Kaveri vaatii korvaamaan lapsensa suksen - kohtuullistako?
Lainasimme kaverin lapsen suksia. Kyseessä 4-vuotiaat lapset molemmilla. Pyysin ja sain siis kaverin lapsen sukset päiväksi lainaan. Sukset ovat sellaiset, joihin kiinnitetään remmeihin kengät. Lapseni on vähän raisumpi ja hän sai remutessaan rikki toisen sukset kantaosan kiinnitysmekanismin (sellainen muovinen juttu).
Kaverini pyytää nyt, että hommaamme uuden mekanismin tilalle, sillä suksella ei voi hiihtää. Minusta hän on kohtuuton, sillä hän otti lainatessaan sen riskin, että sukset saattavat rikkoontua.
Kommentit (26)
Vähänkö on junttimaista kun ajattelet noin. Meillä menisi ainakin ystävyys poikki.
Mikä kysymys, varmaan on sitten parempi että kaikki ympärilläsi tiedostavat riskin eivätkä enää lainaa sinulle mitään.
TOTTAKAI kaverisi on idiootti kun tuollaista vaatii.... Sinuna vaatisin vahingonkorvausta menetetystä hiihtoajasta rikkoutuneen suksen takia!
kaksi kertaa olen lainannut vaatteita huonoin seurauksin. en myöskään itse lainaa keltäkään mitään, koska en halua korvata vanhaa ja käytettyä tavaraa.
jos rikot jokun auton niin etkö korvaisi sitä koska kaveri lainatessaan tietää että voi mennä rikki.
oletpa tyhmä.
ne maksakaan kuin 20-30 euroa uutenakaan.
olisin joko korjannut tai ostanut uudet tilalle. Tuollaiset sukset eivät kuitenkaan järin kalliita ole.
Eikö se ole päivänselvää, että korvaat.
korjata aiheuttamansa vahinko tai korvata riittävällä summalla (kysy kaverilta) aiheuttamansa vahinko tai hankkia uusi ehjä tavara tilalle.
Ei ole lainatun tavaran omistajan vastuulla se, jos tavara menee lainaajalla rikki, vaan ehdottomasti SINÄ lainaajana otat vastuun, jos lainaamasi tavara menee rikki.
Ja olisi kuulunut tarjoutua ihan oma-aloitteisesti korvaamaan, eikä odottaa ystävän vaatimusta!
Enpä taida uskaltaa lainata enää mitään kellekään, jos on tollanen riski olemassa, että lainatavara menee rikki eikä sitä korvata!
Sinä rikoit jonkun kaverin tavaran, jonka tämä hyvää hyvyyttään sinulle lainasi ja te menitte sen rikkomaan!! Ja sitten et aio korvata!
Helvetti, sulle en lainais kyllä ihan mitään!
....jos jotain lainaa niin se palautetaan samassa kunnossa kuin oli jos ei jopa parempana!! Tämänhän pitäisi olla jokaiselle itsestäänselvyys!
Eli hommaat uudet sukset jos et saa rikkimenneitä KUNNOLLA korjattua!
Kyllä jokainen lainatessa tajuaa että ottaa riskin. Mutta onko noin pahveja ihmisiä vielä ettei etes tiedä mikä kuuluu hyviin tapoihin ja mikä ei. En sitte yhtää ymmärrä ap:n ajatuksen juoksua!
Samaa mieltä olen kuin joku aikasemminkin jo vastasi, että sukset olisi tullut korjata tai ostaa uudet ennen kuin etes meni palauttaan!
Mä monesti jo valmiiksi sovin ystävien kanssa että jos rikon heiltä lainaaman vaatteen tai tavaran niin korvaan sen. Sunki kannattaa tästä lähin jo valmiiks lainatessa sanoa että et korvaa mitään jos särkyy!! Että se joka lainaa ottaa vastuun. Siis se kuuluu mielestäni hyviin tapoihin jos ei ole aikomusta korvata!
Ei ehjiä lainattuja tavaroita palauteta rikkinäisinä. Ja sun lapseshan se on suksen rikkonut!
Itselläni on kaveri jolle en laina enää mitään. Ensinnäkin on huono palauttamaan mitään takaisin, aina sai olla kyselemässä niitä takaisin, ja sitten kun ne vihdoin sain, ne oli usein huonossa kunnossa tai rikki. Ei esim. ole kiva jos olen ostanut kalliin kirjan, ja siitä sitten puuttuu sivuja tai se on ihan lääpitty ja tahrattu likaiseksi.
Saako teidät oikeasti näin huono provo liikkeelle, eikö teillä ole lukijoina mitään kritiikkiä?
Meiltä lainasivat pölynimurin kun oma meni rikki. No sanoin, että meillä on ylimääräinen imuri, jolla me pääasiassa imuroidaan autoja ja varastoja, mutta ihan hyvässä kunnossa se on.
Sanoin että siinä ei ole pölypussia, mutta lupasi käydä ostamassa niitä ja otti imurin lainaan.
No muutaman pyynnön jälkeen sain sen takasi ja tää sankari oli imuroinut ilman pussia, koko kone ihan sökönä :-(
Huomautin kyllä asiasta mutta eipä tuo ole suostunut asiaa korjaamaan. Ainoastaan ei pidä enää yhteyttä.
Mikset pidä sitä hirviökakaraasi paremmassa järjestyksessä? Kyllä 4-vuotias jos ymmärtää ettei tavaroita saa pistää paskaksi.