Mielestäni lapsilisä pitäisi olla tulokohtainen...
Pienituloisilla suurin lapsilisä ja todella suurituloisilla ihan pieni tai ei ollenkaan... Esim tiedän perheen, joka ei varsinaisesti sitä tarvitse. On varaa ostaa muutenkin lapsille tarvikkeita ja vaatteita.. voivat siis laittaa lapsilisät säästöön, jota mahdollisuutta köyhemmillä ei ole.
Kommentit (29)
Mikä pakko sitä on harrastella jatko-opintoja, jos haluaa elättää perheensä? Nyt eletään korkeasuhdannetta, töitä riittää takuulla, jos niitä haluaa tehdä.
Se että alun perin opiskelee jotain Taka-Hindustanin vähemmistöryhmän juomakulttuuria ja sitten puuhastelee 10 vuotta yliopistolla pätkätöissä on edelleen oma valinta.
25
Ainoita poikkeuksia on tilanteet, joissa joku nirppanokka välttämättä haluaa mennä vain oman alansa töihin tai jos jonkun perhetilanne estää muuttamasta työpaikan perässä.
Työkyvyttömille työttömille lahjoittaisin ilomielin palkastani veroina nykyistä suuremmankin minimiäitiyspäivärahan. Muuten pitäisi kyllä ensin itse maksaa veroja, jotta voi niitä takaisinkin saada...
Vierailija:
Meidän tuloilla ei kannata käydä töissä jos on enempi kuin yksi lapsi päivähoidossa. Vielä kun laskee päälle muut työssäkäymiskulut.
Eli sinun mielestäsi yhteiskunnalla on velvollisuus maksaa sinun elämisesi " ei kannata käydä töissä" . Lähtökohtahan on se että jokainen elättää itsensä. Se suurituloinen on voinut itse hankkia suuret tulonsa kuten minä. Aina olen tehnyt töitä, milloin missäkin, aloitin siivoojana, sairaala-apulaisena, myyjänä, sitten kouluttauduin sairaanhoitajaksi, lähdin ulkomaille, opin englanninkielen, tulin takaisin ja pääsin tutkimustyöhön lääkealalle, kuukausituloni ovat 4700¿ eli sinun mielestäsi suurituloinen. Käteen jää 2400¿ mutta tulen toimeen ja olen ihan tyytyväinen, oma koti ja auto on ja itse olen ansainnut ja hannkinut joka pennin, asunnon ja autoni!
Mä maksan pelkkiä veroja yli 2500¿ kuussa, olisihan se nyt aika persiistä jos en edes niitä lapsilisiä saisi.
Oikeasti Suomessa saa tienata aika rutosti, jos meinaa porskuttaa. Progressiivinen verotus yhdistettynä suoriin ja välillisiin tukiin pitää huolen siitä, että isoista tuloeroista huolimatta elintasoerot ovat yllättävän pieniä. Hyvä niin, mutta joku tolkku sentään: lapsilisät on tarkoitettu vähentämään lapsista aiheutuvia kuluja, vaikka tietenkin valtaosalla lapsiin siitä huolimatta menee paljon myös omaa (tai sitä yhteiskunnan maksamaa...) rahaa.
Tuet eivät kenenkään tilille tule taivaasta. Ne tulevat verovaroista, ja esim. suurituloiset lahjoittavat tuloistaan jopa puolet(!) suoraan ns. hyväntekeväisyyteen verorahoina. Onneksi edes osa suurituloisista viitsii silti edelleen tehdä uusia veronmaksajia tähän maahan...
Joko valtio menisi konkurssiin tai kaikki tuet pitäisi lakkauttaa ja palvelut muuttaa maksullisiksi. Minä olen iloinen veronmaksaja niin kauan kuin joku tolkku edes säilyy. Ennemminkin lapsilisät pitäisi porrastaa niin, että isotuloisille enemmän, jotta lain alkuperäinen tulkinta tasaavasta vaikutuksesta toteutuisi ;)
Mäkin olen ihan tympääntynyt näihin aloituksiin, vaikka hyvähän se on, että keskustellaan. Se on vaan käsittämätöntä, ettei lapsilisien oikea tarkoitus ole vieläkään joillekin mennyt perille: tasata tuloeroja niiden välillä joilla on lapsia ja joilla niitä ei ole. Kyllä tuloeroja lapsiperheiden kesken tastaan muutenkin ihan " kivasti" verotuksella ja tulorajoilla esim. päivähoitomaksuissa ja erilaisissa tuissa...
Me tienataan vissiin keskimääräsesti, yht. n. 5 tonnia käteen kuussa. Ja rahaa ei jää käteen, kaikki menee taloon ja asumiseen.
Lapsia on 2 ja musta on vaan oikeutettua että lapsilisä nousee kun lapsimäärä kasvaa.
Harvassa on ne " rikkaat" suurperheet, tuskin kovin montaa yli 3 lapsista katrasta löytyy ja 3 lasta on nykypäivänä jo suurperhe.
Vaikka esikoiselle hankkii rattaat, sängyn, niin kahdesta sun tarttee ostaa toiselle oma, kasvava lapsi tarttee eina uutta johon mahtuu!
Meillä on lapsilla pieni ikäero joka johti isoon vaipparumbaan. Tartti ostaa sisarrusvaunua jne. Nyt kun molemmat vanhemmat tekee töitä ja liikkuu kahdella autolla on meillä neljä istuinta.. :)
Haaveissa on lisää lapsia, tosin luojan lykky silloin kun palaan töihin on isommat lapset jo pois istuimista niin ei tartte pienimpien takia hankkia isompaa autoa! ;)
Useammasta lapsesta irtoaa isompi siivu rahaa ruokaan, vaatetukseen, (isompana elektroniikkaan), sairaslaskuihin, lääkkeisiin, täishamppoisiin, kihomatolääkityksiin.. Ajattele kun sulla on kihomatohelvetti irti ja 4 lasta ja kaksi aikuista ja tartunta vaikka uusisi pariin kertaan niin maksaa äkkiä pari sataa.
Ennemmin kannattaa mennä ensin edes vuodeksi töihin ja maksaa niitä veroja, joilla äitiyspäivärahatkin kustannetaan... Itse tein pari vuotta ei-niin-huipputyötä opintojen ohessa. Sen ansiosta en jäänyt minimiäitiyspäivärahalle, vaikka aloitinkin äitiyslomani itse asiassa suoraan apurahakauden pääteeksi. Apurahakausi kun rinnastetaan tilapäiseksi työttömyydeksi ja skipataan yli tukia laskettaessa, jos välittömästi sitä ennen on ollut veronalaisia työtuloja.