Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koiran räksytystä kerrostalossa...

Vierailija
23.01.2008 |

Onkohan tässä mitään tehtävissä, vai pitääkö meidän täysin muuttaa elämisen rytmiä tuon naapurin räksyttävän rakin takia? Ollaan juuri muutettu, ja joka aamu tasan 6.45 alkaa seinän takaa naapurin boxerin räksytys ja ulvonta, joka kestää koko aamun. Kaksi tuntia aika lailla putkeen, sitten harvenee, mutta kuitenkin räksyttää siellä koko päivän. Nytkin kun tätä kirjoitan.

Meillä sitten koko perhe herää siihen meteliin tietysti, ja joudutaan nousemaan ylös jo siihen aikaan, muuten tuo tyttö 1,5v nukkuisi puoli yhdeksään. Eli yöunet lyhenee pahasti, ja päiväunetkin häiriintyy! Itse olen siis kotona lapsen kanssa.

Mitähän tässä tekisi?? Voiko tuollaisesta valittaa? Se räksytys hallitsee kyllä meidän elämää täysin!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyissä tilanteissa koiran haukunta voidaan Hallbergin mukaan katsoa kuitenkin häiritseväksi elämäksi, johon voidaan asunto-osakeyhtiölain mukaisena äärimmäisenä pakkokeinona käyttää huoneiston hallintaanottoa, jopa kolmen vuoden määräajaksi.

" Jämeränä toimenpiteenä huoneiston hallintaanotto edellyttää häiriöltä jatkuvuutta, eikä kyse voi olla vähäisistä äänistä."

Vierailija
2/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan koira rupeaa haukkumaan, kuinka kauan haukkuu, haukkuuko yhtäkestoisesti jne. Mielellään nimi ja oman asunnon numero, ja mahdollisuus kysyä lisätietoja. Turhalla uhkailulla ei tuloksia saa aikaan, rakentava viesti on suotava. Jos ei ilmoituksesta huolimatta tapahdu mitään, niin sitten isännöitsijään yhteys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tapahtuu arkisin päivittäin, on todellakin kyseessä pitkäkestoinen, jatkuva häiriö. Ei auta mikään, häätö tulee jos ei asialle mitään tehdä. Tietenkään se, että sanoo " olen yrittänyt saada koiraa lopettamaan, mutta mikään ei auta" ei pelasta tilanteelta. Jos häiriötä aiheutuu, on joko koiran tai asukkaiden sekä koiran lähdettävä. Melusta kärsivillä naapureilla on kyllä oikeuksia. Näin ainakin vuokra- ja asoasunnoissa.

Ja joo, itse pidän kyllä koirista, paljonkin.

Vierailija
4/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ylipäätänsä pitää ottaa koira kerrostaloon asumaan!ei se ole koiran paikka...

Vierailija
5/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten monet jo sanoivat, monesti koiranomistajat eivät itse tiedä että koita metelöi. Eiväthän he silloin voi tehdä asialle mitään! Sekin on silloin omaa tyhmyyttää jos kuuntelee haukkumista kuukausitolkulla ja valittaa. Rohkeasti vaan lappu jossa kertoo asian nätisti tai menee soittamaan ovikelloa.

Meillä kävi näin että meni hermot naapurin koiran kanssa kun olin äitiyslomalla kotona kuuntelemassa päivät sitä ulvontaa. Jätin lapun asuntoon johon tiesin muutaneen koiranomistajan, ja hän tuli ystävällisesti soittamaan ovikelloa, kertoi ettei tiennyt todellakaan ja oli pahoillaan. Hän ilmeisesti osti tai vuokrasi sitruunapannan ja ulvonta loppui pian.

Jos koiranomistaja ei tee asialle mitään tai koira ei vaan opi, sitten uutta valitusta kehiin. Jos ei toimi, niin sit isännöitsijälle yms korkeammalle taholle. Antakaa ihmisille aikaa edes yrittää!

