Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19797)

Vierailija
15981/19797 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö, että vanhentuneita meikkejä, siis huulipunia, rajauskyniä, luomivärejä, värivoiteita ja poskipunia, voi käyttää pois kokeilemalla niitä kuvataiteen tekoon eli maalaamiseen ja piirtämiseen luonnospaperille tai kartongille? Myös vanhoilla kynsilakoilla voi luoda taidetta, kunhan valitsee sopivan maalauspohjan. Jos haluaa säilyttää taideteoksen, puuterimaiset kasvomeikit saa yleensä kiinnittymään paperiin suihkuttamalla lopuksi hiuslakkaa taideteoksen päälle. Hillittömän hauskaa!

Tämä oli kiva vinkki, mulla jostain syystä paljon hyvin tummia tai mustia luomivärejä joita en käytä, ja niistä vaikea saada vaaleampikaan, mutta taiteiluunhan ovat erinomaisia. Olen jopa haaveillut muutamasta pienestä sisustustaulusta esim. keittiöön, niin teenkin itse, ja onneksi olen sen verran maalaus-piirrustus taitoinen että onnistuu kyllä, nuorena harrastin enemmänkin taulujen tekoa eri tekniikoilla, en kylläkään meikeillä :)) no kokeillaan sekin nyt. 

Vierailija
15982/19797 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon ollut täällä mukana ihan alusta asti, onpa hauskaa :D asuttiin pienessä kaksiossa, nyt pienessä omakotitalossa. Oon tehnyt 10v hommia, että meillä olis vähän tavaraa. Välillä kasaantuu varsinkin lasten tavarat, mutta sitten taas tuun tänne lukemaan ja innostumaan raivaamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15983/19797 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin mukana ketjussa noin 8 vuotta sitten! Sen jälkeen olen muuttanut useamman kerran ja viimeisin muuttoni oli pitkän matkan muutto ensimmäiseen omaan asuntoon, jossa on tarkoitus asua pitkään.

Täällä oli ihan hirveästi valmista kaappitilaa verrattuna edellisiin kämppiini, ja kaapit täytettiin muutossa kaikella sekalaisella tavaralla ja unohdettiin yli vuodeksi. Nyt järjestin ne ensimmäistä kertaa järkevämmin ja vaikka poistettavaa tavaraa ei ollut paljon, hyllyt ei enää pursuile.

Vaatekaapille tein pitkästä aikaa raatorehellisen raivauksen, ja luovuin monista entisistä lempivaatteista, jotka ei kertakaikkiaan enää istu tai mahdu päälle. Semmosia rajatapauksia, että vähän puristaa vyötäröstä, eikä tuu kuitenkaan käytettyä. 

Koiran tarvikkeet pitäisi käydä läpi ja laittaa hutiostokset kiertoon. 

-paluumuuttaja

Vierailija
15984/19797 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikille vähentäjille! Tämä on hyvä ketju! 

Kävi niin hauskasti, että kaksi varhaisteiniä lapsenlasta tulivat minulle avuksi. Paljon saatiin tyttöjen kanssa lajiteltua turhaa tavaraa pois kuleksimasta. 

Kun tuskailin pitkällä aikavälillä kertyneiden hajuvesien kanssa (niitä oli paljon), tytöt innostuivat niistä kovasti, että ihania tuoksuja. Ottivatkin ne kaikki itselleen. Onkohan nyt joku muoti, että nuoriso tykkää hajuvesistä? 

Terveisin mummo Karjalasta😊

Vierailija
15985/19797 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö, että vanhentuneita meikkejä, siis huulipunia, rajauskyniä, luomivärejä, värivoiteita ja poskipunia, voi käyttää pois kokeilemalla niitä kuvataiteen tekoon eli maalaamiseen ja piirtämiseen luonnospaperille tai kartongille? Myös vanhoilla kynsilakoilla voi luoda taidetta, kunhan valitsee sopivan maalauspohjan. Jos haluaa säilyttää taideteoksen, puuterimaiset kasvomeikit saa yleensä kiinnittymään paperiin suihkuttamalla lopuksi hiuslakkaa taideteoksen päälle. Hillittömän hauskaa!

