LOKAkuiset alkuviikkoon!
Kommentit (39)
Meillä nako nukkuu kaikki päikkärit vaunuissa ulkona tai autossa jos ollaan jossain. Mikään muu paikka ei tule kyseeseen - sikäli harmi, että sisälle nukkumaan laitttaminen olis joskus paljon kätevämpää ja nopeampaa (tänäänkin meni jo 07.30 ekoille aamutirvahduksille pihalle kun itsellä on vielä yöpuku päällä - mene siinä sitten tarvittaessa hyssyttelemään tukka pystyssä ja naama vielä pesemättä). Yöunet nukkuu vaihtelevasti omassa pinnasängyssä (meidän huoneessa) tai meidän sängyssä. Tahtoo nykyään herätä (=itkeä) jos nostan syömästä meidän petistä omaan sänkyyn joten olen antanut ekan syötön jälkeen jäädä meidän petiin. Yöunet pyritään nukkumaan viimeistään klo 20.00 alkaen (joskus menee nukuttelemisessa kymmeneenkin saakka), herätään vaihtelevasti klo 05.00-07.30. Päivällä hereillä 1,5 - 2 h kerrallan, jonka jälkeen nukkumista 1 - 2,5 tuntia. Illalla joskus hereilläoloaika venähtää liian pitkäksi, jonka vuksi yöunille meno hankaloituu hirvittävästi.
Huomenna lähdetään autolla pohjoiseen niin että pää tärisee (~600 km matka) ... saa nähdä piten pikkutirppana jaksaa autossa nakottaa! Ja ennen kaikkea, miten syöminen sujuu huoltoasemilla. Me kun ollaan täällä vähän asentorajoittelisia - syödään AINA makuultaan, napa napaa vasten. Pitää siis varmaan pistää pötkölleen abc:n lastenhoitohuoneeseen. Kaikkea sitä joutuukin...
Hei vaan Keski-Suomesta!
Ihanaa, saimme vihdoinkin tännekin lunta, niin pääsee kunnolla ulos ja on tekemistä esikollakin. Neitonenkin nukkuu heti paremmin, kun on hiukan pakkasta.
Meillä nukutaan omassa sängyssä, opetin ihan muutama yö sitten. Nukkuu 22-08 kahdella syötöllä siellä ja päiväunia kahdet joko vaunuissa tai sitten auton kopassa, jos ollaan liikenteessä. Illalla ottaa pienet tirsat yleensä sylissä. Illat onkin meillä vielä sellaisia itkunsekaisia, vaikka suurimmista vatsavaivoista ollaan päästy.
Pulloasiaa! Nyt kun meillä ollaan siirrytty kokonaan korvikkeeseen, niin meidän neidin masu on kovasti rauhoittunut ja iho on paljon paljon parempi. Rintamaidolla ollessa posket olivat karheat ja punaiset, ja muuallakin iho atooppisen lainen. Nyt tosiaan on mielestäni parempi. Mutta niistä pulloista piti sanomani. Olen huomannut että nukin tutit päästävät huomattavasti vähemmän ilmaa vauvan mahaan kuin ainun tutit. Jopa röyhtäys maidon jälkeen on hankalampi saada aikaiseksi, kun käyttää nukin tutia. Ja sitä suositellaan käytettäväksi kun on enemmän äidin rinnanpään muotoinen kuin ainun tuti. Eli sinä äiti, joka olit huolissasi siitä, että oppiiko vauva väärän otteen pullosta, niin älä huoli. Meillä mentiin kuukausi ihan hyvällä otteella, vaikka saikin tisun jälkeen aina pullosta. Tietysti voi johtaa siihen, että ottaa mieluummin pullosta kuin rinnasta, kun pullosta saa helpommin. Mutta nuo nukin tutit ovat mielestäni siinäkin hyviä, niistä ei maito tule kuin kovan imutyön jälkeen. Tai ainakin meillä olen huomannut tämän.
Tsemppiä kaikille äideille, kyllä me tämä homma hoidellaan! Kohtahan tulee kevät ja auringonpaiste, kesä ja vähemmän pukemista ja kevyemmät kilot...
Terveisin Tsygo
P.S. Mistä huomaa, että mummo on ollut yökylässä ja äiti saanut nukkua.... Tekstiä tulee ja positiivisuus on korkealla. Huomenna voi olla jo positiivisuus p..seestä...;)
Tintille piti mun myös kommentoida, että anna ihmeessä pulloa ja ota lusikka vasta soseiden kanssa käyttöön. Ei se imetys pullon käyttöön lopu, jos ei halua. :)
Meillä tyttö nukkuu yöunet pinnasängyssä (paitsi osan yöstä mun kainalossa), päiväunet nukkuu aina kotona ollessa vaunuissa ulkona, jos autoillaan, niin sitten saattaa jotkut tirsat ottaa kaukalossa. Tai ainakin yritetään lähteä liikenteeseen aina niin, että likka olis unta vailla, niin viihtyy autossa paremmin.