Vierailija
6/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kerrostalossapa kaksi koiraa haukkuu arkisin päivät ja viikonloppuisin illat/yöt..ei muuten naurata kun yrittää joko itse nukkua tai sitten saada esim lapset nukkumaan kun naapurin piskit pitää järjetöntä mekkalaa. Ja joo, keskustele ensin ihmeessä koiran omistajan kanssa mutta jos ei auta niin suosittelisin että reilusti kerrot isännöitsijälle tilanteesta. Itse olen sanonut ystävällisesti asiasta koirien omistajille sellaset 5 kertaa (ja koirat ovat tehneet tätä jo liki vuoden..) mutta aina vaan voivottelevat mutta eivät tee asialle mitään! käsittämätöntä käytöstä! Nyt mulla on sit hermot menny, olen tosiaan itsekin äitiyslomalla enkä todellakaan jaksa kuunnella joka halvatun arkipvä ensin aamusta iltaan (eli sen ajan kun omistajat ovat töissä) ja lisäksi vielä vkl aina kun esim lauantaisin nähtävästi nuoripari lähtee viihteelle alkaa koirat räksyttämään viimeistään 22-23 aikoihin ja siitä sitten jatkavatkin aamuyöhön kunnes omistajat tulevat kotiin...

Eli kaikkea ei tule sietää ja vaikka asiaa miltä kantilta katsottais tulee ihmisten etu ja mielenrauha ennen eläimiä.

Meilläkin on koira joten en ole koiravihaaja tai mitään sinnepäinkään vaikka naapurin koiria vihaankin syvästi. Tai jos tarkkoja ollaan taidan vihata enemmä näitä omistajia kun ovat niin typeriä että hankkivat eläimiä eivätkä kouluta niitä jne.

Blaah, aion juuri tänä iltana väsätä isännöitsijälle jälleen mailia asiasta ja nyt taitanee näillä vuokralaisilla olla jo häätö edessä, mutta minkäs teet kun eivät ole asiallemitään tehneet..

Vierailija
7/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se loppui ennenkuin itse kerkesin omistajien kanssa jutella. Mutta jotenkin mua on aina myös ärsyttäneet tollaiset lippujen ja lappujen kirjoittajat.

Ihan kuin ihmiset oikein pelkäisivät toisiaan?

Vierailija
8/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun otti asian ihan asiallisesti. Muutamia kertoja olen nätisti sanonut parin vuoden aikana.

Nyt taas sanoin, kun satuin näkemään pihalla ja koirat oli taas aloittaneet haukun joululomien jälkeen.

Vastaus oli varsin tyly: " kyllä ne sunkin lapset siellä möykkää. Mä päätin, että mun koirat saa haukkua päivällä" Että silleesti.

Ja lapset ei kyllä mitään mahdotonta meteliä pidä, siitä olen pitänyt huolen.

Vierailija
9/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina joku haukkuu, remppaa, tamppaa, metelöi, poraa, kuuntelee telkkaa liian kovalla, juhlii...

Kerrostaloasuminen on pyllystä!

t. okt- asukas

Vierailija
10/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on normaalia elämisen ääniä. Eriasia tietysti jos ulvoo päiväkaudet monta tuntia yhteen soittoon.

Vierailija
11/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan helvetillisestä kiinalaisesta kidutusmuodosta...

Meidänkin naapurin piski aloittaa tuntikausien ulvonnan joka arkiaamu viideltä, haukkuu myös hesarinjakajan (kahden maissa yöllä) ja postimiehen, viikonloppuisin on ilmeisesti iltakymmenestä aamuyöhön yksin ja ulisee...

Yksikään lapsi ei vedä vertoja tälle metelille.

Toisekseen, kumpikohan luonnollisemmin kuuluu ihmisen " normaaliin elämään" - lapsi vai koira?

Vierailija
12/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistunut. Asia eteni oikeuteen asti. Ja sieltä tuli päätös että ei häätöä. Ensinnäkin koiraa oli yritetty opettaa olemaan haukkumatta. Toisekseen haukunta oli vain päiväsaikaan tapahtuvaa, ja omistaja oli silloin töissä, samoin kuin useimmat naapurit. Häätö olisi ollut kohtuuton.

Vierailija
13/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voin sanoa omasta kokemuksesta, että koiran haukkuminen on PALJON kivempaa kuunneltavaa kuin joku saamarin musiikin kuuntelu täysillä 4 tuntia putkeen, ilman taukoja!

Koska koira ei voi haukkumiselleen mitään, mutta ihmisen pitäisi olla sen verta fiksu ettei huudata sitä mankkaansa täysillä. Vaikka kuinka olisi keskellä päivää!

Vierailija
14/33 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita vaikka mitä ääni. Esim. perheväkivalta ei ole kovin kivan kuuloista sekään...

Meillä kuuluu musamökää (ihan tajuton ääni), olen käynyt siitä sanomassa ja helvetillistä haukuntaa, ulvontaa ja räksytystä. Niistä en ole vielä sanonut, kun en ole ihan 100% varma mistä huoneistosta kuuluu. Tässä talossa kun on niin paljon niitä koiria, useimmilla vielä yksi koira per kämppä.

