Puistoiletteko te ollenkaan jotka olette itse kotona ja teillä useampi kuin kaksi alle kouluikäistä lasta?
Meidän läjipuistossa ei enää ole seuraa isommille lapsillemme laisinkaan, vaikka alueella on paljon useamman kuin kahden pienen lapsen äitejä. Ulkoilevatko kaikki vain omalla pihallaan vai ovatko isommat lapset sitten päiväkodissa?
Kommentit (154)
Lapsien kanssa tottuu elämään vähitellen; ensin 1 lapsen kanssa, sitten 2 lapsen.... ei yhtäkkiä muutu niin kädettömäksi ettei pääse edes ovesta ulos. Ihan hyvää päikkäriviihdettä silti.
Ei av:n takia kannata alkaa itkee ja huonoa omaatuntoa saada. Tietysti jos itsekin tiedostaa ja tajuaa että laiminlyö lapsia tai heillä on huono olla kotona niin sitten on asia erikseen.
Mutta jos ei oo aihetta tuntee huonoo omaatuntoo lasten hoidosta niin turhaa näitten viestien takia itkee. Monet varmasti tulee vaa provoilee tänne. Turhaa ottaa niin kuoleman vakavasti että tarttee koko ilta märistä.
Jotku täällä uhkaa tappaa lapsensa tai ittensä tai jotain vastaavaa ei kovin tasapainoista. Mun tapauksessa on kyse siitä että lapset ei pääse viikolla aamupäivällä ulos. Ja alunperin vastasin vain kysymykseen, ei tämä ole edes mun alottama ketju. Olen ottanut vinkkejä asiallisista viesteistä (kiitokset niistä harvoista!), mutta kun erehdyin sen täällä kertomaan saan siitäkin vittuilut. Tiedän kyllä että olis viisainta lopettaa koko AV-touhu, mutta en malta olla kattomatta minkä te minusta kehittelette. Toistaiseksi taidan olla ainakin laiska, tasapainoton, pillereitä popsiva, lapset laiminlyövä sosiaalitapaus. Mitähän seuraavaksi? Linnassa istuva prostituoitu? Ihan oikeesti, tämä on jo aika naurettavaa... 3
Mutta on sekin aika omituista, että äiti ei pääse lasten kanssa ulos koska se on niin vaikeaa. Sen nyt ainakin täältä opit, deletoi se kaikki muu paska päästäsi ja opettele lähtemään pihalle.
ei se kuitenkaan tarkoita että olisi huono äiti. Ja joillekin jotkut asiat ovat vaikeampia kuin toisille. Ja totta turiset, minusta tuntuu vähän pahalta " jaakon" puolesta, eihän hän ole täällä mitään pahaa tehnyt. Mitä nyt välillä vähän kielenkäyttö lähtenyt käsistä.
Ulkoilemme joka päivä aamupäivisin ja usein myös iltapäivisin. Lähipuistossa on aina kavereita, täällä asuu paljon lapsiperheitä ja puistossa on myös joitain yli 4v lapsia, onneksi.
Ja tuohon polemiikkiin: mulla siis vauva 2kk kantoliinassa ja rappusia kiipeää viitosesta alas (tai alhaalta ylös) monta kertaa päivässä 2v ja 4v lapset myös...
Asiat on vaikeita jos niistä viitsii tehdä vaikeita. Arvatkaa vain kuinka monta kertaa meidän ok-taloissa asuvat ystävät on mulle ihmetelleet miten viitsimme asua hissittömässä talossa kolmen pienen kanssa - asunto on arvoalueella joten samalla hinnalla saisimme myös ok-talon, mutta kun olemme kerrostaloasujia henkeen ja vereen. Ja ihan on omasta asenteesta kiinni, otan sen hyötyliikuntana että kiipeän portaita päivisin, kun en tässä tilanteessa oikein jumpalle pääse, imetys on vielä sen verran tiuhaa.
Asiat on ongelmia jos niistä tekee ongelmia. Ja kun päättää, että arjesta selvitään ja tilanteet ratkotaan sitä mukaan kun niitä tulee eteen, niin harva asia on ylitsepääsemätön. Kolmen pienen kanssa pääsee ihan varmasti ulos turvallisesti jos haluaa. Meidänkin naapurustossa perhepäivähoitaja pääsee ulos päivittäin neljän alle kolmivuotiaan kanssa ja yhtään onnettomuutta ei ole portaissa tai muuallakaan tapahtunut.
Taidan ehdottaa sinulle ratkasua , mikä oli passeli meillä . Eli meillä on 2v poika ja 3kk kaksos tytöt . Tytöt eivät viihdy ulkona , eivätkä edes SAA olla siellä kovin kauvaa , koska syntyivät keskosina . 2v Poikamme kuitenkin RAKASTAA ulkoilua , joten kummityttöni ja hänen kaveri , molemmat 13 , pian 14v vievät 2v ulos , ja kerran ovat nukuttaneet pienemmätkin ulkona , viimeviikolla , ja hyvi sujui . Luotan tyttöihin 100% . Palkkaakaan eivät vaadi , tosin välillä annamme rahaa . He myös hoitavat lapsia millon tarvitsen , sillon annan palkan . Mutta , kuten sanoin , voisit etsiä apua , nuorista , lapsirakkaista , jotka vahtisivat lapsiasi , ja veisivät esim . vanhimmat ulos , voisit touhuta nuorimman kanssa sisällä . Mutta aina ei tosin ole tätäkään mahdollisuutta , mutta me asumme Espoossa , mutta tytöt hoitavat lapsia Espoo - Helsinki - Vantaa .
mutta asutaan ihan muualla. Ja edelliseen viestiin: mikä tässä oikein on se ongelma? Meille tämmöset järjestelyt on käyny hyvin. Toki olis tosi kiva mennä aamupäivälläkin ulos ja eiköhän me vielä jollain konstilla mennäkin! Vilpittömät kiitokset ihan oikeesti kaikille asiallisille ja nyt näkemiin, en jaksa enää tätä ketjua! :) jaakko3
No, joka tapauksessa, olen hänen kanssaan TÄYSIN samaa mieltä siitä, että useammankin pienen kanssa ulkoilu sujuu mainiosti, kunhan lapsille pienestä pitäen opettaa turvallisen tavan kulkea ja olla!!!!!!!!!!! Sitähän se kasvattaminen on, että lapselle OPETETAAN miten ollaan ja eletään tässä maailmassa.
