^*^ SyySSiSSit viikko 4 to-su ^*^
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=12247111&p=1&tmo…
Ja huomenta vaan :D Viime yönä hymy alkoi tällä tytöllä hyytyä kun Menni jälleen aloitti ihanat seurustelut ja kikattelut - Tissiä ja nukutusta, tissiä ja nukutusta ja huutoa. Loulta jätin omaan sänkyyn pyörimään ja kas kun nukahtikin ihan 15 min ja nukkui aamuun asti.
Edellisessä pinossa olikin keskustelua tissi tutina -aiheesta ja voin yhtyä, Menni myös jää yösyötön jälkeen lutkuttamaan tissiä tuti mielessä. Kumpa se tutikin kelpais.. Viime yönä kuitenkin sain niin hyvin nukahtamaan ilman sitä tissiä että päätin ottaa itseäni niskasta kiinni, etten antaisi öiden mennä tollaiseks puljailuks.
Pian saan katua parin kuukauden päästä, kun huomaan nukkuvani laps kainalossa ja tissi suussa ;)
Viikonloppua kohti elellään - Mukavaa loppuviikkoa siis! Jonkun näköistä lumimyrskyä lupailtu tälle päivälle(?)
Dumle ja Menni the tissi hurjimus näköjään myös!
Kommentit (27)
Huono yö takana, Oonallakin räkää ja siitä sitten megapätkiä ja lopulta suppo pyllyyn. Välillä nukuttiin vaan ihan tissi suussa. Minä tunnistan kyllä tuon tissittelijän täällä. Tutti ei kelpaa, eikä pullo. Pitäis nyt saada sen verran itseäni tsempattua, että opettaisin neidin nukahtamaan omaan sänkyyn. Nyt mennään perhepetisysteemillä, siis isukki vielä evakossa.
Taitaa jäädä maissikokeilut myöhempään. Bataatilla ja kesäkurpitsalla mennään nyt kun on ressuna vähän Oona. Olen laittanut bataattia vähän enemmän ja kesäkurpitsa sitten vähän mehua tuomassa. Maistuu meillä.
Yksi vinkki ruokahommiin. Muffinssivuoat ovat käteviä pieniin annoksiin. Semmoisiin vaan ruokaa ja säilytys isommassa pakasterasiassa, josta on helppo ottaa. Mulla ei sattunut olemaan jääkuutiosysteemiä, joten noi vuoat piti taikoa.
Kylläpä tuulee. Lunta odotellaan. Lapset on kyllä pettyneitä jos vetenä tulee...
Nyt möyrii...
Levoton yö itsellä takana. Olivia nukkui kyllä jo kohtalaisen hyvin. Itse palelin ja hikoilin. Mies jäi sitten aamulla kotiin, kun mun olo oli niin heikko. Hoiteli virkeätä tyttöä kuulema ja kertoi juuri äsken, että Olivia oli suostunut ottamaan pullosta 100ml maitoa! Toivottavasti ei jää ainutlaatuiseksi tapahtumaksi. Nyt neiti päikkäreillä ja kohta tämä mamma taas, kun höyryävä kuppi teetä on nautittu ja teille kirjotettu.
Dumle, huolestuin Oliviasta, koska rohisi ja pihisi flunssan aikana mielestäni hurjan paljon. Hengitys vinkui kuin astmaatikolla konsanaan. En muista, että vanhemmilla tyttärillä olisi ollut samanlaista, tosin aikaakin on vierähtänyt heidän vauva-ajoista jo jonnin verran. Lisäksi tuo taiveihottuma vain lisäsi huolta. Laskin, että on atoopikko ja tod.näk myös herkistyy atmaan. Mutta näinhän se ei kuitenkaan aina mene. Uudessa Vauva-lehdessä on hyvä artikkeli infektiokierteestä astmalapseksi " Pienten pihinät vähenevät iän myötä" nimeltään. Itse olen todellakin ollut lapsena hoidettavana OYS:ssa moneen kertaan tuon astman takia. Näin aikuisena tilanne on ollut jo kauan hyvä.
Kewa, mun on ihan pakko vielä kommentoida tuota rokotus asiaa, koska se mielessäni pyörii. Älä missään nimiessä mene itse pistämään rokotuksia, ellet ole terveydenhuollon ammattilainen ja sinulla mukanasi tarvittava ensiapu välineistä esim. harvinaisen, mutta mahdollisen anafylaktisen shokin hoitoon. Rokotuksissa aina piilee mahdollisuus allergiareaktioon tms. Jos mahdollista pistätytä rokotteet vasta kevään ja kesän aikana täällä Suomessa tai vie lapsesi vaikka sitten sinne Sanghaihin, jossa osaavaa henkilökuntaa. En halua peloitella, mutta kuulosti liian rohkealta tuo aikomus itse hoitaa rokotukset.
Enempää en jaksa nyt kommentoida, vaan menen nukkumaan. Tässä oli ne tärkeimmät tällä erää.
Voikaa hyvin
Haikarapolska ja Olivia
Sitä aina luulee, että tämän huonommaksi ei voi mennä, mutta sitten saa todistaa että kyllä voi. :( Meillä rauhoituttiin viime yönä " nukkumaan" klo 5. Siihen asti huusivat vuorotellen ja yhtä aikaa supernuhainen esikoinen ja toistaiseksi terve Onni. " Nukkumaan" lainausmerkeissä siksi, että se tarkoitti kolmen tunnin pätkää jonka aikana syötin pojan pari kertaa ja kymmenisen kertaa rauhoitin tutilla. Että kyllä, väsyttää tässä osoitteessa. Tuntuu että silmät on täynnä hiekkapaperia. Kävelemiseen pitää keskittyä että pysyy pystyssä, tuntuu että pää on jossain kolmen metrin korkeudessa ja täysin irrallaan siitä alaruumiista jossa jalat on.
Kewa: Kerroit että syöt suklaata reippaanlaisesti. Pakko on kysyä, että onko kiinalainen suklaa hyvää? Vai otitko Suomesta suuret varastot mukaan? :) Ihanaa, että ukko on ruvennut nukkumaan enemmän. Kummallisia on nämä ruoka-asiat, että mikä toimii kenelläkin. Olet kyllä varsinainen sissi siellä kaukana. Toivotaan että vältytte jatkossa noilta sähkökatkoksilta, kamalaa pienten kanssa!
