***MAALISMASUT VK 47***
Ja tässä taas aloitusta uudelle viikolle! Iloista viikkoa!
Ja linkki edelliseen... [http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Kommentit (37)
Pakkanen huitelee nyt reilussa -10 asteessa ja lumikin satoi viime viikolla maahan.
Kauheasti olisi kaikkea hommaa. Muutettiin väliaikaiseen asuntoon, kun meillä ilmeni vesi/homevahinko. Siellä on nyt remontti käynnissä. Täällä sitten yritän pestä kaikkia mahdollisia tekstiilejä siitä homeenhajusta pois. Elämme jätesäkkien keskellä.
Työpaikkaa vaihdoin alkukuusta, ja nyt sitten aivan rahattomana. Edellinen paikka ei vieläkään ole maksaneet lomakorvauksia. Sitä odotellessa...
Raskaus on mennyt vanhan kaavan mukaan eli ei mitään ihmeellistä. Nyt on muistaakseni 24. viikko menossa. Neuvola seuraavan kerran joulukuun alussa. Sitten kai saa ne Kelan laput äitiyspäivärahaa ja pakkausta varten.
Aiemmat synnytkset menneet aikasta samallalailla. Sairaalaan tultaessa 8 cm auki ja vauvat syntyneet 1,5 h ja 30 min päästä sairaalaan pääsystä. Ensimmäisessä otin ilokaasua. Synnytykset kestäneet 12 h ja 4h 40 min.
Ultrassa sattui viimeksi olemaan sama kätilö, kuin nuorimman synnytyksessä. Käski lähtee aikaisemmin liikenteseen, ettei mies joudu kätilöksi. Tästä on sairaalaan matkaa 45 km, talvikelillä siihen menee reilu ½ tuntia. Nytkin ajattelin vetää samalla kaavalla= D Toivottavasti...
Emilii
Painoa oli tullut ihan tajuttomasti!!! Ja tarkoitan sitä oikeasti. Täti kyllä lohdutteli että sille ei voi nyt mitään kun ei tuon selän ja noiden supistusten takia voi kovin liikkua. Koska en varmasti syö enempää ku ennen...ainakaan omasta mielestäni...
Kaikki arvot olivat ok. Selän takia synnytystapa-arvioon rv 36 viimeistään. Ja oli sitä mieltä ettei ainakaan päivääkää yli lasketun ajan anneta mennä.
Laitoin sit heti menemään myös äitiysrahahakemuksen...tulisipa pakkaus pian! Joko on joku muuten sen saanut?
Olipas kiva tulla neuvolasta kotiin. Anoppi oli lapsenvahtina ja isosisko oli tullut imuroimaan ja leipomaan pullaa meille! Ihana tuore tuoksu tuli ovella vastaan! =) eli mua on tänään kyllä hemmoteltu!
Ei muuta kun viikonalkuja kaikille!
Äiti1983 Alma 23+6
Pakkaspitoiset terveiset pohjoisesta! Piti nyt alkaa ajankuluksi itekki tänne kirjoittamaan... Joka päivä käyn kyllä täällä lueskelemassa juttuja, mutta en ole tainnut itse aikaisemmin mitään kirjoittaa...
Ensimmäistä täällä odotellaan syntyväksi 1.3. Sairaslomalla olen ollut nyt kaksi viikkoa selän takia. Ajattelin nyt tämän sairasloman loputtua käydä yrittämässä työntekoa, katsoa, kestääkö selkä vaiko ei! Olen yrittänyt kävelylenkkejä, mutta monesti olen päässyt talon toiselle puolelle, kun on alkanut niin kipeästi supistella, että on pitänyt palata takaisin. Ei kiva.
