Puetteko lapsillenne aina putipuhtaat vaatteet päiväkotiin?
Katson aina, että lasten vaatteet ovat puhtaat, mutta on alkanut tuntua varsinaiselta energian tuhlaukselta pestä vähän likaantuneita vaatteita. Kotona vaatteita voisi vallan hyvin käyttää, mutta en oikein kehtaa päiväkotiin laittaa.
Kommentit (53)
Eiköhän järkevintä olisi verrata samankokoisia autoja, ja niissä kyllä valitettavasti uudet ovat aina ekologisempia. Ne saastuttavat vähemmän ja lisäksi niiden tuotanto on kuluttanut vähemmän energiaa (nykyään kun tehtailla on erittäin tarkkoja säännöksiä tuossa suhteessa ja laitteet sen mukaisia) kun aiemmin. Lisäksi materiaalit saattavat olla ympäristöystävällisempiä tänäpäivänä (mm. maalit, verhoilumateriaalit).
Ja suomessa on kyllä melkein euroopan vanhin ja saastuttavin autokanta ;) Eipä noita suodattimia niissä jatkuvasti uusita (jos niitä yleensä on).
Zilga:
M(Aiheen vierestä : autojen valmistuskin kuluttaa aika paljon luonnonvaroja. LIekö uusi isoruokainen vai vanha pieniruokainen auto kokonaisuutena saastuttavampi ?)
Meneeköhän tämä nyt hieman jo turhanpäiväiseksi keskusteluksi.
Kun nyt kyseenalaistit minun kykyni arvostella muiden valintoja ja mietit, mitä minä teen, niin kerronpa sinulle muutaman faktan. Kiva, että sinä istut pohtimassa ympäristöasioita kokouksissa, minä en muuta teekään työkseni -olenhan toimenkuvaltani ympäristöasiantuntija ja saanut siihen varsin pitkän ja laaja-alaisen koulutuksenkin...Olen tehnyt todella pitkään työtä jäteasioiden parissa, joten voit olla varma, ettei meillä mene jätettä kaatopaikalle juuri olleenkaan, vaan esim. ruokajätteet kompostoin omassa pihassa. Ja autokin on uusi, valittu tarkoituksella markkinoiden vähiten kuluttava malli ja sitä autoakin käytetään vain äärimmäisen pakon edessä. Ja tietokoneella istumisesta -tottakai tiedän, mitä koneeni kuluttaa eikä se ole koskaan ns. turhaan päällä. Jos asioita miettii pidemmälle, on itse asiassa paljon parempi vaihtoehto hoitaa asiota sillä koneella kuin kutsua ihmisiä kokouksiin ties kuinka pitkän matkan päästä.
Kestovaippoja meillä käytettiin, ei tullut mieleenkään käyttää kertiksiä. Ja niiden peseminen on eri asia, koska ne olivat käytön jälkeen likaisia. En ole muuta kritisoinut täällä kuin sitä, että pestään sellaisia, jotka eivät ole. Hieman sisälukutaidon opettelua kaipaisin.
Ja kyllä, täällä on ihmisiä, jotka kertoivat että pesevät kaikki vaatteet automaattisesti käyttökerran jälkeen (tämä siis sille, joka ihmetteli, että onko täällä muka sellaisia). Minuakin siinä ärsyttää se henkseleiden paukuttelu " olen niin erinomainen talousihminen ja kiva kun se on niin helppoa..." .
Jos meille näytettäisiin samoja housuja, joita on päivä käytetty, niin osa vastaajista varmasti pitäisi niitä ihan ok siisteinä, joku sanoisi, että käytetyt, muttei tarvitse vielä pesua ja joka osa olisi ehdottomasti pesun kannalla.
Itse myönnän olevani herkkä likaiselle ja epäsiistille, vaikka minään superemäntänä en itsenäni pidä, enkä pätemisenä. Mulle puhtaat ja kauniit vaatteet ja samoin koti on ensisijaisesti elämänlaatua, joka tuottaa hyvää mieltä, ihan samalla tavalla kuin hikiliikuntakin. =) Toinen saa vastaavat " kicksit " vaikka taidenäyttelyssä käynnistä, uunituoreista leivonnaisista, kolmas hienosta viinipullosta, neljäs omalla pihalla kasvavista vihanneksista, jne.
En itsekään tykkää pitää töhnäisiä vaatteita.
