Jos teillä isovanhemmat kaukana (yli 200km) niin menettekö
Kommentit (60)
Ovat niin vanhoja etteivät ikävästä huolimatta jaksa sitä hulinaa n. 3 vrk kauempaa, mikä meidän nelihenkisestä perheesträ tulee. Kovasti aina pyytelevät, mutta pari pvää kerrallaan riittää ja noin 4 krt. vuodessa käydään. Itse eivät halua/jaksa meille tulla, vaikka aina pyydellään. Tämä muuttui kyllä jonkun verran kun anoppi n. 3 vuotta sitten sairastui.
Omat vanhempani taas ovat kuolleet, joten toista mummolaa ei ole :-(
Mummolaan n.300km matka. Käymme heillä n.4-5 kertaa vuodessa 2-4pvää kerrallaan. Mummolan väki käy meillä n.3-4 kertaa vuodessa 1-2 pvää kerrallaan.
Me itse ollaan siellä kesällä n. viikon. Talvi ja syyslomilla lomaillaa yleensä muualla tai sitten ollaan vain kotona. Mummi ja ukki vierailevat myös meillä. Myös viikonloppuvierailuja harrastetaan jonkin verran, välimatkaa on meillä toisiimme n. 250 kilsaa.
asutaan 2000 km paassa mummolasta (siis ulkomailla:-)
Kesalla ja jouluna ollaan mummolassa n 3 viikkoa kerrallaan. Mummi kay taalla meilla myos pari kertaa vuodessa ja on meilla n 1-2 viikkoa kerallaan. Valilla harmittaa kun nahdaan niin vahan/ harvoin, mutta taman ketjun mukaan mehan nahdaan ja vietetaan aikaa vuodessa TOSI paljon :-).
Minulle isovanhemmat on tarkeita ja toivon etta heillaon rakkaat ja laheiset suhteet lapsiini.
Kesällä ollaan viikko ja jossain vaiheessa vuotta pitkä viikonloppu, esim. talvilomalla tai pääsiäisenä. Appivanhemmat ovat heikkokuntoisia itse, eivätkä käy täällä usein. Ikävä kyllä näin. Eli nähdään periaatteessa vain kaksi kertaa vuodessa, mutta silloin kun nähdään, niin ollaan paikan päällä pidempään. Eli kokonaisaika on varmaan samoissa kuin omien vanhempieni kanssa, jotka asuvat samalla seudulla meidän kanssa. Eli nähdään useammin, mutta lyhyempiä aikoja kerrallaan (ei olla esim. yötä).
Viikonlopuksi mennään ehkä 2-4 kertaa vuodessa koko perhe, mies ja lapset käy tuon lisäksi vielä muutaman vkonlopun vuodessa.
minä tykkään touhuta äitini kanssa kaikkea, kulkee kaupoissa, mökkeillä ym. matkustellakin joskus. Äidilläni on 8 lasta ja jokaisen kanssa hän on yhtä läheinen.
Meillä ei ole matkasta kyse, mutta en yksinkertaisesti tajua miksi joka lomalla pitäisi käydä mummoloissa? Lisäksi jos joskus olemme yötä, niin yksi yö riittää varmasti. Lapset kyllä tykkäävät, mutta meillä on muutakin tekemistä ja mummoilla oma elämänsä (töissä toisella oma firma päivätyön lisäksi ja toinen harrastaa ja nykyisin seurustelee tiiviisti).
Meillä siis mummoloihin on matkaa reilu 100km, mutta silti ei yleensä hiihtolomalla olla käyty. Kesälomalla kylläkin. Joululomalla ei yleensä käydä, kun käyvät ennen sitä lapsemme synttäreillä, niin saa lahjatkin annettua. Joskus jouluisin mummot ovat olleet meillä, mutta ei läheskään aina. Lisäksi käydään silloin kun on tarve, joskus viikonloppuna. Mutta aika harvakseltaan käydään ehkä 3-4kertaa vuodessa... He sitten käyvät vuorostaan meillä vastaavan määrän vuodessa. Molemmilla mummoilla on oma auto käytössä, joka helpottaa tuota käymistä.
