Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muilla helvetillisiä PMS-oireita?!

Vierailija
15.04.2014 |

Tää on ollut viimeisen vuoden ihan helvetillistä. 34vee täytettyäni alkoivat PMS-oireet jotka kestävät reilun viikon joka kuukausi. Oireita: unettomuus/huonosti nukkuminen ja hereille säpsähtely, levottomat jalat, sydämentykytys, levottomuus, pelkotilat ja paniikkikohtaukset, palelu, itkeskely jne. jne.. Lisäksi pari päivää kk suunnittelen jättäväni mieheni jota rakastan yli kaiken.

Oireet ovat todella voimakkaita enkä millään uskoisi olevan PMS:ää, mutta uskottava on, kun tämä toistuu aina, 9 kuukautisia edeltävää päivää olen ihan joku muu ihminen kuin muun ajan.

Onko kellään muulla tälläistä ja mikä tähän voi auttaa?!? Olen lukenut hoitona käytettävän e-pillereitä ja mielialalääkkeitä, mitäs kun molemmat olleet käytössä jo ennen oireiden alkamista :(

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei vaikuta työntekoon kuitenkaan. Varsinkaan esimiesasemassa.

Vierailija
42/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mitä ihanaa tekstiä! Nauroin ääneen monta kertaa kun niin itseni tunnistin. On tämä naisen elämä aikamoista. Itselläni 40v jälkeen pms-oireet ovat todella pahentuneet. Varmaan jo PMDD tasoa. Hormonikierukka vei kuukautisten kivut ja vuodot mutta ei tätä infernaalista mieliala, väsymys, ärtyisyys, unettomuus, päänsärky, niskajumi ja ahdistusoireilua. Kierron kaksi ekaa viikkoa tasaista ja positiivista fiilistä. Sitten alkaa tämä alamäki. Lapset ärsyttää, ei jaksaisi mitään, aina joku kriisi päällä, mies pitäisi jättää ja hautautua peiton alle viikoksi. Ja vaikka tietää että on hormonaalista, ei auta yhtään tuomaan sisäistä rauhaa 😁 Ja joo, on kuntosalia, lenkkiä, joogaa, meditaatiota, ystäville purkamista ja lepoa käytössä. Toki ne auttaa jonkin verran. Myös KSM-66 valmiste hieman saattaa auttaa. Seronil valmistetta gynekologi suositteli mutta se tasoitti tunteet niin ihmeellisesti että ei tehnyt mieli käyttää. En ole masentunut. Sitten Olen kokeillut Seronilia kuuriluonteisesti 1vko ennen kuukautisia, en tiedä onko plaseboa mutta ehkä vähän auttaa mielialaan mutta vie mulla yöunet. Nyt lääkärin suositus Propral ja mietazapiini tarvittaessa loppukierrosta. Ei kai tässä auta kuin odotella että menopaussi lopulta vie tämän vaivan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhee olin, raivohullu pms- oireissa.... sitä ennen ihan kiihkeä..... kun menkat menivät oli vajaa 2 viikkoa kohtalaista. Syyllisyys oli kauneinta. Kun ei oikein voinut mitään itselleen ja käytökselleen. B- vitamiinia vedin överisti, ehkä vähän jelppas.

Vierailija
44/51 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko nostaa vanhaa ketjua. Itselläni myös näköhäiriöt ja huono näön tarkennus noin viikko ennen menkkoja. 

Vierailija
45/51 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttanut b6-vitamiini, 100 Mg per päivä ovulaatiosta kuukautisten alkamiseen, eli n. 2 viikko kuusta syön sitä.

Vierailija
46/51 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivan paskaa tämä olo ennen kuukautisia. Se olo kuukautisista ovulaatioon on ihanaa. Saa nukuttua ja elämä on normaalia. Eikö tähän mikään tehoa?! Olen käynyt usealla gynekologilla ja ainoa mitä osaavat määrätä tähän on e-pillerit. Vhh-ruokavalioo ja liikuntaa on suositeltu. No varmaan ois hyvä, mut millä sitä jaksaa kauheassa unettomuudessa ja ahdistuksessa ja väsymyksessä?!!!!! Keho kuulemma niin kovasti haluaisi olla raskaana ja siksi oireilee näin. Stressin välttäminen joo varmaan autttais, mutta millä sitä vältät käytännössä. Pitäis olla töistä  sairauslomalla vähintään viikko per kk. Paskaa!!! Jos tämä olisi miesten vaiva, tähän olisi jo ajat sitten keksitty parannus

Vierailija
47/51 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis aivan paskaa tämä olo ennen kuukautisia. Se olo kuukautisista ovulaatioon on ihanaa. Saa nukuttua ja elämä on normaalia. Eikö tähän mikään tehoa?! Olen käynyt usealla gynekologilla ja ainoa mitä osaavat määrätä tähän on e-pillerit. Vhh-ruokavalioo ja liikuntaa on suositeltu. No varmaan ois hyvä, mut millä sitä jaksaa kauheassa unettomuudessa ja ahdistuksessa ja väsymyksessä?!!!!! Keho kuulemma niin kovasti haluaisi olla raskaana ja siksi oireilee näin. Stressin välttäminen joo varmaan autttais, mutta millä sitä vältät käytännössä. Pitäis olla töistä  sairauslomalla vähintään viikko per kk. Paskaa!!! Jos tämä olisi miesten vaiva, tähän olisi jo ajat sitten keksitty parannus

Mitä ihmettä valitat? Vhh-ruokavalio on oikein hyvä apu PMS oireisiin, niin kuin itsekin totesit. Mikä ihme siinä sitten on, ettet halua sitä apua oireisiisi, vaan vingut?

Vierailija
48/51 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä valitat? Vhh-ruokavalio on oikein hyvä apu PMS oireisiin, niin kuin itsekin totesit. Mikä ihme siinä sitten on, ettet halua sitä apua oireisiisi, vaan vingut?

Jep, ja ennen kuukautisia verensokerin säätely voi olla heikompaa ja aiheuttaa mielialan vaihtelua. Kannattaa ainakin kokeilla vhh tai muuten katsoa mitä syö. 

Vierailija
49/51 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ikävin oire noiden noin 10 päivän aikana ennen menkkoja oli todella kipeä ja pingottuneet tissit. Aivan kuin vain ne olisivat olleet kuumeessa ja pienikin hipaisu sattui. Oli toki kiukkuisuuskin kamalaa ja sellainen taipumus jäädä inttämään joka asiasta. Oireet pahenivat siinä neljänkympin jälkeen. Liikkuminen on pakollista, vaikka ei auta oireisiin mielestäni yhtään. Eipähän paisu likaa, jotta ei siitäkin tarvitse oireiden aikana tuskailla. Minipillereitä vedin muutaman vuoden, kunnes tajusin, että ne veivät orgasmit, mikä ahdisti entisestään. Mulla toimii escitalopram 5mg päivässä otettuna (masennukseen sitä syödään noin nelinkertainen määrä). Olo on lähes normaali. Tuokaan ei tietenkään sovi kaikille, koska moni saa sivuoireita (ikävimpänä se orgasmikyvyn lakkaaminen...). 

Vierailija
50/51 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman tunnin unilla taas uuteen päivään. Tää unettomuus on ihan syvältä

Vierailija
51/51 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jännä - kun olin kesällä vahvasti ihastunut/rakastunut, niin PMS oireet jäivät pois tai sitten ne vain peittyivät hormoniriemun alle.

Nyt kun homma kuivui, niin jo taas kynnetään syvällä