Ja näin saadaan tavarapaljous pysymään yllä... En suosittele säilyttämään mitään sillä ajatuksella, että tätä voisi tulevaisuudessa hyödyntää johonkin, ellei oikeasti harrasta tuollaista taiteilua jo muutenkin. 

Vierailija
15986/19797 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näin saadaan tavarapaljous pysymään yllä... En suosittele säilyttämään mitään sillä ajatuksella, että tätä voisi tulevaisuudessa hyödyntää johonkin, ellei oikeasti harrasta tuollaista taiteilua jo muutenkin. 

Tässä ketjussa on moneen kertaan pyydetty keskittymään omaan suhteeseen tavarapaljouteen. Se, että tekee täysin virheellisiä oletuksia toisen ihmisen tilanteesta ja suhteesta tavaroihin yhden leikkimielisen kommentin perusteella ja esittää omat oletuksensa täällä totuutena, ei ole kunnioittavaa käytöstä.

Yleisenä huomautuksena kaikille ketjua lukeville: psykiatriassa on diagnosoitu keräilypakon lisäksi sille vastakkainen ongelma, jossa mennään äärimmäisyyksiin omista tavaroista luopuessa ja yritetään saada muutkin ihmiset toimimaan samoin.

Vierailija
15987/19797 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on moneen kertaan pyydetty keskittymään omaan suhteeseen tavarapaljoutee

Ei tuossa kommentissa ollut mitään epäkunnioittavaa. Suosittelen vaan miettimään realistisesti, että tuleeko ne meikit todella hyödynnettyä tuohon tarkoitukseen. Jos ei ole eläissään maalannut ainuttakaan teosta eikä omista maalauspohjia tai edes piirustuspaperia, niin kuinka todennäköistä on, että tulisi yhtäkkiä aloitettua maalausharrastus ja vielä vanhoilla meikeillä?

Itse ainakin haluan tässä ketjussa auttaa muita enkä kehottaa keksimään mahdollista "hyötykäyttöä" kaikelle roskalle. Minusta on jopa vähän epäkunniottavaa se, kun yritetään saada toisille sellainen olo, että vanhojen meikkien roskiin heittäminen olisi joku suuri synti.

Vierailija
15988/19797 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te vieraiden ihmisten asioihin puuttujat, kehotan teitä kirjoittamaan omasta tilanteestanne ja lopettamaan muiden "auttamisen" silloin kun apua, siis neuvoja tai vinkkejä, ei ole pyydetty. Ette tiedä mitään niistä vieraiden ihmisten asioista, joista kirjoittelette varmoja mielipiteitänne, ja lisäksi ymmärrätte kovin usein väärin sen, mitä luette. Metsään menette ja ryminällä!

Mittani tuli äsken lopullisesti täyteen, joten poistun nyt heti ketjusta ja lakkaan lukemasta sitä.

Suurkiitos niille teistä, jotka ovat tässä ketjussa kirjoittaneet omasta tilanteestaan ja kunnioittaneet toisten rajoja.

Vierailija
15989/19797 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä näistä ihan peruspihdistusaineista Tolu, Ciff, Kiilto, mitä näitä nyt olisi paras vessan ja kylpyhuoneen siivoukseen ja pesuun ja siis ihan päivittäiseen käyttöön? Tuoksun pitäisi olla mieto. Mitään varsinaista desinfiointiaineita/puhdistusainetta en nyt kaipaa kun tuo haisee niin voimakkaasti spriiltä ja viinalta ja haju menee vahvasti päähän. Kärsin siis aistiyliherkkyyksistä, enkä hajujakaan oikein kestä.

Etsin myös hyviä ruokaveitsiä ja pieniä lusikoita. Savoniat ovat liian heppoisia ja lusikat vääntyvät helposti. Jotain tukevampaa ja jykevämpää etsin.

Vierailija
15990/19797 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te vieraiden ihmisten asioihin puuttujat, kehotan teitä kirjoittamaan omasta tilanteestanne ja lopettamaan muiden "auttamisen" silloin kun apua, siis neuvoja tai vinkkejä, ei ole pyydetty. Ette tiedä mitään niistä vieraiden ihmisten asioista, joista kirjoittelette varmoja mielipiteitänne, ja lisäksi ymmärrätte kovin usein väärin sen, mitä luette. Metsään menette ja ryminällä!