Viime yö meni jo vähän paremmin. Tyttö tuli viereen joskus 02, sitten ehkä parin tunnin päästä nostin sänkyynsä
(nukuin kyllä sen pari tuntia itseki), kun olin eka yrittäny tarjota tissiä ähinöihin. Kuuden aikaan söi seuraavan kerran ja sitten antoi äipän nukkua reilun tunnin vielä.
Minust tuntuu kanssa, että esikoisen vauva-aikaan töihin pääsyn odottaminen oli kovempaa ja vauvan hoito tympäs etenki ekojen kuukausien aikana. Sitten kun muksu oppi liikkumaan ja kommunikoimaan muutenki ku vaan itkulla, niin alkoi kotona olokin ja vauvan kanssa touhuilu olemaan ihan kivaa. Nyt kun kotona on tuo vajaa 3-v taapero ja vauva, tää on ihan hauskaa vaihtelua työelämään ja on ihan kiva hoitaa lapsia ja kotia.
Nyt kahvia koneeseen. Lumista talvipäivää kaikille! =)
s ja e
Täällä alkaa olla rintatulehdus voitettu. Kuumetta ei enää ole ja rintakin on parempi. Tosin on vielä pahkurainen, kun tuntuu tiehyeet vielä olevan jotenkin tukossa, mutta punoitus on hävinnyt. Ei tarvinnut syödä antibioottia. Maito on kyllä tuosta kipeästä rinnasta loppunut melkein kokonaan, poika suuttuu vaan kun ei tule muutamaa imaisua enempää. Saa nyt nähdä milloin seuraava tulehdus iskee, tuo nännin haava kun ei mene kiinni ollenkaan.
Nukkumisesta. Nyt taas on mennyt paremmin, näyttää nuo rytmit muuttuvan koko ajan, mutta eilinen meni tähän tapaan:
7.50 heräsi
9.45-10.15 pikkutirsat
12.00-15.00 pitkät päikkärit
17.00-17.30 pikkutirsat
19.30-20.00 pikkutirsat
22.30 yöunille
Yöllä nukkuu mun vieressä, päivällä pitkät unet meidän sängyssä myös ja lyhyet unet omassa sängyssään tai sitterissä. Yöllä on syö n.2krt. Viime yönä söi 1.30 ja 5.00. Joskus menee eka unipätkä jopa 5h, mikä on tosi ihanaa.
Mä mietin myös tuota rotarokotusta, mutta päädyttiin siihen, että ei anneta sitä. Isommille lapsillekaan ei sitä vauvana ole annettu. Nyt vaan sitten toivotaan, ettei kyseinen tauti pieneen iske.
Myös minä kaipaisin yhteistä aikaa miehen kanssa. Sitä vaan ei koskaan ole, paitsi öisin, jos omista unista tingitään. Meillä ei oikeastaan ole ketään lapsenhoitajaa. Anoppi asuu kaukana ja käy harvoin, omat vanhempani lähempänä, mutta he käyvät vielä harvemmin. Mun lukioikäinen sisko vahtii maksusta joskus lapsia, mutta vauvaa ei vielä halua ottaa vastuulleen. Enkä imetyksen takia vois jättääkään paria tuntia kauemmaksi. Pullosta kun poitsu ei huoli maitoa.
Jaahas, esikoinen tulee kohta eskarista nälkäisenä, välipalan laittoon siis.
Nezzie ja pennut
Galluppiin sen verran, että meillä on alusta asti neiti nukkunut omassa sängyssään. Ensimmäiset pari kuukautta äitiyskopassa, joka oli laitettu pinnikseen ja sen jälkeen kun kävi ahtaaksi, niin normaalisti pinniksessä. Ja hyvin on kyllä alkanut nukkumaan, välillä mietityttää että kuinkahan kauan tätä lystiä kestää... Eli alkaa nukkumaan 23 aikoihin ja posottaa ilman yhtäkään heräämistä aamulla 8 asti. Sen jälkeen syödään ja sitten tunnin, parin päästä nukahdetaan uusille unille, joita jatkuu 12-13 asti. Sen jälkeen ei nuku kuin satunnaisia 30 min. tirsoja milloin missäkin, usein nukahtaa sitteriin tai lelumatolle. Tätä on nyt jatkunut reilun kuukauden ja äiti on kyllä mielissään :) Toivottavasti yöunet pysyisikin tuollaisina, mutta peruspessimistinä pelkään että ei mahda jatkua ikuisuuksia näin.
