vauva juo ihan siististi lasista. Ollaan juotu jo monta kuukautta lasista, eikä enää sotke paljoakaan.
ja voi kuinka säälittää.. on niin suloinen kun imee tutti pullosta :)
Jouduin itse sairaalaan kahdeksi yöksi, enkä lääkityksen vuoksi saanut imettää pienokaista. Mieheni kanssa ajateltiin, että muutos on pienelle inhimillisempi, jos tissi vaihtuu ensin pulloon ja vasta sitten kokonaan mukiin. Ikää kuopuksella oli tuolloin 1v 2kk ja hän oli tottunut juomaan muuten jo lehmämaitoa mukistakin, mutta iltaisin hän kaipasi rinnalle köllimään ennen hammaspesua ja muita iltatoimia. Mies tarjosi siihen tilalle siis maitopulloa, ja kuopus oli onnessaan. Kun tulin sairaalasta kotiin, loppui imetyskin kätevästi itkuitta :) Pullottelut lopeteltiin sitten pikkuhiljaa parin kuukauden aikana.
Tuttia kellään lapsistamme ei ole ollut ollenkaan, eikä muuten niitä purentavikojakaan... Nyt lapset ovat jo isoja, pieninkin 6v. Eiköhän jokaisella ole omat syynsä valintoihinsa, ja on sitä nyt sentään vähän isompiakin asioita ratkaistavana kuin joku pullo/tutti! Ja jos lapsen ei anneta lipittää esim. mehua tautotta, niin mikä siinä nyt NIIN kamalaa on, jos pullosta ei ole raaskittu luopua heti 1-vuotiaana? Ennemminkin kauhistelisin sitä, että jotkut lopettavat imettämisen ALLE 1-vuotiaana ihan muuten vain... Se on paljon tuhoisampaa ;)
2v3kk haluaa kotona juoda tuttipullosta, enkä jaksa ryhtyä vääntämään aiheesta. Päivähoidossa ja kyläillessä juo ihan nätisti mukista/lasista. Nokkamukia ei ole koskaan käyttänyt.
Uskoisin, että kyllä se luonto tikanpojan puuhun vetää.
joka ilta vellin. muuten ei ole juonut pullosta sitten 10kk jälkeen ja tuttiakaan ei ole.