Tuttipullosta. Tuttimerkin vaihto ehkä auttaa meilläkin. Vielä on ehkä liian aikaista hehkuttaa, mutta eilen Onni kiskoi 100ml pullosta. Ostin sitä Tutteli Omneota, ja se on sen verran paksumpaa että tulee tasaiseen tahtiin kun muksu imee. Sen jälkeen Onni söi heti perään tissiä niin kuin yleensäkin, ja oli tosi tyytyväinen piiiitkään. Harmi vain kun illalla pullo ei enää kelvannut, ois jännä nähdä auttaisko se noihin öihin. Ainakin se päivä oli lupaava, mutta voihan tuo olla sattumaa.
Laitoin tässä välissä Onnin parvekkeelle ja esikoinenkin on jo nukkumassa, kuulostelen vähän aikaa josko molemmat nukkuvat oikeasti ja painun sitten kyllä itsekin peiton alle. Aaaaargh, juuri muistin että meille on illalla tulossa vieraita... No, mua väsyttää joka tapauksessa, joten kiva että on pojille sylittäjiä ja leikittäjiä. Ja saanpahan hyvällä syyllä laittaa kunnon kahvit herkkuineen. :) Pitääkin käydä heti ottamassa pakkasesta pätkiskakku (kiitos vain, Dumle!!) sulamaan että ehdin kuorruttaa sen.
Pirtsakkaa lumista päivää itse kullekin. Täällä on kaunista.
kirahviina ja Onni-poikanen tasan 4kk
Makin avasin oikein toisen ruudun etta joskus vois jopa muita kommentoida- kun muuten taa mun muisti on +/- nolla!
Typykalle ekaks onnea talokaupoista: ma oon Turkulainen, mutta aina oon aatellu jos taalta joskus takas muuttaisin niin Tampereelle olis mullakin suunta! Pidan ihmisista ja ' meiningista' siella pain. Ja kaikki lomani kun aikanani vietin Tampereen lahistolla niin on tuttuja paikkoja yms.
Coliksellakin jo hampaita tunnustellaan- niin meillakin ja lekurikin oli mielta etta kohta puhkeevat; munsta tosin tuntuu etta oikeella oleva kulmahammas olisi ensin tulollaan? Sittenhan tuo on kuin Hugo-peikko?!
Dumle jutteli noista d-vitamiinitipoista: ma oon tunnetusti niin lahopaa etten muista niita antaa (jo edellisista todettu,heh) joten meidan lastenlaakari antoi mulle sellasen 6kk tehopakkauksen, joka siis annetaan kerralla suuhun. Eivat paljon tuota mainosta taallakaan, mutta kun tiedan laakkeen olemassaolosta osaan sita pyytaa.
Ja meilla illan ruokapoydassa kaikkien syodessa, mies aina pyytaa viemaan Allin jonnekin muualle siks' aikaa, niin keskittyneesti katselee muitten syontia ja jopa availee suutaan muitten mukana! Syo siina sitten ite nauramatta!
Meilla Alli on jo paranemaan pain, vaikka yska on kova ja limaa irtoaa. Antibiootti tuntuu auttavan, vaikka aina nain parina ekana paivana tuntuu oikein ajavan ilmoille kaikki vaivat tuplana! Nenakin on aivan rakanen ja sita pumppaillaan urakalla, siis urakkaa meikalaiselle etta saan tuon karusellin pysymaan hetken aloillaan!
Ruoka ei maistu ihan samallalailla nyt kipeena ja lekuri muistuttelikin maidon tarkeydesta! Ja kaski vahentaa hiukan annoksia ja lisaamaan kertamaaria! Noh, nyt ei enaa niita aina oksennakaan (limaa) niin pystyy jo takaisin antamaan ne normaalit pullolliset.
Meillakin aamupaivaunet on ne vahvimmat ja pisimma, ja iltapaivisin sitten valvoo enemman, ja seuraa olis aina oltava se on taman suurperheen huono puoli etta aina on joku vieressa viihdyttamassa ja yksin ei olis ollenkaan.
Nyt kipeena Alli nukkuu mun vieressa (iso sanky) ja ma siis keskella. Ootan etta parantuu flunssasta ja sitten aletaan taistelu siirtymisesta takaisin omaan sankyyn!
Mutta nyt lahetan tan valilla.
-levinia ja Alli 10.9 -
Täälä tosiaan on kamala ilma. Tuulee kylmästi ja kovaa ja lunta sataa. No nyt vähän hellittäny, mut aamupäivällä oli ihan hirveetä!
Neuvolassa tuli käytyä. Veslin mitat: Pituus 67,5, paino 7,690 kg ja pipo 43 cm. Jäntevä poitsu. Pituuskasvu on kuulemma huimaa ja pituuten nähen panokäyrä menee alaspäin, mut ei kuulemma huolta. Huoletta voi antaa kaks kunnon soseruokaa päivässä.
Niin ja viime yö oli aivan ihana! Vesli söi 22.15, jolloin ite tulin nukkumaan ja seuraavan kerran vasta 02.12!!!!! Ja sitten viiden jälkeen ja ylös noustiinkin jo puol 6 pintaan, kun alkoi kuulumaan iloinen höpötys ja kun valon laitoin päälle niin toinen loisti kun naantalin aurinko. :)
Peikkoäet: mukavaa et Asmo on huolinu pullon! meilläkin aina välillä huolitaan, kuten juuri ennen nukkumaanmenoa menee nykyään noin 120 ml. Ja sama juttu mulla että annan veslin toistaiseksi pitää mua tuttina.Vieroitan sen sitten kun mies tulee kotiin. siihen asti saa ihan rauhassa nukkua äipän kainalossa.
Neuvolassakin olipuhetta että kun 6 kk tulee täyteen, voidaan kokeilla jättää kokonaan yösyötöt pois ja opettaa sinne omaan sänkyyn. Jos ei vielä silloin onnistu, niin viimistään sitten kun mies tulee tokalta reissulta toukokuun lopussa.
