Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi synnytyssairaaloista on poistettu vauvalat?

Vierailija
18.01.2008 |

Ymmärrän vierihoidon idean, mutta en sitä, että synnytyksen jälkeen ei saa levätä yhtään vaan pitää koko ajan hoitaa vauvaansa ja kuunnella toisten vauvojen itkua. Hienoa olla rättiväsynyt jo kotiin tultaessa.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikaisesti kotiin synnytyksen jälkeen niin hoitajat oikein vaativat että täytyy jäädä sairaalaan lepäämään. Huh. Minä en koskaan pysty sairaalassa lepäämään. Kotona sentään mies hoitaa vauvaa kaverina eikä tarvitse toisten vauvojen itkua kuunnella yötä päivää.

Vierailija:

Ymmärrän vierihoidon idean, mutta en sitä, että synnytyksen jälkeen ei saa levätä yhtään vaan pitää koko ajan hoitaa vauvaansa ja kuunnella toisten vauvojen itkua. Hienoa olla rättiväsynyt jo kotiin tultaessa.

Vierailija
2/71 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pyörryin suihkuun, mutta kätilö vain huusi ovelta, että " Ei sinne kannata jäädä lorvimaan, ylös nyt!" ja nakkasi koltun niskaani. Että semmoista hempeilyä Tampereella 2007, eikä ollut vauva yötä kansliassa tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan hetkeksi ja vaihtanut kakkavaipat. Tilanne oli se, että vauva syntyi klo 22, puolen yön aikaan olin osastolla, minulla normaali eppari ym käynnistysväsymyksen lisäksi murtunut häntäluu ja toinen jalkaterä meni tunnottomaksi synnytyksessä. En pystynyt häntäluun kivun takia istumaan (epparin kanssa se vielä olisi onnistunut) ja uupuneena ja kipeänä kantelin vauvaa, yritin syöttää eikä voinut edes istua. Olisin halunnut vauvani hetkeksi hoitoon, mutta sitä vaihtoehtoa ei ollut.

Ei ehkä vauvala entisenlaisena olisi hyvä takaisin, mutta minusta äidillä pitäisi olla MAHDOLLISUUS antaa vauva vaikka muutamaksi tunniksi yöllä hoitoon, jos oma tilanne tuntuu siltä ettei kykene kivultaan tms hoitamaan. On varmasti sairaalakohtaista tämän asian tiimoilta, mutta täälläpäin näin.

Vierailija
4/71 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvahan itkee vain nälkäisenä ja silloin äidin on kumminkin toimittava. Muun ajan ei välttämättä vaadi huomiota. Toki vaippa pitää vaihtaa ,mutta ei siitä itkua tule.

Nehän tulee kumminkin herättämään äidin, jos lapsi itkee maidon tarvetta. En käsittänyt ollenkaan, mitä virkaa sillä oli. Vein sinne muutaman kerran, mutten kyllä tajunnut mitä hyötyä.

Vierailija
5/71 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kättärillä viedään kansliaan, nykyään niin moni hoitaa itse että varsinaiset vauvalat veisivät vaan tilaa.

Vierailija
6/71 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinusta on ok hylätä vauva yksin heti syntymänsä jälkeen vain sen takia että äiskää vähän väsyttää???

Vierailija
7/71 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos sinusta on ok hylätä vauva yksin heti syntymänsä jälkeen vain sen takia että äiskää vähän väsyttää???

Vierailija
8/71 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse/saa hoitaa vauvaa jos jalat ei kanna ja pissapussit, tippatelineet ja muut katetrit on tiellä. Sen sijaan ymmärrän hvyin, että normaalikuntoisen äidin oletetaan jaksavan hoitaa vauvaansa.

Vierailija
9/71 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se synnytyksen jälkeinen lepokin tärkeää, sekä äidille että vauvalle. Ja mitä lepoa sitä saa jossain 4 hengen yhteishuoneessa?

Vierailija
10/71 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pari päivää on valvonut synnytyksen takia ja on helvetin kipeä, niin vauvan hoitaminen yksin on kidutusta.

Vierailija
11/71 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en esikoista saanut ensimmäisenä yönä viereeni, sillä olin menettänyt synnytyksessä niin paljon verta, että pyörryin synnytyssaliin, kun yritin suihkuun.

Toistakaan en saanut viereen, kun supistusten takia en ollut saanut nukuttua pe-la yönä ja tyttö syntyi la klo 23.00. Pääsin huoneeseen puolen yön jälkeen ja kätilöt ilmoitti, että tuovat vauvan minulle kun tarvitsee ruokaa, mutta siihen asti he hoitavat.