Tänään saatiin äitiyspakkaus ja olin kyllä enemmän pettynyt, kuin tyytyväinen siihen... Onko tuon arvo oikeastikin yli 200€??? Siinä mielessä ihan hyvä, että otin tuon rahan sijasta, sillä tulevan vauvan vaatekaappi/ varustekaappi ammottaa vielä tyhjyyttään! Jostain kumman syystä en ole vieläkään innostunut ostelemaan tavaraa (onko outoa, kun kuitenkin esikoista odotellaan??) Tykkään kyllä hypistellä kaupoissa vauvanjuttuja, mutta toistaiseksi ne ovat jääneet hyllyyn; ajattelen, että "kyllä ne ehtii..." Pitäisi kyllä alkaa hankkimaan, mistä sitä tietää mille tuo selkä alkaa; jos parin kk:n päästä ei liikutakaan enää missään.. Vaunut ja kaukalo odottavat meitä lastentarvikeliikkeen varastossa, ne käytiin valitsemassa ja varaamassa miehen ansiosta jo n.1kk sitten. Pitää kai laittaa tuo mies hankkimaan niitä kuteitakin vauvalle, ku ei äippä meinaa osata... ;)
Terv. Sarppa ja masukki 25+2
Mistäs päin olet? Menetkö Kemiin vai Rovaniemelle synnyttämään?
Rovaniemellä asustellaan, elikkäs LKS kutsuu.. Mistä päin sinä? Ja koska teillä LA?
ja uusille tervetuloa,aina mukava kun pino kasvaa :) ja mukava huomata,et muitakin tääältä pohjoisesta,mie oon kanssa täältä Rovaniemeltä :) voi olla,et on muitakin mutta mun muisti pätkii tässä kohden (ja monessa muussa,heh) aikalailla...
Mullakin tuo selkä vihoittelee jälleen,viime viikko meni ok,ehdin jo neuvolassa kehaista et selkä tuntuu paremmalta... joopa joo... no,sairaslomaa saan aina sen 2vkoa eteenpäin ja sit taas tarkastus... Mulla kylläkin selkää enemmän vaikuttaa tuo kohdunkaulan tilanne!! Ja keskiviikkona menenkin äippäpolille jossa katsovat asiaa tarkemmin... Edellinen neuvolalääkäri ei oikein osannut sanoa mitä ja miten katsovat,niin onko täällä kellään kokemusta??
Edelleen pähkäilen myös sen pojan nimen kanssa :D voi että voi olla vaikeeta!! Mikään nimi ei ole sellainen joka kelpaisi meille molemmille... itse olen mieleiseni jo löytänyt (tai niin luulin) mutta mies saa sit perusteluillaan (hah,aika erikoisia niistä jotkut...) mutkin miettiin uudelleen ja toisinpäinkin sama :D
keyes 24+1
Onko muilla tuntunu että ei vaan jaksais olla töissä vaikka ei ookkaan mitään kummempia "vaivoja"? Minä oon tässä laskeskellu viikkoja äitiysloman alkuun ja niitä tuntuu vielä olevan... Meillä talon rakennushommat painaa päälle, et olis kyllä hommaa vaikka ei töissä käviskään (:
En oo minäkään vielä vaatteita vauvalle ostanu, vaikka esikoista ootellaan. On niin hankala ko ei oo aavistustakaan kumpi se on. Kyllähän niitä aika vähän semmosia vaatteita on, jotka passais kummallekki! Vaunut on liikkeessä oottamassa, ostin -08 vuoden mallin ko sai halvemmalla.
Vointeja kaikille(:
Toista kun odotellaan ja ikäeroa tulee pari vuotta niin mitään tavaroita ei oikeestaan tarvita. Vaikka olisi eri sukupuolta kuin esikko niin unisex-vaatteita on yllin kyllin ja esikonkaan tavarat ei ole erityisen tyttömäisiä. Niinpä mukaan on tarttunut ainoastaan huuto.netistä vauvan amme jaloilla (esikosta ajattelin että mitä sillä tekee, mutta huonossa asennossa lattialla olevassa ammeessa vauvan pitely oli tosi puuduttavaa kun toinen olisi kylpenyt vaikka kuinka). Toinen hoitotaso on myös varattuna kaverilta käytettynä kun nyt talossa on kaksi kerrosta niin saa sitten tasot molempiin. Vielä kun molemmat lapset ovat sitten suunnilleen samaan vuodenaikaan syntyneet, menee kaikki varusteet kooltaankin aika nappiin. Uusi auto tullaan tarvitsemaan viimeistään siinä vaiheessa kun vauva siirtyy pois kaukalosta eli vuoden päästä. Tosin jo ensi kesäksi olisi kiva saada kärry, johon mahtuu edes viikonlopun mökkikamat vaunuineen kaikkineen. Tai sitten meidän perhe reissaa aina peräkärryn kera :-)
Mistä te olette ostaneet äitiysvaatteita??? Hain viime viikonloppuna äitiysuimapukua ja urheiluliikkeissä ei ollut, ei H&M:n mama mallistossa talviaikaan ja Lindex ja KappAhl olivat yllätten lopettaneet koko äitiysmallistonsa. Ovatko ylihintaiset, "merkkimammavaatteita" myyvät lastentarvikeliikkeet tosiaan ainoa vaihtoehto? Huutiksessakaan ei ole oikeita kokoja!