Haikarapolskalle oikein paljon paranemisia!
Kirahviinalle voimia. Toivottavasti ensi yönä saat nukuttua kunnolla.
Ja typykkäkö se olitehnyt talokaupat? Onneksi olkoon! Tampere on kiva kaupunki. Mulla asustelee siellä muutamia hyviä ystäviä.
D-tipoistakin ollu puhetta. Mä meinan aina ne unohtaa, joten mulla on joka päivä muistutus niistä kännykässäni.... Minä kun unohtaisin vaikka pääni jos se ei olisi kiinni. ;)
Kewalle kans haluan sanoa että olet kyllä tosi rohkea. Itse minusta ei olisi siihen .Olet kyllä todella vahva nainen. Itse olen tosi arka, ja edes täälä suomessa en muutaisi mihinkään kotikaupungista, niin kauan kun mies on merimiehen hommissa...
Mutta nyt Vesli huutelee. Täytyy mennä syöttelemään sosetta taas!
On taas joku kuukaus mennyt siitä, kun viimeksi oon käynyt kirjoittelemassa... Jäi vissiin joulu vähän päälle;);) Nyt täytyy yrittää olla ahkerampi...
Sen verran pääsin juttuihin mukaan, että kipeitä pikku-sissejä täällä on ollut. Voi kurja! Meillä ollaan ihme kyllä säästytty (*koputtaa puuta, eli päätä*) kaikelta. Minä ja mies oltiin tuossa lomien jälkeen kipeänä, mutta Emmiin ei tarttunut...
Pullosta syömisestä -ei meilläkään oikein millään syödä pullosta... Mitä kumia te suosittelitte siihen tuttipulloon vaihtamaan? Viimeksi otin matka-messuille mukaan pullon, mutta aika huonosti söi siitä... Joten kun lähden salille tai uimaan (niin, kuntoilut alkaneet täälläkin -häitä odotellessa=)), niin en edes pumppaa maitoa valmiiksi. Tyttö pärjää sen puol toista tuntia isin kanssa hyvin ilman syömistä. Ja pakkasessa on hätävaraa kylläkin.
Ja meillä myös pidetään äippää tutina... Ja sitä oikeaa ei siis syödä millään. En ole enää edes jaksanut tyrkyttää... Mutta onneksi enää ei päivällä pidä tissiä tutina, niin kuin ihan pienenä vauvana. Öisin kylläkin. Aamuyöstä meille edelleen aletaan ähisemään ja pyörimään. Ennen auttoi kun pumppasi jalkoja, että pierut tulee ulos tai käänsi vatsalle nukkumaan, mutta nyt ei auta enää kumpikaan... Tyttö kun haluaa siinä samalla ähistessä saada tissin suuhun, joten se on aikamoista taistelua, kun tyttö pyörii ja tissi pitäis olla suussa koko ajan...
Emmi nukkuu edelleen meidän vieressä. Nyt olen muutamana iltana nukuttanut tytön sohvalla syliin ja siirtänyt omaan sänkyyn. On saattanutkin nukkua siinä aika kauankin, jopa jotain puol toista tuntia, mutta tämä mamma ei ole ite sitten nukahtanut!!! Mutta sitten kun nostan tytön viereen syömään, nukahdan heti... Että semmoista, kummastahan se johtuukin enemmän, että perhepedissä nukutaan, äidistä vai tyttärestä=)
Uusia taitoja on meillä opittu-joulun aikaan mahalta selälle kääntymään ja viikonloppuna sitten selältä mahalle, jota tehdään nyt jatkuvasti=) Ja sitten menee jossain vaiheessa hermot, kun haluaisi jo hirveästi eteenpäin, mutta kun ei vielä millään pääse...
Mutta eipä tänne sen ihmeitä, hirveä myräkkä tuolla ulkona, mutta salille on silti päästävä kunhan mies kotiutuu töistä!
Yritän olla taas vähän aktiivisempi=)
Poklo ja Emmi kohta jo 4kk (03.10.)
Luka oppi tänään nostamaan koko yläkroppansa ilmaan. Takapuolihan sillä on ollut konttausasennossa jo muutamia viikkoja. Ja vihdoin sitten päästiin liikkeelle =). Hehheh, taaksepäinhän se meni, mutta oli ihan selvästi luuli pääsevänsä eteenpäin. Ja reilu puoli metriä muutamassa minuutissa!! Tietenkään ylä- ja alakroppa ei synkkaa, joten ensin käsillä ylös ja punnerrus ja sen jälkeen jaloilla peppu ylös (vai oliko toisinpäin).. Oli aika hassun näköistä, mutta näköjään se toimi! Huh, koskahan liikutaan etiäpäin..
Tänä aamuna meillä herättiin jo kuudelta, mutta kun poitsu ei itkenyt niin päätin tehdä " unikoulua" eli tutti suuhun ja peitto tiukasti päälle, jolloin Luka jatkoi uniaan seiskaan. Tämä onkin sitten jo kolmas lähes täysi yö. Ihanaa.
Odottelen tässä että poika heräisi iltatorkuilta (päikkärit ei olleet tänään kuin 2 h!!) että päästäisiin kylpyyn. Taitaa vaan lapsi parka olla ihan tsippi. Tarvinnee tehdä hyvin pikainen uitto ja suoraan vellipullon kautta yöunille.
Hienoa että Asmolle maistui pullo, kyllä se siitä lähtee =)
Ja kiva kuulla Poklostakin pitkästä aikaa!! No nyt loppui lyhyeen kommentit, pikkuherra heräilee!
Palaillaan.
Colis ja Luka, the mittarimato
Onpas Luka jo kova menemään, meillä neiti on vielä tyytyväisenä selällään, muutaman kerran on kääntynyt, muttei vielä ole ollut hirveän innostunut treenaaja;)
Typykälle onnea asuntokauppojen johdosta! Varmasti mukava kun on saanut päätöksen tehtyä.
