Kaverin rintamaito-vauva on taas kipeä! Minun " korvike" vauva on terve kuin pukki!
Että tässä taas kaikille imetyshörhöille vähän teoriaa. Ei se ä-maito näköjään suojaa yhtään korviketta paremmin.
Meillä vauva ollut korvikkeella melkein syntymästään saakka ja terveenä on ollut.
Tosiaan kaverin vauva, joka on täysimetyksellä on jo useamman kerran ollut kipeänä...
Kommentit (36)
Erittäin osuvasti sanottu!
Pitäisi varmaan alkaa vetämään pelkkiä purilaisia kun eräs tuttuni on paljon terve ja hoikkakin vaikka syö tiuhaan purilaisia :D
Imetin esikoista 10 kk. Poika on oikeasti niin terve, ettei hän ole 6 vuoteen sairastanu ku yhteensä 2 krt. Toisen kerran oli 7 pv kovassa kuumeessa --> keuhkoputken tulehdus 5-vuotiaana. Toisen kerran kurkunpääntulehdus 2-vuotiaana. Muuten hänellä ei ole ollut edes nuhaa, vaikka on tälläkin hetkellä päiväkodissa.
Tytärtä imetin 1 v 2 kk:tta. Elämä alkoi antibioottikuurilla. Oli ekan vuoden aikana korvatulehdus ja nuha kierre sai myös ripulin 10 kk iässä. Onneksi imetin niin sai tarpeeksi nestettä! Tokana vuonna korvatulehdus. Kolmantena vuonna korvatulehdus ja keuhkoputken tulehdus.
Allergioita ei ole kummallakaan. Johtopäätös: antibioottikuuri aiheutti tytölle sen, että vastustuskyky huononi jo heti kättelyssä.
Ps. imetys on kyllä paljon kätevämpää kuin pulloruokinta jos nyt ei olla varmoja suojaako se tarpeeksi taudeilta; läheisyys, sopivan lämmin ruoka milloin ja missä vaan sekä kaikki tarpeelliset ravintoaineet yhdessä paketissa! Niin ja korvikkeessa on aina riski olemassa: joskus niihin tulee aina niitä myrkkyjä kun taas rintamaidon laadun tietää jokainen äiti itse.
lapseni, täysimetetty kunnes todettiin paha maitoallergia ja imetys lääkärin käskystä lopetettiin.
joillakin on tämmönen ihmeellinen käsitys että täysimetetyillä ei tule allergioita.
monet oireilee kuitenkin jo äidinmaidon kauttakin, aivan kuten minulla ja omalla lapsellani on käynyt.
oman lapsen imetys loppui kun oli 6 viikkoinen allergian takia,
itse olin 8kk kun oma maitoallergiani todettiin, oireilin minäkin äidinmaidon kautta.
Näköjään korvikkeen tarjoamiseen ei vaadita kovin syvällistä ymmärtämystä.
Minunkaan mummini ei kuollut keuhkosyöpään vaikka poltti ketjussa joten tupakointi ei ole sen vaarallisempaa kuin bussilla ajelu.
Toivottavasti tämä on provo eikä kukaan ole noin ääliö oikeasti. Sinun ja kaverisi lapset ei ole sama kuin tuhansien lapsien tutkimustilastot.
ja kaverin korviketta juova on tuikiterve!
Jotkut pöpöt tarttuu herkästi kaikkiin. Toisilta taas rintamaidon makana tulevat vasta-aineet suojaavat. Kukaan ei vaan tunnu tietävän miltä pöpöiltä:-)
Meidänkin korvike-tyttö on ollut terve ja ikää on jo 8 kk.
käytännössä on huomannut kuinka usein tulehduskierteessä olevat ovat olleet hyvin pitkään imetettyjä, korvikevaavit ei,
tutkimukset puhuu toisin kuin käytäntö.
oon samaa mieltä.
korvikevaavi mullakin, ei ikinä kipeä ole ollut, rintamaitovauvat joita tiedän ovat saaneet jos jonkimoisen sairauden vähän väliä.
imettävät äidit jotenkin liikaa luottavat tuohon ä-maidon suojaan. luulee että niiden lapset on jotenkin teräsmiehiä eikä taudit iske, joten ei siis myöskään vältetä vierailua sairaiden ihmisten luona.
korvikeäideillä tuntuu jotenkin olevan enemmän järkeä näissä asioissa.
Onko molempien vauva esimerkiksi esikoinen? Molempien isä samankaltaisessa työssä? Molemmat saman verran käyvät perhekerhoissa tai kauppakeskuksissa pöpöjä hakemassa?
Toivon koko sydämestäni, että pikkuinen paranisi äkkiä!
Halusin vaan tuoda ilmi, ettei näköjään imetys ole korviketta parempi. ap
1v3kk imetetyllä esikoisella on ollut korvatulehdukset sen kymmenen kertaa ja pari ruoka-aineallergiaakin.
Silti imettäisin, jos kolmannen saisin, mutta sekä minun että kaveripiirin lapset ei millään lailla tue sitä väitettä, että rintamaito suojaisi infektioilta tai allergioilta.
Mutta luulen, että geenit vaikuttaa, sillä minä ja mieheni ei myöskään sairastella ikinä.
inä, on todella hankalaa imettää.
Siis allergiat ja taipumus sairastella on syy ja lyhyt tai olematon imetys on seuraus, eikä toisin päin?
Meillä myös molemmat lapset 4 kk iästä alkaen pullovauvoja (maito yksinkertaisesti loppu, reilun viikon imetin ja huudatin kunnes aloin antamaan lisämaioa ja huuto lopui). Kaverilla täysimetetyt lapset, allergisia ja paljon useammin kipeinä kuin meidän.
Vierailija:
inä, on todella hankalaa imettää.Siis allergiat ja taipumus sairastella on syy ja lyhyt tai olematon imetys on seuraus, eikä toisin päin?
No tuudittaudu sinä sillä... miljoonat muut tietävät totuuden :)
Meilläkin on toinen ollut enemmän korvikevauva kuin toinen ja se pitempään imetetty on edelleen paljon sairaampi kuin se toinen. Korvikepoju ei joutunut kertaakaan vauvana lääkäriin ja tissipojulla oli putketkin jo alle vuoden vanhana korvissa. Uskon silti, että imetys on hyväksi lapselle. En usko, että korvikepojumme olisi imettämällä tullut sen sairaammaksi tai tissivauva korvikkeella sen terveemmäksi.
Itsekin olisin halunnut imettää, mutta kun se vaan oli mahdotonta. Olen silti iloinen, että korvikevauvamme on ollut näin terve.
11
Lapsi oli ekan vuoden aikana kerran nuhakuumeessa, tokan vuoden aikana kerran+1 oksennustauti. Nyt kolme ja takana yhteensä 3 kuumetta (kestäneet noin 2 vrk) ja 2 oksennustautia (molemmat kesti vajaa vuorokauden). Kaverin korvikevauva ollut korvakierteessä (8 tulehdusta vuoden aikana).
Minua imetettiin pitkään, ja olin myös tosi terve, ei allergioita. Serkkuni sai korviketta, ja oli korvakierteessä (tärykalvojakin puhkottiin kuten silloin oli tapana) ja veljensä, myös korvikevauva, oli moniallerginen ja korvakierteessä kanssa.
Iso osatekijä mm. korvatulehduksissa on korvan rakenne, joillakin se on alttiimpi tulehduksille kuin toisilla.
Jokaisella on ollut vain yksi flunssa. Vanhin on kohta kolme. Koputanpa puuta...