Työt kutsuu,
äippä + JuusoJosefiina 22+5
Mä niin nautin tästä ihanasta talvisäästä. En kyllä ole mikään kylmän ystävä, mutta joulu on lähempänä, kun on lunta maassa. Eihän täällä Joensuussa kovinkaan paljon lunta tai pakkasta ole, mutta sen verran, että vähäsen kirkastuu tuo luonnon yleisilme.
Pakko oli eilen tehdä riisipuuroa ja rusinakiisseliä, ihan vain joulun takia ja kyllä ne maistuivat edelleen kuin joululta. Tuli niin ikävä kotiin äitin ja isin luokse. Perinteet kunniaan!
Mutta meillä oli eilen neuvola. Vauvalla kaikki oli hyvin syke oli 140-150 ja liikkui innokkaasti karkuun kuuntelulaitetta. Sf-mitta oli ihan keskikäyrällä, eli 18. Seuraava aika on sitten vähän ennen joulua ja sitten pitäisi käydä myös sokerirasituskokeessa. Kaikenlaista.
Hemoglobiini oli laskenut entisistä arvoista (137,127) alle 115 ja nyt pitäisi katsella missä välissä sitä maitoa juo ja minkä kanssa. Ehkä helpointa on mennä apteekkiin ja ostaa se rautapurkki. Ei pitäisi olla niin kovin hankalaa. Muuten aika vähän tulee syötyä erityisen paljon rautaa sisältäviä tuotteita. Sellaista perushuttua.
Paitsi eilen sain paistettuja muikkuja ja muusia. Nam! Ei ole olemassa todellakaan parempaa.
Liikkeistä sen verran, että nyt ne ovat alkaneet tuntua kunnolla meiläkin. Tunsin liikkeitä varmaan jo rv 19-20, mutta en mä tunnistanut niitä liikkeiksi. Viikonlopun aikana mieskin näki, kuinka vatsa nahka vain velloi vauvan potkujen voimasta. Ihanaa. Nyt mulla alkaa olla sellainen vauvakuume, että syntyisi jo pieni. Vakuutuksia olen alkanut katselemaan ja äitiysvaatteita huudan huuto.netistä. En oikein jaksa kaupoissa pyöriä, kun niinkuin aikaisemmin mainittiin, ei monessakaan kaupassa enää ole mammavaatteita. Se on kyllä suuri vääryys, mutta toisaalta, tuleepahan ostettua käytettyä ja kulutettua vähemmän.
Flunssakin on iskenyt, mutta nyt se tosiaan taitaa olla menossa ohi. Inhoittavaa olla sairaana kun ei voi itseään edes lääkitä kunnolla. Mutta toivottavasti tämä tästä. Sain viimeinkin kerrottua yhdelle pomoistani raskaudesta ja se otti asian ihan hyvin ja lupasi järkkäillä mun keikat sillälailla, ettei vauvalle koituisi niistä haittaa. Musta se on ihan hauskaa.
Mutta nyt on pakko rynnistää päivän toimiin. Ihanan lumista tiistaipäivää teille rakkaat mammat!
Terveisin
Kaisa_kissa ja Tiuhti 22+0
Minulla laskettu aika on 28.3.09. Mukava kuulla, että muitakin on täältä pohjoisesta!