Mittani tuli äsken lopullisesti täyteen, joten poistun nyt heti ketjusta ja lakkaan lukemasta sitä.

Suurkiitos niille teistä, jotka ovat tässä ketjussa kirjoittaneet omasta tilanteestaan ja kunnioittaneet toisten rajoja.

Ihan hyvä päätös poistua, jos mitta noin helpolla tulee täyteen. Hämmentävää. 

Vierailija
15991/19797 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä päätös poistua, jos mitta noin helpolla tulee täyteen. Hämmentävää. 

Siinä tais pahemman luokan hamsteri saada tarpeekseen neuvoista ja vinkeistä ja luovuttaa koko karsimisen..

Vierailija
15992/19797 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava lukea toisten tavaramatkasta, aloin minäkin muistella omaani. itse olen seurannut tätä ketjua kuutisen vuotta, aloitin karsimisen esikoisen ollessa pieni. Neljä muuttoa ja kolme lasta myöhemmin haen täältä edelleen säännöllisesti tsemppiä, koska tavara ei lopu. Nyt sitä on reippaasti jo enemmän kuin sillon aluksi, mutta eipä yhden lapsen ja pienen rivitalokaksion elämää voi ihan suoraan verrata neljän lapsen ja ison omakotitalon elämään 😄

Seuraavaksi ajattelin käydä taas kerran eteisen kaapit läpi, tarkistan mitä lapsille tarvii talveksi ja turhat ja pienet kiertoon tai seuraavaa käyttäjää odottamaan. Tunnustan tosin, että viime talven kamppeet odottavat edelleen pesua. Haaveilen toisesta pyykkikoneesta, jotta voisin pestä arkipyykin ohella samalla kaikkea tuollaista "ylimääräistä".

Tavarapaljouden määrän hallitsemisen ohella tässä vuosien varrella olen kokenut yhtä tärkeäksi arjen sujuvuuden kehittelyn, eli hionut sitä miten käytännöllistä arki on, liittyi se sitten tavaroiden materiaaliin, malliin, järjestykseen tai käytäntöihin, jotta tavarapuljaukseen ei tarvitsisi arjessa käyttää niin paljon energiaa. Ja kun yks tapa on koettu hyväksi niin eiköhän tule joku muuttuja ja taas mietitään 😄 no, pysyypä mieli virkeänä 🤭

Muumimukimamma

Vierailija
15993/19797 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatelkaa ku kaikki ois yhtä valveutuneita ku me tässä ketjussa, ois moni asia paremmin. Ainakin monta tehdasta ois nurin. Ainakaan karsija ja minimalismiin tähtäävä ei edesauta ilmastonmuutosta. Monen tavarapaljouskaan ei ole edes itseaiheutettua, vaan joillekin toiset lykkäävät aina omat romunsa. Jollekin joka ei osaa sanoa, että ei tarvitse. Ja sitten moni ei vaan pääse helposti liiasta tavarasta eroon, on kasvatettu säästäväiseksi jne. Hyvä me, jotka karsitaan ja tuetaan siinä toisiamme.

Vierailija
15994/19797 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukava lukea toisten tavaramatkasta, aloin minäkin muistella omaani. itse olen seurannut tätä ketjua kuutisen vuotta, aloitin karsimisen esikoisen ollessa pieni. Neljä muuttoa ja kolme lasta myöhemmin haen täältä edelleen säännöllisesti tsemppiä, koska tavara ei lopu. Nyt sitä on reippaasti jo enemmän kuin sillon aluksi, mutta eipä yhden lapsen ja pienen rivitalokaksion elämää voi ihan suoraan verrata neljän lapsen ja ison omakotitalon elämään 😄

Seuraavaksi ajattelin käydä taas kerran eteisen kaapit läpi, tarkistan mitä lapsille tarvii talveksi ja turhat ja pienet kiertoon tai seuraavaa käyttäjää odottamaan. Tunnustan tosin, että viime talven kamppeet odottavat edelleen pesua. Haaveilen toisesta pyykkikoneesta, jotta voisin pestä arkipyykin ohella samalla kaikkea tuollaista "ylimääräistä".