Pullo/rintaruokinta-asiaan sellainen kommentti, että meillä tyttö on alusta asti saanut molempia eikä ole ole mitenkään asiasta hämmentynyt. On vaan sitten joutunut itse pumppailemaan syöttöjen välissä, että maidon tulo on jatkunut.
Minäkin vähän epäilen, että meidän tytöllä pukkaa hammasta tuohon eteen. Ihan tuntuu siltä kun sormella kokeilee, mutta jotenkin on vaikea uskoa, kun ikää on vasta tuo reilut 3,5 kk. No, jää nähtäväksi!
Ihana kun ulkona on aurinkoinen pakkassää! Käytiin parin tunnin lenkillä ja nyt neiti nukkuu vielä ulkosalla. Pitäisi varmaan alkaa herätteleen syömispuuhiin. Mukavaa keskiviikkoa kaikille tasapuolisesti!
EE
Täällä istumme esikon kanssa pyöräilykypärät päässä. Neiti löysi ne kaapista ja vaati ne molemmille päähän. Nyt hän istuu tuolla katsomassa Tikrua ja minä yritin äsken vaivihkaa ottaa kypäräni pois, mutta heti tuli käsky " Äiti Kypärä!" . :D Täällä eletään turvallista elämää... ;)
Näyttäisi siltä että vauva on palannut ruotuun ja nukkuu taas hyvin. Ihanaa! Tänään on jo nukkunut yhdet pitkät päikyt ja nukahti ihan itse sänkyynsä äsken kun vaan tutin laitoin suuhun ja Muun&Bään molemmin puolin. Loistavaa!
LUOMISTA piti vielä sanomani, että juuri niitä pieniä tuli paljon esikon aikana, osa niistä sitten katosi raskauden jälkeen ja osa ei. Jotkut niistä jotka jäi kasvoivat sitten vielä tämän raskauden aikana, ja lisääkin tietysti tuli. Nyt odottelen mitkä niistä lähtevät itsestään ja ajan kanssa käyn niitä poistattamassa jos jää johonkin ikäviin paikkoihin.
Vein eilen meidän pienimmät vauvanvaatteet UFFin laatikkoon. Johan oli tiukka paikka, sillä heti yöllä näin unta että tein positiivisen raskaustestin! Olin ihan paniikissa että ei hemmetti, en millään jaksa kolmatta näin pienillä ikäeroilla, mutta kun en aborttiakaan pysty tekemään..! Onneksi oli vaan unta, kyllä helpotti herätä!
Tällaiset kuulumiset tällä kertaa. Nyt äkkiä selättämään pyykkivuorta!
Pikaisesti viestiä meiltäpäin:-)
Oliko se Joachim joka mietti maidon riittävyyttä kun vauva koko ajan tississä tällä hetkellä? Mulla on jostain syystä mielikuva, että just 3-4 kk iässä otetaan tiheämmän imun kausilla lisää maitoa tilaukseen. Muistanko väärin, muistaako muut imettäjät?
FAMI: tuli vain mieleeni noista punaisista kuivista läikistä, kylpeekö teidän pikkuinen usein? Voisiko johtua siitä? (Talvikaudella vesi kuivattaa vauvan herkkää ihoa)Toivotaan ettei ole allergiaa!
Nezzie: sympatiat täältä rintatulehdukseen! Mulla on ollut kakkosen kanssa ja nyt kolmosen kanssa muutaman kerran, jopa niin että menee kuumehorkkaan. Mulla on auttanut lämpöhaude, rinnan hierominen nänniä kohti rivakasti jollain aavistuksen karhealla, esim froteepyyhkeellä, samaan aikaan pumppaa rintapumpulla, ja sit vauvalle tarjoan sitä kipeetä rintaa vesi silmissä aina ekaksi, koetan samalla maitoharsolla hieroa kun vauva imee. Ja noi mun lämpimät rintaläpyskät, ne merinovillaiset, on auttaneet kanssa kun rinnat pysyy lämpiminä. Sellaisen olen nyt itse huomannut, että jos käytän imetysliivejä öisinkin (ennen nimittäin käytin kun pakko oli olla liivinsuojatkin, muuten olis joka syötöllä kastunut itsekin kokonaan), rintatulehdus alkaa helpommin. Nyt olen nukkunut boobin imetyspaidassa, ja laittanut rintoja vasten vain ne merinovilla-liivinsuojat, ilman imetysliivejä. Ja heti kun tuntuu vähänkin siltä, että alkaa joku tiehyt tukkeutua kipeän tuntuisesti, otan sen maitoharson tai froteepyyhkeen ja hieron rinnan rivakasti pyörivillä liikkeillä erityisesti sen kipeän kohdan, ja imetän sillä vauvan tai tyhjennän pumpulla kaikki mitä irti lähtee. TSEMPPIÄ ISOSTI! Ei oo imettäminen helppoa ei..