Minäkin nostan Kewalle hattua! Kyllä täytyy olla rohkeutta ja tsemppiä lähteä vieraaseen kulttuuriin. Tosi mukava on kyllä lukea sun kuulumisia ja sitä miten asiat siellä toimii. Kiitokset suklaavinkistä! Valitettavasti tuo tummakin suklaa kyllä maistuu mulle turhankin hyvin, on kyllä terveellisempää kuin vaalea, mutta ei kovin laihduttavaa tavaraa;)
Kovasti vielä kiertävät flunssat syyssiseillä, meidänkin sissi heräsi tänä aamuna tosi röhäisenä, mutta yllättäen sitten kuitenkin on ollut pirteä ja hyväntuulinen. Nenäkin on ollut sen verran auki, että on saanut syötyä ilman kiukkua. Saa nyt nähdä mihin suuntaan kehittyy. Pikaista paranemista Haikarapolskalle ja kaikille muillekin sairaana oleville!
Meillä tyttö on vielä täysin rintamaidolla, mutta tuo apinaemon muffinssivuokavinkki kuulostaa hyvältä. Kiinteitä aloitellaan varmaan vasta hieman myöhemmin, kun yöt on ollut Lukan tavoin tosi pitkiä **koputtaa jälleen puuta**. Päivisin on kylläkin sitten tankattu väliin jopa tunnin välein.
Kirahviinalle ja muille väsyneille kovasti tsemppiä ja toivotaan että seuraavat yöt ovat jo parempia.
Talvisin terveisin
Unikko ja neiti 2909
Taas on mennyt viikko ihan hujauksessa. Mitään en ole ehtinyt kommentoimaan. Eilen vasta itse tulin koneelle katsomaan, että onko sissejä parantunut. Kovasti on vielä tautia liikkeellä. Onneksi ei kuitenkaan vielä meillä.
Tulin laskuja maksamaan, mutta ensin ajattelin teitä. Mukulat nukkuu ja mun piti herätä ajois, kun tulee aamulla vieraita neitille kamuja leikkiin ja pitäisi käydä kaupassa ennen sitä.
Olikos se Typykkä joka oli tehnyt talokaupan? Onnea roppakaupalla!
D-vitamiinista oli jotain. Meillä menee joka päivä. Annan perunaa kerran päivässä, niin annan aina sen yhteydessä. Muuten en minä sitä muistaisi muuten antaakkaan. Sillon täysimetyksen aikaan en muistanutkaan.
Eetulla oli sitten 4kk lekuri. Huh! Taas ne huhtoo niiden käyrien kanssa. Pituutta oli tullut 0.9cm 2 viikossa. Käyrä lähti kyllä tasottumaan, mutta silti kokeisiin olisivat laittaneet, mutta minä en suostunut. Mua kiusattiin sillon neitin aikana. Ja päätin sillon...enään ei kiusata. Saipahan poika korttiinsa merkinnän, että äiti ei suostu kokeisiin, sisko kasvanut samalla tavalla. Minäkin olen kasvanut samalla tavalla. 2kk oli tullut 1cm lisää. No niin, taas pelkästä ajatuksesta verenpaineet lähti nousuun.
Eilen oli aivan mahtava ilma! Olen ihminen joka tykkää tuollasesta myräkästä, vaikka enemmän olisi siinä tuulessa saanut olla vielä lunta. Olemme pikkusen sellanen hassun kurinen perhe..istumme rappusella katsomassa ukkostakin. :D
Mutta nyt niiden laskujen kimppuun ja sitten herättämään neitiä pikku kakkoselle.
Hellurei!
vm78 ja Eetu 0809
Kiitokset, olenko ma silti tyhman-rohkea (ei siis vaan rohkea) etta tanne tulin??? 5 kk rokotus hoituu ihan terveysalan ammattilaisen avulla, Pekingista tulee kaymaan silloin vieraita ja yhden miehen vaimo on sairaanhoitaaja, joten kaytan tilsaisuutta hyvaksi (eipa olis kylla uskaltanut itse pistakaan).
Suklaata taalta loytyy, Dove merkkista. Ei kylla niin hyva kun Suomessa, mutta laskee hyvin.
Meilla paivat sujuu aika mallikasti imetyksen loputtua, yot veila rikkonaisia (etsi tuttia ja heraa ilotulitus aaniin - niita siis paukutettaan joka yo). Odottelen viela muutaman paivan ja aloitan myos soseen antamista kaksi kertaa.
Kuvassa (kesalla otettu) paikallisia ja toisessa rehut kuivuumassa ihan tien varrella...
http://www.aijaa.com/v.php?i=1500483.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=1500484.jpg
pitkästä aikaa koneella.....meillä on ollut todella rankkaa aikaa. ekat 2 kk meni loistavasti, poika nukkui ja söi, mutta nyt viimeset 2kk, no, enpä edes muista paljoa.... kun salama kirkkaalta taivaalta alkoi helvetti, 30 min / 1h pätkiä nukkui yöllä ja pieniä torkkuja päivisin. viimeksi kun kirjottelin, täällä diagnosoitiinkin minut masentuneeksi, no, itse olin vähän eri mieltä, mutta kävin kuitenkin lääkärissä, joka oli vaihtunut ja oli nuori kloppi, joten tilasin ajan ja pääsin omalle vanhalle työterveyslääkärille, joka tuntee minut pitkältä ajalta. ei pitänyt masentuneena, hyvinkin väsyneenä kuitenkin ja kirjoitti nukahtamislääkkeet joita alkuksi kartoin, mutta oli pakko ottaa jossain vaiheessa käyttöön.
kymmenen kertaa käytiin vyöhyketerapiassa ja alkoi helpottaa, enää 1 - 2 heräämistä/yö. sitten tuli piikki ja taas katosivat unet....prkle ja mies on vuorotyössä ja lähin sukulainen, oma äiti on 350 km päässä ja työelämässä....no, unet tuli takas ja kappas, rs-virus jyllää nyt 3:tta viikkkoa ja koko perhe kipeenä, muksut sai eilen keuhkojen ja korvien puolesta " puhtaat paperit" , mut yskiminen jatkuu......no, ite ollu nyt niin väsyny sairauden takia et lääkkeet jäi ja toivottavasti ei tarttekaan enää ottaa....
kommentoi taas joskus kun kerkeen/tajuan lukemaani.....hauskaa viikonloppua
Tarttuihan se esikoisen räkätauti Onniinkin. Ilkeä yskä vaivaa tukkoisuuden lisäksi, ja esikoinen nostatti tänään kuumeen. No, tunnenpa itseni hyvinkin tarpeelliseksi, kun hoidan kahta pientä sairasta. Yöllä Onni heräsi joka kerta kun yskitti, eikä auttanut muu kuin ottaa syliin rauhoittumaan. Muistin tokkurassani, että Dumle oli nukuttanut Menniä sitterissä, ja tein saman tempun Onnille. Siihen sai oikein mukavasti lapsen lepäämään kohotettuun asentoon, ja ne yskäkohtauksetkin vähän harveni. Laitoin myös molemmille lapsille ne ihanat tuoksupussit, siis sipulisilppua sukkiin. Hieman meinasi hymyilyttää, kun vedet silmissä pilkoin keskellä yötä sipulia hiljaisessa keittiössä. Liekö äkäisen sipulin ansiota, mutta ainakin minusta näytti siltä että molempien poikien olo vähän helpottui. Onkohan tämä mun valvominen nyt ylittänyt jonkun rajan, kun tuntuu että enää ei edes hermostuta eikä niin hirveästi väsytä. Massiivinen hoivausvietti vain jyllää ja sääliä ja rakkautta tuntien hoitelen lapsosia, viis siitä mitä kello on tai milloin mahdollisesti pääsis ite nukkumaan. Mikähän tämäkin ilmiö on. Ainakin musta tuntuu että mä oon Äiti isolla alkukirjaimella.
Tuttipullokeskusteluun vielä. Joku kysyi että mitä merkkiä kannattais kokeilla. Meillä tepsi Avent. Onni kiskoi siitä eilen kuin vanha tekijä, ehdittiin kyllä aika monta päivää harjoitella huonolla menestyksellä.
Arvatkaa laskeeko imetyksen arvo mun silmissä kovaa kyytiä (kamalaa sanoa näin). Illalla syötin Onnille pullosta korviketta yötä vasten, ja lapsi söi niiiiin tyytyväisenä ja rauhassa että. Sitten sievästi röyhtäs ja oli ihanan uninen. No, annas olla ku söi sitten tissiä. Voi järkytys että se ero on suuri. Vauva nielee ja nielee minkä ehtii vaikkei juurikaan edes ime, vääntyilee ja itkee ja kohina vain käy kun ilmaa menee niin paljon mahaan kun ei hallitse sitä maitosuihkua. Syötyään irrottaa otteen rinnasta ja itkee kunnes tulee monta kamalaa röyhtäisyä. Sitten onkin operaatio erikseen saada vauva rauhoittumaan ja unille. Voi hyvänen aika. Tämäkö on sitä ihanaa imetystä, joka on vauvalle hyväksi? Tuntui melkein pahoinpitelyltä. :( Ja tuollaista meillä on usein, melkeinpä enimmäkseen. Eihän se lapsi siihen kuole, mutta tuntuu tosi kurjalta. Mitä ite tykkäisin, jos joku vain sulloisi ruokaa mun suuhun enemmän ku ehdin syödä? En ainakaan nauttisi ruokailuhetkistä. Todennäköisesti välttelisin syömistä parhaani mukaan. Itkettää ajatella, että vauva joutuu kestämään sellaista. Jostain syystä kuitenkin tuntuu, että haluan imettää kun maitoa kerran tulee, ja että " pitää" imettää. Mutta eiköhän meillä astu voimaan osittaisimetys nyt kun tuo pulloruokinta sujuu, niin että iltaisin annan pullosta ja jää ne pahimmat ilmat ja hankaluudet ja paniikit siitä pois. Saa mennä nukkumaan rauhallisemmissa tunnelmissa.
No, on tässä takana kuitenkin 4kk täysimetystä. Sekin on jo pitkä aika rintamaitoa. Haluaisin vain olla niin luomu ja kaikkea sitä ihanaa. Imetykseen liitetään ties mitä hyviä mielikuvia. Mutta kun todellisuus on jatkuvasti kaikkea muuta kuin tyytyväinen vauva äidin rinnalla. Herkempää läheisyyttä vauvaani koin sen pullon kanssa, pakko sanoa. Voi miten sydäntä lämmitti se lapsen hyvinvoiva olemus ja ne hymyt imemisen välissä. Mahdanko olla ainoa joka tällaisia miettii.
On sitä äitinä niin herkkä. Mies on sanonut tässä parina iltana, että Onni on ihan erilainen kuin ennen, että ihan kuin sillä ois nyt vasta maha täynnä. Tosi surulliselta tuntuu ajatella, että mitä jos vauva onkin ollut nälissään jo pitkään, kun rinnasta on niin vaikea syödä. Toivon totisesti, että ens viikon neuvolassa todettais että Onni on kasvanut hyvin, muuten mulle tulee varmaan hirveä morkkis.
Mitenkähän tästä tämmöinen imetysvuodatus nyt tuli. Enpä ollut suunnitellut! Kai se aihe nyt vain on niin pinnassa täällä.
Dumle, meidän eiliset vieraat kehui kovasti sitä pätkiskakkua, kysyivät että onko siinä jotakin erikoista kun on niin hyvää, ja että oonko oikeesti tehnyt sen ite. :)
Jospa tästä lähtis tiskaamaan. Pyykkiäkin pitäis pestä.
Hurjasti paranemissäteitä kaikille sairasteleville!!! Ja voimia meille sairaiden hoitajille.
Maitohamsterille ja Kirahviinalle hirmuisesti jaksuja!! Ja tietenkin myös muille joiden lapset sairastaa. Että se voi olla kamalaa tämä elämä kun siksi ryhtyy. Yrittäkäähän jaksella pienoisten kanssa. Olen varma että olette nyt juuri kuten Kirahviina kirjoitti Äitejä isolla Ällä.
Kirjoitin eilen pitkät pätkät ja kaikki katosi eetteriin. Enää en muista edes mitä kommentoin. Nyt taas täytyy miettiä hiukan mitä naputtelisin. Olemme taas tyhjänneet isomummin kuolinpesää ja minun ajatukset taitaa olla nyt yhtä pölyiset kuin 30 vuotta paikallaan ollut kahvikuppikokoelma.
