Kannattaako lähteä Lappiin lomalle?
En laskettele, mutta mies laskettelee. Hän haluaisi lähteä talvilomalle Lappiin ja viedä lapsenkin rinteeseen. Mietityttää vaan, että mitä ihmettä mä sitten teen, kun en laskettele. Eli onko siellä mitään muuta tekemistä?
Kommentit (31)
Ainakin siis mun osalta. Kylpylöistä en pidä. En oo koskaan käyny pohjosessa. Oon kotoisin Etelä-Suomesta enkä oo oikein tottunu mihinkään talvijuttuihin tai luontoon muutenkaan. Mies taas on Lapista kotoisin ja kaipaa siksi talvea. Mä lähtisin mieluiten johonkin shoppailumatkalle - tosin lapsen kanssa se ei tunnu kovin hyvältä vaihtoehdolta. Eli oon todella kaupunki-ihminen. Tylsistynköhän tuolla Lapissa?
ap
En pidä hiihtämisestä, joten en saisi aikaani Levillä kulumaan.
Minusta on vaan tosi outoa, jos miehesi on Lapista ja sinä et edes halua käydä siellä. Teillä on viisivuotias etkä ole koskaan edes käynyt pohjoisessa? Ihan kummallista.
Lapissa on ihanaa. Se lumoaa aina vaan uudelleen ja uudelleen. Olen viettänyt siellä lähes 30 pääsiäistä, parikymmentä vappua ja lukuisia hiihto- ja muita lomia. Olen toki reissannut muuallakin (Euroopan isot kaupungit, Aasia, rantalomat jne), joten kyllä vertailupohjaa on.
Lapsi on mun. Oon mä miehen kotona käynyt pari kertaa mutta oli aika tylsää, kun ei ollu tekemistä ja kylmäkin oli silloin talvella.
ap
Sulla on huono asenne jo valmiiksi koko lomaa kohtaan, joten taitaisi tulla kiva loma muille
Sulla on huono asenne jo valmiiksi koko lomaa kohtaan, joten taitaisi tulla kiva loma muille
Anteeksi nyt vaan, ap. Mutta sä kuulostat vähän ilonpilaajalta. Anna miehes mennä yksin. Hänellä on varmaan hauskempaa niin :)
ei nyt edes yhden kerran voi mennä katsomaan mitä siellä oikeasti on??
Vaikuttaa että jo valmiiksi on päätetty että siellä ei voi olla mitään kivaa....
Ja jos äippä on tuolla asenteella niin ei siellä ole kenelläkään kivaa. Lapsi kyllä ainakin viihtyisi jos annettaisi edes mahdollisuus....
Sanoin miehelle, että menisi yksin, mutta kun ei halua. Haluaa meidät mukaan. Käy kyllä töidensä puolesta talven aikana ainakin kerran Lapissa ihan ilman meitäkin, mutta nyt haluaisi ehdottomasti viettää lomaakin siellä. Sitä tässä vaan yritin kysellä, että onko siellä mitään muuta kuin sitä hiihtämistä ja kylpylää, jotka ei kumpikaan oo mun juttuja. Jotenkin vähän kuitenkin ymmärsin, että ei hirveesti muuta oo, kun näitä luontoaktiviteetteja...
ap
jo porojen näkeminen kivaa sellaiselle joka ei niitä ole nähnyt. Tuon ikäinen lapsi kiinnostunut kaikesta.
kuin ikävät luontoaktiviteetit??? voiko tähän enää mitään sanoa??
No katso vaikka siellä mökkissä Bigbrotheria jos et muuta keksi. Tai jos edes kirja pysyy kädessä lue kirjoja. Tuli takkaan, kirja kouraan. Lue vaikka lapselle.
