Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsille säästäminen

Vierailija
22.01.2008 |

Mitenkäs se nyt meni, millä tavalla on turvallisinta säästää lapsille pesämunaa? Meillä on tällä hetkellä lapsille korkeakorkoiset säästötilit, mutta elämäntilanne huomioiden ei ole ollut paljoa niille mahdollisuus laittaa... Mutta nyt tilanne muuttuu ja ollaan ajateltu laittaa toistaiseksi kummallekin 100¿/kk säästöön. Mutta mitenkäs ne lahjaverot menikään? Jos säästetään tuolla tahdilla lapsen nimissä olevalle tilille (plus mahdolliset mummojen ja kummien muistamiset), niin pitääkö olla verottajasta huolissaan?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei ole mitään merkitystä, paljonko mummot ja kummit antaa, vero on antajakohtainen. sinun ja miehesi laittamat rahatkin lasketaan erikseen.

Sitä en tiedä, mikä nykyään on raja ennen kuin veroa menee, ennenhän se oli 3399e kolmen vuoden aikana.

Vierailija
2/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

100e/kk*12kk= 1200 vuodessa se kertaa kolme on 3600vuodessa

ja te molemmat - isä ja äiti - voisitte tietysti antaa tuon 3999 euroa. Eli ei teillä ole hätää.

Näin siis jos säästätte satasen kuukaudessa lapsen nimissä olevalle tilille. Jos taas säästätte omissa nimissänne oleevalle tilille, jonka joskus myöhemmin aiotte siirtää lapselle, olette todennäköisesti pulassa, koska silloin summat nousevat yli tuon 3999 euron.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle saa tallettaa kuukausittain 94e, jotta summasta ei peritä lahjaveroa. Lahjaverotus on tosin juuri muuttumassa v. 2008, talletussumma taisi kasvaa 3999/3 v. Alaikäiselle avattavaan tiliin kannattaa lisätä merkintä " avattu lahjoitustarkoituksessa" . Varat ovat heti lapsen omaisuutta mutta varojen käytöstä päättävät lapsen edunvalvojat yhdessä. Jos lapsen varallisuus ylittää 15000e, maistraatille on tehtävä ilmoitus.

Vierailija
4/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjaveroja?

Vierailija
5/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjavero on omassa harkinnassa. Verottaja ei kyttää kenenkään tileje eikä pankit ilmoita mitään saldotietoja.

Itse säästän molemille pojilleni joka kuukausi 300,- euroa eikä kukaan ole mitään kysellyt rajojen peräään. Pojilla on rahastoja tuhansien eurojen arvosta normaalien tilien ohella.

Miksi lahjaveroa pitäisi maksaa ? En minä ainakaan maksa. Poikieni tilit ovat minun nimissä ja kun he rahansa haluavat nostan tilit tyhjäksi ja annan rahat heille. Olen lapsieni huoltaja 18 v asti joten rahat ovat minun lain mukaan.

Maistraatille ilmoitus, senkin voi tehdä jos haluaa. Itse en mitään ilmoittele. Ilmoituksia ei kukaan tule pyytämään.

Vierailija
6/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjavero on oma-aloitteinen vero. Sen voi maksaa tai olla maksamatta. Sitä ei tarkasteta mitenkään.

Vierailija
7/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tehnyt lapsieni omaisuudesta ilmoitusta maistraatille, miksi tekisin ? Omaisuus on PALJON yli 15000,-

Vierailija
8/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun lapsillas mitään rahastotilejä ole eikä edes säästötiletjä tai muuten tietäisit, että niistä KAIKISTA menee verottajalle vuosittain tieto ns lähdeveron muodossa. Joka tililtä peritään lähdevero. Samoin rahastojen tuotosta. Verottaja tietää. Se puuttuuko verottaja asiaan, riippuu myös siitä, ostaako lapsesi näillä summilla aikanaan esim kiinteistön tai muuta sellaista omaisuutta, jota hän ei järjellisesti ajatellen ole ehtinyt ansaita. Kyllä verottaja silloin kineistörekisteriotetta ja yhtiöjärjestystä tutkaillessaan saattaa kysyä, että mistäs rahat ovat tulleet ja onkos lahjaverot maksettu vai mätkäistäänkö koko vero maksettavaksi NYT ja korotettuna?

Vierailija
9/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastoista ei mene lähdeveroa, DORKA. Vero maksetaan vasta kun ne rahastot lunastaa. Voiton ja hankintahinnan erotuksesta maksetaan verot. Tunge se lähdevero hanuriis...

Vierailija
10/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan tilit on lasten nimissä nyt. Riittääköhän myöhemmin verottajalle (jos kyselee joskus) lasten tilien tiliotteet, joista näkyy että saldo muodostunut useiden vuosien kuluessa? Siis ettei vero mätkähdä vain sen perusteella, että tiettynä päivänä on saldo ollut se ja se?

Vierailija
11/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä mä sanonut että rahastoista menis lähdeveroa, niistä tileistä menee. Rahastojen tuotosta taas menee vero.

Kyllä verottaja tietää.