Viihtyy myös hyvin mummon kanssa.
miten usein käydään, hänen vanhempansa asuvat 300km päässä. Heillä on pieni omakotitalo, jossa meille vierailuja varten oma huone. Mun vanhemmat asuu meidän lähellä, siellä käyn lasten kanssa joka viikonloppu nopealla visiitillä, heille emme mene koko perheellä yökylään. Mies tulee mukaan lähes joka kerta.
Aika harvoin käydään silti anoppilassa, mies ei halua lähteä. Ei ole mitenkään läheinen vanhempiensa kanssa, äitinsä kanssa alkaa lähes poikkeuksetta tapella parin päivän jälkeen. Kesällä käydään miehen loman aikaan ja ollaan noin viikko. Joulut olemme yleensä kotona, meille toki saa tulla kylään. Talvilomalla menemme yleensä mun vanhempien kanssa mökkeilemään tai sitten ollaan kotona. Pääsiäisenä käydään joskus ja sit satunnaisia viikonloppuja.
Itselleni ei tulisi mieleenkään lähteä lasten kanssa anoppilaan, ilman miestäni. Olen pari kertaa koettanut ja ei ole olleet mitään onnistuneita reissuja. Anoppi ei poikansa seurassa uskalla jakaa neuvojaan elämästä, mutta kun mies ei ole paikalla haluaa määräillä miten meidän tulee elää. Joten koska kyllästyttää sellaista kuunnella, enkä hyvinkasvatettuna halua sanoa vastaan, joten ratkaisu tähän on, etten mene heille kylästelemään ilman miestäni.
Anopin mielestä emme käy tarpeeksi usein, mutta eivät myöskään halua tulla meille. Joutuisivat silloin elämään meidän säännöillä ja mieheni ei kuuntele heidän neuvojaan hetkeäkään ärsyyntymättä ja anoppi taas ei voi olla joka asiaan puuttumatta.
Onhan se toisaalta surullista, ettei Suomessa ole samanlaista perhekulttuuria kuin esim. Italiassa. Itse kunnioitan vanhempia ihmisiä ja haluan että lapsillani on hyvä suhde isovanhempiinsa, onneksi sellaiset löytyvät melkein naapurista.
no anopilla on vajaa 40neliöö asunto niin ihan kauheen usein ja pitkiä aikoja, meidän nelihenkinen perhe ei siellä vietä... Ihan vaan perhesovun säilyttämiseksi...
meillä nähdään n. 100 kilometrin päässä olevia isovanhempia yleensä viikottain. Joskus ajavat samana viikonloppuna kaksikin kertaa meille, eivätkä silti suostu jäämään yöksi. Me taas yleensä aina yövytään ainakin yksi yö, kun mennään sinne päin. Mutta he tosiaan saattavat piipahtaa vaikka arki-iltana. Ja silti on muutakin elämää.
mutta käydään myös viikonloppuisin. Lähdetään perjantaina miehen töiden jälkeen (joskus ottaa ylityövapaita niin että päästän esim. klo 13 lähtemään) ja tullaan takaisin sunnuntaina iltapäivästä.
En pystyis kyllä olemaan niin että käytäs vaan pitemmillä lomilla siellä. Ollaan myös pitemmillä lomilla kotona tai käydään jossain muualla.
Meillä mummolaan matkaa 260km/suunta.
Varsinaisilla lomilla ei koskaan mennä sinne päin, vaan reissataan muualla (esim. Suomessa), mutta muuten vietetään säännöllisesti (n. kerran kuussa) viikonloppu miehen vanhemmilla. Minusta ainakin tosi kiva käydä, appivanhemmista on tullut läheisiä kun omat vanhemmat asuvat kaukana.
niin silloin on kyllä jo huonot välit vanhempiin.
Eihän siinä mene kuin pari tuntia ajaessa. Pikaisesti voi käydä piipahtamassa joskus viikonloppuisin.