Mulla olo on kohtuullinen. Hb oli vain 100 viimeksi kun kävin neuvolassa ja nyt on rautakuuri päällä. Sf mitta on mulla huimat 22 viikolla 20+6.....
Väsymys on valtaisaa mutta muuten olo on ihan "hyvä". Edellisessä raskaudessa vaivasivat liitoskivut niin etten liikkeelle päässyt mutta toistaiseksi kipuja ei ole ollut. Muutenki tämä raskaus on mennyt aika huomaamatta vaikka maha valtava onkin! Esikoinen ja työ pitävät huolen siitä etten omaa oloani ehdi paljon ajattelemaan. Vielä, kun mieskin on paljon viikkoja poissa kotoa on meno välillä aikamoista haipakkaa!!
Perjantaina minulla olisi rakenneultra johon mies ei valitettavasti pääse mukaan.. Vähän se jännittää vaikka mitään ihmeempää ei pitäisi olla.
Tieto lisää tuskaa sillä esikoista odotellessa en näistä "murheista" tiennyt mitään!!!
T: Milli rv 21+3
Sari1984; Itse olen tästä vähän alempaa Pohjoisesta, 72 km sieltä Rovaniemeltä etelän suuntaan. Eli synnyttämään suunistetaan sitten Kemiin. Vaikka meinaahan nuo, että Länsi-Pohjan synnäri sais sulkea, ja siirtää synnyttäjät sinne Rovaniemelle. Laskettuaika on 15. maaliskuuta ja kolmas lapsi tulossa.
Milli75; Minulla oli myös samoilla viikoilla sf-mitta 20,5 cm. Mikähän lie jättiläinen tulossa. Esikoisesta samoihin aikoihin ollut 16 cm.
Emilii
Rakenneultra oli viimeviikolla ja kaikki kunnossa. Samalla tarkistettiin alakerta noiden supisteluiden ja paineen tunteen takia. Kaikki kunnossa. Laittoivat kuitenkin hetkeksi sairaslomalle. Hyvä niin.
Aikaisemmat synnytykset kestäneet reilut 10 h vielä sairaalaan menon jälkeenkin. Ensimmäinen oli virhetarjonnassa ja synnytys pitkittyi sen takia. Molemmista olen saanut epiduraalin ja samaa olen miettinyt tällä tulevallakin. Sairaalaan on matkaa n. 1h.
Tuota vaakaa kun kauhulla aina tuijottelen. Nyt painon nousu pysähtynyt kolmeen kiloon. Alkujaan olen kyllä normaalipainoinen, mutta edellisistä raskauksista on tullut melkein 20kg. Nopeasti olen saanut laskemaan lähtölukemiin, mutta ei sitä enää olla niin nuoria ja painon alas saanti on aina vain hankalampaa.
Eipä täällä kummempaa.
Kaarna@laiva rv 22
Kylläpäs tosiaan tuulee, kotiinpäin polkiessa oli sivuvastainen ja aikas vaivalloista oli eteneminen.
Meillä oli rakenneultra puoltoista viikkoa sitten, kaikki oli hyvin eikä jäänyt sukupuolesta epäselvyyttä ;) Kovasti pikkuinen potkii, hauska kun ei enää pysty unohtamaan, että raskaana ollaan.
Viime viikolla uimahallin vaaka näytti, että on tullut viisi kiloa lisää lähtöpainoon. Saas nähdä mitä neuvolassa ensi viikolla sanotaan. Liikun kyllä päivittäin ja töissäkin olen koko päivän jalkojen päällä että kai se on ihan ok. Olisikohan joku kasvuspurtti vauvalla, kun viime viikkoins on pitkstä aikaa väsyttänyt ihan kamalasti. Eilen kävin hemoglobiinin tarkistuttamassa ja se oli täydeksi yllätykseksi 144. Mulla ei ikinä oo noin korkea ja senhän pitäisi laskea... Tänään koitin käydä ottamassa influenssarokotuksen, mutta työterveysasemalla oli käytäntönä ettei ne rokota raskaana olevia.
