Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa mulle jotain ms-taudista

Vierailija
17.11.2008 |

mulla epäillään ms-tautia, ens viikolla mri-kuvaukseen. Pelottaa ihan sikana, mitä kaikkea eteen tulee :(

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kurkkaamassa ms-liiton sivut ja ms crossroads. Molemmat erittäin hyviä. Jälkimmäisestä voi saada vertaistukea jo diagnoosin etsimisvaiheessa.

Tauti on niin yksilöllinen, ettei siitä nyt mitään kauhean järkevää voi sanoa, mutta keskimäärin suurimmalla osalla 15 ekaa vuotta tauti on aaltomainen ja sitten muuttuu hitaasti eteneväksi. Nykyisillä lääkkeillä voidaan tuotakin vielä viivyttää ja elämänlaatua parantaa. Toki voi niistä lääkkeistäkin olla sivuvaikutuksia, mistäpä ei olisi.

Miksi sinulla MS:ää epäillään? Mitä muuta on epäilty?

Tsemppiä vaan kovasti. Epätietoisuus on pahinta. MS ei kuitenkaan juuri koskaan ole mikään tappava tauti vaan sellainen sairaus, jonka kanssa pitää oppia elämään. Ei sillä että MS:ää mitenkään vähättelisin, mutta onhan se kuitenkin tauti, jossa elämä jatkuu. Ja keskimäärin ei ole kamalan kivuliaskaan.

Vierailija
2/4 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oireina ollut raajojen puutumista ja tasapainon kanssa ongelmia :( Kiitos noista osoitteista, pitää käydä vilkasemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikea siis sanoa mitään varmaa yksilötasolla. Äidilläni todettiin MS 15 vuotta sitten ja sitä kautta tiedän monia joilla on MS: osalla se ei näytä vaikuttavan kovin paljon vuosienkaan mittaan, eli pystyvät kävelemään, osa taas on pyörätuolissa.

Vierailija
4/4 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekisi mieli kuitenkin sanoa että älä pelkää.

Itse sain diagnoosin kolmisen vuotta sitten ja yritän elää ihan normaalia elämää. Vaikka niitä rajoitteita jo vähän onkin.