Laiskana ihmisenä vältän puhtaiden (=tahrattomien) mutta käytettyjen vaatteiden pesemistä. Pyykkien ripustelu kuivumaan ja viikkaaminen ei kuulu lempipuuhiini. Vapautuvan ajan käytän johonkin miellyttävmpään. Pihikin olen: ei kulu vaatteet turhissa pesuisssa, sähkö- ja vesilasku pienenee. Se, että tämä on ekologistakin, ei mitenkään haittaa.
Kun ihan oikeasti päivän päätteeksi vaatteet ovat likaiset.Vaikka isompi (kohta 5v) on syönyt jo pitkään itse niin voisi väittää että lähes 100% varmuudella päivän aikana tipahtaa ruokaa rinnuksille.Jos hän ei keskity syömiseen niin lopputulos on vielä pahempi.Nuorempi puolestaan vasta harjoittelee syömisen jaloa taitoa joten kaiken maailman essuista huolimatta päivän ruokalista päiväkodissa voi lukea rinnuksilta.
Joten kyllä pyykinpesukone on meillä tarpeeseen:)
Päällimäisenä olleet vaatteet ovat ihan taatusti pesukunnossa illalla meidän 4- ja 3-vuotiailla sekä vauvalla.
pikkupäästäinen:
Kun ihan oikeasti päivän päätteeksi vaatteet ovat likaiset.Vaikka isompi (kohta 5v) on syönyt jo pitkään itse niin voisi väittää että lähes 100% varmuudella päivän aikana tipahtaa ruokaa rinnuksille.Jos hän ei keskity syömiseen niin lopputulos on vielä pahempi.Nuorempi puolestaan vasta harjoittelee syömisen jaloa taitoa joten kaiken maailman essuista huolimatta päivän ruokalista päiväkodissa voi lukea rinnuksilta.Joten kyllä pyykinpesukone on meillä tarpeeseen:)
kun varmasti päiväkotipäivän jälkeen on vaatteissa ruokalista näkyvissä. 2,5 vuotiaan syöminen ei ole mitään niin siistiä puuhaa.
Sitten taas teini-ikäinen poika hikoaa sen verran, että aluspaitana ollut T-paita menee vuorenvarmasti pesuun, vaikka kuinka käyttäisi dödöä, niin hiki haisee.
Lakanat vaihdetaan viikon parin välein, nuorimmaisen yöpuku parin päivän välein (iltapala/aamupala syödään yöpuvussa)
tai useammin, jos jugurtit on rinnuksille menneet.
Itsekin arvostan siistejä ja puhtaita vaatteita ja en kylläkään ole mikään superemäntä, vaan normaali työssäkäyvä äiti. Mutta syyllistäminen on niin helppoa ja harmi vaan kun on taas nostanut päätänsä tälläkin palstalla.
mihin sitten menemmekin. Samoin itselleni, minusta se on osa elämän laatua, johan mielikin masentuu likaisena. Säästöohjelmalla kannattaa pestä,vai mitä?
Mutta kotona ei pueta päälle mitään likaista, tahraista tai nuhruista.
Pojalle saa uuden paidan vaihtaa joka päivä,muuten pidän 2päivää samoja sisävaatteita.tietysti vaihdan myös housut yms,jos ovat likaiset.
Joka päivä pesen ja vaihdan kaikki vaatteet. Pienikin lika ja pesuun menee...ja pyykkiä riittää ;)
myös kotona puen aina puhtaat vaatteet ja vaihdan jos päivän mittaan likaantuu. Päiväkodissa eivät ole niin tarkkoja, että vaihtaisivat vaikka päivän ruokalista olisi luettavissa pojan paidan rinnuksesta, mutta itse olen tottunut että itsellä ja lapsilla on aina puhtaat vaatteet. Pesukone sitten pyöriikin useasti.
Kotona äiti ja mummi aina opetti: vaatteiden tulee olla puhtaat ja ehjät ja se on sitten iskostunut minuunkin.
Eli kyllä puhtaat, silitetyt ja vieläpä hyvin yhteensopivat. Joku voi ajatella, että hysteerisenä touhuna, mutta kaikilla meillähän on syntimme. Ei tuosta ole mitään vaivaa minulle. =)
Vajaita koneellisia tosin ei kyllä pestä kuin hätätapauksessa eli kun vaatteeseen on tullut tahra, joka pitää pestä heti. Mutta muuten saa odottaa muita samanvärisiä/samaa lämpötilaa.