Meillä on pinnis " sivuvaununa" mun sängynlaidassa kiinni, ja vauva nukkuu yönsä pinniksessä syöttöjä lukuunottamatta. Jos nukahdan syötöllä, neiti jää kyllä mn kylkeen nukkumaan. Meitä löytyy sängystä monesti aamulla koko perhe, kun isommatkin ovat hipsineet jossain vaiheessa viereen...
Nyt kotipuuhiin.
terkuin DorisDay ja Fanny vajaa 3kk
Käytiin tänään neuvolassa. Vauvalla kasvanutseuraavasti: pituus 63cm, paino 7665g ja py 43,3cm jonka vuoksi mennään py:n kasvun kontrolliin kahden viikon kuluttua uudelleen. Apuaa!!! Harmittaa, että mitenkähän pään kasvu jatkuu...toivottavasti ei noin kovasti enää. Pongahti käyrällä ylöspäin. Sai myös yhdistelmärokotteen ja rotavirus-rokotteen tehosteen. Toivottavasti ei tule mitään niistä. Neuvolasta kun lähdettiin, oli silloin ärtynyt. Nyt nukkuu kylläkin.
Onko teillä kellään kokemusta pään ympäryksen kasvusta liian nopeasti? tms.? minua harmittaa jos se tarkoittaa jotain vakavampaa.
Anni täyttää huomenna kolme kuukautta. Ei vielä katsele käsiään, mutta vie suuhun ja imeksii niitä. Seurailee innokkaasti siskojensa leikkejä. hymyilee paljon ja kujertelee.
Nukkuu aamupäivällä ja päivällä pitkiä unia. Iltapäivällä on valveilla pitemmän jakson ja ihan myöhään illalla. Menee nukkumaan yleensä joko klo 23 tai 24. Herää syömään tissiä n. klo 5 ensimmäisen kerran.
On ollut tyytyväinen lapsi tähän asti kun vain ruokaa vaan saa. Välillä syö tiheämmin ja välillä harvemmin. Yksikään päivä ei ole samanlainen. Nyt vaan jännittää tuleeko mitä tuosta rokotteesta.
Nyt syömään ja ulos vielä, hyvää illan jatkoa kaikille.
Miranneli
Tässä vielä hetken olin koneella ja tuosta PY:n kasvusta, kuule miten sattuikin! Meidän Fannyn py:n kasvua seurattiin tuossa aikaisemmin, kun lähti kasvamaan suht nopeasti. Ekassa neuvolalääkärissä lekuri laittoi huomautuksenkin, että mikäli seuraavalla neuvolakäynnillä kasvu on yhtä nopeaa niin sitten kontrolliin, mutta hän oli sitä mieltä, että hätää ei kuitenkaan ole. Kertoi, että JOS olisi hätää, aukile olisi pinkeä ja pullottaisi ulospäin, ja vauvan silmät joko karsastaisivat poikkeuksellisesti, tai olisivat kuulemma nk.laskevan auringon asennossa, niistä näkyisi vain puolet........................................ Eli tuskinpa on mitään kovin suurta hätää.
Onko teillä edelleen sama neuvolatäti joka pelotteli sut silloin aikaisemmin? Vai oliko edellisellä kerralla ja nyt eri mittaajat? Minusta eri th:t mittaavat pään ympäryksen hiukan eri kohdista, toiset selvästi siitä kohdasta mistä hatun koko mitattaisiin (otsa-alatakaraivo hiukan viistosti), toiset ylempää otsa-ylätakaraivo-akselilla. En tiedä mikä on oikea kohta, ehkä joku muu osaa sanoa... Mutta mäkin jo vähän hätäilin noita kontrolleja, vaikkei niitä sitten tullutkaan, ja nauroin jo lääkärillekin, että en nyt ihan hänen puheistaan ala kirkua, kun mulla on terve ja iloinen vauva, eikä hän ole eka lapsi. (Jos olisi ollut eka vauva, niin olisin varmasti alkanut huutaa hysteerisesti ja soittanut heti erikoislääkärin ajan)
Tsemppiä sulle, älä hätäile turhia!
Vähän on lunta maassa ja heti paljon valoisamman oloista.
Me oltiin tänää vauvakerhossa ja siellä kuvattiin YLE:n uutisiin. Ja tietenkin oli just se kulahtanein pusero päällä eikä jakkupuku niin kuin muina päivinä täällä kotosalla...=D
Juttua tehtiin kuntavertailuista koskien vauva-/lapsiperheiden tuki ym. asioita. Josta mieleeni tulikin..
Meillä kun asuinpaikka hieman hakusessa niin tuli mieleen että onko kotihoidontuessa tai muissa lapsiin kohdistuvissa tuissa jotain eroja Helsingin ja Espoon välillä. MM. SUHNI: etkös asustele Hgin rajojen sisäpuolella ja " omista" kaksi pikkuruista, jotka molemmat kotona? Tuleeko esikoisesta mitään sisaruslisää tai mitään tukea ylipäänsä? Ihan uteliaisuudesta kyselen, kiitti jos viitsit vastailla..