Ja molemmilla kerroilla olisin halunnut vauvan viereen heti alusta lähtien, mutta eipäs vaan onnistunut.

Vierailija
12/71 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kun pari päivää on valvonut synnytyksen takia ja on helvetin kipeä, niin vauvan hoitaminen yksin on kidutusta.

a.p.

Vierailija
13/71 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei tarvitse/saa hoitaa vauvaa jos jalat ei kanna ja pissapussit, tippatelineet ja muut katetrit on tiellä. Sen sijaan ymmärrän hvyin, että normaalikuntoisen äidin oletetaan jaksavan hoitaa vauvaansa.

Vierailija
14/71 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

On se synnytyksen jälkeinen lepokin tärkeää, sekä äidille että vauvalle. Ja mitä lepoa sitä saa jossain 4 hengen yhteishuoneessa?

Vierailija
15/71 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin niin heikko ja uupunut synnytyksen jäljiltä, että se oli tosi suuri moka. Olin jo kotiin lähtiessä jaksamiseni rajoilla.

Toisen lapsen kanssa olin viisaampi ja annoin lapsen yöksi hoitoon ja nukuin pari ekaa yötä kunnolla. Näin teki myös huonekaverini, joka oli toipumassa hätäsektiosta.

Vierailija
16/71 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vauvan sai kansliaan jos vaikka meni suihkuun. vuonna -94, kun sain esikoisen niin oli vielä vauvala. siellä ne lasiseinän takana nukkuivat kärryissään sievässä rivissä.

Vierailija
17/71 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka oma vauva nukkuisi kuinka hyvin yön ja saisi itsekin nukkua niin herää aina siihen kun jonkun toisen vauva itkee samassa huoneessa ja sit luulee että se on se oma vauva joka itkee. Minun mielestä ainakin olisi todella tärkeää saada nukutuksi ensimmäinen yö synnytyksestä että voi vähän kerätä voimia. Ainakin LKS:ssa oli vielä kesällä toi vauvala jonne sai viedä vauvan hoitoon silloin kun tuntui siltä ja ihan mielellään ne sinne vauvan ottivat.

Vierailija
18/71 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olin niin heikko ja uupunut synnytyksen jäljiltä, että se oli tosi suuri moka. Olin jo kotiin lähtiessä jaksamiseni rajoilla.

Vierailija
19/71 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennustat jo kuukausien yövalvomisen yms.

Miksi olet hankkiutunut raskaaksi.

Olen synnyttänyt silloin kun vauvat oli vauvalassa ja kaksi siinä vaiheessa kun vierihoito oli keksitty.

Jälkimmäinen ehdottomasti parempi. Voi aloittaa lapseen tutustumisen heti ja näin kiintymyssuhteen luominen onnistuu helpoiten, saat imettää silloin kun lapsi on nälkäinen.

Muistan kun olin ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen isossa huoneessa jossa oli kahdeksan vuodepaikkaa ja sitten tuotiin vielä ylipaikalle yhdeksäs synnyttänyt.

Vauvat tuotiin syömään määräajoin, olivat tiukasti kapaloituina sellaisia valkoisia pötköjä oli pitkässä työnnettävässä kärryssä vierivieressä. Osa parkui pää punaisena kun olivat niin nälissään, toki antoivat yöllä maitoa siellä hoitohuoneessa.

Hoitohuoneeseen ei lasten vanhemmat päässyt ollenkaan, katseltiin ainoastaan lasintakaa. Jos tuli sukua katsomaan vauvaa niin toivat siihen lasin taakse nähtäväksi.

Miksi kukaan haluaisi palata tuohon aikaan. Yksi juttu vielä alapäät haisteltiin aamuisin kaikilta siinä vuoteella - etsivät mahdollisia tulehduksia.

Vierailija
20/71 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun synnytin esikoisen, olin valvonut 3 vrk käynnistyksen yrityksen kanssa osastolla. Lapsi syntyi illalla ja ottivat hänet yöksi hoitoon. Olin aivan tolkuttoman väsynyt.

Olin 4 hengen huoneessa, jossa jokainen vauva itki vuorollaan ja äideillä kävi vieraita. Siellä ei pystynyt nukkumaan ollenkaan. Eli olin valvonut maanantaista lauantaihin kun tulin nyytin kanssa kotiin.

Eli jos nyt käy samoin, valvon ensin käynnistyksen kanssa muutaman vuorokauden ja jatkan sitten samantien valvomista. Okei, tämä tieto lohdutti...

LA huomenna