Minäkään en enää jaksa vaihtaa vaatteita ihan vaan vaihtamisen vuoksi, ja tuntuu hölmöltä pestäkin kerran pidettyä vaatetta jos se ei oikeasti ole likainen, hikinen, tunkkainen...
Mutta ainakin isommalla pojalla se voi tarkoittaa jo samoja vaatteita kahtena päivänä peräkkäin :)
Enhän itsekään laita tahraisia päälleni, miksi lasten pitäisi?
Ja kuten joku muukin totesi: puhtaat ja yhteensopivat vaatteet :)
Nykyään isompien (4+3-vuotiaat) päälle saattaa pystyä laittamaan kahtena päivänä peräkkäin housut tai jopa puseron mutta yleensä menee vaihtoon. Vähintään niissä jogurttia on.
alusvaatteet vaihdamme päivittäin, mutta muutoin katson voiko vaatteita käyttää vielä toisenkin päivän ennen kuin laitan pyykkiin. Tahraisia vaatteita en laita päälle - vaikka lapsi niin välillä kyllä haluaisi toimia ;-).
Jos joskus käy sellainen ihme, että vaatteissa ei yhden päivän käytön jälkeen ole tahroja lainkaan, niin meillä on lasten vaatehuoneen seinällä naulakko jossa roikkuu noita puolipitoisia vaatteita, joita sitten otetaan käyttöön kotona jos on tarve vaihtaa päälle puhtaampaa. Viikonloppuisin käytetään myös monesti noita tahrattomia puolipitoisia, jos ollaan ihan vain kotosalla. Päiväkotiin en niitä laita, kun ovat kuitenkin sellaisia " pidetyn" tuntuisia, ja haluan että ihmisten ilmoille lähdetään " oikeasti puhtaissa" vaatteissa.
Zilga:
(Vastaus on Zilgalle, mutta ehkä hieman ärtynyt sävy ei liity millään tavalla häneen tai hänen kirjoitukseensa.)
Koska monet meistä eivät ajattele yksittäisen asian kulutusta vaan kokonaisuutta. Me asumme ahtaasti, käytämme joukkoliikennettä, ostamme tavaroita, jotka kestävät pitkään ja käytämme ne loppuun, emme muista aikuisia jouluna, syntymäpäivinä tai hääpäivinä, käytämme tuttavien kaatopaikkakasasta saatuja tavaroita, jotka eivät kelpaa kierrätyskeskukseen eikä kenellekään muulle jne. Sitten joku tulee sanomaan, että pyykinpesutapani on järjetöntä tuhlausta. Siis ihan oikeasti meillä tuo tarkoittaa ehkä kahden paidan ja housun pesemistä turhaan viikossa. Sen verran mokaan jo siinä, että kone ei ole aina täysi tms.
Kuten joku aiemmin totesi, monet vihreitä aatteitaan levittävät eivät oikeasti niitä tarkkaan noudata. Vanhassa työpaikassani oli eräs, joka oli muka niin vihreä, mutta kuitenkin vinkui, jos mies ei ostanut syntymäpäivälahjoja ja muistanut muitakin merkkipäiviä. Turhaa tavaraa, kun hyödyllinen tavara ei lahjaksi käy, vaan lahjojen pitää olla ylellisiä. Toinen vihreä kulki autolla töihin, vaikka asui toiseksi lähempänä työpaikkaa. Autoilijoita meillä ei ollut kuin 3-4 ja kaikki muut käyttivät julkisia.
Tästä syystä ainakin itselläni keittää joka ikinen kerta, kun joku tulee arvostelemaan tapojani. Kannattaa katsoa ensin oma tontti läpi ja vasta sitten puuttua muiden tapoihin.
Lopuksi totean, että minulla on lukuisia paheita kuten lastenvaatteet. Ekologisemmin ajatteleva ei ehkä tilaisi niitä ulkomailta kuten minä. Paljon petrattavaa löytyy siis meiltäkin.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että laitan joka ilta vaatteet pyykkikoriin ja otan seuraavana päivänä puhtaat. Yöpuvun vaihdan toiselle vähintään joka toinen päivä, toiselle hieman harvemmin. Lasten lakanat vaihdetaan kerran viikossa, jos ei useammin tarvitse. Aikuisten harvemmin, kun ei ole kunnon kuivauspaikkaa.