Ja tuohon UFF:iin pakko kommentoida. Minäkin vein pojan pieniä vaatteita haikein mielin laatikkoon uudenvuodenaattona ja sitten saatiin ikkunasta ihailla kun 2 isoa paloautoa tuli hitsaamaan laatikon rikki ja sammuttamaan palavaa UFF:ia oikein urakalla. Olivat pojankollit jotain räjähteitä sinne ujuttaneet..Ja meikä kiroaa vaan ihan hysteerisenä että " voi ei, siellä meni meidän poikakullan vaatteet..." heh, noloa ajatella vaan noin mutta tuntui ihan pahalta!!!=(
Nukkumispaikkagalluppiin en paljoa kommentoi. Meillä kun edelleen nukutaan vaikka jääkaapin päällä tai iskän povarissa. Oikeasti! Sen verran hankala tapaus nukuttaa että kunhan nukkuu niin hyvä, ja ei todella herätellä jotta voisi siirtää omaan paikkaan...=) Tämä siis koskee vain päikkäreitä. Yöunet meillä siis minun kainalossa mutta muuten todella kivasti. Syö klo 21-09 välillä n. 3 krt mutta nukahtaa saman tien ja aamulla kumpikaan ei oikein muista heräilleensäkään. Sanokoon pedagogit ym. ihan mitä lystää mutta meillä perhepeti pelittää ihan loistavasti ja minäkin olen sitten vähemmän natsi päivisin kun saa nukkua, aah!
Oltiin synnytyksen jälkeisessä fysioryhmässä ja olipas taas ihan mitäänsanomatonta. 2 tuntia oli varattu aikaa ja pääpointti (45 min ajasta!!) hoettiin että " niitä pimpparellalihaksia pittäis reenailla" Juupa juu, pittäis pittäis mutta aika hiljasta ollut sillä rintamalla! =D Kuinkas muut, tahkoatteko lantionpohjajumppaa joka päivä vähintään kolmesti, mikä kuulemma suositus...
Nonnii, nyt päättyi herran tirsat. Ensi kertaan!
Mekin käytiin 3kk neuvolassa, jossa neuvolatäti suositteli että pitäisi pikku hiljaa aloittaa kiinteitä.
Miksi pitäisi?? En oikeen ymmärtänyt, kun mielestäni kiinteät aloitetaan vasta 4kk iässä, ja sekin on yksilöllistä ja voi aloittaa vasta 6kk iässä, jos haluaa.
Vai ymmärsinkö nyt ihan väärin??
Imetys meni meillä ihan päin...sanonko mitä. Neuvolasta tuli niin mahtavat ohjeet että pitäisi antaa myös korviketta pullosta.
En nyt tiedä oliko se nyt siitä vai mistä johtui, mutta kun vauva kerran oli pulloon tykästynyt, niin eipä rinta enää kelvannut.
Toisaalta taas, ei vauva ollut koskaan kovin innokas rinnasta syöjä, kauheaa tappelua ja vääntämistä se oli alusta asti.
Haikein mielin sitten lopetin imetyksen.
Joo, sama th on joka pelotteli silloin, ei oo vaihtunut mittaaja. Mutta kiitos sulle tuosta jutustasi. Huojentavaa on kuitenkin se, että lapsi on ihan tyytyväisen oloinen ja aukile on enemmänkin hieman kuopalla kuin pullottaisi. Ja silmätkin on ihan normaalit. Niistä neljänsistä tisseistäkään ei ole jälkeäkään..(hih!) Alkaa kyllä jo tuo tissi-juttu huvittamaan. Ei silloin huvittanut, tuli tarkkailtua, että missähän ne on.
Eilen vauva ei kakkinut koko päivänä. Yöllä teki mega-kakat niskaan asti. Söi lähes tulkoon koko yön ja nyt aamupäivän. Nytkö se alkoi taas yksi tiheän syönnin kausi. Jännää vaan, että meidän vauva ei kovin herkästä itke, äheltää ja lussuttaa äänekkäästi käsiään jos tahtoo maitoa.
Tänään meinasin lähtee shoppailemaan, saa nähdä mitenkä se onnistuu tai että mitenkähän kotona pärjätään sillä aikaa.
Asiasta kukkaruukkuun....Anni sai kaksi rokotetta eilen, varauduin jo kuumeen nousuun yms. onneksi ei tullut mitään oireita. Ekasta rota-rokotteesta meni väsyneeksi.
Tällaista täällä, kiitos DorisDay pelasit päiväni!