Vierailija:

Itse voin sanoa omasta kokemuksesta, että koiran haukkuminen on PALJON kivempaa kuunneltavaa kuin joku saamarin musiikin kuuntelu täysillä 4 tuntia putkeen, ilman taukoja!

Koska koira ei voi haukkumiselleen mitään, mutta ihmisen pitäisi olla sen verta fiksu ettei huudata sitä mankkaansa täysillä. Vaikka kuinka olisi keskellä päivää!

Vierailija
15/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuntelemaan tuntikausia päivässä, ei todellakaan lämmitä koiranomistajan empaattiset sanat ja pahoittelut. Koira on saatava hiljaiseksi, keinolla millä hyvänsä ja nopeasti. Haukkupannan saa kaupasta mukaan, ja sen tehon kyllä huomaa muutamassa päivässä. Ei ole melusta kärsijän ongelma se, millä koira hiljennetään ja mitä se omistajalle maksaa: koiran tai muun lemmikin hankintahetkellä on oltava selvillä että kuluja tulee.

Meillä ollut kaksi ongelmallista koiraa naapurissa, eka hiljentyi pannalla (räksytti tuntikausia päivässä, volyymi yhtä kova kuin jos koira olisi ollut meillä sisällä) ja toiseen ei auttanutkaan sitten mitkään konstit. Kävimme monta kertaa asiallisesti juttelemassa ongelmasta, mutta pari kuukautta vierähti eikä ongelma poistunut (koira oli ehtinyt tässä vaiheessa haukkua jo melkein puoli vuotta päivittäin tunteja). Lopulta meni hermot, ja onneksi meni muiltakin - häätöuhka hiljensi koiran. Ehkä pääsi taivaaseen tai parempaan kotiin. Ei ole tuollaisen koiraparan paikka kerrostalossa. Ehkä omistaja ei tiedä ongelmasta, mutta kun käyt sanomassa niin tietää ja voi tehdä heti jotain. Jos ei auta, ei vaihtoehtoja jää. Maksat asunnosta vuokraa tms, ja sinulla on täysi oikeus rauhalliseen asuinympäristöön. Ei voi bileitäkään pitää ympäri vuorokauden, vaikka kuinka olisi syytä juhlaan....

Vierailija
16/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavaa mutta totta. Toivottavasti naapurisi saa koiran hiljaiseksi, mutta jos ei saa, niin se on vaan voivoi!

Häätöä naapurisi ei tule sen takia saamaan. Ehkä naapureiden tyly asenne taas saattaa saada naapurin koiranomistajan muuttamaan.

Vierailija
17/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä isännöitsijään tai taloyhtiön hallitukseen. Haukunestopantoja on keksitty juuri siksi, että lemmikkejä voisi pitää kerrostalossakin.

Vierailija
18/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meteli on jatkuvaa ja muita häiritsevää, ja asialle ei isännöitsijän ilmoituksesta huolimatta tehdä mitään, ei vaihtoehdoksi jää kuin häätö. Kerrostalon järjestyssäännöt (en toki tunne kaikkia suomen kerrostaloja) yleensä kieltävät häiriön aiheuttamisen. Jatkuva, tuntikausia kestävä haukunta ei ole " normaalia elämisen ääntä" . Kun naapurit tekevät kirjallisen valituksen, on häätö mahdollinen mikäli häiriö ei lakkaa.

Vierailija
19/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyin naapureilta et räksyttääkö meidän villis poissaollessamme ja pyysin vielä naapureita laittamaan lapun lunkusta haukkumisesta jos emme kasvotusten näe.

Vierailija
20/33 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos meteli on jatkuvaa ja muita häiritsevää, ja asialle ei isännöitsijän ilmoituksesta huolimatta tehdä mitään, ei vaihtoehdoksi jää kuin häätö. Kerrostalon järjestyssäännöt (en toki tunne kaikkia suomen kerrostaloja) yleensä kieltävät häiriön aiheuttamisen. Jatkuva, tuntikausia kestävä haukunta ei ole " normaalia elämisen ääntä" . Kun naapurit tekevät kirjallisen valituksen, on häätö mahdollinen mikäli häiriö ei lakkaa.

Se on ihan eriasia, kuin että joku pitäisi bilettäisi aamusta iltaan. Omistaja voi sanoa että on kaikkensa tehnyt, mutta koira vain haukkuu. Se ei ole peruste häädölle, eikä sen takia oteta muuten hyvin koiraa hoitavalta koiraa pois. Näistä on ennakkotapauksia.