Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisen velkataakan uskaltaisit ottaa perheen 8500e:n bruttotuloilla (kk-tulot)?

Vierailija
22.01.2008 |

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että terveessä taloudessa asuntomenot ovat 40 %.

Silloin se talous oikeasti pysyykin kunnossa.

Vierailija
22/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita karuja totuuksia on niin paljon, että jos niiden antaisi määrätä elämäänsä, ei oikeastaan kannattaisi tehdä yhtään mitään.

Kaikista karuin totuus on, että kukaan ei voi tietää, mitä huomenna tapahtuu.

Ja lisäksi jokainen kuitenkin vastaa omasta elämästään - niin kivaa kuin täällä AV-palstalla onkin arvostella, ruotia ja moittia muiden valintoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti olemme av:n mittapuun mukaan selkeästi tuhoon tuomittuja.... velkaisia raukkoja :D

t. 320 000

Vierailija
24/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asumismenot ovat yli 50 % kotitalouden nettotuloista ja lainaa on yhtä paljon/vähemmän kuin kotitalouden asunnon arvo korkeasuhdanteen aikana ollaan kyllä aika heikoilla jäillä.

Ja tää on ihan pankki-ihmisten ja Marttaliiton ja velkaneuvojien mielipide.

Vierailija
25/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisosaaminen), eli suht' varmat ja noususuuntaiset tulot pitäisi tulevaisuudessakin olla. Olen vain sellainen varovaisuuden perikuva, että hirvittää nostaa velkamäärää; osin koska olemme nyt tottuneet siihen, että kituuttaa ei tarvi, vaan voimme matkustella aika paljon, ostella vaatteita hintoja kauheasti katselematta jne. Mutta kyseessä on toisaalta eräänlainen pitkäaikaisen unelman toteutus, joten ehkä me sitten uskalletaan.. Omaa velatonta pääomaa hankkeeseen on sijoitettavissa reilu kolmannes uuden asunnon hinnasta (eli n. 200000 lainaa, 150000 omaa pääomaa).

Vierailija
26/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enempää en haluaisi velkaantua, mutta kukin tyylillään. Riskit kannattaa laskea ja tiedostaa, sen jälkeen se kai on jokaisen oma (arvo)valinta...

Vierailija
27/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja lisäksi jokainen kuitenkin vastaa omasta elämästään - niin kivaa kuin täällä AV-palstalla onkin arvostella, ruotia ja moittia muiden valintoja.

Vierailija
28/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marttaliitto ja velkaneuvoja tietävät varmasti kaikkien lainanottajien tilanteen kuten iän, urakehityksen - tai vaikkapa sen, paljonko perintöjä on tiedossa...

Mua oikeasti ottaa NIIN PALJON aivoon nämä besserwisserit, jotka jaksavat joka ikinen kerta urputtaa " karuja totuuksiaan" - tietämättä hölkäsenpöläystä ihmisten taustoista ja tilanteista.

Ja vetävät vielä Marttaliittoa myöten kaikki " asiantuntijatkin" mukaan viisasteluunsa.

Ja edelleen: minua ei kiinnosta pätkääkään, laskeeko asunnon arvo vuoden päästä vai ei. Siinä asutaan vuosikymmeniä - jos siis ei kuolla ennen ;) Ja sen kuoleman varalle on kyllä niitä vakuutuksia.

No, seuraavaksi av-kaavan mukaan saan kuulla, että " olen vain yksi niistä, jotka ovat ottaneet liikaa velkaa ja nyt harmittaa ja pitää selitellä..."

Ei harmita. Piste :D

Vierailija
29/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on asumismenot reilusti yli puolet nettotuloistanne ja jos koko asuntonne on velaksi - kuten ilmeisesti reaktiostasi päätellen on - teidän taloudenpitonne on epätervettä. Ei sille mitään voi. Ei tarvitse olla besserwisser todetakseen tämän. Outoa vain ettette itse tajua.