Miranneli ja isopää Anni
Johan täällä on hiljaista...=(
Sen sijaan kotona ei ole hiljaista kun meidän poika taas taistelee raivokkaasti unta vastaan. Tiedän että se kuuluu nukahtamisprosessiin meillä AINA mutta silti tuntuu niin pahalta itsestä, vaikkei se kestäisi 5 minuuttia pidempää.
Meillä myös kierähdellään puolelta toiselle eli saa olla tarkkana kun laittaa parisängylle nukkumaan.
EI kyllä tuo huuto on nyt niin kimeää että pakko rauhoitella taas pikkusta....
Kirjoitelkaahan kuulumisia!
Sielläpä vasta onkin ihana lumimyrsky! Oltiin lasten kanssa pihalla ennenkuin lähtivät just muskariin. Mun oli tarkoitus lähteä viemään heitä ja tavata joskus muitakin ihmisiä kodin ulkopuolella, mutta " kas kummaa" pikkuneiti ei nukkunutkaan vaunuissaan kuin tunnin ja heräsi just kun oltiin vaihtamassa vaatteita, joten mies lähti ja minä jäin tarjoamaan tissiä. Ja nyt nukkuu siis rinta suussaan. Hei hän HYMYILEE tissi suussa unissaan par' aikaa!!
Miranneli: Anni on sitten kovin samanlainen kuin Fanny ;-) enkä tarkoita vaan tuota päänympärystä, vaan meillä kans imetään käsiä ja ähelletään kiltisti kun tarvitsee jotain. JOS huutaa niin sitten onkin jo joku tosi pahasti pielessä!
Sunshine: meidän tuo nyt 3-v poika edelleen taistelee nukkumista vastaan samalla tavalla kuin pikkuvauvana. Ihan kuin hänestä tuntuisi että nukkuessa jää jotain kiinnostavaa paitsi, unikuvista viis. Että tsemppiä sulle, tuollaisen esikoisvauvan jälkeen pärjäät muissakin elämän pikku haasteissa takuuvarmasti, samoin haastavien ihmisten...
t. DorisDay
Kyllä mäkin olisin itkenyt monta viikkoa jos olis käynyt samoin niiden vauvanvaatteiden kanssa! Herranjestas mulle tuli jo ihan surullinen olo sun puolesta!!
Siitäpä seuraavaa galluppia: oletteko säästelleet joitain vauvanne vaatteita ja tarvikkeita tai leluja muunkin syyn takia kuin seuraavalle lapselle? Esim muistoksi lapsuudesta? Mun äiti on säästänyt mun vanhan keltaisen nallekuvallisen soittorasian vuodelta -71, joitain potkupukuja ja neuletakkeja, nalleja jne. Samoin mun miehen äiti. Ne on meillä tallessa. Samoin meistä molemmista on aikoinaan täytetty sellainen Kulta-aika lapsuuden -kirja, joka on vanhaan tyyliin kuvitettu ja sinne laitetaan kaikkea kehityksestä ym. Niitä kirjoja saa edelleen samassa kuosissa kirjakaupoista, ja olen meidän kolmikolle täyttänyt aika tarkkaan jokaiselle omia. Joitain tykättyjä ja suloisia vaatteita olen säästänyt, samoin jokaisella meidän lapsella on pinniksessä ollut oma soittorasia soittelemassa brahmsia, ja ovat heidän vauvamuistonsa..
Mulla on päivät sekaisin. Hirveen hankalaa, kun pitäisi muistaa mihin kerhoon tänään piti suunnistaa... ;) Mutta on ollut niin mukavaa pari päivää, vähän kuin lomafiiliksissä täällä hääräilen (vaikka siis ihan normaalia arkea ollaan painettu). Mikähän lie hyvä hormoniviikko meneillään, eiköhän tämä taas tuskaksi muutu... ;)
SUNSHINE kyseli niistä kotihoidontuista. Helsingissä ne on musta ihan hyvät, saa tosiaan kaupunkilisää ja siitä vanhemmastakin lapsesta tulee joku " bonus" (en tiiä tarkkaan kun esikko on hoidossa enkä siis saa tuota bonusta, mutta olisko ollut 70e). Tossa katoin että olen saanut yhdestä lapsesta kotihoidontukea himpan päälle 400e. Minä kun olen aina kaikessa minimituen saaja, niin tuo on noin 100e enempi kuin äippälomalla saan, ja innolla nytkin oottelen että pääsen taas hoitovapaalle! ;)
MIRANNELI: mun esikoisen pään kasvua seurailtiin myös aikoinaan, mutta ei siinä mitään ihmeellistä sitten ollut. Taisi hänkin hypätä käyrältä toiselle, mutta ei tullut vesipäätä siitäkään lapsesta... :P Muutoinkin tuntuu että mitä enempi noita neuvola-juttuja kuulee, sen vähempi jaksaa stressata kun ne haluavat lasta tarkkailla. Hyvä kun ovat tarkkoja, mutta kaveripiirissä joka toinen lapsi on ollut tarkkailussa jonkun jutun takia ja vain yhdellä on jouduttu tekemään jotain toimenpiteitä (vauvan löysät lonkat lastoitettiin muutamaksi viikoksi ja johan parani).