Hauskaa loppuviikkoa kaikille, toivottavasti tänne etelärannikollekin saadaan ensilumi/räntä
Jatta rv 21
joku kyseli. Mulla meni näin: klo 24 alkoi supistelemaan suht säännöllisesti. Joskus klo 3:30 lähdettiin sairaalaan, sairaalassa 4cm auki. Kipuja oli jo tässä vaiheessa, "ramppasin" edes takas, jolla sai hieman kipuhin lievitystä. Kivut yltyi ja pyysin epiduraalia. En ollut koskaan edes ajatellut, että se ei onnistuisi... No, anestesialääkäri yritti kolmella puudutuksella, joka kerta 3 kertaa, yli yhteensä 9kertaa!!! Ja aina 3 yrityksen jälkeen odotettiin ainakin 30min että auttoiko. No, ei auttanut yhtään! Mulla oli aika hassun näköinen selkä synnytyksen jälkeen, siinä oli nätisti alekkain 12 pientä veristä pistettä muutaman cm matkalla... Tuskasinta tosiaan oli, että juuri liikkuminen oli se joka olis mua auttanut, ja sitä en luonnollisesti saanut tehdä... Ja, sit se anestesialääkäri kehtas vielä syyttää mua kun ei onnistunut, en kuulemma kyyristänyt selkääni tarpeeksi. Onkohan itse yrittänyt kyyristää tunti tolkulla rv 39+ kovissa supistuskivuissa? Tottakai mä yritin niin hyvin kun pystyin, että nyt vaan saatais homma hoidettua. No, lopulta kätilö kutsui gynekologin kun ajatteli että laitetaan kohdunkaulapuudutus, klo 8. Olinkin 9,5cm auki, joten ei onnistunut. No, sain sit spinaalin, joka auttoi heti! Mikä tunne! No, ponnistustarvetta ei koskaan tullut, synnytin tunnotta, mutta sain vauvan ulos 30minuutissa, klo10. Kun vauva syntyi kuului rasahdus, kätilö ei osannut sanoa mikä se oli. Vuoto ei sit tyrehtynyt millään, jatkuvasti ku mahaa painettiin pulputti ulos hyytymiä. Jouduin lopulta hyvin kiireelliseen kaavintaan. Muutaman pvän päästä selvisi, että rasahdus oli pienokaisen murtunut solisluu...
En ollut ajatellut etukäteen että synnytys menisi noin, jotenkin naiivina olin ajatellut, että entisenä urheilijana mä handlaan tän homman. Mutta, eihän sitä koskaan etukäten voi tietää. Nyt yhtä kokemusta viisaampana. Olis viimeks vaan niiden ekan 3 yrityksen jälkeen pitänyt sanoa, että riittää...
Hyvää vointia kaikille!
Onsku76 rv 24+1
Elloksella on ainakin yks malli äitiysuimapukua ja sellaisessa verkkokaupassa kuin Riemuli (http://riemuli.fi/catalog/index.php?cPath=40&osCsid=4def054b7f3a90cc180…) on "tankini"-uikkareita (toppimallinen bikinipaita ja bikinihousut) ja sit vielä ainakin kaks uimapukua.. musta nuo on kaikki alle 40e suhtkoht kohtuullisen hintaisia? :)
itse etsin tossa halvimpia kuvioharsoja :D niin huomasin tuota riemulissakin myynnissä olevaa yhtä uikkaria ALEssa Mollavauvassa (http://www.lastentarviketukku.com/?pg=1153&page=ProductGroup) ainakin kokoja 38-> :)
Itse tosiaan hurahdin ostamaan muutamia kuvioillisia harsoja,vaikka aika turhiahan tuollaiset sinällään on,heh heh
keyes 24+2
vähään aikaan en oo ehtiny kirjoitella.. Nyt oon taas vaihteeks sellasessa työssä et on aikaa vähän täälläkin pyöriä..
Ihan mukavasti on nyt menny. Supistuksia vaan ihan vähän ja selkäkin oli pitkään parempi. Nyt parina iltana on taas ollu selkä niin kipeä, että en oo pystyny tekeen mitään. Tai mulla on siis takamus kipeä.. alaselästä pakaroiden alapuolelle. Se tuntuu ihan et halkeis.. Ei kiva. Voi ku vaan pystyisin oleen töissä!! Mulla ei oo sopimusta ku ens viikon loppuun, joten pitää pysytellä kuvioissa, jotta sitä jatketaan.