29

Vierailija
30/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ukana tuolloin lainanlyhennys, vastike, lämmitys, vesi, sähkö). t. Ap

Vierailija
31/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin saisin kimppuuni hirveän lauman tyyliin " me tullaan toimeen 500 eurolla eikä tee tiukkaakaan!"

Mutta kun on velkaa, niin silloin ei voi tulla toimeen tuollakaan summalla... voi äly hoi, missä on suhteellisuudentaju??

Ja huom: lyhennykset pysyvät vakiona korkokaton ansiosta...

Vierailija
32/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen varovainen, enkä haluaisi avittaa kevytmielisesti velkaantuneita.

Vierailija
33/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todellakaan ODOTA perintöä - tiedän sen vaan joskus tulevan. Toivottavasti ei kuitenkaan vielä ihan lähivuosina.

Mutta se oli vaan esimerkki siitä, että ei kaikkia tapauksia voi niputtaa yhteen suppuun ja leimata automaattisesti velkaneuvonnan asiakkaiksi ja yhteiskunnan loisiksi.

Kyllä siellä surullisella 90-luvullakin on selviytyjiä - itse tunnen useita.

Ehkä se on tämä ikä, joka saa tarkastelemaan asioita hieman laajemmalla perspektiivillä.. nuoremmilla ihmisillä kun on usein vain se oma mustavalkoinen näkemyksensä - se ainoa oikea ;)

Vierailija
34/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti kuitenkin aika paljon (40 % 8500 on 3400 ja se kuulostaa aika hyvältä, tai ehkä 4000 e) kun meillä tosiaan eletään muuten niin säästeliäästi. Realistinen arvio meidän perheen kohdalta on se, että lainaa maksettaisiin joku 3500-4000 e/kk, juokseviin kuluihin menisi, no sanotaan varmuuden vuoksi 1500, jolloin jäljelle jäisi vielä 2500-3000/kk. Siitä iso osa menisi sijoitusrahastoihin. Kun siellä olisi summa olisi kasvanut tarpeeksi isoksi, sitä käytettäisiin lainan lisälyhennyksiin.

24.

Vierailija
35/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen lainanne määrän, kultaseni.

Jos talouden niskassa on yli 300 000 velkaa ja omaisuutta ei ole, ette kovin kauaa tule toimeen tuolla, jos jotain sattuu.

Jos on persaukinen opiskelijaperhe ja sille sattuu jotakin, tms. se tippuu luudan päältä lattialle. Teillä alkaa lumivyöryilmiö siinä vaiheessa, kun tulee takkuja. Ja te tiputte vähän korkeammalta sitten.

Vierailija
36/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä mieltä vanhempanne tai iäkkäämpi polvi yleensä on ollut lainoistanne?

Vierailija
37/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

n 8000¿ (netot vain n. puolet) ja meillä lainaa nyt n 250k¿. Lyhennys ja korot 1500¿/kk, tässähän tätä makselee. Tosin tuota lainaa on ehkä 1/3 asunnon arvosta joten " lama" ei pelota.

Vierailija
38/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen vuosikymmenet maksanut niitä veroja pitkän pennin - enkä todellakaan ole yhteiskunnan tukiaisia ollut kinuamassa.

Enkä tule kinuamaan jatkossakaan.

On näet olemassa myös ihmisiä, jotka kantavat vastuun omista ratkaisuistaan ja teoistaan - ja jotka ovat tottuneet elättämään itsensä ja perheensä. Kuulostaako ihan oudolta?

Varmaan itse olisit sossun luukulla heti, kun vähän elämä kolhii?

Vierailija
39/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pudotaan, niin pudotaan sitten korkealta :D

Matonreunalta putoaminenhan ei edes tuntuisi miltään....

Vierailija
40/74 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

otettiin asuntolainaa 200 000. tosin saimme sitten uuden talon, vanhaan en olisi laittanut kaikkea kiinni, kun sitten pitää olla vielä rahaa remontteihin.