Tänään juuri mietin tuota, kuinka ekan lapsen kohdalla kaikki on niin suurta, ihmeellistä, vakavaa ja pelottavaakin. Elämänmuutos on niin valtava ja kun kokemusta ei usein ole ollenkaan niin johan on hankalaa. Nyt tämän toisen kohdalla olen osannut nauttia vauvastakin ihan eri tavalla, vaikken ollenkaan kokenut pingottavani ekankaan lapsen kanssa ja hänestäkin toki nautin. Jotenkin oleminen on nyt vaan helpompaa. Eikä ole tylsää vauvan kanssa kun on toi esikko viihdyttämässä meitä. ;) Tuli vaan mieleeni kun tuolla lumipyryssä vaellettiin päiväkodista kotiin...
En muista olenko täällä kirjoitellut aiheesta, mutta olen kovasti miettinyt miten seuraavan vuoden viettäisin. Tänään päätin (jälleen tuolla myräkässä kävellessäni) että olen kotona ainakin vuoden loppuun, ehkä jopa pidempään. Jos mahdollista, aloitan syksyllä opiskelun avoimessa yliopistossa (jos siellä tarjotaan jotain mitä haluan lukea), ja jos se ei ole mahdollista niin lopetan koulutuksesta stressaamisen. Ja alan katsella töitä vähän (=paljon) laajemmalla skaalalla sitten kun haluan töihin palata. Kuka sanoo että on tehtävä vaan opettajan hommia, minulla kun on hienot maisterin paperit ja hinkua tehdä vaikka mitä!
Kyllä helpotti (ainakin hetkeksi) kun sain tuon päätöksen tehtyä. Seuraavaksi pitää miettiä miten ton esikon päivähoidon kanssa tehdään. Kevään saa ainakin olla vielä tarhassa (mun pitäisi tehdä se viimeinen tentti kesäkuussa), mutta sen jälkeen voisin hoitaa tyttöjä kotona ainakin kesän. Mietin vaan, voiko tarhapaikan pistää jäähylle, eli saako paikan takaisin kun tarvis sitten puolen vuoden kuluttua takaisin..? Heh, teitä varmaan ihan sikana kiinnostaa mun pitkän tähtäimen suunnitelmat, mutta jollekinhan mun pitää saada nää kertoa kun olen näin innoissani... ;)
Nyt syömään, esikko on kattonut Myyrää nyt vähintäänkin tarpeeksi!
Kirjoitinkin jo päivällä mutta teksti jäi roikkumaan (jostain kumman syystä) niin se sitten katosi jonnekin bittiavaruuteen.
Täällä imetään edelleen ahkeraan yöt (!!!) ja päivät. Maitoa kyllä riittää, siitä en ole huolissaan mutta kun se ei pidä nälkää kun hetken. Tänään lypsin satsin huomista omaa aikaa varten, pääsen käymään hammaslääkärillä =).
Neuvolassa suositeltiin kiinteiden aloitusta neljäkuisena. Esikon aikaan, kolme vuotta sitten suositeltiin sitä puolta vuotta. Taitavat suositukset muuttua vuosittain. Äitini sanoi että sain itse kaksikuisena lihalientä ja kolmekuisena aloitettiin raasteilla. Ja ihan kelpo minusta on tullut, kai.
Kotona olosta, töihiin paluusta... Itse ajattelin nyt nauttia lapsista (ja lapset kotona olosta) mahdollisimman pitkään. Tämä on meidän vimppa vauva ja ehdin olla lopun ikääni sitten töissä. Tosin on ollut hermot aika riekaleina uhmiksen ja koliikin kanssa mutta onneksi on muutama hyvä mammakaveri joille voi tarvittaessa (lue päivittäin) purkautua.
Esikoisen vaatteet lainasin aikoinaan pikkuserkulle ja sain ne kyllä takaisin. Uutta ollaan saatu lahjaksi ja itsekin olen ostellut. Vauvojen vaatteet ovat niin ihania! Huomaan että tykkään pukea poikia esim. samanlaisiin/tapaisiin paitoihin jne.
Nyt mies jo huhuilee. Tarvii mennä hoitamaan iltatoimia.
-J
....pienimies sammui ekaa kertaa itekseen yöunille omaan pinnikseen!! En toki vielä vetäise lippua salkoon juhlan kunniaksi, mutta....IHANAA!! On edes vähän aikaa hengähtää, ennen kuin on itsekin pötkähdettävä.