Meillä oli aikanaan täydellinen pph, joka opetti nykyisin 2,5v tyttärelleni juuri tuon vaunuista kiinni pitämisen ja suojatien käytön ym, ja todella hienosti on oppi jäänyt päähän. Ei olisi tämä meidän pph mitenkään pärjännyt alle 3v hoitolasten kanssa, jos isommat eivät olisi osanneet kävellä nätisti vaunujen vieressä.
heather
Mutta meillä ainakin isommat menevät pitkin seiniä jos eivät ulos pääse. Mulla ei riitä mielikuvitus täällä sisällä, jos pitäis noille kolmevuotiaille keksiä 9h päivässä tekemistä...
Tai, onhan noita kyllä oikeastikin noinkin avuttomia ihmisiä,
muuten voisi mennä läpi tämäkin provo,
mutta kolmosen esikoinen on jo " aika" iso, 2v10kk, normaali tuon ikäinen osaa jo kulkea hissistä alaovelle telomatta itseään...Vai onko esikoinen erityislapsi jolla ei ole normaalin (kohta) 3-vuotiaan älyllisiä ja motorisia taitoja?
Minun esikoinen aikoinaan 2v10kk aloitti seurakunnan kerhon ja ihan hyvin pärjäsi ryhmässään 3-5v, ei juossut päättömästi rappuihin eikä seinille, ja kävellen pääsee lumisellakin tiellä eteenpäin :)
Oli pakko käydä pitkästä aikaa lukemassa. Neuvokaapa nyt sitten miten pääsen kahden terveen lapsen kanssa ulos jättämättä kuitenkaan yhtä kipeää sisälle? Vai laiskuuttako tämäkin vain on, teenköhän asioista liian vaikeita..
Jaakko
olemme olleet monena päivänä ainoita ulkoilijoita pihallamme aamupäivällä. Muut käyvät iltapäivällä tai eivät ollenkaan. Pitäisiköhän minun ottaa yhteyttä lastensuojeluun..?? :)
Jaakko
Ymmärrän kyllä viestistäsi kuultavan katkeruuden luettuani tämän ketjun. Vilpittömät onnitteluni jos tosiaan onnistut viemään lapset nykyään ulos yksinkin. Sairastelulle ei tietenkään mahda mitään, silloin on valitettavasti terveittenkin lasten pysyttävä sisällä, noin pieniä kun ovat.
En tiedä miksi muutimme hyväksi havaittuja järjestelyjämme, kai halusin tulla AV:n kriteerit täyttäväksi paremmaksi äidiksi. Nyt lapset sitten kinuavat ulos koko aamupäivän kun ovat tottuneet että menemme silloin ulos. Parempi oli se iltapäiväulkoilu, sairastelukaan ei ollut este kun mieskin on kotona.
Jaakko
En kritisoi sinua ja tapaanne toimia, mutta kerron miten itse toimin,kun asuimme kerrostalossa ja oli kolme pientä lasta: Ulkoilimme joka päivä. Vauva kainaloon tai kantoreppuun:kaksi vapaata kättä, joilla otetaan kiinni kahden lapsen kädestä ja mennään hissiin. Lapset peräseinää vasten pikkuruisessa hississä, ettei satu vahinkoja. Sitten rattaat alarapun portaiden alta (meilläkään ei voinut varastossa säilyttää rattaita, joten hankin " huonommat" rattaat, joiden menetysarvo ei olisi niin suuri jos varastettaisiin) ja eikun ulos. Meillä vanhin oli erikoiden vilkas tapaus, eli ei se ihan helppoa ollut tuo ulkoileminen. Mutta muistan, miten se piristi kuns ai raitista ilmaa. Usein olimme vain oman talomme pihalla ja talossa ei asunut muita lapsia eli ei siinä seuraa ollut, mutta ulkoilimme joka tapauksessa.
Miksi käytät tplarattaita? Jos kerran teidän keskimmäinen (vajaa 2v) ei niissä voi olla pienimmän kanssa.
Kuka niissä sitten on? Tuskin enää isoin lapsista?
Kolme lasta kun on puettu talvi&kuravaatteisiin ja saatu ulos niin johan ne haluaa puolen tunnin päästä sieltä tihkusateesta loskasta ja sohjosta sisään kun on tylsää tai kylmä jollain tai jotain. Mä saan vaan rupia ***seeseen koko ulosmenorallista tämmöisinä talvina.
Olen parempi äiti kun ollaan sisällä enimmäkseen.
Et repikääs mammat siitä!
Vierailija:
Miettikääpä kuinka paljon lapsi ulkoilusta nauttii jos äiti/ isä on hermot riekaileina ennen ja jälkeen ulkoilun. Huonolla tuurilla ulkoilukin on yhtä hermoilua.
Mitäs muuta me eletään ku perhe-elämää!? Ja mitähän mä oon lapsiini purkanu? 3