Oletko (erityis)herkkä?
Kommentit (10)
Enimmäkseen rasitteena. On hirveän väsyttävää tuntea kaikki tunteet niin voimakkaina, ahdistua väkijoukossa, ahdistua liian kovista äänistä, olla herkkäuninen, itkeä vollottaa oli sitten kyseessä ilo tai suru (koska ne voimakkaat tunteet). On myös raskasta pystyä lukemaan toisia ihmisiä niin helposti, eikä vaan voi antaa asioiden olla. Sosiaalinen kanssakäyminen on näiden asioiden takia vaikeaa, ja tuntee olevansa erilainen ja jättäytyy kaikesta sen vuoksi pois. Joo, onhan tässä erityispiirteessä niitä hyviäkin puolia, mutta helpompaa olisi olla ei-erityisherkkä.
Pelottavaa heidän varmaan vastata koska palstalla on niin paljon ilkeilyä. Tämäkin ketju todnäk tehty "viha/trollausketjuksi". Itse saatan olla tai sitten en, en automaattisesti tai leimaa hakien identifoidu sen kautta.
Olen tupakan hajulle, alkoholin hajulle ihmisille jotka eivät hoidata hampaitaan. Edellä mainituilla kailla on : Likaiset hampaat ,pahan hajunen hengitys.
Rasite. Aivan ehdottomasti rasite.
Olen ollut erityisherkkä pienestä asti, se on osa ydintäni. Vihaan sitä aina vaan enemmän. Tuntuu raskaalta kokea kaikki tunteet vahvoina, haistaa ja maistaa ruoasta nyansseja joita keskivertoihminen ei edes huomaa, oireilla näkyvästi tulehdukselle joka ei vielä edes näy testissä, luoja ties mitä muuta!! Vaikka yritän siedättää itseäni jatkuvasti, en vaan totu tiettyihin juttuihin.
Ikävän lisämausteensa tuo se tosiasia, että olen myös hyvin empaattinen, sekä suht älykäs (en kehuskele, olen käynyt kahdessa eri testissä) -> tajuan asiat muiden ihmisten kannalta jo ennalta, ja tämä vaan pahentaa ahdistustani kun mietin, miten esim. huonosti järjestetty asia vaikuttaa henkilön x fiiliksiin. Viimeisin esimerkki tästä oli lähipiirin hukattu tilaisuus huomioida läheiselleni tärkeä päivämäärä, kävin kierroksilla pitkään.
Ja ehkä se surullisin: koska kaltaisiani on niin vähän, en pysty koskaan hyödyntämään tätä komboa (herkkyys-empatia-aivot) missään, ainakaan Suomessa. Haluaisin palavasti työskennellä jossain, missä voin palvella muita ihmisiä juuri niin hyvin kuin toivoisin itseänikin palveltavan, mutta jotain S-ryhmää ei kamalasti kiinnosta palvelutaso, eikä yksikään kahvila tässä maassa pyöri idealismilla. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Montako aloitusta tästä aiheesta tarvitaan?
Yheksän!
Rasite.
Aivan saatanallisen raskasta tämä on eikä ahkerasta siedättämisestä huolimatta tästä pääse eroonkaan.
Epäilen olevani mutta tunne-elämältäni voi näyttää ulospäin hyvinkin lattealta tai jopa kylmältä, koska perheessä on ollut samaa ja lapsena on elänyt jonkun muun tunteiden ehdoilla. Muut herkät ihmiset pystyvät lukemaan minua mutta muille vaikutan helposti tylyltä.
Hirveä rasite tässä idioottien ja paskapäiden maailmassa!!!