Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulostaako teidän mielestä normaalilta 2v 2kk ikäiseltä?

Vierailija
22.01.2008 |

-ei osaa syödä itse, siis ei saa lusikalla yhtään ruokaa suuhunsa vaan läntöstää vaan ruokaa lusikalla

-ei osaa yhtään pukea itse, ei edes housuja tmv helppoa

-ei tiedäkään mikä potta on

-ei tunnu ymmärtävän yksinkertaisia käskyjä. Esim. " anna vaippa" niin lapsi menee hakemaan nallea. Tai " riisu sukat niin lapsi hakee lusikkalaatikosta lusikan

-ei osaa kerätä leikkiensä jälkiä, vaikka muut lapsen tai hoitaja näyttää mallia. Katsoo vaan lelulaatikon vieressä hiljaa

-pienimmästäkin kiellosta alkaa itkemään aivan hysteerisenä

-tekee järjestelmällisesti pitkin päivää kiellettyjä juttuja mm. purkaa laatikot / purkaa vaippasäkin /räpsyttää valoja / läpsii pienempiään / heittelee kenkiä jne.

Onko kyseessä vain ylihemmoteltu lapsi vai muuten jotenkin hidasälyinen? Vai onko muut samanikäiset vaan ikäistään fiksumpia??

Kyseleepi ihmeissään oleva läheinen

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse, muuten en osaa kommentoida kun meillä ei ole vielä tuon ikäistä

Vierailija
2/8 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolesta tehdään kaikki mahdollinen ekat 10v ja senki jälkeen silotellaan elämäntietä niin paljon kuin ikinä mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin jotain voi olla vialla. Mutta todennäköisesti vesseli vain ei HALUA ymmärtää käskyjä, ohjeita ja kieltoja. Pottaa ei voi tuntea, jos sitä ei ole esitelty lapselle. Syömään oppii syömällä.

Sinänsä uhmaikäisenkin pitäisi kyllä totella muutamia perusjutuja, kuten sitä, ettei ketään lyödä. Kuulostaam, että vanhemmilla on homma vähän hukassa tai lapsi on erityisen hankala luonne.

Vierailija
4/8 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä samanikäinen poika ja

- ei myöskään osaa pukea, ei mitään vaatetta

- syö oikeastaan kaiken ruuan vielä käsin

- ei siivoa jälkiään/leluja

- tietää mikä potta on, mutta ei suostu siinä istumaan saati että sinne jotakin tekisi

Ainut ero kuvailemaasi on oikeastaan, että meillä poika kyllä ymmärtää hyvin puhetta ja käskyjä vaikka ei itse paljoa puhu, eri asia tietenkin sit toimiiko niiden käskyjen mukaan.

Tuo vähän mietityttää jos ei oikeasti ymmärrä mitä hänelle sanotaan, voisiko olla esim. kuulossa vikaa? sehän vaikuttaa sitten kaiken muunkin oppimiseen hidastavasti jos ei kunnolla kuule mitä sanotaan.

Vierailija
5/8 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ei osaa syödä itse, siis ei saa lusikalla yhtään ruokaa suuhunsa vaan läntöstää vaan ruokaa lusikalla

* esikoinen ei osannut syödä itse, kuopus osasi

-ei osaa yhtään pukea itse, ei edes housuja tmv helppoa

* kumpikaan ei osannut pukea eikä riisua

-ei tiedäkään mikä potta on

* tiesivät potan, eivät käyttäneet, esikoinen käytti vähän aikaa, kuopus halusi suoraan pöntölle 3v ikäisenä

-ei tunnu ymmärtävän yksinkertaisia käskyjä. Esim. " anna vaippa" niin lapsi menee hakemaan nallea. Tai " riisu sukat niin lapsi hakee lusikkalaatikosta lusikan

* tää kannattaisi käydä näyttämässä lekurilla, tuntuisi, että ei kuule kunnolla. Osaako puhua mitään? Tuleeko yhtään selkeää sanaa?

-ei osaa kerätä leikkiensä jälkiä, vaikka muut lapsen tai hoitaja näyttää mallia. Katsoo vaan lelulaatikon vieressä hiljaa

* meillä ei 38v isikään oikein onnistu tässä hommassa, tämä tulee pikkuhiljaa opettamisen kautta ja joillekkin ei jälkien korjaaminen mene jäkeluun tosiaan ikinä.

-pienimmästäkin kiellosta alkaa itkemään aivan hysteerisenä

* kuopus tekee tätä vieläkin, on nyt 3v. on vaan jotenkin herkkä komentelulle, toivottavasti menee ohi ajan kanssa, aika rasittavaa nimittäin

-tekee järjestelmällisesti pitkin päivää kiellettyjä juttuja mm. purkaa laatikot / purkaa vaippasäkin /räpsyttää valoja / läpsii pienempiään / heittelee kenkiä jne.

Onko kyseessä vain ylihemmoteltu lapsi vai muuten jotenkin hidasälyinen? Vai onko muut samanikäiset vaan ikäistään fiksumpia??

Kyseleepi ihmeissään oleva läheinen

[/quote]

Vierailija
6/8 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että pottahommat ovat toimineet. Kuopus nyt ei läpsinyt muita lapsia mutta puri : (

Siivoaminen ei toimi vieläkään oikein kotona, ainakaan oma-aloteisesti, mutta hoidossa kylläkin.

Kummallisin on tuo, ettei ymmärrä kehotuksia. Esikoiseni puhe antoi odottaa itseään, mutta koska 2-vuotiaana selvästi ymmärsi kehotuksia ja neuvoja ja toimi niiden mukaan, ei ollut mitään epänormaalia, vaikka puhui vain muutamia sanoja ja lyhyitä yhdistelmiä aika epäselvästi. Onko tuon lapsen kuulo normaali?

Vierailija
7/8 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti tuonikäisellä esim. alla/päällä/takana/edessä termit eivät välttämättä ole ihan hallussa, mutta kyllä nalle pitäisi vaipasta erottaa.

Puhuuko lapsi?

Pukemisen ja syömisen kohdalla kyse voi olla vaan siitä, ettei halua. Nuo ovat tyypillisesti asioita, jotka esim. päiväkodissa sujuvat hyvin, mutta äidin ollessa läsnä, haluaa hemmottelua. Itse esim. olin hyvin hämmästynyt siitä, kun kuulin, että kaksivuotiaani osaa hoidossa ongelmitta pukea haalarin päälleen.

Uhmaikäinen tyypillisesti testaa rajojaan tekemällä kaikkea kiellettyä eli ihan normaalia käytöstä tuonikäiseltä.

Lelujen kerääminen on vaikeaa vielä 4-vuotiaallekin.

Vierailija
8/8 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittaa siihen, että lapsella kuulossa vikaa, varsinkin jos ei itse puhu.