Tavarapaljouden määrän hallitsemisen ohella tässä vuosien varrella olen kokenut yhtä tärkeäksi arjen sujuvuuden kehittelyn, eli h

Siis miksi et voi pestä samalla koneella arkipyykkiä ja harvemmin pestäviäkin, en ymmärrä logiikkaasi?

Vierailija
15995/19797 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poimin täältä juuri ne vinkit, jotka sopii omaan tilanteeseen. Esimerkiksi minulla on kenkiä kiillotettavina ja rikkinäisiä sukkia (joita olen pitänyt yösukkina, kun ei niitä kukaan toinen joudu näkemään), niin nyt on käyttöä niille ennen roskikseen heittoa. Sit taas toisaalta hermo ei kestä mitään meikkien miksailuja vaaleammiksi eikä sijaiskäyttöä, mutta en myöskään ajattele että kukaan odottaisi minun toimivan niin.

Karsiminen on välillä rankkaa hommaa ja hutiostoksien aiheuttama harmitus painaa itse kutakin, ja sitten on joskus hermo pinnassa ja toisten vinkit vahvistaa omia ikäviä tunteita. Eihän täällä varmaan tarkoitus ole hankaloittaa kenenkään toisen elämää, viestejä vain tulee luettua ja tulkittua omasta tilanteesta ja kokemuspohjasta käsin.

Oma tavoitteeni on, että jokainen päätös siitä, pitääkö jonkin tavaran vai laittaako pois, tähtää siihen että valinta tekee elämästä parempaa. En luovu mielekkäistä asioista, mutta en myöskään väkisin pidä kiinni sellaisesta, josta koen että joutuisin keinotekoisesti hakemaan inspiraatiota sen käyttämiseen.

Vierailija
15996/19797 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavarapaljouden määrän hallitsemisen ohella tässä vuosien varrella olen kokenut

Siis yhtä aikaa voisin pestä. Arki on usein kiireistä, mutta pikklapsiperheessä pyykkiä tulee _paljon_ ja se on sen verran likaista, että nykykoneiden pitkiä pesuohjelmia ei viitti lyhentääkään. Olisi siis ajallisesti helpompaa, jos voisi pistää yhtä aikaa kaksi koneellista pyykkiä pyörimään. Nyt kaikki erityispyykki odottelee ja odottelee kun pyykkäysaika menee lähinnä arkipyykin pesemiseen. En siis itse uskalla pestä yöllä tai meidän poissaollessa pyykkiä. Meillä on parikin kertaa tässä vuosien varrella mennyt kone rikki kesken kaiken ja alkanut savuttamaan, paloriski noissa.

Vierailija
15997/19797 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko lähiseudulla itsepalvelupesulaa?

Vierailija
15998/19797 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien käytetyt patterit tänään kierrätykseen. Mulla on kannellinen lasipurkki johon kerään ne ja kun purkki alkaa täyttyä, vien kaupan kierrätyslaatikkoon. 

Pesin myös keittiön tiskialtaan tänään + perusylläpitosiivousta. 

Vierailija
15999/19797 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, että tavallinen lapsiperhe tarvitsee kahta konetta. Meillä on kaksi lasta, eikä koneen tarvitse pyöriä edes päivittäin. Eli neljän hengen talous. Monesti meillä vielä isovanhempikin tässä kyläilemässä ja pesen hänenkin vaatteet ja lakanapyykin. Siltikään en ymmärrä tuota kahden koneen toivetta.

Vierailija
16000/19797 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko lähiseudulla itsepalvelupesulaa?

Eipä täällä ole, enkä mielellään lähtisi kuskailemaankaan. Mutta mahtuisi meillä siis kodinhoitohuoneeseen se toinenkin pyykkikone, kun saisi vaan sen koneen hankittua ja hanaan jakajan. Tämä oli vain semmoinen sivuhuomio asiasta, jonka uskoisin helpottavan arjen sujuvuutta, kun sitä likaista pyykkiäkään ei lojuskelisi niin paljon odottamassa kun aina joku pissapeitto tai pakollinen arkipyykkikoneellinen kiilaa ohi😊 jospa joskus toteutuisi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi