Imetysdieetin lopettaminen
Heippa!
Tämä sivuaa hieman aihetta, mutta ajattelin kysäistä, jos jollakulla olisi täällä asiasta kokemusta.
Eli olen lopettelemassa maito-ja kananmuna-allergisen lapseni imetystä ja olen ollut puolisen vuotta itsekin siis maidottomalla ja kananmunattomalla ruokavaliolla.
Mietinkin nyt, että kun lopetan imettämisen, niin pitääköhän itseni palata hiljalleen takaisin (tyyliin ensin laktoosittomat, vähälaktoosiset tuotteet tms.) maitotuotteisiin, vai voinko aloittaa suoraan syömään kaikkia ruokia.
Itselläni on myös jonkin verran muita allergioita, mutta maidolle en ole ollut allerginen. Mietin vain, että voiko imetysdieetti jotenkin altistaa herkistymään maidolle näin vanhemmalla iällä?
Kiitos jos joku sattuu tietämään :)
Kommentit (3)
Kiitos Tiinu-Liinu, oli paljonkin apua! Taidan itsekin tehdä niin, että siirryn pikku hiljaa, mutta kuitenkin suoraan ihan normaaleihin maitotuotteisiin. Laktoosi-intoleranssihan on kuitenkin ihan eri asia kuin maitoallergia, joten tuskinpa siitä suurtakaan hyötyä on käyttää aluksi esim. laktoosittomia tuotteita. (???) Ja itse maitoallergia taitaa enemmän olla pienten lasten riesa kuin aikuisten, joten ei kait sitä enää tällä iällä puhkea ;)
Imetysdieetin pito oli kyllä itsellekin aika ajoin rankkaa, vaikka ei edes tarvinnut olla gluteenittomalla. Hyvä puoli on se, että nyt on ainakin saanut kokemusta maidottomasta ruokavaliosta ja osaa paremmin tehdä tulevaisuudessa koko perheelle yhteistä maidotonta ruokaa, kun poika siirtyy (nyt 10kk) syömään samaa ruokaa meidän kanssa.
Itsellä paino tippui maidottomasta ruokavaliosta aika reippaasti ja nyt kun syyskuussa meille olisi tulossa toinen vauva, ajattelin että on sopiva aika lopetella imetys.
Hyvää viikon jatkoa sullekin!
tuntuu, että saat maitotuotteista oireita, niin kokeile sitten laktoosittomia/vähälaktoosisia tuotteita. Joskus pitempi maidoton tauko voi " aiheuttaa" laktoosi-intoleranssia (entsyymi häviä " tarpeettomana" suolistosta). Oma laktoosi-intoleranssini on maidottomien imetysdieettien myötä pahentunut. Toivottavasti pääset kuitenkin nauttimaan maitotuotteista ilman vatsavaivoja.
Olen itse ollut poikani allergioiden vuoksi noin 5kuukautta maidottomalla ja munattomalla ruokavaliolla. Lisäksi viimeiset 3 kk myös täysin gluteenittomalla(kaikki kotimaiset viljat poissa). Lopetin imetyksen ihan vähän aikaa sitten,poikani ollessa vähän vajaa 7kk. Itsekin mietin tuota asteittain paluuta normaaliin ruokavalioon, mutta loppujen lopuksi kuitenkin kävi niin että aloin vain käyttää mm.piimää, maitoa jne... toki en heti sellaisia määriä kuin ennen dieettiä eli rauhallisesti kuitenkin. mutta viikossa olin jo täysin tavallisessa ruokavaliossa. Nyt on ihanaa kun ei tarvitse leipänä pelkkää maissi ja riisileipää syödä:) vaikka toisaaltya mieluusti olisin pidempään imettänytkin, mutta kun tuon tiukka dieetti vähensi maidon tuloa radikaalisti ja isosta vauvasta kun on kyse niin piti sitten almironiin siirtyä.. toivottavasti oli jotakin apua tästä.
Mukavaa viikonjatkoa!