Miten tämä oikein on mahdollista?
Sain verokortin, jossa oli arvioitu vuosituloikseni tietty summa viime vuoden tulojen perusteella. Veroprosentti oli XX.
Olen jäänyt nyt äitiyslomalle, joten tulot ovat merkittäväksi pienemmät. Siispä menin verotoimistoon hakemaan uutta verokorttia.
Vähennykset ovat samat (korot, jäsenmaksut ym.), ainoastaan työmatkakulujen vähennys jää pois, mutta ne eivät hirveästi ole.
Uudessa verokortissa on 2 yksikköä korkeampi veroprosentti.
MITEN TÄMÄ ON MAHDOLLISTA???
Kommentit (9)
Onko se tulo laskettu oikein siinä uudessa verokortissa? Senhän voi itsekin tarkistaa vero. fi -sivuilla.
Minulle on asia joskus selitetty niin, että veroprosentti on suurempi sen vuoksi, että etuuksista ei joudu maksamaan mitään muita kuluja (eläkemaksut yms).
Plus tietysti nuo muut vähennykset.
t: 100km päivässä töihin matkustanut.
Laski vuodelle kokonaisansiot ja ilmoitti koneelta tuloksen. Paha siihen on mitään sanoa. Olisi kannattanut pitää 42 000 euron vuositulot ja annettu veroprosentti. Nyt sitten maksan enemmän veroja kun tulot paljon pienemmät.
Meidän liiton jäsenmaksu pitää maksaa äitiysloman ym. aikanakin. Siihen saa sitten jälkikäteen hakea alennuksia.
Ihme touhua.
ap
rankemmin kuin palkkatuloja, näin se vaan on kuten jo todettiin. Tosi väärin. :(
Vierailija:
Laski vuodelle kokonaisansiot ja ilmoitti koneelta tuloksen. Paha siihen on mitään sanoa. Olisi kannattanut pitää 42 000 euron vuositulot ja annettu veroprosentti. Nyt sitten maksan enemmän veroja kun tulot paljon pienemmät.Meidän liiton jäsenmaksu pitää maksaa äitiysloman ym. aikanakin. Siihen saa sitten jälkikäteen hakea alennuksia.
Ihme touhua.
ap
vaikka tulosi pienenee. Sikis etuuksia verotetaan kovemmin.
ja äitiyslomalla ja kotihoidontuella se on 20%.. no minä sain tietty veronpalautuksia vajaa 600¿ jouluna. Eli voisi se % olla vähän pienempikin. Mutta ei tule ainakaan mätkyjä!
Ja sun veroprossaa kela korottaa vielä 2%.