Kritisoin sitä koska asuivat samassa kaupungissa ja lapset ovat vain hetken pieniä. No, nyt on 10v mennyt ja suhde lasten ja isovanhempien välillä ei ole niin lämmin kuin toivoisin. Lapset käyvät kaksi kertaa vuodessa mummolassa, heitä ei kiinnosta, mummo ja vaari tuntuvat vierailta. Isovanhempien oma vika, saivat mitä halusivat.
Meillä isovanhemmat asuvat 140 km ja 400 km päässä (ja talvet ulkomailal). Lähempänä asuvien luona käydään useammin pieniä käyntejä päivä-pari reissuja. Oltaisiin pidempäänkin, mutta tupakoivat (myös sisällä kun emme ole paikalla) ja puuttuvat asioihin. Yleensä siis pääsiäisenä, tms kun on pidennetty viikonloppu tms. Kauempana asuvien luona käydään pari kertaa vuodessa (joulu ja kesälomalla) ja ollaan pidempään. Mutta siellä meillä on valinnan mukaan käytettävissä kesämökki tai kaupunkiasunto varsinaisen "mummolan" lisäksi. Eli kun on omaa rauhaa niin viihdytäänkin pidempään ja tavataan samalla muita sukulaisia.
Samallalailla vastaavasti käyvät meillä, lähempänä asuvat lyhyemmillä visiiteillä useammin ja kauempana asuvat pidemmillä vierailuilla harvemmin. Tehdään lomilla yleensä joku reissu koti- ja/tai ulkomaille. Nyt on suunnattu ulkomaanmatkatkin toisten isovanhempien talvenviettopaikkaan että nähtäisiin heitä samalla.
Tosin kieltämättä mietityttää miten paljon mukavampaa olisi jos isovanhemmat asuisivat lähempänä, ja lapsella olisi mahdollista heihin paremmin tutustua. Miehellä on vielä sellaisia harrastuksia että vievät viikonloppuja ja arki-iltojakin, joten sekin rajoittaa menoja. Itsekin mielelläni puuhastelen kotona rankan työviikon jälkeen.
Miten ihmeessä te jaksatte reissata kuukausittain viikonlopuiksi jonnekin kylään? Milloin "vain olette" perheen kanssa kotona?
matkaa 300km, käydään yleensä kesällä n. viikko, syyslomalla 3-4päivää ja pääsiäisenä. Mummi käy meillä n.2 kertaa vuodessa ja viipyy 2-3 päivää.
Sama juttu meillä kuin jollain aikaisemmalla tuolla että toisaalta mummi toivoo että käytäisiin useammin mutta sitten ei kuitenkaan jaksa 5-henkisen perheen hulinaa kovinkaan pitkään eikä ole itsekään halukas tuon useammin käymään.
Samaa mieltä kuin edellinen, ei kyllä jaksettaisi reissata joka kuukausi kyläilemään toisten nurkkiin.
Me vietetään mummolassa (vanhempien luona, jotka asuvat 650 km päässä) kaikki kesälomat, syyslomat ja hiihtolomat vietetään yhdessä Lapissa. Mulle mun vanhemmat ovat ainakin tärkeitä ja pidän tärkeänä, että lapseni tutustuvat myös isovanhempiinsa.
Ollaan myös joskus käyty viikon ulkomaan matkalla, mutta aika harvoin. Ehkä joku ei viihdy vanhempiensa luona, mutta mun vanhemmilla on tosi iso omakotitalo, jossa saamme ikäänkuin " oman siiven" , joten loman vietto heidän luona on ihanaa, eikä mene edes hermot. :)
Kuinka paljon teillä jää aikaa tavata miehesi vanhempia? Vai onko heillä sitten todella kamala kohtalo, kun ei näe poikansa perhettä ja lastenlapsiaan juuri ollenkaan.
Me ei nähdä minun vanhempiani tosiaan kuin muutaman kerran vuodessa, vaimon vanhempia hieman useammin. Ei kyläillä appilassa juurikaan useammin, mutta appivanhemmat ovat ymmärtäneet, että meillekin saa tulla käymään. Jos olisi auto, niin varmaan näkisimme kumpiakin hieman enemmän.