Meillä olikin tänään aikamoinen päivä...Käytiin neuvolalääkärillä, kun kasvu siis nyt 3kk neuvolassa oli notkahtanut ja vatsavaivaa on enemmän kuin tarpeeksi. No sieltä sitten passitettiin labraan verikokeisiin ja kunv ihdoin päästiin kotiin, niin lunta tulikin jo taivaan täydeltä...Eli ilta on vierähtänyt enempi ja vähempi lumihommissa=)
Jesseltä katottiin vilja- ja maitovasta-aineet ja lisäksi ulosteviljely. Viikon päästä saadaan tuloksia. Mun pitäisi olla maidottomalla dieetillä ja jäppiselle pitäis hakea maitohappobakteereita apteekista(ei Rela tippoja...) Että ehkä tämä elämä voittaa täälläkin....
Herralla oli mittaa siis 5400g ja 60cm. Ja painoa oli tullut nippa nappa 300g/6vk...Niinpä nyt siis jonkin verran olen antanut korviketta lisäksi pullosta, ettei reppana nyt ainakaan nälkää kitise!=/
Nyt en taas yhtään muista mistä on ollut puhetta....Pailailen vaikka huomenissa paremmalla muistilla varustettuna!!
Kiiuli&Jesse(huomenna 3kk!)
Tänään meillä nukuttiin - ihanaa! Kahdet parin tunnin päikyt, lähes normaalisti. No okei, työntelin vaunuissa nuo molemmat pätkät, olisi kyllä heräillyt ilman hytkytystä... Mutta nukkui kuitenkin, sehän se on tärkeintä.
Yö oli kyllä meilläkin ihan p*****stä, alkoi hyvällä pidemmällä pätkällä mutta aamuyö käkistiin ihan samoin kuin Sannalla, ja lopuksi väännettiin vielä se jokaöinen niskapaska. Arhg! Mikä siinä on ettei voi kakata päivällä noita suurempia kakkoja??? Ja mies on niin jäärä, että laittaa joka ilta tytölle kertiksen vaikka se falskaa 100% todennäköisyydellä kun taas kestovaippa falskaa vain 50% tod.näk...
G: Meidän neiti nukkuu yönsä pinniksessä mun vieressä pehmolelujensa (Muu ja Bää) välissä. Päikyt tuntuvat onnistuvan parhaiten vaunujen kopassa. Aina pitäisi saada haudata kasvot johonkin pehmeään, ilman ei uni tule...
TINTTIkö se oli jolle neuvolan täti oli neuvonut antamaan lusikalla korviketta. Nyt on täti tainnut keksiä mokoman päästään, älytön idea! Kyllä lapsi osaa juoda pullosta JA rinnasta, eikä ne ainakaan niin surkeloita ole että unohtaisivat miten rinnasta juodaan (siis jos rintaakin samalla saavat)! Tämä on taas näitä " ei se sitten osaa syödä rintaa jos tutin annat" -juttuja, todistetusti ihan tuulesta revästyä! Se on sitten eri juttu miten käy maidontuotantosi jos alat antaa korviketta, mutta jos tuntuu että lapsi on nälässä niin vaihtoehdot taitavat olla vähissä...
Muutenkin kannattaa neuvolassa välillä päästää ne " hyvät" ohjeet karkaamaan toisesta korvasta. Esikon kanssa olin välillä ihan paiseessa kun uskoin kaiken mitä sanottiin... Sitten opin vaan nyökyttelemään siellä " tottakai lapseni syö 5 kertaa päivässä joista 2 puuroa, luonnollisesti" , " tietenkin meillä käytetään kenkiä sisälläkin" . Neuvot ja ohjeet vaihtelee niin paljon neuvolantädin mukaan, ettei niitä kannata minään suurina totuuksina ottaa.
HAMPAISTAkin joku jo kirjoitteli. Huomasin tänään kauhukseni että jokin valkoinen siellä jo pilkistelee ikenestä - mutta kulmahampaan kohdalla! Lapseni on mutantti, mahdollisesti vampyyri! ;) Enpä todella ihan vielä niitä hampaita kaipaisi, mitään kiirettä kiinteidenkään kanssa ei ole... Snif, mun vauvasta tulee iso...
RIZA oli kyllästynyt vauvanhoitoon. Tuttu tunne esikon vauva-ajalta, olisin lähtenyt riemusta kiljuen töihin ihan koska vaan... Eilen sitten tajusin että olen alkanut viihtymään kotona, eikä töihin meno syksyllä houkuta yhtään. Kaksi vuotta siinä meni, mutta nyt olen onnistunut kehittämään niin paljon tekemistä ja haasteita kotielämäänkin että voisin hyvinkin kuvitella olevani pidempäänkin kotosalla!
Jahas. Nukkumaan! Yön sirkus odottaa jälleen...