4D-ultra on vasta 8.12. Vähän jännittää.. Enkä jaksais millään odottaa sinne asti. Miehen työkuvioiden takia meni niin pitkälle..
liikkeet tuntuu hassusti ihan alkaalla. jotenkin kummallisessa asennossa vaavi on.
Väsymystä ei oo ollu sen koommin, ku ostin sen kirkasvalolampun. Se on ihana! Suosittelen kaikille kaamosväsystä kärsiville!
Mukavaa keskiviikkoa!
t. iiiik ja pikkuinen 22+0
Taas vierähtänyt vastaamisesta, mutta jos nyt muistais ees jotain mihin on pitäny kommenttia laittaa..
Synnytystä tai kipulääkkeitä en oo vielä entiny miettiä, tai siis osannu ehkä, kun en nyt ees tiedä mihin sairaalaan meen.. Täältä mis nyt asutaan ois Loimaa tai HML, mut toi loimaa sulkee ovensa jouluna ja siä olen edelliset saanu.. Lisäks meillä on kai toivottavasti muutto, ja samalla sitten tuo maakunta vaihtuu, ja ennen sieltäkinois menty loimaalle mutta nyt ilmeisesti Vammala tai Tampere.. Siis sinänsä toivottavasti, että saadaan oma kämppä siä rempattua kuntoon ajoissa.
Pakkauksen ajattelin aluks että tottakai otan, mutta nyt on ajatukset vaihtunu kun olen miettiny.. Meillä on vaatteita kahdelta, vaikka tämä tuleekin aivan eri vuoden aikaan kun ed on syyskuus ja marraskuussa, ja jos nyt sattuis olla eri merkkiä kun tytöt niin kai niitä sinisä pukkais joka vieraalta. Lisäks tääl on finnlayssonin tehtaan myymälässä aina lakanoita jne petivaatteita aika hyvillä tyrkyillä, ja lakanoita on kyllä tallessakin.. Rahalle ois kyllä tosiaan käyttöä, kun olen aikeissa vielä jonkin rintapumpun hankkia,ja sitten suurinpana haaveena on ollut se manduca-kantoreppu.. :) Pinnis ja vaunut meillä jo on joten noi ois ne suurimmat, mutta miltei pakko lähteä johonkin pk-seudulle kattomaan kai..
Neuvolaan seur ens viikolla, kotivaakalla käyn ahkeraan, ja toistaseks onneks ihan kurissa tuo painonnousu vaikka masu jo pullottaakin :) Ja silti osa suvusta ei tiiä vieläkään joo.. Liikkeet näkyy mahan nousuna ja laskuna, silloin joskus kun saan miehen mahaa tuijotteleen..
Joku kirjoitti jo noista muista hankinnoista, ja mä en kyllä kanssa ole osannu ostaa kun pari vaatetta vauvalle, valkoisen villapuvun ja sitten toisen haalarin. Tosin hiukan on kertynyt noita me&i vaatteita kun olen niitä nyt alkanu myydä, ja muutama molemmille sopiva body on sitä kautta tullut..
Mutta toivottavasti nyt ei ole mitään unohtunut,koska tuntuu että ajatus kyllä karkailee :)
terv tanja rv 23+1 (hui!) ja isosiskot
pohjoisesta, ja ihan yllätyin kun nyt huomasin, kuinka paljon täällä on väkeä tästä meidän läheltä. Tai, no "läheltä ja läheltä", itse olen Kemijärveltä, ja onhan tästä Rovaniemelle vajaat 100 kilsaa, mutta sehän näin pohjoisen mittakaavassa on aika lähellä=) Laskettu aika on 28.3, kuten Milli75:llakin! =) Maanantaina kävin rakenneultrassa LKS:ssa, kaikki oli hyvin. Nyt odottelen ensi maanantain neuvolaa, jotta saisin alkaa täyttelemään niitä kaavakkeita kelaan, ja hakemaan äitiyspakkkausta.