Ja tee edes lapsen mieliksi jotain, pulkkamäkeen tai vast.
se ap:n mies meinas vastahakoisen vaimonsa hilata?
viikko Lapissa on meille ihan unelmaloma, mutta kuten muutama aikaisempi vastaajakin jo sanoi, niin nuo laskettelukeskukset ovat kyllä sellaisia "pikkukaupunkeja", että tekemistä varmaan löytyy niillekin, joille ulkona liikkuminen on kauhistus. Shoppaillakin voi, tosin hinnat ovat yleensä aika korkeat. Ja mitä iltarientoihin tulee, niin vaikka ehkä mistään bilettämisestä ei voikaan lapsen kanssa nauttia, niin hyvistä ruokaravintoloista kylläkin.
Voinhan mä tietysti lähteä sinne lueskelemaan kirjoja... Tuntuu vaan rahan tuhlaamiselta, kun voin hyvin lukea kirjaa takkatulen ääressä ihan omassa kodissakin.
ap
En mäkään nyt mitenkään erikoisesti tykkää lumesta ja pakkasesta, mutta ihan ok reissu meillä oli Levillä. Meistä ei kukaan edes laskettele, mutta murtsikkaa käytiin hiihtämässä, lapset oli pulkkamäessa, välillä olivat siellä lasten leikkimaailmassa, käytiin uimassa jne. Oli ihanaa iltaisin mennä saunaan, ja katsoa kuumasta saunasta laskettelurinteille :). Mutta, ei mua tuo pohjoinen niin paljoa viehätä, että sinne viitsisin uudelleen mennä, viikoksi ainkaan. Jonkun viikonlopun voisin lähteäkin viettämään sinne. Mieluummin suunnataan lomilla tästä lähtien etelään päin... :)
Sanoin miehelle, että menisi yksin, mutta kun ei halua. Haluaa meidät mukaan. Käy kyllä töidensä puolesta talven aikana ainakin kerran Lapissa ihan ilman meitäkin, mutta nyt haluaisi ehdottomasti viettää lomaakin siellä. Sitä tässä vaan yritin kysellä, että onko siellä mitään muuta kuin sitä hiihtämistä ja kylpylää, jotka ei kumpikaan oo mun juttuja. Jotenkin vähän kuitenkin ymmärsin, että ei hirveesti muuta oo, kun näitä luontoaktiviteetteja...
ap
Mutta jotenkin kuulostaa, että te olette ihan epäsopiva pari miehesi kanssa....
Yritä muuttaa asennettasi ja mieti sitä enemmän uutena kokemuksena. Lapsellesikin se olisi varmasti kivaa. Kait sä nyt jotakin muutakin osaat tehdä, kuin shoppailla ja elää kaupunkielämää? Kyhnää sisällä ja lueskele, tee käsitöitä, leivo, laita herkkuaterioita... kai sä jostain tekemisestä tykkäät? Tai mene jonnekin kylpylähoitoihin tai kauneussalonkiin, jos ei muu kiinnosta...
jotenkin susta paistaa junttius läpi, ehkä juuri tämän luontovastaisuutesi ansiosta. miten suomalainen voi olla tottumaton luontoon????
itse olen useamman polven stadilainen ja todellakin osaan arvostaa myös luontoa ja lappia erityisesti. kyllä kaupunkielämän hienous tarvitsee välillä vastapainoksi luontoa ja erämaatakin.
On mun vanhemmilla kesämökkikin, mutta en käy koskaan siellä, koska en viihdy keskellä ei mitään.
ap
Esim. joku Levi on kuin pikkukaupunki. On kylpylää, latua, voi sauvakävellä tai lumikenkäillä, ulkoilla muuten vaan, nauttia nuotiosta tai luonnosta ylipäänsä. Jos on huonot kelit, voit tehdä päivämatkan jollekin lähitunturille (Ylläs, Pallas, Olos), voit lukea ja vaan oleskella.
Illalla tosi kivasti menoja, hyviä bändejä, ihanaa ruokaa.
Ilman muuta kannattaa lähteä!