No, kerron yhden hauskan jutun. Isomummin kaapeista löytyi pari vodka pulloa. Mietin ääneen että onkohan noissa papan viinoja. Pappa kuoli yli 20 vuotta sitten. Mieheni siihen, että ei niissä taida viinaa olla! Mies oli joskus murkkuna tyhjentänyt mumminsa pullot viinasta ja kaatanut vettä tilalle. Siellä kaapin perukoilla vesipullot sitten olivat olleet parikymmentä vuotta. Ja nyt sitten tämä tuli julki!
Kewa, kiva kuulla että saatte vieraita. On varmasti kiva päästä rupattelemaan. Ja rokostuskin hoituu samalla. Minun kavereitani on ollut kehitysyhteistyö yms. projekteissa Afrikassa ja siellä on aina mukana suomalaista terveydenhoito väkeä. Siihen verrattuna teidän kiinan reissu tuntuu aikas hurjalta. Vaikka ainahan Afrikkaa ajatellaan kehitysalueena. Luokitellaankohan Kiina kehitysmaaksi nykyään? Toivottavasti voitte hyvin ja nyt viime viestisi ovat kuulostaneet rauhallisemmilta kuin ihan alussa. Toivottavasti olette nyt asettuneet jo paremmin.
Dumlelle ja muille mustikkaohje.
Mustikkasuun puuro
1 l vettä
2,5 dl grahamjauhoja
4 dl mustikoita
1 dl sokeria
Vispilöi grahamjauhot kiehuvaan veteen. Lisää mustikat ja sokeri kiehumisen loppuvaiheessa. Kypsyminen kestää n 20 min.
Jopa meidän tytöt söi tätä. Löysin ohjeen marttalehdestä. Niin, olen siis tosi trendikäs. Mulle tulee marttalehti.
jatkan joskus taas...
terv peikkoäet ja APJ 1.10
Kylläpäs on kipeitä sissejä ja heidän äitejä :/ Pikaita paranemista kaikille!!
Tuosta tuttina olemisesta, yhdyn samaan. Hilla kanssa pitää tisua tuttin ja juurikin öisin! Oikein suuttuu jos erehtyy oikeaa tuttia suuhun laittamaan!! Päivällä ei siis valveilla ollessaan tarvitse tuttia, ulkona nukkuessa kyllä siihen rauhoittuu, mutta yöllä sit ei..
Saa nähdä miten käy kun mulla olis tarkoitus ensi lauantaina lähteä käymään viihteellä!!? Vähän kyllä pelottaa. No, eiköhän mies täällä niiden kanssa selviä =)
Ja todellakin siis perhepedissä meilläkin nukutaan. Välillä tosiaan on tehnyt aamuyöstä kakan ja se tietty tullu yli, joten pitäny vaippa vaihtaa. Sit on tietysti virkistynyt ja siinä onkin saanut jonkin aikaa neidin kanssa valvoa :/ Ne ei ole ollenkaan kivoja.
Kirahviina tuntui olevan väsynyt ja sairaita oli pojat. Jaksuja vaan sinne kovasti =)
Myöskin maitohamsterille kovasti jaksamisia!! Toivottavasti sairaudet väistyvät pian.
Haikaranposkalle niin ikään pikaista paranemista :)
Kiva oli kuulla poklostakin :)
Kewalle täältäkin hatunnosto!! Olet tosiaankin rohkea kun sinne lähdit pienten lasten kanssa. Olisi varmaan jäänyt minulta lähtemättä.
Ja mukava kuulla että päiviin on tullut jo parempaa rytmiä ja öihinkin ymmärtääkseni? =)
Kiitos peikkoäet reseptistä, täytyy tässä viikonloppuna sitä kokeilla.
Kylläpäs se Luksu on jo kova poika menemään!! :) Meillä Hilla oppi tuossa alku viikosta kääntymään mahalleen. Vielä se kuitenkin on aika vaiheessa..
Meillä on 1.2. 4kk neuvola ja täytyy sit sen jälkeen alkaa miettimään josko otetaan kiinteitä kuvioihin. Olen velliä tässä muutamina iltoina antanut eikä siitä ole tullut masuvaivoja. Ja tuntuu maistuvan hyvin :)
Ihanaa kun tänne eteläänkin tuli vähän lunta, kyllä se heti piristää mieltä :)
Nyt pitää mennä. Kaikille oikein iso hali =)
outs@
...lueskelin Kirahviinan tekstia imetyksesta ja ihan kun olisin itse kirjoittanut!!! Meidan ukko on kun vaihdettu poika, niin tyytyvainen on imetyksen lopettamisen jalkeen. Tanan nukkui yot vaan yhdella syotolla ja illalla sammui kun saunanlyhty pullolle jo 2100!!! Vaikka oma maitoa riitti ja on vielakin rinnat taynna, niin nakojaan poika ei saanut tarpeeksi/tai sai liika???? Munakellon tapakin on havinnyt paivisin, nukku jopa 1,5 tunnin paikkareita. Koputan puuta, voi olla etta kaikki muuttu taas, mutta tama viikko on ollut kylla ihan erilainen ukon kanssa (esikoinen sitten onkin ihanan kiukkunen koko ajan, en tieda onko uhma tai joku flunssa...)
Tsemppia kaikille sairastuville ja parantuuko pian. Meille tulee vaan lisaa luntaa, kohta ei paase ovesta ulos (lumitoita ei tehda taalla)...
kewa ja ukko 20.09
Voiiiii!!!! Eilen kuulin, että naapurissa nähty 3 sutta. Meidänkin pihassa oli tässä viime viikolla isoja jälkiä, muistutti isoa koiraa. Oli käynyt jopa rappusilla. Oletin, että se on ollut koira, vaikka meidän kulmalla ei yleensä koiria vapaana näy. Tiedän kulmakunnan isot koirat ja eivät kyllä ihan helposti vapaaksi pääse. Nyt sitten taitaa kuitenkin olla niin, että se oli yksi niistä susista. Tänään sitten ajattelin vielä soittaa naapuriin ja varmistaa asian ja mennä sitten muutaman naapurin juttusille, kun on pieniä lapsia. Nyt en siis enään uskalla Eetuakaan nukuttaa vaunuissa pihalla, puhumattakaan, että neitiä päästäisin yksin pihalle. Varsinkaan illalla.
Eetu vielä nukkuu ja neiti jo kattelee lastenohjelmia. Nyt ei tarvinnutkaan sitä herättää, kun olikin herännyt itse.
Mies lähti puumettään isänsä kanssa, että saadaan ensi talvenakin lämmitellä...siis jos kuivuvat...
Tänään olisi parturi. Ihanaa! Tosin täytyy varmaan ottaa Eetu mukaan. Laittaa vaikka siihen eteen pihalle hälyn kanssa nukkumaan, niin on sitten ollut pihalla nukkumassa, kun kotona siihen ei nyt sitten ole mahdollisuutta, muuta kuin lenkillä... Niin ja sitten kun joku muukin on pihalla.
Mun piti jotakin kommentoidakkin, mutta en enään muista mitä. Kovin mukavasti sitä vihanneksia tuolla mailmalla kuivataan ja sitten syötetään ihmisille hyvillä mielin... :(
Mutta nyt nostamaan Eetua pystyyn, että sitten nukkuisi sen parturin ajan...
Jaksuja kaikille sairaille ja muillekkin sitä tarvitseville.
vm78 ja Eetu 0809
Soitinpa sitten aamulla sille naapurille ja hän kertoi, että kyllä vain asiat paikkansa pitää. 3 täysikasvuista sutta. Jäljet käynyt katsomassa asiantuntija. Nyt on neiti mummulassa leikkimässä, saa ainakin leikkiä rauhassa pihalla, eikä mun tarvi olla ihan hepulina. Aikas touhua. Nyt sitten vaan alkaa se mahdoton vahtiminen.
Nyt ajattelinkin sitten mennä susien kunniaksi :D lottoamaan. En ole sitten lotonnut kuin pikku tyttönä viimeksi. Jos vaikka osuisi se 7 oikein, niin rakentaisin korkean aidan tontin ympärille. ;D
Tuttina olemisesta oli puhetta,minäkin nostan käpäläni pystyyn.Huono tapa mutta huomasin että tisu suussa ei tarvitse nousta uuteen aamuun heti viideltä vaan baby nukkuu tyytyväisenä välillä jopa kasiin.Ei kannattaisi opettaa tuollaiseen mutta kun toinen on niiin tyytyväinen ja suloinen tuhisia siinä rinnalla ettei henno poiskaan vetäytyä.Tästä tavasta täytyy kyllä molempien päästä eroon.Mulla ei tule enää paljoakaan maitoa.Tissisuussa yö menee kyllä aamuun asti mutta kun ja jos antaa välissä maitoa niin ainakin 140ml menee hujauksessa ja uni tissillä on tosi katkonaista,joten kyllä on tuttelit kehissä öisin.
Imetyksen lopettamisesta.Jokainen imettää niin kuin tahtoo ja HYVÄLTÄ tuntuu mielestäni,eikä ketään tosiaan pidä tuomita imettääkö lainkaan vai vuosia.Itse olen vetänyt rajan 1/2 vuoteen koska tämän jälkeen kiinteät näyttelee jo huomattavasti suurempaa roolia vauvan ruokavaliossa ja tutkimusten mukaan ei äidinmaidossa ole enään niitä tärkeitä aineita kuin alussa vaan muuttuu enempi vedeksi.Mutta niinkuin sanoin kaikki tekevät omat ratkaisunsa kuten parhaaksi näkevät.musta tuntuu että mun maitovarastot alkaa hupenemaan sitä tahtia että kohta tuokin on mulla edessä mutta pääasia kait on että ne ihan ekat viikot pystyisi vauvalleen suojan äidinmaidosta antaa.
Kiva kuulla että Kewalla ja Kirahviinalla yöt ja arki on parantunut imetyksen lopettamisen myötä!!Sitä läheisyyttä kun voi todellakin antaa myös monin muun tavoin.Itselleni iskee kyllä haikeus kun homma loppuu kun tiedän että se ei kohdallani tule enään koskaan;(
Apinaemolle kiitokset kurpitsa vinkstä,en ole sitä koskaan kokeillutkaan joten lisätään menuuseen;)
vm78,pihapiirissä susia!!!HUI.Meillä on kettuja ja pelkään niidenkin takia nukuttaa Aadaa pihalla.Toivottavasti saat sen lottovoiton!Tai koska on ikävä kyllä suurempi todennäköisyys että et voita niin toivottavasti tuo susi ongelma hoituu sieltä hyvin nopeasti pois!!!
haikarapolska,toivon totisesti ettei pikku Olivialle tule astmaa!!Itse olen tuota keskimmäistä käyttänyt jorvissa ja milloin missäkin spira hengityksessä koska Sonjalle puhkesi astma ollessaan 4kk,meni ohi kun Sonja oli 5v.Rankkaa on jos infektioastma puhkeaa.Meillä sonja oli vielä koko ajan nuhassa joten pelko hengityksestä läsnä tosi usein.Minä pidän peukkuja että säikähdyksellä selviätte!!!Parantumista teille ja kaikille muillekkin keillä sairastellaan.Meilläkin Sara oli perjantain pois koulusta kuumeen takia,ke alkoi kurkkukipu ja nyt yskii kovasti.Toivottavasti me muut saadaanse nyt tai ei ollenkaan kun matkaan aikaa vain 2 viikkoa.
Kewa kyseli että onko hullunrohkea kun lähti sinne kauas.Rohkea olet ja siitä hatunnosto!Toki on niin erinlaista olla tuolaisessa kulttuurissa kun on lapsia ja varsinkin pieni vauva kun terveydenhuolto mm.on niin eriluokkaa kuin euroopassa.Toivottavasti teillä menee siellä hyvin!Tosi kurjaa noi lumi kuulumiset ne lumipilvet on pahasti eksyksissä kun tännehän niiden joutaisi tulla.Toivottavasti tupa lämpenee edes että ette ole kylmissänne1Kiva kun laitoit kuvia.aika eksoottista:)
Nyt täytyy mennä laittelee noita isompia nukkumaan.
Miten muuten teillä muilla vauvat rupeaa yö unille?nukahtaako pulloon/tissille ja siitä sänkyyn vai kanniskeletteko ym että rauhoituu.Meillä aiemmin kanniskeltiin ja hyssyteltiin ja välilä meni siihen n.2h mutta nyt tassuttelua sängyssä muutama minuutti.
Aada 060907
http://www.aijaa.com/v.php?i=1508668.jpg
Ja heipä hei täältäkin suunnalta välillä - tiedossa lähinnä omaa napaa, koska luin pinon hätäseen (nukkumaan olisi jo käytävä).
Mutta nautin nyt kerrankin kun voin - Olen yksin, hiljaisessa talossa, kynttilän valossa. Mies ja Minja suuntasivat aamulla anoppilaan yökylään, tarkoituksena ottaa vähän aikaa isälle ja tyttärelle. Minä aloitin aamuni siivoamalla, siivosin niin etten muista moneen kuukauteen moista tehneeni. mm. keittiön kaapit jynssätty/järjestetty, petivaatteet-sohvatyynyt ym. tekstiilit tuuletettu, pyykit pyykätty, ilmanvaihtosuodattimet putsattu jne. ja tietenkin perus imurointi+luuttuaminen+pölyt. Menni antoi tähän kaikkeen oivan mahdollisuuden 5 tunnin päiväunillaan.
Tuollanen kyllä rentouttaa mua perinpohjaisesti, kun sen saa tehdä yksin, rauhassa ja ilman kelloa.
Kirahviina - Ajatuksia imetyksestä. Jotenkin samaistuin sinun ristiriitaisiin tunteisiisi imetyksen ongelmista ja tuttipullon helppoudesta. Imetyksen jatkaminen on sinun päätettävissäsi ja niin kuin sanoit, olethan jo imettänyt 4kk, voit olla ylpeä siitä! Mutta yksi keino tuli mieleen, oletko koskaan kokeillut pumpata maitoa ennen syöttöä? Onnistuisiko imetys sen jälkeen paremmin? Pumpatun maidon voisi laittaa talteen ja antaa vaikka sitä sitten illalla? No voisi olla hankalaakin.. Ihan miltä itsestä tuntuu. Älä ota stressiä imetyksen vähenemisestä, nautit sitten niistä kerroista kun saat pojan rinnalle. Osittaisimetys toimii varmasti myös!
Joko Haikarapolska on tervehtynyt? Mulle tuli myös pari päivää sitten tämä flunssa, eilen oli aika tööt olo ja niistää on saanut koko ajan. Tänään ääni lähes poissa ja yskää. Mutta helpottamaan päin on.
Niin mietiskelystä - Ajatukset lentävät ihan erilailla, kun on yksin. Suunnittelin tässä eteisen ja olohuoneen uudistusta. Eteiseen ostettiin jo uusi lamppu ja vielä pitäis hattuhyllyt+naulakot uusia. Sain jo hyviä inspiksiä. Olohuoneessa on uusi matto (ruskea karvalankamatto), uutta tv-tasoa kaipaisi ja jotain seinälle. Seinille haluaisin kehittää musta-valko valokuvista tauluja, lapsista. Uusia mehikasveja valkoisiin ruukkuihin ja kynttilöitä.
Sellasia mietiskelen. H&M:lle tein tilauksen ja uudet imetysliivitkin tilasin (toivottavasti ovat hyvät).
Nyt painan pään tyynyyn, kietoudun raikkaisiin, puhtaisiin petivaatteisiin ja valtaan koko sängyn itselleni :D
Dumle ja Menni
Olihan Dumle ennen minua liikkeellä. Minä jo ihmettelin että olenko minä kerrankin ekana. Aamuvirkkuko, ei ei, en minä ikinä.
Olisi taas paljon kommentoitavaa katsotaan mitä muista. Teillä täsmällisillä täytyy olla lista vieressä! Niin tasapuolisesti Dumle ja Haikarapolska kaikkia huomioivat että ihan hävettää huithapelia.
Mutta yritän jotain teemoittain muisttella.
Tuttipullosta; meidän Asmo söi tiistaina pullosta kun olin jumpalla. Häh! Hämmästys oli suuri. Olin laittanut erilaisen tutin pulloon. Kannattaa kokeilla tutin vaihtamista. Saas nähdä onnistuuko ensi tiistaina sama kikka. Jotkut kuulemma tykkää enempi luonnonkumisesta tutista. Se voisi olla enemmän rinnan mallinen ja tuntuinen.
Rinnan huvittelu lussutuksesta; meillä myös harrastetaan tätä öisin. Ei koskaan päivällä. Kyllä olen kaivannut tuttia kaverikseni viime öinä. Poikanen on ollu nenä tukossa ja heräillyt monta kertaa ja aina vain tisu suuhun. Syömisen kanssa ei tällä touhulla on juurikaan tekemistä. Minä tunnustan olevani niin laiska, varsinkin öisin, että en keksi mitään muuta konstia saada lasta nukkumaan. Yritän mennä tässä kohtaa siitä missä aita on matalin. Ja itketään sitten joskus tulevaisuudessa pois tästä tavasta. Kakkosen kanssa teimme niin, että mies otti hänen nukutuksensa. Tyttö huusi ekanan iltana hiukan ja toisena vähän. Sitten hän oppi nukahtamaan ilman rintaa. Samalla vieroitimme yösyömisistä. Ajattelen niin että ainut mitä voin nyt tehdä on pitää oma ajatus positiivisena. Yritän ajatella niin että vauva nauttii minun läheisyydestä niin kovasti että tarvitsee sitä yötä päivää. En ajattele olevani lapselle tutti, vaan ajattelen olevani turvallinen syli ja ihana rinta, joka rauhoitaa lapsen. Ja tuo helpotusta tukkoiseen nenään ja tukalaan oloon. Itsellä onkin sitten riittävän tukala olo päivisin kun yöt ovat niin katkonaiset.
Nyt kutsuu poikanen. Jatkan joskus
mukavaa päivää.
tänään pitäisi tulla lunta
peikkoäet ja APJ 1.10.