Ketä kaikkia täällä nyt on pohjoisesta, jotka ovat menossa LKS:aan synnyttämään, laitatteko myös lasketut ajat? =) Minulla 21+6
Pikaiset kommentit tähän aiheeseen kun pisti niin silmään tuo jonkun aiemman "olla kotona niin pitkään kuin kestää". Me nimittäin toimittiin esikon kanssa noin ja toista kertaa en uskalla samaan ryhtyä. Eli raskaus oli mennyt normaalisti, harjoitussupistelut alkaneet varhain, rv 16 ja olleet runsaita, mutta kivuttomia koko raskauden ajan. Paikat olivat kypsymään päin viimeisessä lääkärineuvolassa rv 37, mutta edelleen 39+ lapsi ei ollut laskeutunut eikä kiinnittynyt. 39+5 aamulla supisteli erilailla kuin aiemmin, otti välillä selästäkin. Koko päivän supistuksia tuli niin, että väli oli 15 min - 1h, yleensä noin 20 min. Miestä pyysin töistä tullessa tuomaan kokeeksi särkylääkettä. Klo 18 alkaen säännölliset supistukset 10 min välein, parissa tunnissa tiheni 5 min välein. Olo oli siedettävä vaikkei särkylääke auttanutkaan. Puuhastelin kotona pikku siivousta, katsoin toisella silmällä telkkaria jne. klo 22 jälkeen sanoin että lepään hetken ja sitten lähdetään. Supistellut siis 2h 5 min välein tuolloin. Pääsin pitkälleni, jossa olo oli sietämätön (tuohon asti olin koko ajan ollut liikkeessä) ja parin supistuksen jälkeen meni vedet. Käskin miehen pakata sairaalakassin sillä aikaa kun käyn suihkussa (siivota ehdin, en pakata kassia...). Olo meni tosi tukalaksi ja alkoi sietämättömästi ponnistuttaa. Pääsimme lähtemään sairaalaan 22.45, matkaa 30 min. Autossa olo oli kamalaa, kun tuntui että lapsi syntyy siihen paikkaan. Perillä olin 9cm auki ja sain suoraan alkaa ponnistaa omaan tahtiin. Sitten kun sikiön sydänääniseurantaa laitettiin vatsan päälle, havaittiin syketaso äkkiä pysyvästi turhan alhaiseksi ja paikalle tuli synnytyslääkäri imukuppeineen. Kevyellä imuvedolla ja ponnistuksella syntyi tyttö 3400g, 49 cm. Sain nopean ulosoton vuoksi ikävät repeämät, jotka vaivasivat seuraavat puoli vuotta jossain määrin. Lapsella ei ollut hätää, pH ym. normaalit, eli hapenpuutetta ei ollut ollut. Synnytyksen kesto papereissa 3,5 h, ponnistus 20 min.
Mutta summa summarum: toista kertaa en uskalla olla kotona "mahdollisimman pitkään" koska varmasti pelkään että lapsella on jokin hätä (liikkeet tuntui kyllä supistusten välillä, mutta entä jos yhtäkkiä eivät tunnukaan?), emme ehdi edes sairaalaan asti synnyttämään ja jostain vastaavasta syystä kuin viimeksi saan taas ikävän repeämän (jos sydänääniseurantaa ehditään sairaalassa tehdä rauhassa pidempään, tiedetään vaihteluväli ja imukuppiin ei turvauduta yhtä helposti).
Kivunlievitystä en viimeksi saanut mitään enkä kaivannutkaan. Toisen kanssa lähdetään liikkeelle samalla ajatuksella eli tilanteen mukaan. Tuskaisinta koko synnytyksessä olikin mielestäni automatka ja ponnistamisen "pidättely" sekä synnytyksen jälkeinen ompelu (kivunlievitys siihen oli vain pintapuudute ja repeämä syvä).
Toivottavasti en tällä pelottanut ketään sillä se ei ollut tarkoitukseni! Ekasta synnytyksestä jäi itselleni hyvä mieli, aika kultasi vielä muistoja, mutta nyt toisen lähestyessä mieleen on palannut nuo ikävimmätkin jutut. En silti koe mitään pelkoa, harkinta kyllä on kasvanut :-)
äippä + JuusoJosefiina 22+4