Vierailija
12/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittakaa lastenne rahat, tai osa niistä, rahastoihin tai yhdistelmä sijoituksiin. Niin me teemme. Lapsi saa täysi-ikäiseksi tultuaan lunastaa rahastot tai osan niistä, kuinka itse haluaa. Raha kasvaa huomattavasti enemmän " korkoa" rahastoissa, kun millään niin sanotulla korkea korkoisella säästötilillä.

Vierailija
13/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

sun lapsillas mitään rahastotilejä ole eikä edes säästötiletjä tai muuten tietäisit, että niistä KAIKISTA menee verottajalle vuosittain tieto ns lähdeveron muodossa. Joka tililtä peritään lähdevero. Samoin rahastojen tuotosta. Verottaja tietää. Se puuttuuko verottaja asiaan, riippuu myös siitä, ostaako lapsesi näillä summilla aikanaan esim kiinteistön tai muuta sellaista omaisuutta, jota hän ei järjellisesti ajatellen ole ehtinyt ansaita. Kyllä verottaja silloin kineistörekisteriotetta ja yhtiöjärjestystä tutkaillessaan saattaa kysyä, että mistäs rahat ovat tulleet ja onkos lahjaverot maksettu vai mätkäistäänkö koko vero maksettavaksi NYT ja korotettuna?

joilla esim kiinteistön on ostanut. Velkakirjan voi tehdä vaikka milloin. Eikä kukaan valvo että lyhennyksiä maksetaan. Tileiltä peritään lähdevero, totta, mutta tilit ovatkin minun kun olen lapsieni huoltaja,

annankin rahat lapsilleni sitten kun rahoja tarvitsevat. Verottajan silmissä tilit ovat minun eivät poikieni. Rahastoja löytyy ja osakerahastoja myös. Ovat olleet poikien syntymästä saakka ja nyt pojilla on ikää jo 12 v.

On kuule erinlaisia rahastoja. On rahastoja joiden tuotto laitetaan rahastoon eikä lähdeveroa mene. Ja on rahastoja joiden tuotto maksetaan kerran vuodessa. Otas vähän ressukka selvää asioista ennenkuin leikit kaikkitietävää.

Vierailija
14/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin lapsille rahastotilit, jolloin verot maksetaan vasta siinä vaiheessa kun rahkit nostetaan, eli korkoja ei vuosittain lisätä pääomaan ja näinollen en usko että verottaja saa mitään tietoa asiasta.

Vierailija
15/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kysynyt tätä rahastoyhtiöstäni monta kertaa.

Vierailija
16/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On rahastoja joiden tuottolla ostetaan rahasto-osuuksia ja on rahastoja jotka maksavat rahana kerran vuodessa tuoton.

Ensimmäisessä tapauksessa verottaja ei mitenkään verota tuottoa. Jälkimmäisessä vero otetaan kerran vuodessa.

Vierailija
17/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eikä kukaan valvo että lyhennyksiä maksetaan. Tileiltä peritään lähdevero, totta, mutta tilit ovatkin minun kun olen lapsieni huoltaja,

annankin rahat lapsilleni sitten kun rahoja tarvitsevat. Verottajan silmissä tilit ovat minun eivät poikieni. Rahastoja löytyy ja osakerahastoja myös. Ovat olleet poikien syntymästä saakka ja nyt pojilla on ikää jo 12 v.

ja pahinta on , että kerjäät niitä lapsillesi, etkä edes itsellesi.

Ei ihme, että jotkut on jatkuvasti ongelmissa " yllättävien" lisäverojen kanssa.

Vierailija
18/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille!

t. ap

Vierailija
19/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verot maksetaan siinä vaiheessa, kun luovutat rahan joskus lapsillesi.

Vierailija:

Lahjavero on omassa harkinnassa. Verottaja ei kyttää kenenkään tileje eikä pankit ilmoita mitään saldotietoja.

Itse säästän molemille pojilleni joka kuukausi 300,- euroa eikä kukaan ole mitään kysellyt rajojen peräään. Pojilla on rahastoja tuhansien eurojen arvosta normaalien tilien ohella.

Miksi lahjaveroa pitäisi maksaa ? En minä ainakaan maksa. Poikieni tilit ovat minun nimissä ja kun he rahansa haluavat nostan tilit tyhjäksi ja annan rahat heille. Olen lapsieni huoltaja 18 v asti joten rahat ovat minun lain mukaan.

Maistraatille ilmoitus, senkin voi tehdä jos haluaa. Itse en mitään ilmoittele. Ilmoituksia ei kukaan tule pyytämään.

Vierailija
20/25 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Eikä kukaan valvo että lyhennyksiä maksetaan. Tileiltä peritään lähdevero, totta, mutta tilit ovatkin minun kun olen lapsieni huoltaja,

ja pahinta on , että kerjäät niitä lapsillesi, etkä edes itsellesi.

Ei ihme, että jotkut on jatkuvasti ongelmissa " yllättävien" lisäverojen kanssa.

Mitä lisäveroja ? otas nyt hyvä tyttö vähän asioista selvää. Rahastoyhtiöt neuvovat kyllä suakin jos vaan viitsit kysyä.

Menettelyni on aivan heidän suosituksen mukainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan